Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2013–2014

  • 1 115 919
  • 2 222

Kukko

Jäsen
Perustankin väitteeni vähintään 5:een Tapparan otteluun tällä kaudella, jonka katson jo melko hyväksi otannaksi. Nämä "analyysit" ovat tapahtuneet sekä omalta vuodesohvaltani että paikanpäältä. Esimerkiksi Lukko - Tappara ottelua en seurannut paikanpäällä Äijänsuolla, vaan keskityin pelin oleellisiin pointteihin aivan jossain muualla. YV:llä.

omaan silmään näytti kyllä viime Tappara-Lukko että olitte aika pahasti köysissä. Ainakaan kellekään paikalla olevalle ei jäänyt epäselväksi joukkueiden tasoero
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Minäkin kirjoitin jo viime kaudella tästä Tapparan puolustuspään liaanikiekosta eli kahvaamisesta ja estopelistä. Sain vastaukseksi vain "Ei todellakaan kahvata! Kato montako maalia ollaan tehty!" Perustelut 'ei kahaamiselle' oli siis maalien tekeminen toiseen päähän. Kylläpä oli perustelu. Vakuutuin täysin. Eikun.

Tällä kaudella sama meno on jatkunut ja onneksi muutkin ovat asian huomioineet ja vielä esille tuoneet. Tappara ja JYP kahvaavat ylivoimaisesti eniten koko Liigasta. Jatkuvasti on käsi vastustajan ympärillä tai maila kyljessä/käsissä. Ei siinä, hyvin osaavat tuon tehdä kun Liigan johto ja paskat tuomarit tuon sallii.

Tämän sanon tällä kaudella yhteensä noin 50:nen paikan päällä ja tv:stä nähdyn pelin perusteella.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... HPK:n materiaali vain valmentajan ja kahden maalivahdin osalta muuttui, muutoin se pelkästään vahvistui. Viimekaudella se riitti Liigassa 6 sijaan, joten on melko kaistapäistä väittää materiaalia Liigan huonoimpiin kuuluvaksi...
(boldaus oma)

En halua muuten osallistua tähän kinaan, mutta eikös Kerhon viimevuotinen kuudes sija runkosarjassa kuitenkin ollut aika sellainen positiivinen yllätys, myös suurelle osalle Kerhon faneista?

Ainakin mitä itse muistelen, niin kovin korkealle ei Kerhoa povattu ennen viime kautta ja tosiaan tuo kuudes sija oli pikemminkin hyvä (yli?)suoritus, kuin mikään tasaisesti paperilla jo valmiiksi olleita voimasuhteita ilmentänyt tapahtuma.

Näin ollen ei mielestäni ole mitenkään kummallista, että HPK taistelee sijoista 8-12 tällä hetkellä.
 

Mentos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Provoviestit & Ylilyönnit
omaan silmään näytti kyllä viime Tappara-Lukko että olitte aika pahasti köysissä. Ainakaan kellekään paikalla olevalle ei jäänyt epäselväksi joukkueiden tasoero

Herää kysymys olenko missään kohtaan väittänyt näin? Tappara - Lukko pelissä ei voittajasta ollut mitään epäselvyyttä ensimmäisen erän jälkeen. Niin paljon Tappara oli kaiken puolin Lukkoa edellä.
 
Viimeksi muokattu:

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Lisäisin aiheeseen vielä sellaisenkin kuriositeetin, että Tappara ei ole voittanut 80-luvun jälkeen yhtään mitalia ilman Rautakorpea, siis tätä kaikkien kahva-liaanien isää.

Haluatko lukita vastauksen?

Olisi ihan mukava kun naapuri(t) tulee pihalle näyttäytymään, niin olisi edes faktat hallussa joilla argumentoida.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Ehkä sinun kannattaisi alkaa vielä ymmärtämään näkemääsi?

Tai teidän Tapparassa ottaa värilasit pois? Eikö yhtään ihmetytä että muiden joukkueiden fanit sanoo että kahveette mutta itse olette sitä mieltä että ette?

Jos alkukauden tilanteet pelattaisiin identtisesti NHL-tuomareilla, saisi Tappara ja JYP eniten estämis-, kiinnipitämis- ja koukkaamisjäähyjä.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Tai teidän Tapparassa ottaa värilasit pois? Eikö yhtään ihmetytä että muiden joukkueiden fanit sanoo että kahveette mutta itse olette sitä mieltä että ette?

Ei se mua mitenkään ihmetytä. Kyllä sitä on vuosien varrella sen verran huudeltu, että perille on mennyt.

Kannattaisi kuitenkin katsella niitä pelejä, eikä lukea mielipiteitään täältä.

Tapparalla oli lauantaina huilipäivä, niin sai katsoa todellista kahvakiekon mittelöä Ilves-Jokerit pari erää. Se oli surullista. Herääkin kysymys onko Ilves nostanut kahvalla itseään ylöspäin?
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
Tappara ja JYP kahvaavat ylivoimaisesti eniten koko Liigasta. Jatkuvasti on käsi vastustajan ympärillä tai maila kyljessä/käsissä. Ei siinä, hyvin osaavat tuon tehdä kun Liigan johto ja paskat tuomarit tuon sallii.
JYP:in logohan on itseasiassa kahva, joten se kuuluu seuran imagoon. ;)
Ja Tapparasta saa väännettyä sen vanhan kunnon Kahvaran.

No, jottei tämä mene pelkästään vitsailuksi niin sanon, että Smolanekin (<-- Tiedän kyllä mitä kirjoitin) lähtö KHL:lään oli paha takaisku Pelicansille ja todennäköisesti myös täysin odotettu. Luulen, että Pelsuilla on jo tehtynä tuota varten jo suunnitelma. Pelicansin maalinteko on tökkinyt viime aikoina, välillä kiekko ei mene maaliin ja välillä menee, mutta Mr. Laaksonen hylkää sen.

Ilveksen peli on hieman heikentynyt alkukaudesta ja perjantaina Pelsuja vastaan Ipan peli oli lähes tulkoon sekaisin, mutta silti tärkeä voitto. Jokereita vastaan nähtiin jo vanha kunnon taisteleva ja pirteä Ilves, mutta voittoon se ei riittänyt.

Kärpillä, Jokereilla ja Tapparalla menee tällä hetkellä hyvin, mutta jääkö hyvä vire tähän syksyyn ja pojan nostaa loppukauden ihme Ässien tavoin.

Häntäpäässä KalPa ja HPK on aivan sekaisin, mutta Blues on petrannut viime aikoina todella paljon. Riittääkö Bluesin vauhti playoffeihin saakka? TPS:n tilanne on sekava ja en osaa sanoa, mikä siellä on oikein tilanne, kun välillä onnistuu ja välillä ei.

Otan vielä Ässät käsittelyyn, kun siellä näyttää joukkue olevan kahden miehen varassa. Jos Umicevic lähtee ruplien perässä tai muuten joukkueeseen, jossa on paremmat mahdollisuudet voittaa, niin Ässien täytyy löytää uusi syöttökone. Groulx ei ole vielä vakuuttanut puolustuksessa.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Tapparalla oli lauantaina huilipäivä, niin sai katsoa todellista kahvakiekon mittelöä Ilves-Jokerit pari erää. Se oli surullista. Herääkin kysymys onko Ilves nostanut kahvalla itseään ylöspäin?

Varmasti on Ilveskin lisännyt kahvaa kun on alettua pelaan ammattivalmentajan (joka ymmärtää palonko saa rikkoa) johdolla miespuolustusta a ollaan lähes atkuvasti vastustajan iholla. Ei tee edes vaikeaa myöntää.

Eihän kuitenkaan se että Ilveskin on lisännyt kahvaa poista väitteitä siitä että Tappara on ollut hommassa kuningas tai vähintään perintöprinssi viime ja tällä kaudella?

Eikä se että Ilves pärjää nyt paremmin poista sitä että haluan nämä kahvat pois.
 
Viimeksi muokattu:

Hepitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tappara ja kahvaus

Näin tuli kirjoiteltua erään syksyisen SaiPa-Tappara -pelin jälkeen ja mielipiteeni on edelleen sama.

"Ei Tappara kahvaa niin kuin kahvasi ennen. Puhun ajasta ennen kuin ensin NHL ja sitten muut perässä (vähän heikommalla menestyksellä) puuttuivat kyseiseen pelityyliin, jota kaikki joukkueet harrastivat.

Nykyisin Tappara pelaa tosiaan "iholla". Myös kiekottomien pelaajien, etenkin karvaavien pelaajien. Tappara syö vauhdin pois. Kärkikarvaajien mukana luistellaan ja ohjataan karvaus "ohi" kiekollisen pelaajan, jolla on siten tilaa ja aikaa joko lähteä nostamaan itse hyökkäystä tai avata keskialueelle. Ohjaus/estäminen tehdään aktiivisesti luistelemalla, jolloin ei tarvitse karvaajaa estää niin paljon, että karvaajaa kaatuisi ja aiheutuisi jäähy. Kyseinen pelitapa on sallittua, koska siihen ei tuomarit puutu. Olisiko syytä puuttua? Iüga päättää sellaiset asiat.

Onko tuo väärin? Ei.
Pitäisikö olla? En tiedä.
Vituttaako? Kyllä.

Tämä on tulkintani Tapparan yhdestä pelin osa-alueesta. Se voi olla väärä tai vähän sinnepäin, mutta onneksi sillä ei ole väliä."

-H-
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
No tämähän pitäisi olla tilastollisesti aika helposti todistettavissa, mikäli joka vaihdossa rikotaan rajamailla jatkuvasti. Ennemmin kuin sen tilastoilla todistat millään tasolla, on juttusi aivan vailla mitään todisteita. Räkänokkaisen lätkäjätkän älykkyysosamäärä on juurikin tuolla tasolla, jossa kentällä nähdään se mitä siellä halutaankin nähdä. Et siis tee poikkeusta onneksi olkoon.

Kaikki tilastot mitä itse olen nähnyt, viittaa siihen että Tappara kahvaa/roikkuu/estää keskimääräistä vähemmin Liigassa. Tämä varmastikkin johtuen siitä, että joukkue on taitava ja liikkuva. Mikäli pelattaisiin äärimmäisen tarkalla linjalla, ero Tapparan eduksi todennäköisesti kasvaisi (pois lukien Kärpät ja ehkä Jokerit). Helpoin tilasto katsoa on pelatut alivoimaminuutit, jotka kertovat sen että tällä kaudella Tappara on ollut yksi vähiten rikkovista joukkueista. Tuokin tilasto kertoo minulle paljon enemmän, kuin sinun lätkäjätkä näen mitä luulen näkeväni kommentit

Ensinnäkin kiitos persoonaa kohtaan hyökkäävästä vastauksestasi. Joudun kuitenkin tuottamaan pettymyksen; en todellakaan ole mikään "älykkyysosamäärältäni räkänokkainen lätkäjätkä", vaikka elän ja hengitän toki jääkiekkoa. Sen sijaan olen akateemisesti kouluttautuva, käytökseltäni sivistynyt ihminen.

Mitä tulee tuohon tilasto-jargoniin, et tuntunut täysin ymmärtävän, mitä kirjoitin, etkä sen kummemmin halunnut sisäistää nimimerkin MustatKortit selvennystäkään. Puhuin siitä, että Tapparan pelityyliin kuuluu kiistatta roikkuminen vastustajan pelaajassa siten, että on aivan rajoilla puhaltaako tuomari pilliinsä vai ei. Alivoimaminuuteista et voi alkaa tätä todistelemaan oikeaksi tai vääräksi, kuten aiemmin tuotiin ilmi.

Ainoa todellinen tapa millä Tapparan rajoilla oleva rikkova pelaaminen ei näkyisi tilastoissa, olisi se jos tässä olisi jokin yleinen salaliittoteoria, jossa Rautakorpi on lahjonut kaikki tuomarit. Tuohon en usko, ennemmin uskon tyhmäpäiset lätkäjätkät teoriaan.

Rautakorven valmennustaitoihin en ainakaan itse viitannut mitenkään, itse asiassa olen aiemmin ylistänyt hänen voittavaa pelitapaansa. En vain pidä tuosta liaanikiekosta. Olen kuitenkin valmis myöntämään, että Rautakorven tapa saada pelaajansa pelaamaan juuri sääntöviivan rajalla saamatta kuitenkaan jäähyä on hyödyllinen taito sekin ja ilmentää hyvin Rautakorven tasoa valmentajana.

Kannattaisi ehkä käydä niissä peleissä ja ottaa ne kymmenen vuotta vanhat kahvalasit pois päästä. Tapparalta ei todellakaan jää rikkeet viheltämättä sen enempää kuin muiltakaan joukkueilta ja toi väite, että "joka pelissä" osoittaa jo luutuneet mielipiteesi Tapparan pelistä, sillä en todellakaan usko, että vierasjoukkueen kannattajana katsot jokaisen meidän pelin? Mutta sehän on jo nähty, että tämän aiheen käsittely on samaa kuin kusisi vastatuuleen! Puheet kahvasta tai siitä todella mystisestä "salakahvasta" alkavat aina kun Tappara lähestyy kärkeä...

Voi kuule, en puhu nyt kymmenen vuoden takaisista asioista, vaan otantani perustuu viime ja tähän kauteen. Olen nähnyt ko. ajanjaksolta jokaisen Jokereiden ja Tapparan välisen ottelun ja lisäksi mm. viime kaudelta kahta lukuunottamatta kaikki poffit. Lisäksi muutaman runkosarjamatsin Tapparan ja HIFK:n välillä. Toki "lähes jokaisessa vaihdossa" oli karrikoidusti ilmaistu, mutta toki ymmärtänet, mitä hain tällä. Ainakaan sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, millä sijalla Tappara on sarjataulukossa. Itsehän veikkasin sen voittavan runkosarjan tällä kaudella.

Tuntuu jotenkin pahalta, että omien havaintojen tuominen esille leimataan voimakkaasti vähä-älyisyydeksi, ymmärtämättömyydeksi ja peleissä käymättömyydeksi.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Saahan näitä asioita katsoa ihan minkä lasin läpi sitä kukin haluaa. Mitään kummosia perusteluita et näkemyksellesi tosin voi esittää. HPK:n materiaali vain valmentajan ja kahden maalivahdin osalta muuttui, muutoin se pelkästään vahvistui. Viimekaudella se riitti Liigassa 6 sijaan, joten on melko kaistapäistä väittää materiaalia Liigan huonoimpiin kuuluvaksi. Ellei se sitä ollut mielestäsi jo viimekaudella.

Mielestäni HPK:n yllättävän korkea sijoitus viime kaudella nojasi ensisijaisesti sarjan parhaaseen päävalmentajaan ja sitä kautta aivan valtavaan ylisuorittamiseen materiaaliin nähden. Eli siis vastaukseni HPK:n viime kauden materiaaliin on kyllä, se oli yhtä lailla Bottom-4 tasoa kuin tälläkin kaudella.

Täällähän ollaan jonkin verran keskusteltu ns materiaalisokeudesta johon on helppo sortua kun organisaatio ei anna materiaalille mahdollisuutta menestyä. Esimerkkinä vaikkapa Ilves kummeli-Raipen valmentamana vs. Oikealla valmentajalla 2013-2014. Sama toimii myös toisinpäin, esimerkkinä juuri HPK.

Olen itsekin tähän langennut arvioidessani tämän kauden Kärppiä, koska olin vaan jotenkin niin tottunut siihen päävalmentajien aiheuttamaan krooniseen kompasteluun, etten nähnyt metsää puolta ja tajunnut Marjamäen merkitystä paketissa etukäteen.

Mitä nyt sitten Kerhon materiaaliin tulee, niin en nyt jaksa alkaa yksityiskohtaisesti käymään läpi niitä syitä miksi se on mielestäni sarjan heikoimpia. Mielipiteet ovat mielipiteitä ja jäällähän se totuus näkyy. "Sarjan paras ykkössentteri Ville Viitaluoma" hymyilyttää silti vielä edelleenkin.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Näin tuli kirjoiteltua erään syksyisen SaiPa-Tappara -pelin jälkeen ja mielipiteeni on edelleen sama.

"Ei Tappara kahvaa niin kuin kahvasi ennen. Puhun ajasta ennen kuin ensin NHL ja sitten muut perässä (vähän heikommalla menestyksellä) puuttuivat kyseiseen pelityyliin, jota kaikki joukkueet harrastivat.

Nykyisin Tappara pelaa tosiaan "iholla". Myös kiekottomien pelaajien, etenkin karvaavien pelaajien. Tappara syö vauhdin pois. Kärkikarvaajien mukana luistellaan ja ohjataan karvaus "ohi" kiekollisen pelaajan, jolla on siten tilaa ja aikaa joko lähteä nostamaan itse hyökkäystä tai avata keskialueelle. Ohjaus/estäminen tehdään aktiivisesti luistelemalla, jolloin ei tarvitse karvaajaa estää niin paljon, että karvaajaa kaatuisi ja aiheutuisi jäähy. Kyseinen pelitapa on sallittua, koska siihen ei tuomarit puutu. Olisiko syytä puuttua? Iüga päättää sellaiset asiat.

Onko tuo väärin? Ei.
Pitäisikö olla? En tiedä.
Vituttaako? Kyllä.

Tämä on tulkintani Tapparan yhdestä pelin osa-alueesta. Se voi olla väärä tai vähän sinnepäin, mutta onneksi sillä ei ole väliä."

-H-

Tämä on Tappara-fanina helppo allekirjoittaa. Se mitä kahvaamisella ymmärrän on, että luistellaan maila vastustajan kainalossa ja yritetään hidastaa menoa. Sitä ei (Aaltoa lukuunottamatta) Tapparasta eikä liigassa muistakaan joukkueista kyllä moni tee. Mailaa Tappara käyttää toki vieläkin, sen voin myöntää. Mielestäni kahvaamisen sijaan se on enemmän "sitomista" eli yritetään painamalla ja nostamalla saada vastustajan maila pois pelistä. Tällöin mielestäni kahvaväitteet ovat vääristäviä.

Rautakorpi on korostanut kamppailupelaamista aina, mutta teesit ovat muutuneet, kun peli on myös muuttunut. Tuo pelaaminen "iholla" on terminä aika osuva, sillä Tapparan miesvartiointi on ainakin alkukaudesta ollut todella pitävä ja usein tosiaan huomaa kuinka kiekottomassa miehessäkin ollaan aivan kiinni. Se, että Tappara tekee tuota paremmin kuin moni muu joukkue saattaa toki vituttaa, mutta kahvausväitteitä en enää niele. Olkoon se vaikka mieluummin estämistä, sitomista tai huitomista, ihan sama.
 

Kukko

Jäsen
Ensinnäkin kiitos persoonaa kohtaan hyökkäävästä vastauksestasi.

Ole hyvä vain. Älä ota henkilökohtaisesti.
Mitä tulee tuohon tilasto-jargoniin, et tuntunut täysin ymmärtävän, mitä kirjoitin, etkä sen kummemmin halunnut sisäistää nimimerkin MustatKortit selvennystäkään.

Minusta taas tuntuu, että et nyt ihan itse täysin ymmärrä asiaa. Väität että Tappara jokaisessa vaihdossa pelaa aivan sääntöjen rajamailla. Minä taas väitän että mikäli pelaisi, niin tuo väistämättä näkyisi tilastoissa. EIKÖ? Näitä koukkaamis/estämis jäähy tilastoja on aiemminkin ollut esim. viimekaudella ja silloin niissä ei ollut minkäänlaista viitettä esittämääsi väitteeseen. Väitän että tilanne myös tällä kaudella on pysynyt samana. Varsinkin kun ottaa huomioon, että Rautakorpi on tällä kaudelle pyrkinyt nostamaan joukkueen pelinopeutta (ei olla jäljessä, ei jouduta rikkomaan). Varmasti tulee hetkiä että ollaan jäljessä ja kahvataan, mutta ei keskimääräistä enempää. Uskallampa jopa väittää, että keskimääräistä vähemmän. Johtuen syystä että suurinta osaa peleista hallitaan kuitenkin aika suvereenisti. Ollaan nopeampia ja taitavampia kentällä.

Puhuin siitä, että Tapparan pelityyliin kuuluu kiistatta roikkuminen vastustajan pelaajassa siten, että on aivan rajoilla puhaltaako tuomari pilliinsä vai ei. Alivoimaminuuteista et voi alkaa tätä todistelemaan oikeaksi tai vääräksi, kuten aiemmin tuotiin ilmi.
Ei kuulu roikkuminen/kahvaaminen/estäminen pelityyliin. Iholla olo ja fyysinen lätkä, joka on täysin jääkiekon kultaisessa sääntökirjassa sallittua, niin varmasti kuuluvat. Näitä syytöksiä ei ollut ikinä silloin, kun Tapparan sijoitus sarjataulukossa on heikko. Jäähyt kyseisistä rikkeistä varmasti tulee tilastoissa esille taas jossain vaiheessa. Itse en jaksa moista ruveta tältä kaudelta laskemaan, koska on muutakin elämää. Sitä paitsi todistamisvelvollisuushan ei ole minulla, vaan tässäkin tapauksessa syyttäjällä, eli Kahvara huutelijoilla. Toistaseksi tästä ja viimekaudesta moista ei ole kukaan pystynyt tekemään
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nimim. Hepitus ansiokkaasti kirjoitti sen, mitä itsekin olin tulossa kertomaan. Eli ei Tappara enää siinä määrin sido ja kahvaa, mitä muutamia vuosia sitten. Tiivis puolustuspeli nyt vaan perustuu pitkälti siihen, ettei vastustajan pelaajat huseeraa vapaana hyökkäysalueella. Rautakorven ja JYPin Dufvan aikainen blokki- ja skriinipeli ovat oikeastaan taidetta. Vituttaahan se ankarasti, jos oma suosikkijoukkue ei pelaa riittävän hyvin ja hakkaa päätä puolustusmuuriin, mutta ei noista oikeen jäähyjäkään voi viheltää. Ainut lääke on riittävän luisteluvoimaiset ja vahvat hyökkääjät, jotka pystyvät painimaan Tapparapuolustuksen kanssa ja hakeutumaan irti hyvällä luistelulla.
 

Kukko

Jäsen
Nimim. Hepitus ansiokkaasti kirjoitti sen, mitä itsekin olin tulossa kertomaan. Eli ei Tappara enää siinä määrin sido ja kahvaa, mitä muutamia vuosia sitten. Tiivis puolustuspeli nyt vaan perustuu pitkälti siihen, ettei vastustajan pelaajat huseeraa vapaana hyökkäysalueella. Rautakorven ja JYPin Dufvan aikainen blokki- ja skriinipeli ovat oikeastaan taidetta. Vituttaahan se ankarasti, jos oma suosikkijoukkue ei pelaa riittävän hyvin ja hakkaa päätä puolustusmuuriin, mutta ei noista oikeen jäähyjäkään voi viheltää. Ainut lääke on riittävän luisteluvoimaiset ja vahvat hyökkääjät, jotka pystyvät painimaan Tapparapuolustuksen kanssa ja hakeutumaan irti hyvällä luistelulla.

Kiitos, tästä kun totuus alkaa pikku hiljaa valkemaan, niin jään odottelemaan yv-pahoitteluviestejä ainakin muutamalta Ipa fanilta (muutkin voivat laittaa, jos tuntevat valaistuneensa ja olonsa pahaksi). Voi pahoitella vaikka ihan omaa huonoa käytöstä ja värilasien takaa kirjoitettua virheellista kuvan luontia nykytilanteesta.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Nimim. Hepitus ansiokkaasti kirjoitti sen, mitä itsekin olin tulossa kertomaan. Eli ei Tappara enää siinä määrin sido ja kahvaa, mitä muutamia vuosia sitten. Tiivis puolustuspeli nyt vaan perustuu pitkälti siihen, ettei vastustajan pelaajat huseeraa vapaana hyökkäysalueella. Rautakorven ja JYPin Dufvan aikainen blokki- ja skriinipeli ovat oikeastaan taidetta. Vituttaahan se ankarasti, jos oma suosikkijoukkue ei pelaa riittävän hyvin ja hakkaa päätä puolustusmuuriin, mutta ei noista oikeen jäähyjäkään voi viheltää. Ainut lääke on riittävän luisteluvoimaiset ja vahvat hyökkääjät, jotka pystyvät painimaan Tapparapuolustuksen kanssa ja hakeutumaan irti hyvällä luistelulla.

Ei tuota voi jääkiekon kannalta kyllä taiteeksi sanoa. Niin suuria eroja ei luistelusta löydy, että pääsisi sen ansiosta muuten hyvin liikkuvan tapparankaan estopelistä irti. Toinen surkeus tässä on se, että tuolla pelillä voidaan tehdä keskinkertaiselle jääkiekkoilijalle enemmän aikaa ja tilaa. Ja aina on helpompi puolustaa kun hyökätä. olisin mielissäni, kun tuon etumatkan ei annettaisi kasvaa liikaa..
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei tuota voi jääkiekon kannalta kyllä taiteeksi sanoa.

No eihän siitä tarvi pitää, enkä väittänyt, että itsekään siitä erityisemmin pitäisin. Täytyy silti ihailla sitä, miten Rautakorpi saa vuodesta toiseen hakattua pelaajien kalloon tuon äärimmäisen tiiviin puolustuspaketin, kuitenkaan hyökkäyspelistä tinkimättä.

Viime keväänä Rautakorven "liaanikiekko" kuitenkin kohtasi voittajansa ja käsittääkseni finaalisarjaa pidettiin muidenkin fanien keskuudessa viihdyttävänä.
 
Ei tuota voi jääkiekon kannalta kyllä taiteeksi sanoa. Niin suuria eroja ei luistelusta löydy, että pääsisi sen ansiosta muuten hyvin liikkuvan tapparankaan estopelistä irti.
...
Eli sinun mielestäsi vieressä luisteleminen on väärin? Ja että puolustavan joukkueen pitäisi mieluusti seistä aina paikoillaan, että hyökkäävällä joukkueella olisi helpompaa? Aikamoinen visionääri.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se nyt vaan on ikävä fakta, että Tappara ja Jyp ovat pahimmat joukkueet tällä saralla.
Tuoka nyt se puolueeton taho katsomaan eri liigajoukkueiden peliä ja laskemaan ne "1 min" jäähytilanteet, ja kertomaan kuka kahvaa eniten!

Kerran vastaava suppeahko "tutkimus" on tehty. Kymmenisen vuotta sitten Veikkaaja tilastoi yhden Tappara-Ilves -pelin kaikki kahvaukset nollatoleranssihengessä, ja niitä tuli kymmeniä molemmille - tarkkoja lukuja en valitettavasti muista. Ilves kuitenkin voitti Veikkaajan näkemyksen mukaan. Siis kahvauskisan. Pelin se hävisi.

Hepitus tuossa esitti aika hyvän arvion Tapparan perääantamattomasta puolustuspelaamisesta. Sen voin pääasiassa allekirjoittaa, vaikka kyseinen tyyli korostuneekin vieraskaukalossa, ja ylipäänsä silloin, kun vastustaja onnistuu painostamaan Tapparaa - mikä Rautakorven aikana on sittenkin aika harvinaista. Ja kuten Hepitus kirjoituksessaan kuvaa, siihen ei sisälly liaania.


Otsikon aiheesta voisi todeta, että pahoin pelkään Pelicansin kärsivän supertähtensä menettämisestä. Tiedän että yksittäisen pelaajan puuttuminen ei aina automaattisesti vaikuta dramaattisesti joukkueen suorituksiin, mutta tällä kertaa ottaen huomioon Pelicansin jo alkaneen hienoisen hiipumisen, yhteisvaikutus todennäköisesti aiheuttaa reilun muutoksen sarjataulukkoon. Pudotuspeleihin mahdollisuudet ovat kyllä edelleen suuret, koska lahtelaisten onneksi hyvän alkukauden pisteet lasketaan mukaan myös keväällä...
 

Apheu

Jäsen
Ei tuota voi jääkiekon kannalta kyllä taiteeksi sanoa. Niin suuria eroja ei luistelusta löydy, että pääsisi sen ansiosta muuten hyvin liikkuvan tapparankaan estopelistä irti. Toinen surkeus tässä on se, että tuolla pelillä voidaan tehdä keskinkertaiselle jääkiekkoilijalle enemmän aikaa ja tilaa. Ja aina on helpompi puolustaa kun hyökätä. olisin mielissäni, kun tuon etumatkan ei annettaisi kasvaa liikaa..

Siis mitää... Pitäisikö pitää yhden metrin etäisyys vastustajaan puolustaessa? Myös vastustajan mailaan koskeminen on tuomittavaa ja aiheuttaa paheksuntaa, vähintään 2 min käytösrangaistus pelaajan pelivälineeseen osumisesta? Keskinkertainen kiekkoilija saa enemmän aikaa ja tilaa, voi surkeus että varmasti harmittaa näin kannattajana että Rautakorpi on saanut tälläistä aikaan. Mitäpä, jos puolustava joukkue ei saisi ylittää omaa siniviivaansa? Oi että kuinka komeaa hyökkäyspeliä tällöin nähtäisiin.

Vähän järkeä tähän touhuun. Jääkiekko on myös kamppailulaji ja toiset valmentajat ovat keksineet parempia strategioita puolustaa kuin toiset. Tuomarit on kentällä ja he antavat jäähyjä, jos on aihetta. Ja omien havaintojen perusteella Tappara ei tässä määrin ainakaan merkittävästi enempää "kahvaa" kuin mikään muukaan joukkue, (otanta tämä ja edellinen kausi), se on vain hyvä puolustamaan. Mikäli joukkueella on raskas kuntokuuri päällä ja luistin ei kulje, nähtäneen enemmän roikkumista, mutta nämä ovat hyvin satunnaisia ajanjaksoja kaudesta, ja veikkaan että muillakin joukkueilla näitä kausia on.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Ei tuota voi jääkiekon kannalta kyllä taiteeksi sanoa. Niin suuria eroja ei luistelusta löydy, että pääsisi sen ansiosta muuten hyvin liikkuvan tapparankaan estopelistä irti.

Tässähän koko homman ydin on helvetin hienosti tiivistettynä. Huomaa heti, että kyseessä on hyvän kompetenssin aiheeseen omaava kirjoittaja.

Jotta Tapparan/Jypin harrastamasta estopelistä pääsisi silkalla luisteluvoimalla irti, täytyisi vastustajan luisteluvoiman olla jotain USA:n olympiajoukkueen luokkaa. Suomessa ei sellaisia eroja liigassa ole, edes mestis-Ilveksen ja Suomenmestari-Tapparan välillä.

On päivänselvä asia, että tällaisen pelaamisen salliminen heikentää kotoisen Liigan tasoa. Kun monesti sääntöasioissa pyritään apinoimaan NHL:ää ja muuta isoa maailmaa, niin ihmetyttää miksi ei sitten juuri tässä asiassa, jossa nimenomaan pitäisi.

Todellinen nollatoleranssi olisi taitopelaajien etu ja sitä kautta koko liigan ja pitkässä juoksussa maan etu.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Eli sinun mielestäsi vieressä luisteleminen on väärin? Ja että puolustavan joukkueen pitäisi mieluusti seistä aina paikoillaan, että hyökkäävällä joukkueella olisi helpompaa? Aikamoinen visionääri.

Kutsuinko vieressä luistelemista jäähyn arvoiseksi? Parempi luopua tästä aiheesta, kun se tuntuu olevan niin herkkä juttu. Osaltani tämä loppuu nyt.
 
Kutsuinko vieressä luistelemista jäähyn arvoiseksi? Parempi luopua tästä aiheesta, kun se tuntuu olevan niin herkkä juttu. Osaltani tämä loppuu nyt.
Ei mitään herkkää, väärät väittämät vain korjataan. Niin, sinä kutsut sitä vieressä luistelua estopeliksi, josta pitäisi viheltää 1min rangaistus. Nimimerkki Edustaja sitten katselee jotain ihan muita pelejä. Tässä on parikin ei-tapparalaista nimimerkkiä kertonut ihan viimeaikaiset havaintonsa. Jännästi Edustaja mm. haluaa tukeutua enemmän yli kymmenen vuoden takaisiin tapahtumiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös