Uskallan luvata että olen viimeinen nimimerkki tällä palstalla, joka tulee kehumaan KHL:llän pelillistä tasoa. Se liiga on rajusti yliarvostettu Suomessa, koska suomalaisia NHL-pelaajia ei enää ole niin KHL:stä on pikku hiljaa suomalaisten mielissä tehty melkein NHL:n verrattavissa oleva sarja, jotta Suomen jääkiekkoilun tilanne näyttäisi paremmalta. Kyseinen liiga on tosiasiassa vain hieman parempi kuin kotoinen liigamme ja sekin vain sen takia että siellä pelaa pari astetta kovempia pelaajia. Viime kaudella seurasin 15 peliä KHL:llää ja suurin osa niistä oli täysin ponnetomia pelejä. Pelinopeus oli jopa hitaampaa kuin SM-liigassa.
Se että minä arvostelen SM-liigan tasoa, koska sen taso on pudonnut niin merkittävästi ei johdu siitä, että Jokerti on siirtämässä KHL:llään. Minua, jos ketä huolettaa kotimaisen liigamme ja jääkiekkoilumme alati jatkuva tason lasku ja nuorien lupausten tänne jääminen. SM-liiga vuonna 2013 ei ole enää sopiva paikka pelata nuorille lupauksille, joilla tavoite joskus pelata on NHL:ssä.
Vaikka menee vähän OT:ksi niin nyt on melkein pakko, tyhmänä, kysyä että mistä ne NHL pelaajat sitten tulee? AHL jätkiä on täällä nähty nyt useamman vuoden ja ihan kärki kaveritkin on välillä floppeja. KHL:ään menee porukkaa ja ihan Liiga tason kiekkoilijat, tai no kauden KHL:ssä pelanneet, pärjää keväällä MM kisoissa noita änäri jätkiä vastaan ja varsin hyvin. Miten ihmeessä ne samat jotka pärjää Liigassa, KHL:ssä ja MM-kisoissa, ei muka pärjäisi NHL:ssä?
Jotenkin tuntuu että NHL on viimeaikoina sisäänpäin lämmennyt aika pahasti ja siellä nostetaan ihan syyttä pelkästään kansallisuuden mukaan porukkaa ylös. Toki voin olla myös väärässä ja kaikki mut sarjat on pudonneet kelkasta ja NHL nykysin on vielä kovempi kuin koskaan aiemmin. Ei vaan sitten KV peleissä jostain syystä tuo näy. siellä vie Sveitsit ja Saksat yms. kuin litran mittaa, vaikka muka tasoero on kovempi kuin koskaan.
Ehkä mä en vaan ymmärrä, koska minusta Liiga on tänään vielä parempi paikka nuorille kasvaa ja kehittyä, sekä se hyppäys eteenpäin on helpompi, kuin se oli 10v sitten. Tän päivän liigassa on kovaa KV kokemusta joka jengissä, on änäriä on KHL:ää, on nähty tähtiä ja pelattu kovia pelejä. Missä se nuori sitten kehittyy? Täällä kullataan aikoja kun NHL:ssä oli, kärjistäen, yks Kurri käynyt. Mitä ilmeisimminkin pienen ja suuren kaukalon tuoma ero on kasvanut, mutta perus taso on vaan parantunut ja nyt sitten tehdään tuosta pelitavan ja kaukalon tuomasta erosta, joku iso paholainen ja ajatellaan että kun MM Granlundkaan ei NHL:ssä pärjää niin Liigan taso on laskenut, paskat. Pistäkää NHL pelaan isossa kaukalossa, niin siellä on kohta taas sen sata suomalaista. Peli vaan on kehittynyt niin paljon, että siellä ei pärjää enää yhtä helposti, kun on tottunut leveeseen kaukaloon.
Liigan taso on ihan millä vaan mittarilla edelleen maailman huipulla, varsinkin kun suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin. Ihme itkua taas vaihteeksi tää muka tasoton Liiga.