Eihän vaadittu kuin 77 pistettä, koska 11. eli HPK saalisti 76 pistettä.
Tosin jos Ilves olisi jäänyt 77:ään pisteeseen, HPK:n pistesaalis olisi voinut olla suurempi.
Niin, kysymyshän kuuluu onko lasi puolityhjä vai puolitäysi.
Jos HPK olisi kääntänyt yhden jatkoaikatappion voitokseen, niin HPK:n sijoitus olisi edelleen ollut 11.
Asiasta toiseen! Mä olen tässä pikkuhiljaa tehnyt pientä vertailua kaikista SM-liigan joukkueista ihan kylmästi rostereita vertailemalla. Hannu Jortikan wanha valmennusfilosofiahan on se, että menestyvällä joukkueella tulee olla selkeä ykkösmaalivahti, maalintekijä sekä ykköspakki. Todennäköisesti nämä mä pystyisin itsekin nimeämään lähes joka joukkueesta - hieman riippuen siitä kuinka esim. "ykköspakki" määritellään: puolustava/hyökkäävä jne.
Mä ajattelin kuitenkin viedä tätä hieman pidemmälle. Jokaiseen kategoriaan tulisi nimetä kaksi pelaajaa, joista yksikään ei saa esiintyä kahdessa kategoriassa yhtäaikaa. Mä en yksinkertaisesti osannut rostereita tuijottamalla löytää oikeita nimiä, joten ajattelin kysäistä apua jokaisen joukkueen kannattajilta. Samalla otin vielä pari kategoriaa lisää. Kenttäpelaajien osalta kategorioita on viisi, joten niihin on löydyttävä kymmenen eri pelaajaa: kuusi hyökkääjää sekä neljä puolustajaa. Tämän lisäksi vielä ykkös- ja kakkosmaalivahdit, joten käytännössähän oltaisiin rankattu puolet joukkueesta.
Eli kategoriat ovat (toivottavasti jokaisen joukkueen kannattajilta tulisi vastauksia):
1) ykkössentteri tai -kapellimestari - ketkä kaksi hyökkääjää keräävät joukkueestasi eniten syöttöpisteitä?
2) maalitykki - ketkä kaksi hyökkääjää tykittävät joukkueestasi eniten maaleja?
3) hyökkäävä puolustaja - ketkä kaksi puolustajaa voittavat joukkueesi sisäisen puolustajien pistepörssin?
Nämä ovat selkeästi mitattavissa olevia määreitä. Seuraavat ovat enemmän mielipidejuttuja, mutta mä yritän perustella selkeästi.
4) puolustava hyökkääjä - ketkä kaksi hyökkääjää haluat nähdä jäällä alivoimalla tai ottelun viimeisellä minuutilla joukkueesi puolustaessa maalin johtoa?
5) puolustava puolustaja - ketkä kaksi puolustajaa haluat nähdä jäällä alivoimalla tai ottelun viimeisellä minuutilla joukkueesei puolustaessa maalin johtoa?
Tämä on nimittäin yllättävän hankalaa, kun yrittää miettiä ei-niin-läheisiä joukkueita. Mä otan nyt esimerkiksi vaikkapa KalPa:n. Mä en osaa joukkueesta paljoa sanoa, mutta haluaisin ehdottomasti kuulla kuinka kuopiolaiset itse joukkuettansa ajattelevat. Mä vedän nyt suoraan hatusta nuo kymmenen pelaajaa noihin viiteen edellämainittuun kategoriaan. Voi olla, että nämä ovat aivan päin persettä kuopiolaisten mielestä, mutta toivottavasti korjaatte harhaluulojani.
1) ykkös-kakkossenttereinä häärivät ilmeisesti:
Jaakko Rissanen ja
Mikael Ruohomaa
2) maaliverkkoja venyttävät:
Janne Keränen ja
Jesse Mankinen (vai onko se Patrick Davis jo varma?)
3) puolustajien pistepörssissä korkealla ovat:
Joonas Lyytinen ja
Mikko Jokela
4) puolustava hyökkääjä on ainakin:
Sami Mutanen, mutta... en osaa nimetä toista, koska sama pelaaja ei voi olla kahdessa eri kategoriassa
5) puolustava puolustaja: olisiko
Antti Halonen &
Jussi Timonen timanttinen kombo?
Siis tämä on todella hankalaa ja toivoisinkin näin kauniin heinäkuisen sadepäivän kunniaksi muiden joukkueiden kannattajilta vähän apuja.
Ei tämän listan luominen TPS:stakaan ollut helppoa...
1) kapellimestarit:
Eric Perrin ja
Tero Koskiranta
2) maalitykit:
Lauri Tukonen ja
Dave Spina
3) hyökkäävät puolustajat:
Petteri Nummelin ja
Harri Tikkanen
4) puolustavat hyökkääjät:
Jonne Virtanen ja
Jerry Ahtola
5) puolustavat puolustajat:
Jani Forsström ja
Niklas Friman
Siis joka joukkueesta kaksi hyökkääjää, jotka keräävät eniten syöttöjä, kaksi hyökkääjää, jotka tekevät eniten maaleja, kaksi puolustajaa, jotka tekevät eniten pisteitä sekä näiden lisäksi kaksi puolustajaa ja kaksi hyökkääjää, jotka ovat joukkueestasi eniten puolustusorientoituneita JA joita et tullut maininneeksi syöttö-, maali- tai puolustajien pistepörssin kärkiniminä.
EDIT: lisätään nyt sekin, että toivottavasti ketään ei kirjoita pelkkää nimilistaa, vaan avaa myös hieman taustoja, kertoo pelaajan ominaisuuksista jne. erityisesti noissa 4) ja 5) -kategorioissa