Pikkaisen ihmetyksellä luen tekstiäsi. Me molemmat otimme arvioissamme huomioon niin tämän kauden suorituksia kuin aikaisempiakin meriittejä. Minähän en erityisesti edes ottanut kantaa Tapparan puolustukseen, vaan keskityin enemmän Kärppiin. Tapparan puolustus on kova ja pystyn allekirjoittamaan kaiken, minkä Tapparan puolustajista kirjoitit. Mielestäni Kärppien puolustus on kuitenkin vähintään yhtä timanttinen kuin Tapparan puolustus. Vallitseva tilanne myös tämän todentaa. Voimme jännityksellä seurata, miten tästä eteenpäin. Tilanne voi olla toisenlainen helmikuussa.En pitäisi pakiston syyskauden pistemäärää minään absoluuttisena mittarina siitä, kuinka kova se pakkikalusto oikeasti on. Sanoit, että mollasin suoranaisesti Kärppien pakistoa. Jos tarkoituksena on verrata Tapparan ja Kärppien pakkikalustoa, totta kai sitä verrataan hivenen pidemmältä otannalta, kuin tämän kauden alku? Jos esimerkiksi nelikko Elorinne-Rantakari-Kemiläinen-Mikkola näytti viime keväänä, että pystyvät pelaamaan kovalla tasolla finaaleissa, pitäisikö tämä seikka unohtaa, jos alkukausi on vähän yskähdellyt? Lehtonen pelasi MM-kisoissa, Vittasmäki tippui sieltä viimeisinä pois. Ja ainiin, Lehtonenhan voitti SHL:ssä kultaa. Nyt yhtäkkiä kuitenkin Hakanpää ja Kivihalme ovat parempia puolustajia, kun ovat nakutelleet pari pojoa enemmän syys-lokakuussa? Köyhää argumentointia, etenkin, kun nostat taas toisaalta Kärppien puolelta vanhaa meriittiä esiin siinä, että Kärppien pakeista kolme ovat voittaneet parhaan puolustajan tittelin. Tapparan pakistosta arvioidaan kuitenkin vain nykyvire, eikä vanhoilla meriiteillä ole väliä.
Huoli pois, ei meikäläinen tuollaisesta möksähdä. Kirjoitit sanatarkasti: ”Koivisto-Heshka on aika kovaa valuuttaa Kärpillä.” Mielestäni on Heshkan ja Koiviston aliarvioimista, kun alkukauden parhaasta pakkiparista kirjoittaa noin ja samalla suitsuttaa ylisanoin oman suosikkijoukkueensa pakistoa. En ole varma, onko kyseessä tahallinen aliarviointi vai tietämättömyys.Näköjään otit vielä nokkiisi, kun Heshka-Koivistosta mainitsin vain, että ovat kovaa valuuttaa.
En varmasti tiedä Tapparan pakistosta yhtä paljon kuin sinä. Uskoisin kuitenkin olevani siitä jotenkin kärryillä. Kärppien puolustuksesta uskallan sanoa tietäväni puolestaan enemmän kuin sinä. En pidä pelaajakohtaisista vertailuista silloin, kun tehdään yleistä voimasuhdeanalyysia. Joukkueen menestykseen sekä yksittäisen pelaajan rooliin ja onnistumiseen vaikuttaa niin monisyinen kokonaisuus, etten näe oikein mitään järkeä tehdä teennäisiä vertailupareja pelaajista eri joukkueiden välillä. Laitan tähän loppuun oman, vaikkakin kovin pintapuolisen näkemykseni Tapparan puolustajista yksilöinä. Luetteloin pelaajat peliajan mukaisen järjestykseen niin, että eniten pelannut on ensin. Mikäli haluat, voin mielelläni esitellä sinulle myöhemmin Kärppien puolustuksen. Silloin olisin enemmän vahvuusalueellani.Tunnetko Tapparan pakistoa laisinkaan? Alkaa oikeastaan heräämään kysymys siitä.
Mikko Lehtonen 20 ottelua 2+7=9 (+4)
Yksi sarjan parhaista yleispuolustajista, joka löi itsensä todella läpi viime vuonna. Pelasi tämän alkukauden erinomaisesti ollen joukkueensa ykköspakki. Jostain syystä viime pelit ovat olleet vaikeampia ja vastuu on ollut aiempaa vähäisempää. Yhtäkaikki, kyseessä on mielestäni Tapparan paras ja monipuolisin puolustaja.
Veli-Matti Vittasmäki 20 ottelua 2+5=7 (+13)
Vittasmäki on kyllä ollut meikäläiselle jonkinmoisessa katvealueessa, enkä ole häneltä koko uran varrelta kovinkaan montaa peliä nähnyt tai en ole häneen niissä huomiota juurikaan kiinnittänyt. Kaveri on noussut kaikessa hiljaisuudessa aivan sarjan terävimpään kärkeen puolustavan puolustajan roolissa. Hän on pystynyt tällä kaudella myös tehoilemaan, mikä hämmentää entisestään. Tapparan pelejä olen tälle kaudelle nähnyt niin vähän, että minut pystyy vakuuttamaan tuolla hurjalla teholukemalla. Jospa tällä kaudella pääsisin seuraamaan Tapparan ja Kärppien välistä pudostupelisarjaa, tulisi tämäkin raataja minulle tutummaksi.
Niko Mikkola 12 ottelua 0+3=3 (+2)
Kyseessä on fyysisestä pelistä pitävä peruspakki. Tiedän, että kaveria kehutaan lähes kaikkialla ja kyseessä voi hyvinkin olla tulevaisuuden NHL-konkari. Minua hän ei ole vielä vakuuttanut, eikä tämä poissulje sitä, etteikö hän niin pystyisi kauden edetessä tekemään. Mielestäni hän ei ollut hyvä viime vuoden pudotupeleissä kaikesta saamastaan suitsutuksesta huolimatta. Varmaan loukkaantuminenkin painoi. En tiedä, onko ollut häikäisevä alkukaudesta. Ei ainakaan minun vähäisen näkemän perusteella. Voi olla pudotuspeleissä todella kova luu, tai sitten se ihan perussuorittaja.
Valtteri Kemiläinen 20 ottelua 2+4=6 (+3)
Hyvin liikkuva ja kiekon kanssa taitava puolustaja. Tykkään kovin hänen hyökkäyssuunnan ominaisuuksista ja muistan puolustaneeni häntä aikanaan JYP-osiossa, kun hänen höntyilyjään kritisoitiin. Raikas puolustaja, jonka heikkoudet ovat puolustuspelaamisessa. Saa nähdä, tykkääkö Rautakorpi hänestä yhtä paljon kuin minä. Kemiläinen aloitti kautensa suurella vastuulla, mutta parhaillaan käyrä osoittaa alaspäin. Mielenkiintoista on nähdä, mikä hänen roolinsa on jatkossa. Tuskin hän vapaaehtoisesti tyytyy noihin alle 15 minuutin peliaikoihin, joita hän parhaillaan kellottaa.
Aleksi Elorinne 20 ottelua 0+3=3 (-3)
EHT-Elorinne jäi minulle mieleen kauden 2014-2015 finaalisarjasta. Minulla on tunne, että Bonsaksen-Elorinne olisi ollut puolustussuuntaan selvästi Tapparan paras pakkipari. Tykästyin häneen kovin. Sen jälkeen ura on kuitenkin ollut alamäessä, ainakin loivassa. Saas nähdä, jotenkin luulisin hänen sopivan hyvin Rautakorven sapluunaan, mutta alkukausi on ollut vaikea.
Otso Rantakari 20 ottelua 4+4=8 (-4)
Tämä nuori pistelinko on loistava viivapelissä. Alkukausi oli hänelle vaikea, mutta onnistumiset ovat ruokkineet itseluottamusta ja tällä hetkellä hän on todellinen uhka vastustajille hyökkäysuuntaan. Nyt hän saakin vastuuta alkukautta enemmän. Heikkoudet hänellä ovat puolustuspelaamisessa. Nuo heikkoudet saa anteeksi vain, jos tehoilee riittävästi. Jotenkin en innostu hänestä yhtä paljon kuin Kemiläisestä. Ehkä Otso on vielä liian yksipuolinen minun makuuni.
Aleksi Salonen 20 ottelua 4+5 (+7)
On pelannut huikean alkukauden, vaikka on nokkimisjärjestyksessä vasta puolustaja numero seitsemän. Salonen oli jotenkin jäänyt mieleen JYPistä ja olin hivenen yllättynyt, kun Tappara aikanaan tämän ”ylijäämä” pakin hommasi. On osoittautunut kuitenkin aivan loistavaksi seiskapakiksi, varmasti Liigan paras siinä roolissa.
Jere Rouhiainen 12 ottelua 0+0 (-2) *pelannut neljä peliä KooKoossa
Jerestä en mitään tiedä, niin en ala esittämään, että jotain tietäisin. Tapparan pakkihierarkkian numero kahdeksan.