Eipäs yleistetä, mistä sinä tiedät missä minä olen asunut tai asun? En minäkään kutsu täällä ketään heinähatuksi tai muutenvaan vittuile.
En minä vissiin sinusta puhunutkaan, täällä kehä-III:n sisäpuolella vaan tuppaa monella nuorella ihmisellä olevan se käsitys ettei tuolla heinähattujen luvatussa valtakunnassa ole mitään elämää, "jouluna ja synttärinä siltä Raili-tädiltä tulee kortti, mutta liekkö tuokin joku satuolento kun ei sitä ikinä täällä näy." Sinun kommenttisi nyt vain sattui osumaan tähän ajatusmalliin kuin Spora liigaan.
Vertaappa noita joukkueita vaikkapa 20-vuoden ajalta ja laske ne finaalitappiot yhteen. Ja mitä väliä sillä on, vähän kun poikamies sanoisi että sai melkein pillua.
Ei minun tarvitse, sinä sanoit etteivät nuo joukkueet pelaa tosissaan mestaruudesta ja minä nostin esiin, että siihen nähden etteivät tosissaan mestaruutta tavoittele, ovat pelottavan lähellä olleet viime vuosina.
Kyllähän mestiksen tulevilla joukkueilla on joka vuosi mahdollisuus voittaa mestis. Ei se mikään arvoton juttu voi olla? Vai onko ne pokaalit jossain kaatopaikoilla nykyisillä mestisjengeillä? Onko ne finaaleiden jälkeen että "voi saatana, tajusin että kaulassani oleva mitali ei ole sm-liigasta"?
Minkä verran kiinnostaisi olympiakarsinnat jos jo etukäteen on tiedossa ettei pääse kisoihin vaikka voittaisi kaikki pelinsä kymmenen vuoden ajan? Entäs kale-cup jos Suomi pelaisi B-sarjaa ilman mahdollisuutta nousta A-sarjaan, vaikka voittaisikin omat kisansa? Kuinka paljon kiinnostaisi jos HIFK pelaisi mestistä vailla mahdollisuutta nousta liigaan?
"Mahdollisuus voittaa mestis" Sinun esimerkkejäsi mukaillen, vähän sama kun katsoa vierestä kuinka Sara Sieppiä kairataan kakkoseen ja saada itse lämmintä kättä Kalelta, ei paljoa nappaa.
Aha, no tässä olikin kyllä niin konkreettinen ja monitieteellinen fakta että ei voi sanoa oikeasti mitään muuta kuin "aha".
Taas näitä asioita mitkä voi "suur-kaupungissa" ikänsä eläneelle olla isoja yllätyksiä, mutta pienemmillä paikkakunnilla urheilussa edustusjoukkueen menestyksellä on ihan suora vaikutus juniorimääriin. Eräälläkin n.30-40k asukkaan paikkakunnalla jalkapallolla pyyhki hyvin, oli parhaimmillaan jopa kaksi joukkuetta sm-sarjassa. Juniorimäärissä nämä kaksi jalkapalloseuraa dominoivat täysin kaikkia muita urheilulajeja, nuorimmasta vanhimpaan ikäluokkaan, jokaisesta löytyi vähintään kaksi joukkuetta. Kyseiset seurat onnistuivat jotenkin puppeloimaan asiansa muutaman vuoden välein pudoten aina III-divariin asti, tästä muutama kausi eteenpäin ja harrastajamäärät olivat romahtaneet, samalla kun muut lajit keräsivät tasaisesti lisää harastajia.
Jääkiekkoa pelattiin tuohon aikaan kyseisellä paikkakunnalla II-Divarissa, Junioreita ei riittänyt edes joukkueen vertaa jokaiseen ikäluokkaan. Muutamassa kaudessa tapahtui kuitenkin ihmeitä ja joukkue nousi toiseksi korkeimmalle sarjatasolle (tämän korkeammalle ei sattuneista syistä ollut mahdollista päästä, yritys oli kyllä kova) ja juniorimäärät moninkertaistuivat, sellaistakin ihmettä päästiin todistamaan, että yhdessä ikäluokassa oli kolme joukkueellista poikia.
Isossa maailmassa asia on toki eri, mutta täytyy muistaa myös ne realiteetit, että suurin osa suomen väestöstä ei asu tuolla isossa maailmassa missä on paljon eri mahdollisuuksia joka puolella.