Tein eilen iltani kuluksi vähän vertailua tai hahmotelmaa tämänhetkisistä pakistoista.
Vertailutapani oli seuraavanlainen. Tutkailin kunkin joukkueen joukkueenrakennuspalstaa ja siellä pyöriteltyjä pakkipareja. Laitoin ykkösparit vertailuun (tyylinä: "ottaisinko ennemmin Niku - Winberg vai Heimosalmi - Riekkinen"), kakkosparit keskenään vertailuun, kolmosparit ja 7. puolustajan. Sen jälkeisiä reservejä en lopulta arvioinut, kun totesin, että puolet pelaajista on sellaisia joista en ole kuullutkaan, enkä osaa silloin niitä järjestykseen laittaa. Erikoistilanteita ei ole tässä otettu erillisenä huomioon, mutta totta kai sekin vaikuttaa näkemykseeni pelaajista. Jos olisi tullut tasapisteitä (mitä ei ihme kyllä tullut), olisin antanut painottanut kahta ensimmäistä paria enemmän kuin 3.paria ja 7. pakkia. Mutta tähän ei siis tässä kohtaa tarvinut mennä.
Tämän varsin epätieteellisen vertailun perusteella voimasuhteet tämänhetkisillä pakistoilla menisi paperilla, minun näkemykseni mukaan näin:
1. Ilves
2. JYP
3. Tappara
4. Lukko
5. HIFK
6. Kärpät
7. TPS
8. Pelicans
9. KalPa
10. HPK
11. Jukurit
12. KooKoo
13. Ässät
14. Sport
15. SaiPa
On sanottava, että eroja oli todella vaikea löytää välillä. Rankasti sijoituksen mukaan pisteyttämällä erot muodostuivat jopa korostetun suuriksi. Esim. Top6 pakistot tuossa listalla ovat mielestäni melko tasaväkisiä. Yhtälailla minut yllätti miten korkealle HPK lopulta nousi tässä, koska itse ajattelin alustavasti Kerhon pakiston olevan kolmen heikoimman joukossa. Niin vain vertaillessa se nousi tuonne.
Ja eihän tässä oikeasti vielä tiedetä missä koostumuksissa pakistot oikeasti pelaa. Ilves-palstalla olympiavoittaja ja maailmanmestari Frimania pidetään vasta kolmosparin miehenä. Samoin TPS-palstalla Lauridsen on vasta kolmosparissa. Oma näkemykseni voisi olla toisenlainen ja sillä saattaisi olla vaikutusta suuntaan tai toiseen pisteytyksissä, tai sitten ei.
SaiPasta olen sanonut muissa yhteyksissä, ettei se välttämättä ole ihan niin heikko kuin suurin osa antaa ymmärtää, mutta tällä tavalla vertailtaessa huomasin, että esim. pakiston sijaan 13 oli jo aika iso ero. Sportiin ero oli selvästi pienempi, mutta jos SaiPan pakit ottavat isompia kehitysharppauksia kuin Sportin pakit, niin kiinni otettavissa tuo ero on.
Voimasuhdejärjestykseni on avointa riistaa, joten sen saa teilata tai hyväksyä.