Virtahan on saanut SaiPaan omannäköisen joukkueen puhtaasti siitä syystä, että tuo sopimus SaiPaan oli tehty todella aikaisin, minkä vuoksi hän pääsi pitkälti rakentamaan tuon joukkueen yhdessä Markkasen kanssa. Esimerkiksi Kärpistä tullut Joona Huttula mainitsi jossain haastattelussa, että hän oli jutellut paljon Virran ja apuvalmentaja Immosen kanssa ennen sopimuksen solmimista. Olihan tuolla muutamia pelaajia, joilla oli useamman vuoden sopimus, mutta todella monen SaiPa-pelaajan sopimus loppui viime kauteen, joten Virta on sen myötä saanut vaikuttaa melkein kaikkiin pelaajasopimuksiin.
Etenkin tuo SaiPan puolustus näyttää todella sopivalta Virran kiekkoon, vaikka siellä ei liikaa mitään nimimiehiä olekaan. Viime kaudella SaiPan puolustuksessa oli ihan liikaa puukäsiä, mutta tämän kauden puolustusta kun katsoo, niin melkeinpä Riikolaa lukuunottamatta kaikkia muita voisi luonnehtia kiekollisiksi puolustajiksi. Paperilla tuo puolustus ei varmasti etenkään muiden joukkueiden kannattajia vakuuta, mutta itse uskon vakaasti siihen, että heistä on toteuttamaan tuota Virran pelitapaa ja sormi ei mene heti suuhun, kun vastustaja nostaa karvaustaan.
Itse hehkutin jo ennen harjoitusotteluita potentiaaliseksi läpimurtopelaajaksi Nuutti Viitasaloa ja Pitsiturnaus ei ainakaan vähentänyt odotuksiani häntä kohtaan. Joku Jokerit-kannattaja kuvasi häntä SaiPa-siirron yhteydessä "erikkarlssonmaiseksi" puolustajaksi ja löytyyhän tuosta pelityylistä paljon yhtäläisyyksiä. Vaikka otanta on vielä lyhyt, niin myös Filip Pyrochta vaikutti odotetun hyvältä puolustajalta. Tuohon päälle vielä sitä lopullista läpimurtoa hakeva Huttula, viime kaudella vakuuttanut Olkkonen ja ihan Liigan puolustajaeliittiin kuuluva Maalahti, niin itse kyllä tykkään tuosta puolustuksesta.
SaiPallahan on todella nuori joukkue ensi kaudeksi, mitä Virta on varmasti myös halunnut. Paljon pelaajia, jotka hakevat urallaan sitä seuraavaa steppiä, mutta sitten joukossa on kuitenkin Koskirannan, Maalahden ja McIntyren kaltaisia johtajia, jotka tietävät mitä se "saipalaisuus" on. Itse olen monena vuonna kritisoinut SaiPan joukkueen rakennusta, mutta tänä vuonna siinä tuntui ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olevan joku punainen lanka. Tietenkin siinä on tiettyjä puutteita, mikä on vain pakko hyväksyä tuolla budjetilla. Positiivisinta on kuitenkin se, että suurimmalla osalla noista nuorista läpimurron kynnyksellä olevista pelaajista on sopimus myös vähintään ensi kaudeksi.
Itse pelkäsin pitkään, että SaiPan alkukausi voi olla vaikea kaiken viime kauden sekoilun jälkeen ja koneet saadaan käyntiin vasta kevätkaudella, mutta yllättävän valmiilta peli näytti jo ensimmäisissä harjoitusotteluissa. Olin koko kevään ja kesän sitä mieltä, että SaiPan mestaruus on kymppisija, mutta nyt tällä hetkellä on yllättävän vahva fiilis siitä, että tuon joukkueen kausi ei pääty runkosarjaan.