On kyllä erittäin mielenkiintoista nähdä, mihin Lukko lopulta tulee keväällä yltämään. Aivan alusta, ihan sieltä kesästä saakka, olen pitänyt Lukkoa pikemminkin vahvana haastajana, mutta pikkuhiljaa olen tosissaan alkanut pitämään Lukkoa ihan oikeana sekä tasavertaisena mestarisuosikkina, siinä missä Kärppiä sekä Tapparaa.
Minulla on vahva luotto Lukon tulevaisuuteen tulevinakin kausina, kun organisaatioon ollaan saatu kultaakin kalliimpi mies vastamaan joukkueen rakentamisesta, mutta kyllä on myönnettevä tämän samalla olevan rehellisesti ehkä se "now or never" kausi Raumalla, sillä vastaavaa joukkuetta tuskin ihan heti tullaan näkemään, ellei sitten käy joko aivan armoton flaksi ulkkareiden kanssa taikka vastaavasti lyödä pelaajabudjettiin puoli miljoona euroa lisää pätäkkää. Missään nimessä ei Lukon joukkue ole mikään halvalla kasattu rosteri, jossa pelaajat ylisuorittaa, vaan kuten
@Walrus21 totesi, niin joukkueessa pelaa kolme (Danforth, Heinola, Reunanen) pelaajaa käytännössä ilmaiseksi siihen nähden mitä näiden kuuluisi tienata, joka onkin mahdollistanut näin tasokkaan joukkueen kokoamisen.
En olisi ikinä uskonut vaikka vuodenvaihteessa tätä itse sanovan, mutta Lukko pelaa pelitaktillisesti varmaan Liigan parasta sekä tehokkainta kiekkoa, kiitos Pekka Virran, jonka olisin ollut valmis lähettämään kilometritehtaalle noin 50 kertaa jo tämän kauden aikana. Onneksi Lukon yläkerta on näinä päivinä hieman kärsivällisempi mitä Jatkoajan käyttäjä Via Dolorosa.
Kompastuskivi saattaa/todennäköisesti tulee olemaan lähes luokaton ylivoima, ellei sitä saada pudotuspeleihin taiottua kuntoon. Ainakin puitteet pitäisi olla kunnossa, kun joukkueessa operoi kovan kaliberin miehinä Repo, Danforth, Westerholmit, Heikkinen, Press, Reunanen sekä Heinola. Tasakentällisen Lukko onkin jo pitkään ollut lähes maagisen hyvä, mistä kertoo 20 viimeisen ottelun tilastot, 17 voittoa ja 3 tappiota, mistä vain yksi (1!) on tullut varsinaisella peliajalla.
Heitän tähän lopuksi erittäin rohkean arvion ja sanonkin Lukon vievän koko paskan, mutta vain ja ainoastaan, jos takkuileva ylivoima saadaan kuntoon. Kaikki muu onkin kärjistetysti toria vaille valmis, kun maalivahdit pelaavat kumpainenkin elämänsä kiekkoa ja ollaan iloisessa tilanteessa missä surutta voi heittää kumman tahansa kentälle, samanaikaisesti kun nimellisesti Liigan paras puolustus on vihdoin lunastanut potentiaalinsa ja pelaa sen mukaisesti.
Ai ettien että mikä kevät on tulossa. Jännää ku jänismettällä!