Entinen suljettu Liiga täytti kilpailuviranomaisten määrittelemän kartellin tai ainakin laittoman elinkeinonharjoittanien yhteenliittymän. Tästähän tehtiin kantelu kilpailuviranomaisille aikanaan, mutta sitä ei otettu käsittelyyn. Jos kantelun olisi tehnyt joku kärsivä seura, sitten olisi otettu, nyt ei kun kantelun teki yksityishenkilöt. Eipä mennyt kuin pari kuukautta tämän jälkeen, niin Liiga sitten avasi ovensa.
Nyt tuskin täyttyy enää mitkään kartellin kriteerit ainakaan sillä tavalla, että kantelu olisi aiheellinen, sillä liigaan pääsy on nyt mahdollista periaatteessa kaikille. Mitään tekemistä urheilun kanssahan tällä uudella mallilla ei ole, ja se on perseestä ja poikittain, mutta lakeja se ei enää riko. Se olikin Liigan omia etuja ajavien seurapomojen tavoite. Miten Liiga voidaan "sulkea" niin, ettei kukaan putoa, mutta samalla liiganousu olisi mahdolista ilman kartellia. Lopputulos on tämä urheilun irvikuva.
Eipä tuohon ole juuri mitään lisättävää, paitsi se että nämä kultapossukabinettikerhon herrat pitävät ja pitävät liigan ulkopuolisia toimijoita/joukkueita/organisaatioita ikään kuin "holhouksenalaisina" idiootteina jotka muka eivät itse osaa kartoittaa taloudellisia velvotteita, minkä mahdollinen liiga nousu toisi tulleessaan. Kyllähän se niin vain on, että urheilu on kilpailua draamoineen ja se juuri on myös jääkiekonkin "suola" ja talouden lainalaisuudet tiedostetaan ilman kaikki tietäviä KPKK:n jäseniäkin. Aikuisia ihmisiä voi vedättää tiettyyn pisteeseen asti, mutta raja tulee aina jossain vaiheessa vastaan. Sen rajan yli on nyt ilmiselvästi astuttu ja Suomalainen kiekkokenttä on reagoinut siihen nyt yllättävänkin nopeasti, mikä on hieno havaita.
Rautalangastako kaikki tämä vinoutuma pitää vääntää, katsokaa faktat paljonko liiga ja mestis ovat "ottaneet" eroa toisiinsa erityisesti talouspuolella viimeisen kymmenen vuoden aikana. Sen eron takia on suoranainen ihme, että muutamat seurat ovat pystyneet ylipäätään pitämään yllä edes jonkinlaista uskottavuutta toiminnassaan. Jääkiekon tasoerot olisivat sekä talous, että urheilullisella puolella aivan eri tolalla, jos olisi pelattu Ruotsin mallin mukaisesti ko.aika periodi.
Otetaan esimerkki vaikka paljonko oppilas maksaa kunnalle vuosittain, uuden laskelman mukaan 80.000 ekuu/vuosi ja sit kun se on käyny koko "baletin"(n.16vuotta) läpi, niin annetaan se koulutettu ihminen vaikka Intiaan kaikkine tietotaitoineen, no se nyt oli yhteiskunnallinen esimerkki. Paljonko maksaa yhden jääkiekkojuniorin pelaaminen vuositasolla, C-B junnuissa liikutaan jossain 12.000 euroa/vuosi(jos riittäkään). Sitten nämä vielä toimivien maakunta seurojen junnut viedään jo nykyisin Liigaseurojen "omistukseen"15:sta kesäisenä ja ilman mitään korvausta kasvattajaseuralle. No ei sinänsä ihme kun lähtevät, koska eihän sitä ole samanlaisia mahdollisuuksia saada sitä pelipaikkaa tai laadukkaampaa valmennusta(ei ole rahaa, kun ei ole aitoa urheilullista unelmaa/mahdollisuutta), jos jää "kylille" pelaamaan. Avoimet sarjat aina ylhäältä alas takaa varmasti laadukaamman juniorityön, puhumattakaan siitä että on mahdollisuus pelata liigaa vaikka omassa kasvattjaseurassa. Nykyhetken tilanteen A-nuorten sarjajärjestelmästä on varmasti kaikkien tiedossa, liiga sanelee uusia ehtoja jopa kesken kauden(viime vuonna), huh heijakkaa mitä meininkiä.
Kysymys kuuluu: Annetaanko me näille kabinettikerhon itsevaltiaille valtakirja, jonka valtuuttamana he toimivat ja vain omien etujen eteen. Tämä touhuhan muistuttaa tietylla tapaa kieltolakiaikaa, jonka lopputulos on kaikkien tiedossa.
Sponsoripuolelta sen verran, että mitähän mahtaa keskisuuri liigaseuran tukija tuumata, kun on sijoittanut "laadukkaaseen näkyvyyteen" esim.50.000 ekuu ja sitten tämä seura alkaa tyhjentää "pajatsoa" jo ennen vuoden vaihdetta(viim.tammi-helmikuussa), kun ei nyt satu olemaan peleillä paljon panosta/merkitystä?!!!...kusetuksen makua mun mielestä, noin sponsorin näkökulmasta.