Liiga ja EHT – missä kulkee raja?

  • 131 631
  • 915
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse en keksi yhtään hyvää syytä, miksi Liiga ja vaikka muutkin eurooppalaiset jääkiekkosarjat eivät pystyisi halutessaan pitämään taukoa EHT:n aikana. Maajoukkuetauot onnistuu isoissa jalkapallosarjoissakin, jotka on kuitenkin rahassa ja kiinnostavuudessa mitattuna aivan eri kaliiberia kuin mikään olemassaoleva lätkäliiga.
Eihän tätä mikään estäisi. Nytkin runkosarjan aikana joukkueilla on useita yhden pelin viikkoja, jonne nämä EHT:n aikana pelattavat pelit saataisiin helposti sijoitettua. Jostain syystä näin ei toimita. Älytöntä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse en keksi yhtään hyvää syytä, miksi Liiga ja vaikka muutkin eurooppalaiset jääkiekkosarjat eivät pystyisi halutessaan pitämään taukoa EHT:n aikana.


Itse en keksi yhtään hyvää syytä, miksi eurooppalaiset Maajoukkueet eivät pystyisi halutessaan pelata EHT:tään ilman Liigapelaajia. tai omalla ajallaan

Maajoukkuetauot pilaa sarjoja isoissa jalkapallomaissakin ja tekee Veikkausliigalle esim kesäkuusta, parasta peliaikaa Suomessa, harvan ja huonon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
OJ Iltalehdessä:

No, ei pitäisi pelata maajoukkuetaukojen aikana Liigaa. Ruotsissa ei pelata, Tšekissä ei pelata. Tällä viikolla jaetaan arvokkaita pisteitä, ja eikö runkosarjan sijoituksista jaeta rahaakin? Onhan tämä vähän ristiriitaista, OJ jatkaa.

– Meillä taitaa olla tällä kaudella kolme yhden pelin viikkoa. Kyllä nämä maajoukkueturnausten aikaiset pelit saataisiin niille viikoille sijoitettua, jos 60 peliä runkosarjassa kerran halutaan pelata.


Hyvä, että näitä sanotaan ääneen. Ei tuon tauon pitäisi olla mahdoton yhtälö.
 

Vexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olli ei varmasti halua ärsyttää liiton jääriä tässä vaiheessa valmennusuraa, joten parempi myötäillä. Ei noita kauhean neutraalin asiantuntijan lausuntoina voi tulkita.

Rahaa EHT peleillä tehdään liitolle. Maajoukkueen kasaamiseen tosipeleihin ei näitä todellisuudessa tarvita. Kaksi turnausta riitäisi "annetaan kaikkien kokeilla maajoukkuepaitaa" peleihin. Yksi ennen kauden alkua ja toinen kauden päätteeksi ennen MM höntsää.

Nyt kun taas kaikki parhaat pelaajat pääsee pelaamaan olympialaisissa, niin ei parhaaseen joukkueeseen taida mahtua montaa Liiga pelaajaa jatkossa.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Itse en keksi yhtään hyvää syytä, miksi eurooppalaiset Maajoukkueet eivät pystyisi halutessaan pelata EHT:tään ilman Liigapelaajia. tai omalla ajallaan

Maajoukkuetauot pilaa sarjoja isoissa jalkapallomaissakin ja tekee Veikkausliigalle esim kesäkuusta, parasta peliaikaa Suomessa, harvan ja huonon.
Vai että oikein pilaa, aika vahvaa kielenkäyttöä. Eiköhän molemmille ole paikkansa lajikartalla, eikä toista olisi olemassa ilman toista. Ei ole kyllä omassa piirissä tullut vastaan yhtä suurta vihamielisyyttä maajoukkueita kohtaan, mutta tsemppiä, ensi kuussa ne sarjat menee taas pilalle kun EM-jatkokarsinnat pelataan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ei ole kyllä omassa piirissä tullut vastaan yhtä suurta vihamielisyyttä maajoukkueita kohtaan, mutta tsemppiä, ensi kuussa ne sarjat menee taas pilalle kun EM-jatkokarsinnat pelataan.

Vihamielisyyttä? Ei vaan välinpitämättömyyttä jotain maajoukkuetta kohtaan.

Eikä tuo seuraava tauko liikuta pätkkäkään, mutta Kesäkuun ja Syyskuun sekä lokakuun tauot osuu Ilveksen pelaamaan sarjaan (Veikkausliiga) ikävästi tehden turhan pitkiä taukoja. Mielummin jättäsin maajoukkuepelit pelaamatta kun pitäsin taukoa Ilveksen peleille. Sama koskien EHT:ta. pelakoon "omalla ajallaan" näitä höntsyjä.

Futiksen suhteen ollaan toki maailman armoilla pikkumaana, mutta kiekon suurena asiaan voi(si) vaikuttaa
 
Tämän päivän Pelicansin puolustus ja Jukureiden kokoonpano on hyvä osoitus siitä, että näiden EHT läpsyttelyjen aikana voitaisiin pitää tauko tai että niitä ei pelattaisi ollenkaan. Jukurit ja Pelicans ja kaikki muutkin seurat pelaavat kuitenkin vähän isommista pisteistä.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Kyllä tässä asiassa voi myös nostaa sitä puolta esiin että muutaman pelin ajan esimerkiksi ylivoimavastuulle pääsee uusia miehiä. Parhaassa tapauksessa muutama juniori pääsee kokemaan ensimmäiset liigapelinsä juuri näiden turnausten johdosta.

Kun nämä maajoukkueturnaukset ovat tiedossa jo vuoden etukäteen niin seuroilla on kyllä aikaa reagoida ja kasata tarpeeksi laaja rinki jos junioreita ei halua peluuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kun nämä maajoukkueturnaukset ovat tiedossa jo vuoden etukäteen niin seuroilla on kyllä aikaa reagoida ja kasata tarpeeksi laaja rinki jos junioreita ei halua peluuttaa.

Kukas tämän laajemman ringin maksaa? Siinä se oiskin, jos kiakkoliitto maksais höpöhöpö tunaukseen valittavista pelaajista sellaset korvaukset, että edesjunnupalkat voisi maksaa...
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Kukas tämän laajemman ringin maksaa? Siinä se oiskin, jos kiakkoliitto maksais höpöhöpö tunaukseen valittavista pelaajista sellaset korvaukset, että edesjunnupalkat voisi maksaa...
Kyllähän pelaajapalkkiot tietysti seurojen pussista menevät.

Moni nyt pilkkaa EHT-kiertuetta enkä minäkään sitä seuraa kuin satunnaisesti. Pitää kuitenkin muistaa että EHT on jo pitkään tuonut osallistujilleen etua keväisiä MM-kisoja ajatellen vs. Usa & Kanada. Itse uskaltaisin jopa arvata että EHT on ollut peruspilari Jukka Jalosen dynastiassa joka tunnetusti toi jopa olympiakultaa.

EHT:n hyöty suomikiekolle on isompi kuin haitta muutamalle seuralle.
 
Olli ei varmasti halua ärsyttää liiton jääriä tässä vaiheessa valmennusuraa, joten parempi myötäillä. Ei noita kauhean neutraalin asiantuntijan lausuntoina voi tulkita.

Ei tuo nyt varsinaisesti myötäilyä ollut kun totesi ihan yksiselitteisesti, ettei Liigaa pitäisi pelata maajoukkueturnausten aikana.

Jokinen puhuu fiksuja ja itse olen täysin samaa mieltä. Pelaajille hienoja juttuja ja seuranakin voi olla ylpeä, että pelaajat tulevat huomioiduksi. Toisaalta se tuo haastetta seurajoukkueelle kun useampi kärkiäijä on poissa peleiltä. Ja taas kääntöpuolena tämä avaa isompaa roolia muille. Hyvä Olli, olet fiksu mies.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
EHT:n hyöty suomikiekolle on isompi kuin haitta muutamalle seuralle.


Täsä olen kyllä eri mieltä.

nevöfoket 1995 jälkeen isompaa merkitystä Liigalle ei ole Leijoninen menestyksestä ollut. Ja en edes katso tätä seuran kannalta, vaan Katsojan, Fanin, Itseni, kannalta ja minua maajoukkuetoiminta kesken kauden haittaa isosti.

Yksitäisille pelaajille tietty näytöpaikkoina änäriin, vaan kyllä nekin näytöt tehdään Liigassa ja korkeintaan U20 kisoissa edukseen esiintymällä.

MM kisat on ok, kun ne on kauden jälkeen, olympialsiin Liigasta ei pelaajia varmaan taas 10 vuoteen pääse, joten ei haittaa.
 

avail

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
nevöfoket 1995 jälkeen isompaa merkitystä Liigalle ei ole Leijoninen menestyksestä ollut. Ja en edes katso tätä seuran kannalta, vaan Katsojan, Fanin, Itseni, kannalta ja minua maajoukkuetoiminta kesken kauden haittaa isosti.
Ei maajoukkueen menestyksestä hyötyä ole Liigalle ehkä ollut, mutta EHT:n hyödyistä maajoukkueellehan (ja sen menestykselle) nyt puhuttiinkin. Raaka paikkahan se olisi jollakin ensikertalaisella lähteä ne ensimmäiset luistimenpiirtonsa maajoukkueessa tekemään suoraan MM-kisoihin Kanadaa vastaan viikon leirityksen jälkeen.

Ainakin itse tykkään siitä, että keväällä meillä on kisoissa joukkue, jonka pelitapa on jo jollain tapaa pelaajien selkäytimessä. Siinä mielessä nämä EHT-höntsät on pelaajille ihan tärkeitä tapahtumia, mutta on täysin idioottimaista pelata kansallista sarjaa yhtä aikaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ainakin itse tykkään siitä, että keväällä meillä on kisoissa joukkue, jonka pelitapa on jo jollain tapaa pelaajien selkäytimessä. Siinä mielessä nämä EHT-höntsät on pelaajille ihan tärkeitä tapahtumia, mutta on täysin idioottimaista pelata kansallista sarjaa yhtä aikaa.

Itse tykkään kun meillä on Liigassa joukkue, jonka pelitapa on Ilvespelaajien selkäytimessä. Siinä mielessä nämä EHT höntsät on pelaajille haitallisia tapahtumia, joten on täysin idioottimaista pelata maaotteluita samaan aikaan kun Liigaa.


….en ole kiinnostunut mitä asia on pelaajan kannalta.. en ole pelaaja, vaan kuluttaja. Olen kiinnostunut kiekkoviihteestä jota Ilves joukkueena tarjoaa. En jostain pelaajien kehityksestä maajoukkuepelaaja silmälläpitäen. MM kisat pelataan onnex kauden jälkeen, ihan yx lysti onko maajoukkuepelaajat valmiita vai ei, merkittävä kausi, eli Liiga on jo päättynyt.
 

avail

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse tykkään kun meillä on Liigassa joukkue, jonka pelitapa on Ilvespelaajien selkäytimessä. Siinä mielessä nämä EHT höntsät on pelaajille haitallisia tapahtumia, joten on täysin idioottimaista pelata maaotteluita samaan aikaan kun Liigaa.


….en ole kiinnostunut mitä asia on pelaajan kannalta.. en ole pelaaja, vaan kuluttaja. Olen kiinnostunut kiekkoviihteestä jota Ilves joukkueena tarjoaa. En jostain pelaajien kehityksestä maajoukkuepelaaja silmälläpitäen. MM kisat pelataan onnex kauden jälkeen, ihan yx lysti onko maajoukkuepelaajat valmiita vai ei, merkittävä kausi, eli Liiga on jo päättynyt.
Okei. Minä kyllä nautin sekä seurajoukkueen että maajoukkueen peleistä ja vielä enemmän jos ne menestyvät. Toisaalta voidaan myös pohtia, että jos pelaajalla oikeasti kesän ja runkosarjan työ menee kahden tai kolmen maajoukkueleiriviikon takia hukkaan eikä seurajoukkueen pelitapa siksi tule selkäytimestä, on tämä ehkä väärässä ammatissa.
 

Myyntimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vituttaa, kun pelit liigassa käy kuumimmillaan ja ei ole kuin yksi peli tänään. Ja nyt pitäisi innostua jostain maajoukkueen harjoitusturnauksesta. Pitää varmaan katsella jotain ulkomaista jalkapalloa.
 

EngAge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vituttaa, kun pelit liigassa käy kuumimmillaan ja ei ole kuin yksi peli tänään. Ja nyt pitäisi innostua jostain maajoukkueen harjoitusturnauksesta. Pitää varmaan katsella jotain ulkomaista jalkapalloa.
Tai sit voi katsoa ensiks EHT höntsää kun Reunanen heittelee ikämieslättyjä ja seuraavaks jännittää saako Lukko katkaistua HPK:n tappioputken. Onhan siinä jo yhdelle päivälle.
 

sohvakoutsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hermes
Oliko EHT silloin seuratumpi, kun Yle vielä näytti ottelut? Vai oliko se samanlaista kuraa kuin nykypäivänä
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Okei. Minä kyllä nautin sekä seurajoukkueen että maajoukkueen peleistä ja vielä enemmän jos ne menestyvät. Toisaalta voidaan myös pohtia, että jos pelaajalla oikeasti kesän ja runkosarjan työ menee kahden tai kolmen maajoukkueleiriviikon takia hukkaan eikä seurajoukkueen pelitapa siksi tule selkäytimestä, on tämä ehkä väärässä ammatissa.

Edelleen.. puhut pelaajan näkökulmasta. KATSOJA, eli Minä kärsin siitä, että nää höntsää jotain merkityksetöntä EHT peliä samalla kun Minä, Katsoja, halaun nauttia oman joukkueeni pelaamisesta hallissa ja ehkä töllössä. EHT vie Minulta, Katsojalta edellytyksiä täyteen kokemukseen. JA Minä tämän maksan kuitenkin lopulta.

Ketä kiinnostaa mitä se yksittäinen pelaaja jostain EHT:stä saa, mua kiinnostaa mitä Minä saan Katsojana käydessäni ja lipun maksaessani Liiga otteluun.

JA kyllä, eronamme on, ettei voisi maajoukkueen pelit vähempää kiinnostaa, ellei sitten siä satu oleen Ilvestaustaisia pelaajia ja silloinkin siis MM kisoissa tai muissa ei Liigakauden aikana pelattavissa höntsyissä.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Edelleen.. puhut pelaajan näkökulmasta. KATSOJA, eli Minä kärsin siitä, että nää höntsää jotain merkityksetöntä EHT peliä samalla kun Minä, Katsoja, halaun nauttia oman joukkueeni pelaamisesta hallissa ja ehkä töllössä. EHT vie Minulta, Katsojalta edellytyksiä täyteen kokemukseen. JA Minä tämän maksan kuitenkin lopulta.

Ketä kiinnostaa mitä se yksittäinen pelaaja jostain EHT:stä saa, mua kiinnostaa mitä Minä saan Katsojana käydessäni ja lipun maksaessani Liiga otteluun.

JA kyllä, eronamme on, ettei voisi maajoukkueen pelit vähempää kiinnostaa, ellei sitten siä satu oleen Ilvestaustaisia pelaajia ja silloinkin siis MM kisoissa tai muissa ei Liigakauden aikana pelattavissa höntsyissä.

Uskaltaisin kyllä veikata että vaikka kiinnostus rajautuisi pelkästään seurajoukkueen edesottamuksiin niin maajoukkueen menestyksestä pääsee kyllä nauttimaan mutta toki kiertokautta.

Esimerkkinä jokaiset MM-kotikisat ovat tuoneet liitolle mittavasti varoja joista taas suuri osa on ohjautunut jääkiekon ruohonjuurityöhön ympäri maan. Tällä tuella taas harrastajamäärät pysyvät kohtuullisina ja junioreille on esimerkiksi ylimääräisiä taitovalmentajia. Näistä junioreista sitten pienestä osasta tulee tulevaisuuden liigapelaajia.

Yksittäisenä esimerkkinä myös se että Nokia-areenan ideointivaiheessa ajatusta myytiin paljon sillä että siitä tulee seuraavien kotikisojen pääareena. Jos maajoukkue ei olisi ollut tuolla lailla vauhdittamassa hanketta niin olisiko tullut valmista? (Tai hallista noin hieno kuin tuli)

EHT tukee maajoukkueen pärjäämistä keväisin ja leijonien suoraan tuomat eurot + medianäkyvyys sataa kyllä myös seurojen laariin. Eli vaikka EHT ei voisi vähempää kiinnostaa niin kyllä sillä edelleen on paikka suomalaisen jääkiekon ekosysteemissä.
 
Viimeksi muokattu:

avail

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Edelleen.. puhut pelaajan näkökulmasta. KATSOJA, eli Minä kärsin siitä, että nää höntsää jotain merkityksetöntä EHT peliä samalla kun Minä, Katsoja, halaun nauttia oman joukkueeni pelaamisesta hallissa ja ehkä töllössä. EHT vie Minulta, Katsojalta edellytyksiä täyteen kokemukseen. JA Minä tämän maksan kuitenkin lopulta.

Ketä kiinnostaa mitä se yksittäinen pelaaja jostain EHT:stä saa, mua kiinnostaa mitä Minä saan Katsojana käydessäni ja lipun maksaessani Liiga otteluun.

JA kyllä, eronamme on, ettei voisi maajoukkueen pelit vähempää kiinnostaa, ellei sitten siä satu oleen Ilvestaustaisia pelaajia ja silloinkin siis MM kisoissa tai muissa ei Liigakauden aikana pelattavissa höntsyissä.
Puhun sekä pelaajan että katsojan näkökulmasta. Kuten sanoin jo ensimmäisessä viestissäni, on täysin idioottimaista pelata kansallista sarjaa yhtä aikaa EHT:n kanssa. En ymmärrä, että miten sinä kärsisit siitä, että Liigassa olisi EHT:n ajan viikon tauko niinkuin muuallakin? Ihan normaalissakin otteluohjelmassa noita viikon taukoja tulee aina välillä. Kärsitkö niistäkin?
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
No niin, Patrik Puistola klesaksi jossain tsekkihöntsässä. Jukurit kiittää!

Vaikkei ole edes omasta jengistä kyse, niin jotenkin näistä uutisista nousee vahva ärsytys pintaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös