Eli siis, liigan taso on laskenut verrattuna mihin? 1990-luvun loppuun? 2000-luvun alkuun, tai puoliväliin? Millä perusteella?
Sarjan tasoa voi mitata monenlaisilla mittareilla, joten ennen kuin voi käydä keskustelua siitä, onko sarjan taso laskenut, pitää sopia, mitä sillä tarkoitetaan. Vakavastiotettavien, kansainvälisten kiekkoliigojen puutteessa on vaikea löytää objektiivisa mittareita sarjan tasolle, jonka takia tämä keskustelu on aina yhtä puuroutunutta.
Itse mittaan sarjan tasoa sen parhaiden (n. 2-5) joukkueen tasolla; tasoa siis verrataan muiden sarjojen parhaisiin joukkueisiin. Tätä mittaria käyttäen SM-Liigan tason (jatkuva) lasku on aika selvää: 90-luvulla Jokerit ja TPS olivat varmasti parhaat NHL:n ulkopuolella pelaanneet joukkueet, Kärpät dynastiansa aikoina pystyivät laittamaan kampoihin venäläisillekin joukkueille (voittivat muistaakseni jonkun euroliigan korvikkeenkin) jne. Sivumennen sanoen, en usko, että SM-liigassa tullaan enää näkemään dynastioita. Mestarijoukkueet hajoavat nykyään liian nopeasti.
Liiga on muuttunut tasaisemmaksi, sillä ennen heikkojen joukkueiden taso on noussut suhteessa vahvoihin jengeihin. Joidenkin mielestä tällöin liigan taso on noussut kokonaisuutena, mutta itse olen eri mieltä. Mieluummin niin, että meillä on 2 jengiä, jotka ovat parempia kuin Ruotsin parhaat ja 12 huonompaa, kuin että meillä on 14 jengiä, jotka eivät pärjää ruotsalaisille.
Liigapelaajien määrää MM-kisoissa on mielestäni valheellista käyttää mittarina. Suurempi liigapelaajien määrä kertoo enemmän siitä, että NHL:stä ja KHL:stä saatiin tavallista vähemmän pelaajia kisoihin, eikä siitä, että liigassa pelaisikin yhtäkkiä useampia MM-tason pelureita.
Se liigan tasosta. Hieman aiheeseen liittyen, en ymmärrä ollenkaan tuota "Jokerit eivät ole pärjänneet edes SM-liigassa, ihan turha lähteä KHL:ään" -vittuilua. Pitäisikö Barkov jr:nkin jäädä Tapparaan, kunnes on voittanut joku neljä mestaruutta putkeen, ennen kuin on sopivaa lähteä kokeilemaan änäriä? Muutenkin on turha tulla aukomaan päätä, että Virmanen et al. tekivät paskaa duunia Jokereissa; sen tietävät kaikki ja se on onneksi (toivottavasti!) historiaa, eikä vaikuta mitenkään KHL-Jokereiden joukkueenrakennukseen.