No juuri tätä samaahan olen koko ajan ihmetellyt. Stairox toi tämän esiin Sportin etuna, mutta en minäkään käsitä mitä väliä tällä on?
Mjoo, tätä voisi kokeilla miettiä vaikka tältä kannalta:
Otetaan joku piste Suomessa, ei ole väliä missä sen maantieteellinen sijainti on. Piirretään jonkinkokoinen kehä sen pisteen ympärille. Paljonko ihmisiä sen kehän sisältä löytyy? Paljonko lätkäfaneja/jääkiekosta kiinnostuneita voisi ajatella sen kehän sisältä löytyvän? (Markkinoititukimus ja analyysi, statistiikka) Saadaan joku suhdeluku, joka voisi kuvata vaikka sen alueen potentiaalista kiinnostusta jääkiekkoa kohtaan noin yleensä.
Sitten alkaakin se mielenkiintoinen tutkimus- ja analysointiosuus, joka tottakai otetaan huomioon budjettia tehtäessä, niin urheilujoukkueissa kuin muissakin busineksissa.
Voidaan kysyä itseltä esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä:
Kuinka monta vastaavan tuotteen omaavaa kilpailevaa palveluntarjoajaa on saman kehän sisällä? Suhdeluku. Kuinka suuri osuus potentiaalisista lätkäfaneista käyttää kilpailijan palveluita? Suhdeluku. Mitä etuja ja mitä haittoja oma tuote tarjoaa kilpailijan tuotteeseen verrattuna? Markkinointitutkimus potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja sen analysointi.
Kuinka moni potentiaalisista asiakkaista hankkii palvelun itselleen? Markkinointitutkimus potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja sen analysointi. Kuinka moni potentiaalisista asiakkaista harkitsisi meidän tuotteen hankkimista ja/tai osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan? Markkinointitutkimus potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja sen analysointi.
Kehän sisällä olevat potentiaaliset asiakkaat ovat markkinointikohde kehän alueella toimiville yrityksille.
Mitä potentiaalisia yhteistyökumppaneita kehän sisällä on? Markkinointitutkimus ja analysointi. Kuinka moni on yhteistyössä kilpailevan tuotteen kanssa? Markkinointitutkimus ja analysointi. Kuinka moni potentiaalisen yhteistyökumppanin potentiaalinen asiakas saavutetaan paremmin meidän tuotteen (joukkue) avulla? Markkinointitutkimus potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja sen analysointi. Kuinka moni alueen yritys on kiinnostunut tavoittamaan nuo potentiaaliset asiakkaat meidän tuotteen (joukkue) avulla? Markkinointitutkimus potentiaalisten yhteistyökumppaneiden keskuudessa ja sen analysointi. Kuinka moni alueen yritys on kiinnostunut tavoittamaan nuo potentiaaliset asiakkat kilpailevan tuotteen (toinen joukkue) avulla? Markkinointitutkimus potentiaalisten yhteistyökumppaneiden keskuudessa ja sen analysointi.
Ylläoleva ei ole kattava selvitys, mutta antaa suuntaa. Sitten saadaan suhdelukuja ja markkinointitukimustuloksia potentiaalisista asiakkaista ja heidän kiinnostuksensa asteesta omaa tuotettamme kohtaan. Saadaan myös osviittaa alueen potentiaalisten yhteistyökumppaneiden halukkuudesta tavoittaa nuo potentiaaliset asiakkaat mediän tuotteemme avulla ja siitä, mitä nuo yhteistyöyritykset olisivat siitä valmiita maksamaan.
Teoriassa se, jolla on suurin määrä sellaisia potentiaalisia asiakkaita, joiden voidaan perustellusti olettaa hankkivan tarjottavan tuotteen tai ovat siitä kiinnostuneita, vetää sisään myös suurimmat mainostulot yhteistyökumppaneilta. Tämä tietenkin arvioidaan budjettiin.
Kyse ei siis ole pelkästään siitä, paljonko jengiä mahtuu halliin (mikä on tietenkin se toinen suuri tulonlähde), vaan näistä molemmista yhdessä.
Mitä paremmalla suhdeluvulla, mitä suuremmalta alueelta pystytään vetämään asiakkaita halliin (lipputulot) ja mitä kauempaa kiinnostusta omaa tuotetta kohtaan osoitetaan (yhteistyökumppanit) kilpailijoiden kokonaan puuttuessa tai tarjoamalla kilpailijoita parempaa tuotetta, sitä vahvemmalle pohjalle oma budjetti voidaan rakentaa. Sellaisessa tilanteessa potentiaalisten asiakkaiden ja potentiaalisten yhteistyökumppaneiden kiinnostus ulottuu kauemmas, heitä on silloin enemmän ja he ovat valmiita maksamaan siitä enemmän.
Ihan noin niinkuin teoriassa. Mutta kyllä ne vaikuttavat budjettiin melkoisesti, juu.