Talousalue ja juniorityötyö huomioonottaen, ovat Jokipojat ja Tuto enemmän kuin potentiaalisia joukkueita Liigaan ihan siinä missä Kookoo ja Sporttikin, Jukureista nyt puhumattakaan. Hokkissa tehdään selkeästi myös hyvää työtä edustustasolla, mutta junnupuoli tökkii pahasti. Hokki tosin siinä, missä hajuton ja mauton Jukuritkin suurinpiirtein samankokoisine talousalueineen.
Kentältä kuultuna on hyvinkin mahdollista, että pari kolme suurseuraa Liigasta vaihtaa lähivuosina maisemaa CHL:n. Luonnollisesti sarja hakee vielä muotoaan, mutta kehitysaskeleet ovat lupaavia ja keski-Euroopassa liikkuu yleisöä / rahaa, joka aina loppupelissä ratkaisee.
Nyt velattomille Jokipojille "jäitä" hattuun ja talouspuoli edellä muutamaan seuraavaan kauteen. Onkin enemmän kuin todennäköistä, että karsinnat palaavat ja sitäkin kautta voi aidosti / rehdisti nousta parrasvaloihin. Liigaseurat ovat yleisesti ottaen hyvässä taloudellisessa tilassa, lukuunottamatta muutamaa seuraa, joiden puuhastelusta esimerkiksi luottoluokitus C kertoo kaiken. Näiden seurojen olemassaolo voi olla hyvinkin liipasimella lähitulevaisuudessa ja niiden tekohengittäminen puoliväkisin on loppupelissä turhaa / antimainosta Liigan julkisuuskuvalle.
On sanomattakin selvää, että on yksiselitteisesti Suomalaisen jääkiekon etu, kun se omaa kaksi tasokasta ylintä sarjatasoa, joka sisältää kilpailullisen kontekstin karsintoineen. Runkosarjan molempiin päihin on saatava aitoa panosta ja se juuri kehittää yksilö -ja seura/ organisaatitasolla potenssiin tuhat nykyiseen kabinettipelleilyyn verrattuna. On tärkeää tunnustaa urheilun ydin, eli aito kilpailu ilman urheilupolitikointia itse urheilun kustannuksella. Olen itse kannattajana kokenut kaksi kertaa pelaamalla tapahtuneen nousun ja sitä tunnetta ei edes alzheimer tulevaisuudessa vanhuuspäivillä pois sulje. Sama koskee myös kaksi kertaa tapahtunutta tippumista ja sen aiheuttama shokki on vieläkin traumoineen päällä. Ihan aidosti käy sääliksi Sportin, Kookoon ja Jukureiden sidosryhmiä, kun eivät sitä ainoaa ja aitoa tunnetilaa päässeet kabinettipelleilyn takia kokemaan.
Liigakarsinnoista on avautunut moni liigapelaaja ja Ylen kommenttaarori K.Kuhtakin otti voimmakkaasti kantaa karsintojen puolesta. Urheilupolitikointi tappaa Suomalaisen jääkiekon, jos järki ei lähitulevaisuudessa voita.