Ymmärrän pointtisi kyllä, mutta en vain itse jaksa uskoa siihen, että nämä kaksi tasoa olisivat kumpikin yhtä kiinnostavia tuulipukukansan mielestä. Vaikka sieltä alemmalta tasolta nousisi 2-3 seuraa suoraan itse liigan pudotuspeleihin, niin siltikin se jäisi ylemmälle sarjatasolle kiinnostavuudellaan jälkeen. Kumpaako itse seuraisit (oletuksella, että et seuraisi yksittäistä joukkuetta): ylintä sarjatasoa, vaiko toiseksi ylintä sarjatasoa? Kumpaanko laittaisit yrittäjänä rahaa, jos hinnat olisivat samat: ylimmälle sarjatasolle, vaiko toiseksi ylimmälle sarjatasolle?
Itse en välttämättä yrittäjänä lähtisi kiekon kautta hakemaan näkyvyyttä (hymiö), mutta jos niin kuitenkin tekisin, olisi kohderyhmän tavoitettavuus varmaan tärkeää. Jos omalla yrityksellä olisi toimintaa/myyntiä Helsingissä, Turussa ja Tampereella, niin ainakin ensimmäisen kauden laittaisin rahani pelkästään toiselle tasolle, jos siis esitykseni kaltaisesta tilanteesta aloitettaisiin.
Toki myös, koska omassa päässä tämä kuvio olisi paljon selkeämpi, kun välttämättä osaan sanoiksi pukea, niin minulle olisi erittäin helppo perustella tuo "tekninen yksityiskohta" näkökulma. Näkyvyys eripaikkakunnilla olisi lähestulkoon sama, alkulohkotasosta riippumatta. Itse asiassa pelit jakautuisivat esittämässäni mallissa, kahdesta "tasosta" huolimatta tasaisemmin, kuin nykyliigassa. Tuossa esittämässäni mallissahan joukkueita kohdataan runkosarjassa 3-5 kertaa, kun nykyisin lukemat ovat 4-7. Eli "hajontaa" nykyjärjestelmässä on enemmän.
Kumpaa sitten tuularina seuraisin enemmän? Toki kannattamani joukkueen kautta menisi pääasiassa, joten siltä kantilta ainakin ensimmäisen kauden osalta alempaa. Muutoin varmaan tilanne kohtaisesti. Kyllähän esim. paikallispelit saisi enemmän huomiota, tasosta huolimatta ja muutoinkin, kun peleistä niin monta pelattaisiin ristiin, niin kyllä varmaan jokainen "altistuisi" myös toiselle tasolle. Ylemmän alkulohkon joukkueet pelaisivat 32-33 kertaa oman tason joukkueita vastaan ja alemman 27-28 kertaa.
Kun itse kiekkoilevaa maailmaa tuijotan punaisten lasien läpi, niin tietenkin kuva voi jossain määrin poiketa todellisuudesta, mutta miten olisi esim. Vaasassa tällaisessa tilanteessa? Myisikö suomikiekon Ferrari, IFK huonommin, kuin vaikka Jyp, SaiPa, HPK tai Blues, jos IFK olisi kyseisenä ajankohtana alemman runkosarjalohkon joukkue?