Ilveksen mestaruussaumoja puoltaa:
+ Sarjan paras suorahyökkäysjoukkue
+ Erittäin luisteluvoimainen joukkue
+ Tasainen, laaja materiaali, jossa jokainen kentällinen voi nousta ratkaisemaan otteluita
+ Urallaan eteenpäin menossa olevia intohimoisia pelaajia täynnä (moni kehittyy joka päivä vielä kevättäkin kohden)
+ Nousujohteiset peliesitykset kauden edetessä
Mielestäni Ilveksen pelityyli selittää ainakin osittain tuota hurjaa viimeistelyprosenttia. Ilves saa nopeilla suorahyökkäyksillään ottelusta toiseen paljon aivan ykköskategorian maalipaikkoja. Kulmissa ei paljon pyöritä eikä sen myötä tule juurikaan laukauksia heikoista sektoreista tai häirittynä (mitkä pienentävät laukaisuprosenttia ja suurentavat maaliodottamaa). Alkukaudesta Ilves sai liian paljon pisteitä peliesityksiinsä nähden. Tuolloin peli näytti ajoittain aika karmealta. Kauden edetessä joukkue on kuitenkin parantanut todella paljon ja viime aikoina kerännyt mielestäni täysin ansaitusti hyvään tahtiin voittoja. Mikä tahansa kenttä voi tehoilla mikä on todella iso etu. Tietysti tässä voi nähdä sen kolikon kääntöpuolenkin eli todellista ykkösnyrkkiä ei ole vieläkään löydetty. Uskon että Suomen ympärille se kevättä kohti tulee rakentumaan. Kontiolan suhteen olen sen sijaan skeptinen. Viime kaudella vielä kulki mutta nyt on ikä tai heikosti harjoiteltu kesä alkanut näkymään aika pahasti. Jos Kontiola sattuisi nousemaan vielä kerran huippuvireeseen keväällä niin se nostaisi Ilveksen asemia merkittävästi.
Ilveksen mestaruussaumoja ei puolla:
- Sarjan heikoimpia erikoistilannejoukkueita
- Joukkue päästänyt toiseksi eniten maaleja per ottelu koko sarjasta
- Ei näytä osaavan pelata johtoasemassa
- Kokemattomuus (Myrrä mukaan lukien)
En tiedä tunteeko jääkiekkohistoria yhtään sellaista joukkuetta, joka on voittanut mestaruuden huonolla erikoistilannepelaamisella ja erittäin paljon maaleja omiin päästäen? Ainakaan minulla ei tällaista tapausta ole tiedossa. Mielestäni Ilveksellä on paremmat saumat voittaa runkosarja kuin mestaruus. Kevään kovissa pudotuspeleissä minun on vaikea uskoa, että ainakaan tällä Ilveksen nykyisellä pelityylillä voitetaan mestaruutta. Toki peli voi yhä edelleen kehittyä niin kuin se on jo nyt kehittynyt paljon alkukaudesta. Kevään pelit on kuitenkin yleensä aina vähän eri pelejä. Ainakin HIFK ja Tappara ovat niin paljon rutinoituneempia joukkueita, joiden pelityylikin on paljon Ilvestä enemmän tyypillisen mestarin kaltainen, etten millään saa Ilvestä tässä vaiheessa heidän edelleen mestaruussuosikkeja pohdittaessa. Ilveksellä kaikista kovimmista otteluista on kunnolla kokemusta Kontiolalla ja Elorinteellä. Ei oikein kellään muulla. Eipä joukkueesta paljon taida löytyä edes Liigasta mitalin voittaneita pelaajia (ainakaan merkittävässä roolissa pelaten). Ilves on todella erilainen, moderni haastaja. Itse uskon kuitenkin, ettei pudotuspeleissä vielä ainakaan tänä keväänä nähdä vallankumousta. Uskon HIFK:n ja Tapparan rutiinin jyräävän vielä tällä kaudella kokemattoman Ilveksen ylitse pleijareissa. Toivon toki olevani väärässä.