Ei nämä näsäviisaat, suljetussa kultapossukerhossa pelaavia joukkueita kannattavat huippu tiede-/liikemiehet ymmärrä sitä tuskaa, mikä Mestis-joukkueiden puuhamiehillä on etsiessä rahaa joukkueensa ja sarjan pyörittämiseen. Lähtiessään sponsorien kalastuskierrokselle, niin tarjolla on näkyvyyttä hakeville K-kauppias Eri Purasille nuorten ja aikuisten kasvualustana toimivaa Mestistä ilman televisiolähetyksiä! On siellä sellaiset puuhamiehet toimessa, että myyvät kyllä sitten jo jäätelöpuikkoja 50 asteen pakkasessa eskimoillekin! Hiukan eri juttu, kun kuitata miljoona tv-sopimuksesta ja näkyvyys taattu monella eri forumilla. Tarkottaen samalla kaikkea mainontaa, koska mainonnan tarkoituksena on luonnollisesti tuoda näkyvyyttä. Mestis ei näy, eikä sitä juuri näytetä missään, joten sponsorieurojen kerääminen on todella haastellista. Jo pelkkä tietoisuus, että joukkue voi jonain päivänä pelata parrasvaloissa herättää kiinnostusta aivan eri tavalla spnsoreissa. Yksistään tämän sponsoriseikan vuoksi olisi pikaisesti tehtävä päätös avoimesta Liigasta. Avoimien sarjojen myötä tulevat karsintasarjat antavat nekin omalta osaltaan lisää potkua sponsoreihin. Kunnat heräävät avaamaan kukkaronnyörejään, kun oman kaupungin joukkueen kautta avautuu mahdollinen näkyvyys valtakunnan tasolla. Kokonaisuudessaan on 100%:n varmaa, että kaikkien sarjojen kiinnostus ja kaikenlainen toiminnallinen kenttä kokee lumipalloefektin joka suhteessa avoimen Liigan myötä.