Erittäin mielenkiintoista katsoa tänään Lukko-IFK kamppailu, sillä myös minunkin papereissani on stadin kingit nousseet aivan kevään ykkössuosikiksi otteillaan yhdessä Lukon kanssa. Viime sivulla
@Proffa_20 hyvin asian jo perusteli.
Ennenkaikkea tervehdin ilolla myös Raipen suojattien nousua kohti kärkikahinoita. Molemmat sekä IFK että TPS ovat olleet kovassa pelillisessä nosteessa, enkä pitäisi lainkaan mahdottomuutena näiden joukkueiden nousua taistelemaan ihan siitä runkosarjan voitostakin, jota ollaan jo lähes kirkossa kuulutettu Lukon puolesta. Niin varmaa se todellakaan ei ole ja itseasiassa Lukko ei edes viimeisimmän kuukauden aikana ole ollut lähellekään vakuuttavin taikka paras joukkue Liigassa, vaan pelillisesti taso on mennyt alaspäin muutaman pykälän verran.
HIFK:stä ja Lukon kehityksestä samaa mieltä, mutta ehkä hieman eri mieltä TPS:stä ja heidän nousustaan kärkikahinoihin. TOP6-sijat ovat hyvin haarukassa ja voittoja on tullut pelin parantuessa kauden edetessä, josta kunniaa voi ja pitääkin jakaa Raipelle. Mitä olen itse nähnyt noita TPS:n voittoja, niin ei TPS ole niissä ihan mitään pelillistä dominointia ja suuruutta osoittanut, mitä ehkä Liigan kärkijoukkueelta olisi ollut lupa odottaa. Ja mm. tuossa Kärpät pelissä, jonka voittivat 1-2, niin jopa pelitavallisesti heikohko Kärpät oli siinä pelissä jonkinkin verran niskan päällä (toki peli oli Kärpillä pitkälti pyöriskelyä ilman todellista uhkaa), mutta olin jopa osittain yllätynyt tästä, että TPS ei pystynyt pistämään Kärppiä paremmin polvilleen tuossa pelissä, juurikin sen takia, koska peli on parantunut paljolti ja TPS on myöskin noussut tässä viime aikoina kovaa vauhtia erilaisissa listauksissa. TPS sai tuossa pelissä myös vain 13 laukausta maalia kohti.
Ja nyt nämä pelit mitä näin HIFK:iä vastaan, niin vaikka voittivat HIFK:n 3-0, niin sanoisin, että pelillisesti HIFK oli siinä pelissä niskan päällä, mutta tulos jäi uupumaan. Ja kun eilen otettiin revanssi, niin TPS jäi kyllä mielestäni selvästi HIFK:n jalkoihin ja myös tulos seurasi HIFK:iä tuosta 3-0 tappiosta. Kuten sanoin TPS:n peli on parantunut ja itsekin uskon TOP6-sijoihin, mutta olen hieman skeptinen uskomaan, että Tepsistä olisi nousemaan aivan sinne kärkikahinoihin ja taistelemaan runkosarjan voitosta. Nämä HIFK-pelit sen mielestäni paljastivat, että kun tulee joukkue, joka on pelitavallisesti ja rosteriltaankin aivan siellä Liigan kärjessä, niin TPS oli jopa voimaton. Mutta jäädään seuraamaan ja katsomaan. Sen verran tasaista kuitenkin on ja erot ovat häviävän pieniä, että oikeastaan kaikki on vielä niin auki, mikä on myös hieno juttu nähdä, että, kun lähestytään puolivälin krouvia, niin vielä mikään ei ole oikeastaan varmaa ja kukaan ei ole vielä karannut keltään.
Edit. Ja Lukosta sen verran, että Virrallahan on ollut tapana aina ns. "kiristää ruuvia" kevättä kohden ja parantaa peliä ja tuoda siihen peliin aina jotain pientä lisää kauden aikana, niin, että kaikki on mintissä kevään huipennuksessa, joten en olisi ihan niin huolissani Lukon pelistä, koska pääpiirteittäin se on sen verran hyvässä kuosissa.