Liiga sulkeutuu taas – mihin menet Mestis?

  • 1 049 480
  • 5 672
Näin sivustaseuraajana lienee syytä muistuttaa, että tämä "terveen hissiliikkeen" ansiosta useampi liigasta pudonnut seura ajautui ihaillulla 1990-luvulla konkurssiin ja vähintään yhtä moni syviin talousvaikeuksiin (ml. oma suosikkiseurasi). On helppo sanoa, että "ne tulivat sieltä takaisin" sen kummemmin pohtimatta millaisia seurauksia tavalliselle ihmiselle on siitä, kun talot, kesämökit ja autot lähtevät konkurssin tuliaisena puhumattakaan inhimillisistä kärsimyksistä. Mainitsemasi sana "terve" kuulostaa sen vuoksi minusta jopa irvokkaalta tässä yhteydessä.

Näissä asioissa pitää katsella vähän muutakin kuin sarjataulukkoja vanhoista Jääkiekkokirjoista.
Joo, hattu päästä yhdistystemme veteraaneille.

Ja sitten takaisin nykyaikaan.

Jos joku päätyy nykypäivänä vastaamaan jääkiekkoseuran aika monen nollan kokoisesta taloudesta sellaisella henkilökohtaisella omaisuudella jota ei ole varaa menettää, niin mielestäni saa syyttää siitä seuranneista ongelmista kyllä ihan itseään.

Ja kyllä hissiliike urheilusarjojen välillä on tervettä vaikka hissiliikkeeseen osallisten seurojen taloudenpito ei välttämättä epäpätevien henkilöiden vuoksi olisikaan. Jos joku EI ole tervettä, niin urheiluhengen jyrääminen kabineteissa. Kilpailu, menestystarinat ja konkurssit kuuluvat urheiluun ja bisnekseen. Eikös lätkän jotain urheilubisnestä pitänyt olla?
 
Olen toki liigatoimareiden kanssa siitä samaa mieltä, että yli 14 joukkuetta on liikaa. Edelleen, Suomessa on Jokereiden lähdön jälkeen 18 sellaista kiekko-organisaatiota, jotka voisivat pelata liigaa, mutta ei samanaikaisesti. Muidenkin toimesta mainittu 10+10-malli olisi mielestäni mielenkiintoinen ja urheilullinen ratkaisu, jota kautta saataisiin liiga ja 2. liiga ulotettua lähestulkoon Hangosta Utsjoelle.
Blues, HIFK, HPK, Ilves, JYP, KalPa, Kärpät, Lukko, Pelicans, SaiPa, Tappara, TPS, Ässät, Hokki, Jokipojat, Jukurit, KooKoo, SaPKo, Sport, TUTO. Siinä ne 20 joukkuetta, jotka muodostaisivat liigan ja 2. liigan. Vaihtuvuutta voisi tapahtua liigan ja 2. liigan välillä sekä 2. liigan ja muiden sarjojen välillä. Sieltä voisi Hokki tipahtaa pois ja tilalle nousta RoKia tai Hermestä. Sieltä voisi SaiPa tipahtaa 2. liigaan ja tilalle nousta Sport. etc. etc.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja näistä oululaiset ovat divarivierailun jälkeen voittaneet neljä mestaruutta ja seitsemän mitalia 2000-luvulla ja Lahtikin on noussut jaloilleen. Jokipojatkin sinnittelevät vuodesta toiseen Mestiksen haastajina ja ovat käyneet karsimassakin eli pointti ei oikein aukene. Jääkiekko ei ole mihinkään näiltä paikkakunnilta kadonnut putoamisen myötä, vaan päinvastoin noussut vahvempana...

Eli konkurssit vievät suomalaista jääkiekkoilua eteenpäin?

Minua ihmetyttää miksi porukka vähät välittää miten organisaatiot hoitavat hommiaa. Kunhan vaan päästään liigaan!!

Mikäli Sport olisi noussut liigaan 2009, seura olisi saanut kokoon ylivoimaisesti liigan heikoimman joukkueen, tehnyt miljoonatappiot ja putoamisen jälkeen mennyt konkurssiin. Tätä SM-liiga pyrkii estämään.

Nykyinen Sport on paljon valmiimpi nousuun, talous on kunnossa, junioripuoli on kunnossa ja organisaatiokin toimii. Miksi tämä vaatimus on liikaa?
 

Fordél

Jäsen
Päätös ei yllättänyt millään tavalla ja se realistin minä on edes tästäkin ratkaisusta tyytyväinen. Pessimisti odotti jopa liigan sulkemista. No kun se yksi jengi sinne kuitenkin halutaan, tällä päätöksellä pystytään pelailemaan valinnan kanssa vaikka kuinka. Eli lähinnä odottaa kunnes Sport voittaa sarjan ja se voidaan nostaa liigaan. Ihmettelen, jos nousija on mikään muu jengi.

Itse kuitenkin kannatan avointa sarjaa ja urheilullista ratkaisua. Kuten Ruotsissa on nähty, hyvin hoidetut ja osaavat organisaatiot eivät ole oikeastaan moksiskaan mikäli tippuvat sarjaporrasta alemmas. Kaikkein paras ratkaisu koko suomalaiselle kiekkoilulle olisi juuri avoimet sarjat, joissa olisi vaihtuvuutta. Harmi vaan, että maassamme ei ole tahoa, jolla olisi sekä valtaa että ymmärrystä nähdä kokonaisuus.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Miksi nämä keskustelut aina johtaa tähän? Joo oli perseestä että liiga meni sulki, moni Liigajoukkueenkin kannattaja on samaa mieltä, kyllä se tuhosi Mestiksen, voitasko jo lopettaa noi vanhat kaunat ja lukea mitä kirjoitetaan?

Minä luin nuo JoJojen kommentit ja en nyt suoraan pystynyt sieltä löytämään sitä "liiga max X joukkuetta" tyylistä, vaan ihan varauksi ja jopa avoimesti positiivisiakin kommentteja. Liiga ei ole 3 joukkueen juttu, vaan tällä hetkellä 14! joukkueen, siinä ei 3 paljoa paina kun 11 painaa jaata. Ihan samalla tavalla niin ensikaudeksi sinne voi nousta se yksi lisää, joka VARMASTI painostaa painamaan jaata. Nythän halutaan että se nousija nimen omaan olisi sellainen, joka pystyy myös osoittamaan, että se "jaa":n painaminen oli oikea vaihtoehto.

Pallo on nyt Mestiksellä, vetäkää hyvä kausi, laittakaa hommat kuntoon, yksi nousee Liigaan ja pistää siellä rokaten ja seuraavana keväänä joka saatanan joukkueen johtaja on samaa mieltä (Kärppien ehkä ei), että LISÄÄ!

Aina tarvii vääntää nää asiat tappeluksi ja riitelyksi ja kertoa kuinka ainakin jossain muualla asiat on paremmin. Miksi meillä ei voi olla yksi yhteinen systeemi, joka olisi esimerkkinä muille? Miksi ei Suomi voi luoda sellaisen systeemin että Elitserien seuraakin Suomen juttua, varsinkin nyt kun toi niiden systeemi ei ilmeisesti oikeen toimi, oltais kerrankin siellä etulinjassa tekeen jotain FIKSUA.

Tää asenne että näkemättä paskaa, on kyllä sellasta mitä en vaan ymmärrä. Ihan sama karsitaanko vai ei, niin sikäli mikäli, noi asetettavat kriteerit ja systeemi on järkevä, niin tässä luodaan nyt esimerkkiä muualle, toki tänkin asian voi kusta ja totaalisesti, mutta mä toistaiseksi luotan ennemmin kuin lähden tuollaiselle "väkisin väännetään sotaa" linjalle.

Aika kultaa muistot ja ihan fakta on että jos sä konkkaan meet ja velkaa jäät niin menee vuosia, vuosikymmeniä, ennen kuin samalta alueelta uusi jengi ponnistaa, koska luotto meni ja kärsijäksi joutui väärät tahot, ne joilla on tai ainakin oli sitä fyffee jatkossakin tukea touhua. Se ei ole pitkäjänteinen tapa ajaa yhtään mitään. Ei varsinkaan jääkiekkobisnestä.

Ei tää touhu räyhäämällä parane, sillä voi parantua, että ihan kautta linjan porukka puhaltaisi yhteen hiileen ja ilmaisisi asian sinne ylöskin päin, että mikä on yleisön intressi. Nyt vaan porukka haukkuua toisia kultapossuiksi ja toiset puolustelee jokaista asiaa, tai haukkuu karsintojen puutetta ja ihmettelee kun meillä ei olekkaan Valioliigan rahoja kaikille jakaa... Näin tää touhu ihan varmana etenee... ja menee vituiksi.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eli konkurssit vievät suomalaista jääkiekkoilua eteenpäin?

No näissä tapauksissa tulokset puhuvat puolestaan. Eli sinä olet sitä mieltä, että esim. noilla itse antamillasi esimerkkipaikkakunnilla jääkiekkoilu on jotenkin kärsinyt tai jopa kadonnut konkurssien jälkeen?

Olen, hämmentävää kyllä, Toejoen Veikon kanssa täsmälleen samaa mieltä, että jos homma ei toimi, niin mieluummin sitten uuden alun kautta ylöspäin kuin epäterveellä pohjalla vuodesta toiseen.

Myös hartolla on erinomainen pointti:

Kilpailu, menestystarinat ja konkurssit kuuluvat urheiluun ja bisnekseen. Eikös lätkän jotain urheilubisnestä pitänyt olla?

Eli toisaalta messutaan ammattimaisuudesta ja halutaan tehdä bisnestä, mutta samalla pitäisi turvata jonkinlainen stabiili lintukoto määrittelemättömäksi ajaksi. Melko käsittämätön yhtälö yrittämisestä puhuttaessa. Syödään kakku, mutta samalla säästetään se.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tutki hifk.fi sivustoa, sieltä löytyy paljon tietoa.
Miksi minun pitäisi etsiä, kun sinä heität faktoja? Kerro suoraan meille muillekin kuinka paljon rahaa "svenska talande bättre folket" maksaa ifkille euroja. Sinulla on näköjään summat tiedossa kun kerran sanot että siksi ifk on liigassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No näissä tapauksissa tulokset puhuvat puolestaan. Eli sinä olet sitä mieltä, että esim. noilla itse antamillasi esimerkkipaikkakunnilla jääkiekkoilu on jotenkin kärsinyt tai jopa kadonnut konkurssien jälkeen?

Olen, hämmentävää kyllä, Toejoen Veikon kanssa täsmälleen samaa mieltä, että jos homma ei toimi, niin mieluummin sitten uuden alun kautta ylöspäin kuin epäterveellä pohjalla vuodesta toiseen.

Myös hartolla on erinomainen pointti:



Eli toisaalta messutaan ammattimaisuudesta ja halutaan tehdä bisnestä, mutta samalla pitäisi turvata jonkinlainen stabiili lintukoto määrittelemättömäksi ajaksi. Melko käsittämätön yhtälö yrittämisestä puhuttaessa. Syödään kakku, mutta samalla säästetään se.

Valvonta on mielestäni järkevämpää kuin hallitsematon konkurssi, lisenssiehdot koskevat myös nykyisiä liigajoukkueita. Ja edelleen minusta on naurettavaa väittää, että seuran konkurssi veisi paikallista jääkiekkoilua eteenpäin. Väittäisin, että esimerkiksi Joensuussa jääkiekkoilun asema olisi parempi ilman 90-luvun taloussekoiluita.
 

Fordél

Jäsen
Eli konkurssit vievät suomalaista jääkiekkoilua eteenpäin?

Minua ihmetyttää miksi porukka vähät välittää miten organisaatiot hoitavat hommiaa. Kunhan vaan päästään liigaan!!

Liigassahan juuri painotetaan kuinka kyse on yritystoiminnasta. Yritystoimintaan kuuluu riskinotto, mikä voi tuottaa niin onnistumisen kuin epäonnistumisen.

Toisaalta moni on samalla toitottamassa kuinka pitää olla vakaat olosuhteet kehittää yritystoimintaa ja tähän suljettu liiga sopii parhaiten.

En siis aina ymmärrä niitä, jotka huutavat tämän yritystoiminta-argumentin perään.

Itse näen, että yritystoiminnan pitäisi perustua mahdollisimman avoimeen kilpailuun, mikä sopii myös urheilun ideologiaan. Kun joudut joka kausi lunastamaan paikkaisi parhaiden joukossa, se kehittää yritystoimintaasi. Samalla taataan kilpailijoille mahdollisuus yritystoiminnan kehittämiseen. Kokonaisuuden kannalta on paljon parempi, että on mahdollisuus kehittää toimintaa vaikka se voisi tietää myös konkursseja kuin se, että ei ole mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen vaan toiminta kuihtuu pikku hiljaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eli konkurssit vievät suomalaista jääkiekkoilua eteenpäin?

Näissä tapauksessa ainakin, siis Lahdessa, Oulussa ja Kuopiossa. En usko, että olisivat pystyneet nousemaan vanhat rasitteet pohjanaan samalla aikataululla samalle tasolle.

Mainittakoon tosin että en missään nimessä ole konkurssien kannattaja, en jääkiekossa kuin liike-elämässäkään.

Mutta harvinaisen huonon väitteen valitsit itsellesi. Tässä nyt ei paljoa Joensuun konkkapojilla piehtarointi auta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi minun pitäisi etsiä, kun sinä heität faktoja? Kerro suoraan meille muillekin kuinka paljon rahaa "svenska talande bättre folket" maksaa ifkille euroja. Sinulla on näköjään summat tiedossa.

Missä minä olen heittänyt faktoja tai summia? Sanoin, että HIFK taustalla on ruotsinkielistä rahaa, en muuta. Mikäli et usko tätä, ei voi mitään.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
lisenssiehdot koskevat myös nykyisiä liigajoukkueita.

Heh, heitäppää nyt vaikka prosenttilukuna arvio minkä näet todennäköisyydeksi sille, että nämä lisenssiehdot alittava seura pudotetaan pois liigasta?

Ja edelleen minusta on naurettavaa väittää, että seuran konkurssi veisi paikallista jääkiekkoilua eteenpäin.

Tiedä sitten kuka näin on yleisellä tasolla väittänyt, mutta nimimerkki Tosifanilta pyydetyissä ja hänen antamissaan esimerkkitapauksissa näin melkein vaikuttaisi pääasiassa käyneen ja ei se kiekkoilu ole, ylipäätään margaaliliigapaikkakunta, Joensuustakaan mihinkään kadonnut. Joku minua fiksumpi voisi melkein veikata, että kaikkea JokiPonkaan nykytilasta ei voi laittaa parinkymmenen vuoden takaisen konkurssin piikkiin, mutta mielipiteensä kullakin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Missä minä olen heittänyt faktoja tai summia? Sanoin, että HIFK taustalla on ruotsinkielistä rahaa, en muuta. Mikäli et usko tätä, ei voi mitään.
Kun käyn HIFK:n sivuilla, niin näen sponsoreina ihan perus suomalaisia (ei perussuomalaisia) firmoja. Joidenkin firmojen johdossa on suomenruotsalaisia, mutta edelleenkään en ymmärrä miksi sinä väität että HIFK on liigassa suomenruotsalaisilla rahoilla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heh, heitäppää nyt vaikka prosenttilukuna arvio minkä näet todennäköisyydeksi sille, että nämä lisenssiehdot alittava seura pudotetaan pois liigasta?



Tiedä sitten kuka näin on yleisellä tasolla väittänyt, mutta nimimerkki Tosifanilta pyydetyissä ja hänen antamissaan esimerkkitapauksissa näin melkein vaikuttaisi pääasiassa käyneen ja ei se kiekkoilu ole, ylipäätään margaaliliigapaikkakunta, Joensuustakaan mihinkään kadonnut. Joku minua fiksumpi voisi melkein veikata, että kaikkea JokiPonkaan nykytilasta ei voi laittaa parinkymmenen vuoden takaisen konkurissin piikkiin, mutta mielipiteensä kullakin.

On hyvin epätodennäköistä, että yksikään nykyisistä liigajoukkueista pudotetaan, koska ovat itse laatimassa lisenssiehtoja. Ne täyttävät ehdot varmasti. Ihan vastaavasti voisi kysyä, millä prosenttilla uskot niiden Mestis-seurojen urheilulliseen nousuun, jotka eivät täytä noita lisenssiehtoja?

Tuskin mainitsemani konkurssit mitenkään tähän päivään vaikuttavat, mutta väittäisin monen ihmisen pettyneen varsin pahasti konkurssin aikoihin. Konkurssiin liittyy aina henkilökohtaisia tragedioita ja menetyksiä, joten en näe niitä mitenkään positiivisina. Minusta on järkevämpää vaatia asiallista asioiden hoitoa etukäteen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun käyn HIFK:n sivuilla, niin näen sponsoreina ihan perus suomalaisia (ei perussuomalaisia) firmoja. Joidenkin firmojen johdossa on suomenruotsalaisia, mutta edelleenkään en ymmärrä miksi sinä väität että HIFK on liigassa suomenruotsalaisilla rahoilla.

Minulle on näin kerrottu sellaiselta taholta, jonka uskon asioista tietävän. Mutta kuten sanoin, sinun ei ole pakko uskoa väitettäni.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
On hyvin epätodennäköistä, että yksikään nykyisistä liigajoukkueista pudotetaan, koska ovat itse laatimassa lisenssiehtoja. Ne täyttävät ehdot varmasti.
Tottakai ne täyttävät, Ilves on paras esimerkki. Onneksi he saivat uutta rahaa, niin ei tullut ensimmäinen liigakonkurssi Pelicans-pelleilyn jälkeen. Liigassahan ei pelleillä, eihän?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tottakai ne täyttävät, Ilves on paras esimerkki. Onneksi he saivat uutta rahaa, niin ei tullut ensimmäinen liigakonkurssi Pelicans-pelleilyn jälkeen. Liigassahan ei pelleillä, eihän?

Miten Pelicansin kanssa pelleiltiin? SM-liiga Oy antoi yhdelle osakkaalleen lainaa, joka hoiti asiansa kuntoon.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Minulle on näin kerrottu sellaiselta taholta, jonka uskon asioista tietävän. Mutta kuten sanoin, sinun ei ole pakko uskoa väitettäni.
Minulle on kerrottu paljon asioita vuosien varrella, mutta niitä asiota en esitä faktoina keskustelupalstalla.

18-vuotiaana minulle kerrottiin että muijani nussi kaikkea mikä liikkuu. Minä en uskonut. Olisi pitänyt. Kaksi ja puoli vuotta elämästä meni hukkaan. Tähän sinunkaan ei ole pakko uskoa.
Miten Pelicansin kanssa pelleiltiin? SM-liiga Oy antoi yhdelle osakkaalleen lainaa, joka hoiti asiansa kuntoon.
Ketjun aihe on mikä on, eikö vain? Ja sinä jaksat väitellä vastaan. Ensin vaadit että Mestisjoukkue pitäisi saada omat asiat kuntoon vuodessa, sen jälkeen puolustelet liigaa siitä että pelastetaan osakkaat konkurssista kun yrityksen johto ei ole pätevä. Sanon sen taas: Vittu mitä paskaa!

Jos kerran lähdetään tähän leikkiin, niin kyllä ainoa oikea tapa on että kaikki on samalla viivalla. Mestisvoittaja täyttää kriteerit = Nousu. Liigajoukkue ei täytä = bye bye.

Tähän ei usko kukaan. Ei edes ne jotka möivät Nokian osakkeet eilen ja ostivat Liiga-osakkeita..
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulle on kerrottu paljon asioita vuosien varrella, mutta niitä asiota en esitä faktoina keskustelupalstalla...

Voi herran jestas...

Olisit nyt vaan heti sanonut, ettet usko väitteeseeni, sillä tästä olisi päästy. Eli sinun mielestäsi HIFK:n taustalla ei ole ruotsinkielistä rahaa, ok.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ihan vastaavasti voisi kysyä, millä prosenttilla uskot niiden Mestis-seurojen urheilulliseen nousuun, jotka eivät täytä noita lisenssiehtoja?

Niin no, alkuun pitäisi tietää mitä nämä ehdot ovat ja ehkä se vuodenvaihteessa selviää. Jos taas puhut näistä hekeistä ja peliitoista (heh...), niin pointtihan ei ole sielläpäin missään vaiheessa, näitä kimiräikkösheittoja lukuunottamatta, ollutkaan. Yleiselläkään tasolla kyse ei ole mistään urheilullisen nousun todennäköisyydestä potentiaalisten organisaatioidenkaan suhteen, vaan nimenomaan siitä, että tämä väylä on nyt torpattu ja löyty kiinni. Pelaamalla liigaan ei enää voi nousta.

monen ihmisen pettyneen varsin pahasti konkurssin aikoihin. Konkurssiin liittyy aina henkilökohtaisia tragedioita ja menetyksiä, joten en näe niitä mitenkään positiivisina. Minusta on järkevämpää vaatia asiallista asioiden hoitoa etukäteen.

Viimeisestä lauseesta toki samaa mieltä, mutta jos suljetun sarjan argumentit ovat tätä human interest story-tasoa samalla mouhuten bisnes-argumentteja, niin kovin kritiikkiä kestävällä pohjalla ei olla, kuten täällä nyt ollaan useaan kertaan ja usean kirjoittajan toimesta jo kerrottukin. Asian voi kääntää aivan hyvin myös niin, että samat tragediat kohtaavat myös Mestiksen suurseurojen rahoittajia, jos panostus valuu kabinettipäätösten takia hukkaan, vaikka henk.koht. tämän ihan luonnollisena näenkin.

Mutta joo, nyt nukkumaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin no, alkuun pitäisi tietää mitä nämä ehdot ovat ja ehkä se vuodenvaihteessa selviää. Jos taas puhut näistä hekeistä ja peliitoista (heh...), niin pointtihan ei ole sielläpäin missään vaiheessa, näitä kimiräikkösheittoja lukuunottamatta, ollutkaan. Yleiselläkään tasolla kyse ei ole mistään urheilullisen nousun todennäköisyydestä potentiaalisten organisaatioidenkaan suhteen, vaan nimenomaan siitä, että tämä väylä on nyt torpattu ja löyty kiinni. Pelaamalla liigaan ei enää voi nousta...

Juu, pelkästään pelaamalla liigaan ei voi nousta, mutta ilman Mestiksen voittoakaan sinne ei pääse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös