Lisäksi Lidlissä painotetaan myös uusille työntekijöille että kassalla pitää toimia ripeästi, ja sen eron kyllä huomaa monessakin paikassa. Esim. Kuopion Primassa muutama kassatyöntekijä on oikeasti hitaampi kuin elämä, mutta niin vain tuntuvat siellä niitä hommia jatkavan. Lidlissä ihan oikeasti seurataan (tai ainakin kolme vuotta sitten seurattiin) että miten nopeasti kassalla toimitaan, ja jos menee liian kauan niin siitä muistetaan kyllä mainita. Painotetaan toki myös huolellisuutta eli luonnollistestikaan asiakkaiden tuotteita ei kohdella liian kovakouraisesti.
Näköjään voi näkemykset erota toisistaan. Toki puhun tässä kohtaa omasta työpaikastani (samainen Prisma..), mutta sen mitä itse olen tehnyt vertailua Lidliin niin kyllähän Prisman kassat vetävät vertoja näihin. Toki toisessa on arviolta 8 kassalinjaa, toisessa 29 kassalinjaa, joten joukkoon mahtuu todella suuri määrä erilaisia myyjiä. Lisäksi tuo Lidlin tarkka linja (vrt. muut) on yksi syy sujuvuuteen, mutta myös toinen asia mikä vaikuttaa ainakin tuon oman paikkani sujuvuuteen tällä hetkellä suuresti, että siellä on systeemit muuttuneet aivan täysin viimeisen puolen vuoden aikana. Ale-systeemit, hyllyjärjestykset yms., menee ja ovat jo menneet uusiksi, joka hidastaa omalta osaltaan toimintaa. Jos vertaan esimerkiksi eilistä työvuoroa vuoden takaiseen niin olihan se silloin vuosi sitten paljon jouhevampaa koska järjestykset olivat tuttuja, ale-systeemi oli tuttu ja hirveästi ei tarvinnut viivakoodeja soitella osastolle.
Lisäksi meillä on muuttunut tällä hetkellä systeemi entistä enemmän siihen, että osastolta tullaan kassalle auttamaan ruuhka-aikana, mikä toki lyhentää kassajonoja, mutta toisaalta kun paikalle hälytetään myyjä, jonka vakipaikkana on esimerkiksi varasto (kuten minulla), on turha olettaa, että hän piippaisi niitä tuotteita kassakoneeseen yhtä kovasti kuin eräät, jotka ovat tuolla viisi vuotta jo niitä piippailleet kassalla.
Kyllä sitä ripeyttä painotetaan tuollakin ja tiedän tämän itsekkin, koska olen sen läheltä nähnyt (siitä en pysty sanomaan sen enempää) ja jos henkilöä ei nähdä kassalle sopivaksi, hänet kyllä siirretään muille osastoille hommiin.
Pahoittelut kuitenkin siitä, jos olet kokenut palvelun hitaaksi ja kankeaksi, omalta kohdaltani toki otan tämän parannusehdotuksena ja pyrin jatkossa parantamaan omaa tahtiani.