Hupaisaa, että saa tungettua Ässät kärkikastiin ja Kärpät säälisakkiin. Vaikka värilasit velvoittaa, niin nimimerkiltä Major Julli näkisi mielellään perusteluja. Jotain muitakin kuin "koska Aravirta".
Kärppiä on konsensus-ennustettu liigan kärkeen kolme kautta putkeen, kolme kautta olen ollut erimieltä, ja olen neljännenkin kauden putkeen. Kärppien valmennuksessa Aravirta ei ole pystynyt sopeutumaan kiekon viimeisen viiden vuoden kehitykseen vaan rimpuilee kohtuu toivottomasti kohti eläkepäiviä. Aikoinaan ansiokkaaseen kiekottaman pelaajan estämiseen ja taitaaviin yksilöihin perustuvaan pelitapaan ei ole pahemmin päivitystä tullut.
Yksilötasolla Kärppien suurin ongelma on se että tähtipelaajastatusta kantavista pelaajista Lehtosen ja Viuhkolan parhaat päivät ovat auttamatta kaukana takana, Backlund on aivan liian epäluotettava runkosarjaveskaksi ja Plihal on kuitenkin se ~35 pisteen sena, ei muuta. Ainoa todella luotettava liigatason tähti on Haataja. Kärppien nuorisokaartissa on tulevaisuutta, mutta ensi kausi on auttamatta liian aikaiseen jotta nämä herrat veisivät Kärpät runkosarjan kärkeen. Roolipelaajapuolella on Kähkösen johdolla hyviä kavereita ja puolustus kokonaisuutena on kohtuu laadukas, tämä riittänee selvään säälipaikkaan.
Elikkä mielestäni Aravirran valmennus on pudonnut liigan kelkasta ja Kärppien materiaali on kärkiosaajien osalta paljon heikompi kuin mitä äkkiseltään vaikuttaa. Tätä olen toistellut ennen paria viime kauttakin (tosin Haapakosken aikana Kärppien materiaali oli kovempi mutta valmennus vielä heikompi).
Ässät taasen on porskuttanut hyvin tasaisesti ylöspäin viimeiset neljä kautta. Viime kaudella tuli joulun kohdalla notkahdus jonka tulokasvalmentaja Kivi saa ottaa piikkiinsä, joukkueen motivaatio häntäjengejä vastaan oli luokaton ja samaan syssyyn kun joukkueen kärkipelaajat peluutettiin piippuun tipahti Ässien pelintaso heikomalle tasolle. Tätä ennen Ässät käytännössä dominoi liigan ylemmän puoliskon keskinäisiä otteluita. Tämä muuten tapahtui ennenkuin Zabo levisi, Ässien päätyminen runkosarjan voittotaistelusta sijalle viisi ei johtunut Zabon loukkaantumisesta vaan ongelmat alkoivat jo aiemmin. Kivi on läksynsä oppinut ja joukkue myöskin. Valmentaja Kivi ja apurit Kotkaniemi-Kaukoranta ovat peliin erittäin intohimoisesti suhtautuvia valmentajia, jotka eivät jätä asioita puolitiehen. Sen sai kokea viime kaudella löysäillyt nuoriso-osaston osio, joka tällä kaudella jatkaa pelejään muualla.
Edellisen kauden ongelmana oli myös semisti laiska puolustuspään pelaaminen, vaikka Ässät ei erityisen paljon maaleja päästänytkään oli joukkue kaukana siitä mihin se puolustuspelissä pystyy. Tähänkin on kiinnitetty huomiota ja hankinnoissa haettu kahdensuunnan suorittajia ja fyysisyyttä (Ryan, Pihlman, Brodin, Marttinen, Heshkan) yksipuolisten tyyppien sijaan (Zaborsky, Kudroc, Santavuori). Lähtökohtaisesti joukkueessa ollaan roolituksen aika lähellä optimia ja nuorisopuolelta tulossa tukea (Niemi, Juusela ja Parkkonen) ilman että kaverien pitää kantaa päävastuuta. Maalissa Raanta oli lähellä liigan eliittiä jo viime kauden lopussa ja on sitä tällä kaudella.
Ässien ja Kärppien osalta minun papereissani on kaksi joukkuetta, jotka molemmat jatkavat viime kauden lähtökohdistaan useamman vuoden linjallaan. Ässillä käyrä on ylös, Kärpillä näyttää tasaisesti samaa rataa. Toistaiseksi olen ollut arvioissa nyt muutaman kauden putkeen oikeassa, kauden lopussa nähdään oliko näkemys kaudesta 2012-13 oikea vai väärä.