Olen miettinyt tätä nykymenoa ja ihmetellyt kun kaikki huutaa jostain pelaajien välisestä kunnioituksen puutteesta. Faktahan on se, että puitteet ei ole kunnossa kuin Jokereilla, muissa kaukaloissa jääkiekon pelaaminen on helvetin vaarallista. Toki on tapauksia, joista näkee kauas, että tilanteessa ei ole tarkoituksenakaan pelata jääkiekkoa vaan ainoastaan vahingoittaa vastustajaa (Ruutu-Lehkonen, Pikkarainen-Huml, Saarenheimon viikate Keräsen niskaan jne jne...), mutta näitähän on esiintynyt aina jossain määrin ja nämä joutaisikin ottaa kunnon tuomioilla pois. Loukkaantumisia, etenkin aivotärähdyksiä on tullut enemmän ja jos olisi joku tilasto, että kuinka moni noista on tullut seurauksena pään lyömisestä panssarilasiin, niin voisi analysoida tarkemmin tätä trendin kehittymistä.
Joka tapauksessa, kun katselee vanhoja klassikkopätkiä, niin en tiedä onko siellä nyt juurikaan enempää kunnioitettu,
tässä esimerkiksi pätkä 94-95 kauden finaaleista. Jos nykyään olisi noin paljon tunnetta pelissä, niin maksaisin ilomielin 50€/peli lipusta ja katselisin kaikki pelit.
Tässä puolestaan Hockey Night in Canadan Don Cherry paasaa turvakaukaloista ja varusteiden kehittymisestä. Lienee pointtinsa tuossakin. Nyt joka tapauksessa ollaan siinä pisteessä, että tuomarit on kentällä paska housussa joka kerta kun jollakin (esim. Välimaa-Tuulola) pikkuisen tulee pipi ja pihalle lennetään sääntökirjan mukaan puhtaista taklauksista koska tuo hemmetin tappolasi aiheuttaa loukkaantumisia. Tämä taas johtaa siihen, että itse en mene paikalle katsomaan peliäkään enää, koska peli ei ole jääkiekkoa. Kukaan ei uskalla taklata noiden panssareiden ja niistä seuraavien palkattomien pelikieltojen takia.
Tässä vielä yksi klippi NHL:stä. Tilanne on sellainen, että tuosta ei SM-liigassa kukaan nousisi, paareilla pihalle ja loppukausi kotona oksennellessa. Itse palaan hallille pelejä katsomaan kunhan nuo kaukalot saadaan ainakin tänne Ouluun ja peli alkaa toivottavasti sitten muistuttaa taas jääkiekkoa.
ps. Linkit youtubeen.