Mainos

Lidl ja muut halpiskaupat

• 157 902
  • 719

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Orastavasti ohi aiheen, kun aiheena on Lidl ja muut halpiskaupat, mutta kun on puhuttu noista jonoista jo muutamat sivut niin annan oman kommenttini kanssa.

Eilen taivastelin Itiksen S-marketissa, että mikä ihme siinä on, että asiakkaat tahtovat jonottaa kassalle vaikka itsepalvelukassalla on monta paikkaa vapaana? Todella monta muutaman ostoksen ihmistä jonottaa kärsivällisesti 7-10 hengen jonossa, vaikka pääsisi ulos minuutissa jos niin haluaisi.
Onko ne itsepalvelukassat vain niin pelottavia, vai onko tämä joku hiljainen tuki kassatädeille että heidän työt pysyisivät?

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Orastavasti ohi aiheen, kun aiheena on Lidl ja muut halpiskaupat, mutta kun on puhuttu noista jonoista jo muutamat sivut niin annan oman kommenttini kanssa.

Eilen taivastelin Itiksen S-marketissa, että mikä ihme siinä on, että asiakkaat tahtovat jonottaa kassalle vaikka itsepalvelukassalla on monta paikkaa vapaana? Todella monta muutaman ostoksen ihmistä jonottaa kärsivällisesti 7-10 hengen jonossa, vaikka pääsisi ulos minuutissa jos niin haluaisi.
Onko ne itsepalvelukassat vain niin pelottavia, vai onko tämä joku hiljainen tuki kassatädeille että heidän työt pysyisivät?

Tuo pikakassojen puute on Lidlin suurin ongelma. Tänään kävin viimeksi Lidlissä ostamassa muutaman päivän ruuat ja täydensin ostoksia Sokoksella. Lidlissä meni kassalla se 5min ja Sokoksen pikakassalla alle minuutti. Tämän takia pikakassat olisivat win--win -ratkaisu Lidlissäkin. En ole varmasti ainoa, jolle ruokakauppa on paikka josta ostetaan tarvittavat ruuat ja painutaan nopeasti sieltä helvettiin. Kuuluisi enemmän "pienet asiat jotka ärsyttää" -ketjuun, mutta minua ainakin vituttaa kaupan kassalla Veikkauspisteet, tupakanostajat, kassaneidin kanssa jaarittelijat sekä ostoskärryn täydeltä suurperheen viikonruokaostoksia kassalle lappaavat perheenisät. Kaikille edellämainituille jätetään muutama perinteinen kassa ja meille muille pikakassa.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itsepalvelukassat skippaan säännöllisesti ja syynä nimenomaan kassatyön tukeminen

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
S-Marketissa kyllä käytän itsepalvelukassaa, jos vain mahdollista, sillä on se on paljon nopeampaa kuin kyseisessä kaupassa kassalle jonottaminen.

Lidlissä harvemmin pääsisin itsepalvelukassalle, sillä ostoksissani on usein kassalla punnittavia ja hinnoiteltavia tuotteita eli hedelmiä, kasviksia yms ja paistopisteen tuotteita.
Lidlin kassat kyllä lähikaupoissani vetävät kaikista parhaiten.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Se on hyvä että halpuutetaan, eli siis nostetaan kaikkien tuoretuotteiden hintaa, lasketaan einesten ja sitten vielä korvataan kalliit työntekijät sillä että itse saat tehdä sen työn, saatko sä siitä tekemästäsi työstä palkkaa? Mulla ei ainakaan lue kuitin alaosassa itsepalvelukassalla, että 4,5min*10€/h = -0,75€ (en jaksanut tarkastaa menikö laskutoimitus oikein älkää siitä välittäkö ja en edes viitsinyt laskea sivukuluja päälle). Koska juurikin tuon verran silloin olen säästänyt siltä firmalta, miksi se firma ei maksa minulle siitä?

Ennemmin mä tuen suomalaisten työllistymistä, kuin alan tukemaan S-ryhmän johtoportaan palkkoja.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Se on hyvä että halpuutetaan, eli siis nostetaan kaikkien tuoretuotteiden hintaa, lasketaan einesten ja sitten vielä korvataan kalliit työntekijät sillä että itse saat tehdä sen työn, saatko sä siitä tekemästäsi työstä palkkaa? Mulla ei ainakaan lue kuitin alaosassa itsepalvelukassalla, että 4,5min*10€/h = -0,75€ (en jaksanut tarkastaa menikö laskutoimitus oikein älkää siitä välittäkö ja en edes viitsinyt laskea sivukuluja päälle). Koska juurikin tuon verran silloin olen säästänyt siltä firmalta, miksi se firma ei maksa minulle siitä?

Ennemmin mä tuen suomalaisten työllistymistä, kuin alan tukemaan S-ryhmän johtoportaan palkkoja.
Maksetaako jonottamisesta palkkaa? Itse koen suuremmaksi vaivaksi jonottaa 10 min muutaman ostoksen takia kuin näyttää niiden viivakoodia lukijalle ja painaa muutamaa nappia.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Maksetaako jonottamisesta palkkaa? Itse koen suuremmaksi vaivaksi jonottaa 10 min muutaman ostoksen takia kuin näyttää niiden viivakoodia lukijalle ja painaa muutamaa nappia.

Ymmärsitkö nyt ollenkaan lainaamaasi tekstiä?

Asia ei ole noin yksinkertainen. Tällä hetkellä missään kaupassa ei tietääkseni ole pelkästään itsepalvelukassoja. Jos olisi, kaupan kustannustaso laskee viimeistään pitkällä aikavälillä, jolloin kaupalla on mahdollisuus alentaa koko tuotevalikoiman hintoja pysyvästi tai investoida parempaan palveluun - se on sinun palkkasi kuluttajana.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Asia ei ole noin yksinkertainen. Tällä hetkellä missään kaupassa ei tietääkseni ole pelkästään itsepalvelukassoja. Jos olisi, kaupan kustannustaso laskee viimeistään pitkällä aikavälillä, jolloin kaupalla on mahdollisuus alentaa koko tuotevalikoiman hintoja pysyvästi tai investoida parempaan palveluun - se on sinun palkkasi kuluttajana.
Huomaa sana mahdollisuus, kerroppas miksi kaupalla olisi tähän intressejä, kun laskemalla menoja ja pitämällä nykyhintatason, nousee tulos aivan suorassa suhteessa. Väitteesi, että kaupalla olisi jokin intressi tämän duopolin aikakaudella laskea hintoja on vähän samaa tasoa, kuin tämä väite, että yhteisöveron lasku luo työpaikkoja ja vitut. Siellä vaan omistaja saa enempi rahaa ja sillä ei ole mitään intressiä sitä rahaa heittää hyvää hyvyyttään alennettuihin hintoihin, koska hinnan alentamisen pitäisi taas vastaavasti lisätä myyntiä määrän X, jotta se olisi perusteltavissa. Kyseessä on täysi kusetus ja luottamus johonkin mystiseen moraaliin, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Teoriassa jos tuottaan hinta laskee, niin kysyntä nousee ja löytyy aina se uusi taso millä nämä kohtaa. Se nyt vaan on vähän silleen, että jos tuotteella on jo olemassa se hinta ja se hinta on aika vakiintunut markkinoilla, niin pudottamalla sitä hintaa jonkun prosentin ei oikeastaan saakkaan sitä kysyntää kasvamaan siinä suhteessa että se kannattaisi. Tässä on eräänlainen paradoksi, koska markkinataloudessa asioiden ei pitäisi toimia näin, mutta ne nyt vain toimii näin ja syynä on ahneus, sekä kilpailun puute.

Suosikkijoukkue
Arsenal
Lidl kieltämättä epäonnistuu juuri tuossa kassavaiheessa jos vertaillaan kauppakokemuksia. Itse käyn mielellään K-supermarketissa ja Lidlissä vuoroin mutta aina sama vitutus samassa kohtaa kun tulee kassoille, Lidlillä ruuhka-aikaankin maksimissaan kaksi kuudesta kassasta käytössä ja siinä sitten menee se 10min. Mutta ajallisesti tuo on silti niin vähän että ei ole vaikuttanut mun ostokäyttäytymiseen, silti haen sieltä sen noin 50€ perussetin kerran viikossa.

_

Tästä kannattaa antaa palautetta. Kyseisen kauppaketjun ohjeistuksen tuntien, näin ei saa olla. Ohje oli joskus, että jos kassalla on kolme tai yli asiakasta jonossa, hälytetään apua. En tiedä, mikä on nyt, mutta ainakin Jyväskylässä vaikuttaa siltä, että tuolla ohjeella mennään edelleen. Tai ainakin lähelle sitä. Toki on poikkeuksia, jos on sairastumisia tms. syitä, miksi ei ole ketään kenet voisi apuun hälyttää..

Huomaa sana mahdollisuus, kerroppas miksi kaupalla olisi tähän intressejä, kun laskemalla menoja ja pitämällä nykyhintatason, nousee tulos aivan suorassa suhteessa. Väitteesi, että kaupalla olisi jokin intressi tämän duopolin aikakaudella laskea hintoja on vähän samaa tasoa, kuin tämä väite, että yhteisöveron lasku luo työpaikkoja ja vitut. Siellä vaan omistaja saa enempi rahaa ja sillä ei ole mitään intressiä sitä rahaa heittää hyvää hyvyyttään alennettuihin hintoihin, koska hinnan alentamisen pitäisi taas vastaavasti lisätä myyntiä määrän X, jotta se olisi perusteltavissa. Kyseessä on täysi kusetus ja luottamus johonkin mystiseen moraaliin, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Teoriassa jos tuottaan hinta laskee, niin kysyntä nousee ja löytyy aina se uusi taso millä nämä kohtaa. Se nyt vaan on vähän silleen, että jos tuotteella on jo olemassa se hinta ja se hinta on aika vakiintunut markkinoilla, niin pudottamalla sitä hintaa jonkun prosentin ei oikeastaan saakkaan sitä kysyntää kasvamaan siinä suhteessa että se kannattaisi. Tässä on eräänlainen paradoksi, koska markkinataloudessa asioiden ei pitäisi toimia näin, mutta ne nyt vain toimii näin ja syynä on ahneus, sekä kilpailun puute.

Intressit ovat samat kuin halpuutuksessa eli markkinaosuuden kasvattaminen. Kaupoilla alkaa Suomessakin olla aitoa keskinäistä kilpailua, osin kiitos Lidlin disruption. Jos koko toimialan kustannustaso laskee, hintoja on pakko laskea, jos aikoo pysyä pelissä mukana. Mutta ei itsepalvelukassojen implementointi itsessään ole tae hintojen laskusta, ellemme tiedä miten kaupan kustannustaso noin kokonaisuudessaan kehittyy.

Täytyy huomioida myös, että esim. S-ryhmän omistuspohjan ansiosta sillä ei ole erityisiä intressejä kusettaa asiakkaitaan.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Intressit ovat samat kuin halpuutuksessa eli markkinaosuuden kasvattaminen. Kaupoilla alkaa Suomessakin olla aitoa keskinäistä kilpailua, osin kiitos Lidlin disruption. Jos koko toimialan kustannustaso laskee, hintoja on pakko laskea, jos aikoo pysyä pelissä mukana. Mutta ei itsepalvelukassojen implementointi itsessään ole tae hintojen laskusta, ellemme tiedä miten kaupan kustannustaso noin kokonaisuudessaan kehittyy.

Täytyy huomioida myös, että esim. S-ryhmän omistuspohjan ansiosta sillä ei ole erityisiä intressejä kusettaa asiakkaitaan.
Taidat olla sitten aika pihalla S-ryhmän meiningistä, tai sulla itselläsi on intressejä siellä. S-ryhmällä ei ole ollut koskaan sen oikeat omistajat intressien kohteena, vaan hyvävelikerhot pyörii siellä ja syvällä, sekä kuntapäättäjien tasolla.

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lidlin kassat kyllä lähikaupoissani vetävät kaikista parhaiten.

Tästä on kyllä annettava Lidlille pisteet. Itse olen päätellyt että kauppojen kompakti koko yhdistettynä henkilöstörakenteeseen antaa Lidlille mahdollisuuden reagoida kassajonoihin nopeammin kuin duopolin liikkeissä avaamalla uusia kassoja purkamaan jonoja. Lisäksi etukorttien heiluttelun puute nopeuttaa itse maksutapahtumaa.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Tämä on kiinnostava keskustelu, koska itse välttelen Lidliä juuri pitkien jonojen takia. Kun joskus olen eksynyt lähiseutujeni Lidleihin (Sörnäinen, Kamppi), niin jonot ovat yleensä jumalattomat.

Itsepalveluautomaateissa minua risoo kertausmahdollisuuden puute. Ketuttaa vetää useampaa samaa tuotetta (jugurtti tms.) ohi masiinan, kun asian voisi hoitaa kertomalla tuotteen määrän, kuten kassa tekee. Samoin työskentelyasento on yleensä aivan epäinhimillinen. Usein jonotan mielummin hetken, eihän ne S-marketin jonot ole mitään Lidlin jonoihin verrattuna.

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hesan keskusta tietysti on väkimääränsä vuoksi oma lukunsa, täällä böndellä Lidlin kassat eivät vedä kunnolla korkeintaan kello 16-17 ruuhkahuippuna. Prismassa saadaan puolestaan kahdella kassalla jostain 8 ihmisen asiakasmäärästä aikaan mateleva jono iltaisinkin.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aikalailla eri kokemuksia porukalla Lidlin jonoista.
Ensinnäkin meillä päin Lidlin kassahihnat on jo tuplasti pidemmät kuin muiden markettien eli siihen menee helposti 2-3 isoakin ostossettiä, tästä johtuu se että pelkkä kassahihnan tyhjentäminen kestää tuplasti pidempään. Myös jostain syystä tuntuu että moni Lidlissä käyvä ostaa todella ison satsin(kun on niin halpaa) ja siten jonot kasvaa helposti kun tälläisiä settejä on se 3-4 jonossa ja eikä vielä vislattu lisää työntekijöitä paikalle.

Mitään syytä ei ole Lidliä moittia, päinvastoin itse teen mielellään sen viikoittaisen ostoskerran siellä, oli sitten jonoa tai ei.

Itsepalveluautomaateista myös hiukan ristiriitainen kuva, yllä tuli muutamia ongelmia esiin ja sitten viimeksi taistelin muutaman tuotteen kanssa tovin kun isosta setistä noin 3-4 tuotetta ei suostunut helpolla ottamaan, valitteli jostain painosta. Samoin työskentelytaso on pitkälle miehelle liian alhaalla.

Parhaiten sujuu perinteinen kassatoiminta, kunhan niitä vain on paikalla sopiva määrä, eikä kauppa ala siinä tinkimään, muutoin saa helposti negatiivista mainetta jos jono ei kulje ja se ison setin ostaja haluaisi olla himassa jo tekemässä ruokaa. Toisin sanoen yksi extra kassa omien kokemusten mukaan Lidlille nostaisi todella paljon ostokokemusta ja yleisestikin muokkaisi mainetta vielä entisestäänkin parempaan suuntaan.

_

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

No jos itsepalvelukassat ottaisivat käteistä niin käyttäisin useammin. Mummo kun laittaa asioille niin lyö käteistä kouraan. Vähän nihkeää maksella sillä korttipäätteellä.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ymmärsitkö nyt ollenkaan lainaamaasi tekstiä?
No jos lasketaan sitä palkkaa, mitä pitäisi saada muutaman minuutin "työstä" itsepalvelukassalla, niin minusta on relevanttia ottaa huomioon sekin, ettei jonottaminen useimmille ihmisille ole mikään mieliteko, eikä siitäkään saa palkkaa. Toisin sanoen ainakin minä hyödyn itsepalvelukassoista ajallisesti ja se on mielestäni sen pienen lisävaivan väärtti kun joutuu näyttelemään viivakoodeja lukijalle.

Eri asia sitten se, jos haluaa tukea suomalaista työtä. Ihan kannatettavaa sinänsä, mutta maailma muuttuu. Voisihan sitä olla bensa-asemillakin joku mikko tankkaamassa kaikkien autot, mutta veikkaan useimpien mieluummin tankkaavan itse kuin jonottavan mikon palveluksia. Vaikka olisihan sillä työllistävä vaikutus.

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins

Ihan hyvä pointti, mutta ei mulla ole lounasaikaan aikaa jonotella 20 minuuttia eväiden kanssa kassajonossa. Joko vaihdan liikettä tai menen itsepalvelukassan kautta.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa kassa asiassa kannattaa myös varmasti olla yhteydessä siihen myymälään jos tuntuu että ne jonot on isot, veikkaan että kaikki myymälät ei edes tiedosta sitä että jonot on jotenkin hirveä ongelma. Tänään taas tuli Jyväskylässä todettua että heti kun jonossa on yli 3 asiakasta niin nappia painetaan ja kassalle tulee ruuhka apua- ehkä joka myymälässä perehdytyksiä ei ole niin hyvin tehty tai painotettu hirveästi tuota kassajuttua.

Mutta mitä tulee pikakassoihin niin ei näkään suoraan välttämättä ole mitään suoraa säästöä myymälän näkökulmasta. Jos miettii vaikka Lidl kokoista kauppaketjua niin aika paljonhan jokaiseen kauppaan kassan tuominen maksaisi, henkilökunnan perehdyttäminen, koneiston hinta ja huoltaminen, lisäksi muutenkin kun siellä mennään aika pienellä henkilökuntamäärällä niin jatkossa se melkein pakottaisi olemaan 2 henkilön vähintään kassoilla kun nyt pärjää melkein yksinään joku kassalla ruuhkahuippuja lukuunottamatta ja mahdollisia avustuksia. Toki ihan ruuhkasimmissa paikoissa toki saattaisi toimiakin, enemmän kuitenkin näkisin että varmaan vain henkilökunnan huolimattomuutta nuo jonot kun että välttämättä edes niitä pikakassoja tarvittaisiin.

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väitän, että Lidlin kassatytöt ovat ainakin 1/3 nopeampia kuin muualla. Tästä olen antanutkin heille monesti kiittävää palautetta. Jos asian voi tehdä ripeästi aikaa haaskaamatta, niin miksei tekisi? Kuten joku kirjoitti, kassoja myös avataan kiitettävää tahtia ainakin täällä päin Suomea jos jonoja uhkaa syntyä.

Välillä taas S-marketissa tai muualla tekee jo mieli sanoa että VAUHTIA SAATANA! :)

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ja kuten joku fiksusti totesi niin Lidlissä pikakassa aiheuttaa ongelman sitten siinä, että hedelmät punnitaan vasta kassalla ostosten yhteydessä. Eli periaatteessa kätevän toiminnan takaamiseksi pitäis Lidlin siirtyä myös perinteiseen asiakkaan omaan punnitsemiseen ja sen lapun ottamiseen, jotta voi paistotuotteet/hedelmät maksaa myös siinä itsepalvelukassalla. Ja toki mitään lukuja en tiedä, mutta veikkaisin että hyvin monet kuluttajista ostavat joko hedelmiä/paistopisteen tuotteita asioidessaan Lidlissä.

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja kuten joku fiksusti totesi niin Lidlissä pikakassa aiheuttaa ongelman sitten siinä, että hedelmät punnitaan vasta kassalla ostosten yhteydessä. Eli periaatteessa kätevän toiminnan takaamiseksi pitäis Lidlin siirtyä myös perinteiseen asiakkaan omaan punnitsemiseen ja sen lapun ottamiseen, jotta voi paistotuotteet/hedelmät maksaa myös siinä itsepalvelukassalla. Ja toki mitään lukuja en tiedä, mutta veikkaisin että hyvin monet kuluttajista ostavat joko hedelmiä/paistopisteen tuotteita asioidessaan Lidlissä.

Ulkomailla olen asioinut itsepalvelukassalla jossa asiakas on kassajärjestelmästä itse valinnut ostetut paistopisteen tuotteet. Eli kyllä nuo pystyy itsepalvelukassaankin rakentamaan, toki hidastaa asiakkaiden toimintaa kassalla kun pitää kaivella valikoista että mitä sitä on ostanut.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Väitän, että Lidlin kassatytöt ovat ainakin 1/3 nopeampia kuin muualla. Tästä olen antanutkin heille monesti kiittävää palautetta. Jos asian voi tehdä ripeästi aikaa haaskaamatta, niin miksei tekisi? Kuten joku kirjoitti, kassoja myös avataan kiitettävää tahtia ainakin täällä päin Suomea jos jonoja uhkaa syntyä.

Välillä taas S-marketissa tai muualla tekee jo mieli sanoa että VAUHTIA SAATANA! :)
Voi johtua siitä, että ainakin Helsingissä Lidlissä on kassatyttöjä/-poikia. Menen käymään tossa lähi-Alepassa niin kassalla on joku 55-vuotias elämäänsä kyllästynyt eukko, jolta ei saa edes tervehdystä.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Voi johtua siitä, että ainakin Helsingissä Lidlissä on kassatyttöjä/-poikia. Menen käymään tossa lähi-Alepassa niin kassalla on joku 55-vuotias elämäänsä kyllästynyt eukko, jolta ei saa edes tervehdystä.
Tämä! Joka kerta vieraillessani tuossa Sörnäistein Lidlissä, mikä ei liene se kaikkein "säädyllisin" duunipaikka muutenkaan, yllätyn kuinka helvetin positiivisia, ystävällisiä ja ripeitä nuo työntekijät ovat kautta linjan. Oli sitten joku saatanan mangomelonipuristejauhe hukassa tai kassalla jonoa, homma toimii kun junan vessa. Ja totta tosiaan, ikähaarukka lienee siinä 20-30v.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy