Karhunkulta
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Porin Ässät, Skellefteå AIK
Pelityyleistä vielä. Jos havaitsette joukkueellanne/jollain joukkueella olevan pelityylin, kirjoittakaa se tähän. Väitän, että on lopulta hyvin vaikea löytää jotain pelifilosofiaa, jota joukkue noudattaa. Pääpaino on kuitenkin reagoinnilla ja maalinteon yrityksellä ,ei niinkään rakenteluilla. Voin aloittaa:
KalPa - syöttää mielummin kuin roiskii
En nyt tiedä onko täysin tämä ketjun aihetta, mutta vastataan hieman tähän kysymykseen oman suosikin osalta.
Ässät ainakin pelaa täysin pystysuunnan kiekkoa. Mikäli kiekkoa ei saada vietyä alueelle se mielummin isketään vastustajan päätyyn ja koitetaan karvata takaisin, trendi on siis jatkuvasti hyökätä eteenpäin ja viime kauden virtakiekko, jossa hierottiin ja jätettiin ja etsittiin syöttöpaikkoja omalta alueelta noustessa vaikka väkisin, loistaa poissaolollaan. Puolustusalueella Ässät pyrkii pitämään viisikon (tai alivoimalla nelikon) kokoajan kasassa ja pakottaa vastustajat laukomaan kaukaa tai laidoilta. Virran viimekauden hybridipuolustus, jossa vaihdettiin miesvartioinnista alueeseen ja välillä jotain siltä väliltä silppusi koko Ässien puolustuksen säpäleiksi ja aiheutti vastustajalle jatkuvia avopaikkoja parilla syötöllä.
Hyökkäyspeli ei ole vielä toivotunlaista, ainakaan minun mielestäni, mutta pääasia onkin, että jatkuvasti yritetään pelata ylöspäin ja viettää mahdollisimman vähän aikaa omalla alueella. Puolustus on ainakin tähän mennessä toiminut erinomaisesti ja se on selkeän yksinkertainen. Toimiessaan juurikin siitä syystä vastustajalle vaikea, koska ässäpelaajat ovat myös blokanneet vetoja hyvällä prosentilla. Veikkaisin, että Kalpa on tälläkin kaudella Ässille mieluisa vastustaja varsinkin Porissa, jossa painetta Kalpan kiekonsiirtelylle tulee roimasti pienen kaukalon johdosta.
Itse Kalpasta en tekisi vielä kovin suuria johtopäätöksiä. Kun tulee niitä hetkiä, että pelaajisto ei ole 100% hereillä, alkaa kiekot lennellä mihin sattuu ja varsinkin vastustajat jotka pelaavat nopeaa suunnanmuutospeliä ja lähtevät suoraan maalille ja päättävät huonotkin hyökkäkyset laukauksiin, niin Kalpa on pulassa. Kaikilla on heikkoutensa ja vahvuutensa. Tämä on mun mielestä se Kalpan kysymysmerkki.