Kohtaavat aikaisintaan finaalissa
Eli runkosarjan voitto oli Kärpillä taskussa jo lokakuussa, kun hävisivät Lukolle 5-1 ja 6-5 (vl.) ja Tapparalle 2-0? Tätä tarkoitin jo aiemmassa viestissäni, kun ihmettelin, että missä vaiheessa runkosarjapelejä Kärpillä alkoi jo se viimeinen puristus puuttumaan.... Näin Marjamäen Kärpät toimi viime pudotuspeleissä ja tällä kaudella siinä vaiheessa, kun runkosarjan voitosta vielä pelattiin.
Huoh, en tarkoittanut tuota. Olen pahoillani liian väljästä ilmauksestani. Kärppien alkukausi oli erittäin vaikea. En jaksa mennä sinulle päivämääriä nyt katsomaan siitä, milloin tarkalleen Kärppien paras rypistys alkoi. Tuolloin Kärppien puolustuspelaaminen oli timanttista ja Kärpät alkoi repimään eroa vastustajiinsa. Toki eihän sillä enää ole mitään merkitystä, koska se oli silloin se ja Tappara on nyt parempi, vai mitä?Eli runkosarjan voitto oli Kärpillä taskussa jo lokakuussa, kun hävisivät Lukolle 5-1 ja 6-5 (vl.) ja Tapparalle 2-0? Tätä tarkoitin jo aiemmassa viestissäni, kun ihmettelin, että missä vaiheessa runkosarjapelejä Kärpillä alkoi jo se viimeinen puristus puuttumaan.
Kärpät on silti hyvä, Lukko painii ahkerasti ja SaiPakin painaa veemäisesti päälle. Ja onhan siellä Virtasen reagointipelikin mukana, ja Hirschovitsin pisteputki. Ja Ilveksen taitokiekko on aina paha, Porin yleisömeri petollinen ja IFK:kin semi-iso ja paha. Ja kaiken lisäksi Virran pelitapa ärsyttää Tapparaa.
Kohtaavat aikaisintaan finaalissa
Edellyttäänee kaiketi että molemmat pääsevät joko finaaliin tai pronssipeliin?Tai pronssipelissä
Edellyttäänee kaiketi että molemmat pääsevät joko finaaliin tai pronssipeliin?
Oho! Keskustelun taso on noussut, etenkin muutaman Kärpät-kannattajan johdosta. Kärpät on ennakkosuosikki, mutta silti on todennäköisempää että joku muu joukkue voittaa mestaruuden. Itse pelkään eniten Tapparaa.
Ihan fiksut päätelmät. Runkosarjaa 2 kierrosta pelaamatta ja sarjataulukkohan on esityksesi mukainen. Eli samassa järjestyksessä kun arvioit "itse" joukkueet nyt. Mut mitä tulee tuohon ketkä mitalleista pelaavat, niin samaa mieltä olen siitä, että Kärpät ja Tappara liene finaalissa. Lukko on kovin haastaja, mutta ehkä ei sitten vielä tänäkään vuonna. Bluesin tai kenenkään muiden en usko yltävän päätyyn asti, en edes pronsille. Toki joku nuista kolmen ulkopuolelta siihen pronssipeliin tulee ja saattaa sen voittaa, jos vastustajaa kiinnostaa vähemmän. Tänä vuonna vaikka on mustia hevosia kaavailtu, niin niitä ei tule ensimmäistäkkään tapahtumaan. Mennään ns niin kuin on uumoiltukkin. 4-3 sarjoja nähdään vain kaksi koko playoffien aikana.Mä arvioisin että ykköskorin jengit on Kärpät/Tappara/Lukko, veikkaan finaaliin Kärpät-Tappara.
Lukko ja Blues pronssipeliin, elleivät kohtaa jo aikaisemmin. Blues vie pronssit.
Kalpa/Jyp seuraavina
Saipa
Ässät/Ilves/Hifk., jossain järjestyksessä ( ihan sama missä)
Pelicans, Kerho, Tps ja Sport
Siinä se.
No tarkoitus oli avata tuota McTorsonkin esittämää motivaation vaikutusta.chris artikkeli on erittäin mielenkiintoinen, mutta miten se liittyy voimasuhteisiin? Ei se, että päävalmentaja myöntää joukkueen olleen jossain vaiheessa huono tee siitä yhtään isompaa tai pienempää suosikkia eikä se myöskään tarkoita, että vire olisi automaattisesti parempi. Kyllähän J. Tapolakin varmaan kysyttäessä myöntäisi, että loka-marraskuu ei mennyt kovin hyvin :D
@Sekera, Olen kovin koettanut tuoda näkemystäni esille, muttet tunnu näkevän siitä muuta kuin sarjataulukon, omat havainnot ja musta tuntuu -aspektin. Et ole jostain syystä halunnut ymmärtää näkemystäni siitä, että joukkueet tulevat eri tulokulmista pudotuspeleihin ja tähän tulokulmaan on vaikuttanut koko kausi ja siihen liittyneet painotukset esimerkiksi harjoittelun ja CHL:n suhteen sekä odottamattomat yllätykset esimerkiksi loukkaantumisten tai pelaajavaihdosten suhteen. Tämä kaikki näkyy suorituksessa ja sitä kautta sarjasijoituksessa. Runkosarjan voitto käytännössä ratkesi hyvissä ajoin Kärpille. Se kertoo jotain myös viimeisimmistä peleistä ja siitä missä asetelmissa pudotuspeleihin lähdetään. Se, että Tappara on saalistanut joulun jälkeen kuusi pistettä enemmän kuin Kärpät, ei tee minun silmissäni Tapparasta mestarisuosikkia.
Tulkintamme taisivat olla tässä tapuksessa täysin erilaiset. (Tai no, sinä taisit olla sitä mieltä, ettei Kärppien vahvuuksia niistä tilastoista tarvitse mainita, koska ne ovat itsestäänselvyyksiä)
Blues on kyllä hurjassa lennossa ja jos vastaan ei sattuisi asettumaan SaiPa, on joukkue kyllä lähellä välieräpaikkaa. Lukkoon en tällä hetkellä oikein usko ja Jyp tuntuu olevan katsottu kortti. KalPa on musta hevonen, mutta jotenkin en niiden menoveden riittävyyteen jaksa kiekkokontrolleineen riittävän kovin pitkälle, kun tosipelit alkavat. Varmasti olen sitten tyystin väärässä.
Yksi mielenkiintoinen pohdiskelun aihe on joukkuiden pelitavan soveltuvuus toisilleen ja myöskin tuomarilinja eri pelitapoja toteutettaessa. Näissä kahdessa asiassa saattaakin piillä Kärppien heikkous. Aika pitkälti Kärppien pelitapa perustuu pitkään kiekonhallintaan hyökkäyspäässä ja kärsivälliseen pyöritykseen maalipaikkaa haettaessa. Tätä on kuitenkin kohtuullisen helppo puolustaa, jos jaksaa tunnollisesti roikkua iholla eikä anna hyökkäävälle joukkueelle tilaa päästä kunnon maalipaikoille. Tällaisessa pelitavassa on lisäksi tuomareiden vaikea puhaltaa puolustavalle joukkueelle jäähyjä, koska liikenopeuserot hyökkääjien ja puolustajien välillä ovat pieniä ja vastustajan rikkeet eivät ole niin selkeitä, kuin esimerkiksi nopeisiin vastaiskuihin perustuvassa pelissä. Kärppien ylivoima-ajat ovatkin olleet liigan pienimpiä koko sen ajan kun Marjamäen pelikirjalla ollaan pelattu. Tämä ongelma mielestäni korostuu vielä pudostuspeleissä, kun linja muuttuu entistä sallivammaksi.
Tappara osoitti viime keväänä, että sillä on lääkkeet tuon Kärppien pelitavan puuduttamiseksi. Mielestäni myös Lukko on osoittanut sitä tämän kauden osalta ja siksi pidänkin noita kahta joukkuetta Kärppien pahimpina uhkaajina.
Ihan yleisestikin ihmettelen sitä, kuinka Blues poikkeuksetta leimataan "hurjavireiseksi" tjsp., mutta Lukko toisaalta on monen mielestä vähän niin ja näin. Kuitenkin jos katsotaan kuntopuntaria melkein millä tahansa otannalla viimeisten 15 pelin osalta, niin se on juuri Lukko, joka on lähinnä Tapparaa ja oikeastaan nämä kaksi joukkuetta erottuvat suht selkeästi edukseen. Minua ei tämä sinänsä haittaa, mutta faktat osoittavat tuollaisen mutuilun vääräksi.