Mainos

Lidl ja muut halpiskaupat

• 157 878
  • 719

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tietysti välillä niitä ilmoituksia, että tavaran paino ei vastaa koodattua, minkä sitten henkilökunta tulee pikapikaa kuittaamaan pois. Ja useammassakin paikassa olen näitä käyttänyt.

Samaten useammassakin paikassa olen näitä itsepalvelukassoja käyttänyt. Totta kai siinä välillä on tullut esim. juuri tuota "paino ei vastaa koodattua" yms. jolloin kassoilla päivystysvuorossa oleva myyjä tulee siihen jeesailemaan, mutta pääasiassa nuo toimivat todella hienosti ja helposti. Se on tosiaan aika ällistyttävää, että miten sinne aina silloin tällöin eksyy joku täysinäisiä ostoskärryjä työntävä joukkoon seikkailemaan. Tai en minä tiedä/muista noiden "koodistoa", mutta ainakin mulle nuo vertautuvat niihin joissain kaupoissa käytössä oleviin pikakassoihin. Mulla ei usein ole edes täyttä korillista, jolloin katson nuo ip-kassat nopeammaksi vaihtoehdoksi, vaikka tietenkin tämä riippuu normikassojen jonoistakin. Silloin harvoin kun ostan sen verran tavaraa että olen kärryn kanssa liikkeellä, ei tulisi mieleenikään tuhrata aikaa siinä ip-kassalla niiden piippailuun.

Kyllähän ne ip-kassat tosiaan ns. vastaavat kiireisten asiakkaiden huutoon, mutta soisin noita käytettävän vain "vähäisen" ostosmäärän kanssa, jolloin prosessi pysyy nopeana ja helppona. Eli toisin sanoen nuo kassat ovat hyvä juttu, kunhan kaikki käyttäisivät niitä kuten minä.

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Samaten useammassakin paikassa olen näitä itsepalvelukassoja käyttänyt. Totta kai siinä välillä on tullut esim. juuri tuota "paino ei vastaa koodattua" yms. jolloin kassoilla päivystysvuorossa oleva myyjä tulee siihen jeesailemaan, mutta pääasiassa nuo toimivat todella hienosti ja helposti. Se on tosiaan aika ällistyttävää, että miten sinne aina silloin tällöin eksyy joku täysinäisiä ostoskärryjä työntävä joukkoon seikkailemaan. Tai en minä tiedä/muista noiden "koodistoa", mutta ainakin mulle nuo vertautuvat niihin joissain kaupoissa käytössä oleviin pikakassoihin. Mulla ei usein ole edes täyttä korillista, jolloin katson nuo ip-kassat nopeammaksi vaihtoehdoksi, vaikka tietenkin tämä riippuu normikassojen jonoistakin. Silloin harvoin kun ostan sen verran tavaraa että olen kärryn kanssa liikkeellä, ei tulisi mieleenikään tuhrata aikaa siinä ip-kassalla niiden piippailuun.

Kyllähän ne ip-kassat tosiaan ns. vastaavat kiireisten asiakkaiden huutoon, mutta soisin noita käytettävän vain "vähäisen" ostosmäärän kanssa, jolloin prosessi pysyy nopeana ja helppona. Eli toisin sanoen nuo kassat ovat hyvä juttu, kunhan kaikki käyttäisivät niitä kuten minä.
En nyt mene väittämään, että kaikissa, mutta ainakin useimmissa S-Marketeissa ja Prismoissa joissa olen ip-kassoja käyttänyt, on kassojen vieressä kyltti missä kerrotaan niiden olevan tarkoitettu vain pienten ostosten maksamiseen. Toki, kuten sanottua, jokaisen pitäisi se itsekin tajuta, ettei niille mennä mitään koko kuukauden satsia piippailemaan.

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Puhumattakaan siitä, että Lidlin myötä suomalaisessa vähittäiskaupassa sen ummehtunut vesi edes hiukan loiskahti kuluttajan hyödyksi. Saisi tulla vielä lisää kilpailua kaupan alalle, jotta saataisiin suomalaisillekin edes rahtusen yleiseurooppalaista hinta- ja valikoimatasoa oleva vähittäiskauppa.

Lidlin tulon myötä oluen ystävänä olin ilahtunut kerrassaan hintaansa nähden mainioiden oluiden saapumisesta kotoisille markkinoille.

Vielä on sarkaa siinä, että suomalaisellekin saadaan eurooppalainen hintataso lähikaupassaan........

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pk-seudulla on yksi kauppabrändi, joka noudattaa ainakin itselleni usein hyvin keskeistä juttua loppuun asti ja annan heille siitä kredittiä. Nimittäin Stockmann ja pikakassat. Raivostuttavaa, kun jossain kaupassa on pikakassa ja jengi tunkee siihen isompien ostosten kanssa. Kaikki muut antavat valitettavasti "armon käydä oikeudesta" ja ruuhkauttavat sen pikakassan, mutta Stockalla nämä siirretään toiseen jonoon. Toivottavasti tämä pitää jatkossakin aina.

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Näissä hintavertailussa kannattaa muistaa esimerkiksi S-ryhmän bonussysteemi. Jos ostosten hinta kaikkineen kuussa nousee sinne >600e niin taitaa prismoissa käynti nousta nykyään kaikista edullisimmaksi. Niin pieni Lidlin ja Prisman ero nykyään enää on.

Toki lidlissä on sitten omat hyvät puolensa, mutta itse en tykkää käydä kyseisissä kaupoissa.

Näissä hintavertailussa kannattaa muistaa esimerkiksi S-ryhmän bonussysteemi. Jos ostosten hinta kaikkineen kuussa nousee sinne >600e niin taitaa prismoissa käynti nousta nykyään kaikista edullisimmaksi. Niin pieni Lidlin ja Prisman ero nykyään enää on.
Taitaa Prisma olla samassa tai halvempikin, jos vain valitsee niitä Xtra- ja Rainbow-tuotteita. Useinhan noissa vertaillaan vaikka Atrian broilerinkoipia tms. Prismassa taas sitten se Kotimaista-broileri on kuitenkin myös Atrian tekemää.

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Taitaa Prisma olla samassa tai halvempikin, jos vain valitsee niitä Xtra- ja Rainbow-tuotteita. Useinhan noissa vertaillaan vaikka Atrian broilerinkoipia tms. Prismassa taas sitten se Kotimaista-broileri on kuitenkin myös Atrian tekemää.
Voi olla myös näinkin. Jokatapauksessa hinta-, laatu- ja valikoimasuhteet ovat mielestäni paremmat prismassa.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lidlin huono puoli on se, että meille tärkeitä tiettyjä kotimaisia luomutuotteita sieltä ei saa, ja kun arkipäivinä varsinkaan ei ehdi ravata kaksia jonoja, tulee usein isoimmat ostokset tehtyä Prismasta suoraan. Jos Liitelissä taas on muutama hyvä tarjous tai sopivasti urheiluvaatteita valikoimassa, tulee lauantaina käytyä siellä ja sitten haettua esim. luomumaidot yms. puutteet nopeasti vielä Prismasta. Varsinkin kun tuo Lidl on toisella puolella kaupunkia ja Alko löytyy myös keskustasta, ei enää niin kovin usein tule ajeltua isojen ostostenkaan vuoksi sinne.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Lisätietoja tästä?

Lidl on kommandiittiyhtiö, eli se ei itse maksa lainkaan veroa.

Suomessa on rekisterissä sekä Lidl GmbH ja Lidl Holding Suomi Oy. Lienevät ky:n yhtiömiehet, eli ky:n tulo menee sinne verotettavaksi.

Edit. Bauhauskin on näköjään ky, joku tuossa yhtiömuodossa kiehtoo sakemanneja.

Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lidl on kommandiittiyhtiö, eli se ei itse maksa lainkaan veroa.

Suomessa on rekisterissä sekä Lidl GmbH ja Lidl Holding Suomi Oy. Lienevät ky:n yhtiömiehet, eli ky:n tulo menee sinne verotettavaksi.

Edit. Bauhauskin on näköjään ky, joku tuossa yhtiömuodossa kiehtoo sakemanneja.

Toinen etu lienee se, ettei KY:n tarvitse antaa tietoa ulospäin samalla tavalla kuin OY:n.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Toinen etu lienee se, ettei KY:n tarvitse antaa tietoa ulospäin samalla tavalla kuin OY:n.

Onko tällaista etua? Ky on velvollinen toimittamaan kirjanpidon PRH:lle, jos vastuunalaisen yhtiömiehenä on Oy. Jos on Oy, niin ei minun ymmärtääkeni tarvitse antaa mitään tietoa muille kuin osakkaille.

Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko tällaista etua? Ky on velvollinen toimittamaan kirjanpidon PRH:lle, jos vastuunalaisen yhtiömiehenä on Oy. Jos on Oy, niin ei minun ymmärtääkeni tarvitse antaa mitään tietoa muille kuin osakkaille.
Eikös Oy:n liikevaihto ja tulos ole yleensä ns. julkista tietoa?

Eli kummallakin taitaa olla ns. taloustiedot julkisia.

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets

Tuossa hintavertailussa on kyllä sekin muistettava halppistuotteiden kanssa, että Lidlissä ne on kyllä ihan ihmisille tarkoitettu (ja Rainbow myös). Xtra on sen sijaan sellaista paskaa laadultaan, että en edes opiskelijana suostu ostamaan sitä. Xtran laatu on ainakin elintarvikkeissa niin käsittämättömän huono että ostan vaikka ns. merkkituotetta mieluummin. Esimerkiksi Xtran juustoraasteessa ei ole edes juustoa vaan se on tehty jostain kasvirasvoista tjsp. Kerran erehdyin sitä ostamaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Xtran matalahappoinen kivennäisvesi on ok... Ostan sitä, koska maustetut pilaavat hampaat ja Kotimaista-sarjan kama on liian hapotonta.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
K-kauppaa tulee pääasiassa käytettyä kun kotikylällä ei ainakaan vielä ole Lidliä. S-Markettiin ei ole ikinä ollut erityisen lämmintä suhdetta kun ei ole sitä vihreää kommunistikorttiakaan. S-Marketeissa on myös välillä uskomattoman vaikeaa löytää jotain tuotteita. Mikä idea että esimerkiksi sinappi on yleensä aina eri hyllyllä kuin ketsupit ja muut maustekastikkeet? Lisäksi kassoja on aina liian vähän ja eläkeläisiä liikaa.

Emäntä kun käy töissä naapuripaikkakunnalla jossa on Lidl niin sieltäkin toki tulee ruokaa kotiin,erityisesti tuotteita jotka on todettu hyviksi ja jota ei saa muualta.Lidlin käyttötavaroissa on myös välillä hyviä löytöjä.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
K-kauppaa tulee pääasiassa käytettyä kun kotikylällä ei ainakaan vielä ole Lidliä. S-Markettiin ei ole ikinä ollut erityisen lämmintä suhdetta kun ei ole sitä vihreää kommunistikorttiakaan. S-Marketeissa on myös välillä uskomattoman vaikeaa löytää jotain tuotteita. Mikä idea että esimerkiksi sinappi on yleensä aina eri hyllyllä kuin ketsupit ja muut maustekastikkeet? Lisäksi kassoja on aina liian vähän ja eläkeläisiä liikaa.

Monessa S-marketissa on myös nykyään kaappiovet ruokapuolella joten ei varmasti näe mitä tavaraa on hyllyssä ja aika menee sitten etsiessä tuotetta ja availessa ovia. Toki varmaan energiatehokkaampaa ja tuotteet pysyy paremmin kylmässä, mutta kuluttajalle aika vittumaista.

Mutta monesti tääälä vertaileen hintoja Prisman ja lidl kohdalla, mutta itse myös huomioisin lidl kohdalla tuon eduksi että se on käytännössä kokoluokaltaan enemmän kilpailukohde siwoille, k-kaupoille ja s-marketeille mistä käydään pieniä ostoksia tekemässä, ehkä kassalinjakin menee nopeammin kun ihmiset ostaa vain yleensä vain pienet ruokaostokset, jono voi joskus olla aika pitkäkin mutta se menee nopeasti.

Tuota Citymarkettia oon vain itse miettinyt miten ne vielä nykypäivänä pyörii kun vertaa vaikka uusia prismoja, ainakin täälä Jyväskylän seppälässä alkaa nuo olemaan melko asiakaslähtöisiä jo, löytyy kaikenmaailman latauspistokkeita autolle, kännykänlatausmahdollisuus, isot käytävät, itsepalvelukassoja, pikakassoja, aukioloajat on laajat, hinnat selkeesti alemmat. Boonusjärjestelmäkin taitaa aavistuksen edellä olla ja useammassa paikassa käytössä. Ennen taisi esimerkiksi Mammuuttimarkkina päivät olla semmoisia että pakko oli käydä hakemassa hyvä tarjoukset pois, mutta nyt kun katsoo niin saattaa olla jotain 6 pussia makaroonia 2 eurolla tyylisiä ja muualta saa yksikköhintana silti edelleen halvampana ja eivät massatarjoukset ole montaa senttiä halvempia edes omia hintoja. Ehkä sitten isommilla katteilla kuitenkin kauppa kannattaa ja onhan asiakaskunta varmaan hieman vanhempaa tuolla, jotka ei ehkä niin hintatietoisia.

Ehkä tää nykyhetki vähän kaipaisi että joku ulkomaalainen ketju tulisi tuohon Prisman ja Lidl väliin, ei ehkä mitään älyttömän isoja kauppakeskuksia, mutta ehkä LIdl isompi valikoima kuitenkin. Hintasotaa enemmän ja ehkä aavistuksen näitä halvempi, Ainakaan mitään uusia boonusjärjestelmiä ei kaivata jotka vielä nostaa hintoja usein.

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue

Emäntä kun käy töissä naapuripaikkakunnalla jossa on Lidl niin sieltäkin toki tulee ruokaa kotiin,erityisesti tuotteita jotka on todettu hyviksi ja jota ei saa muualta.Lidlin käyttötavaroissa on myös välillä hyviä löytöjä.
Itse en ole vieraillut yhdessäkään S-Marketissa missä sinappi olisi eri hyllyllä. Ja omasta kokemuksesta S-Marketin kassalla juuri ei tarvitse kauan jonottaa, toisinkuin vaikka Lidlin kassalla missä on yhtä helvettiä olla ja soittopyynnöistä huolimatta kukaan ei tule toiselle kassalle.

Hauskaa nähdä tämänkin ketjun perusteella kuinka erilaisia ruokakauppatottumuksia ja -kokemuksia meillä on. Tätähän tietty tarvitaan, jotta kilpailu säilyisi ja kovenisikin.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä mietin yksi päivä Lidlin kassajonossa, että Lidlin viivakoodinlukijat toimivat paremmin kuin muualla. Tämän takia jonot menevät nopeammin.

Tuamas

Jäsen
Tässä mietin yksi päivä Lidlin kassajonossa, että Lidlin viivakoodinlukijat toimivat paremmin kuin muualla. Tämän takia jonot menevät nopeammin.

Voi olla myös, että Lidlillä on tiukemmin standardoidut vaatimukset tuotteiden viivakooditukselle.

Mitä olen jutellut muutaman vähittäiskauppaan kaupan omilla brändeillä tavaraa toimittavan firman edustajien kanssa, niin Lidl on ylivoimaisesti natsein ostaja Suomessa. Määritykset ovat todella tarkkoja ja niitä valvotaankin kunnolla.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en ole vieraillut yhdessäkään S-Marketissa missä sinappi olisi eri hyllyllä. Ja omasta kokemuksesta S-Marketin kassalla juuri ei tarvitse kauan jonottaa, toisinkuin vaikka Lidlin kassalla missä on yhtä helvettiä olla ja soittopyynnöistä huolimatta kukaan ei tule toiselle kassalle.

Hauskaa nähdä tämänkin ketjun perusteella kuinka erilaisia ruokakauppatottumuksia ja -kokemuksia meillä on. Tätähän tietty tarvitaan, jotta kilpailu säilyisi ja kovenisikin.

Hassua.Ainakin kolmessa lähimmässä S-Marketissa on juuri sinapit aivan eri paikassa kuin ketsupit ja muut. Jonoa myös aina eniten ja kassoja vähiten,lisäksi asiakkaitten keski-ikä on aivan varmasti korkeampi kuin kilpailijoilla ja sitä myöten myös asiointi hitaampaa. Sitten on vielä nämä S-pankit mitkä vielä entisestään hidastavat.

Nämä toki SOK:in ja Keulan ääsmarketteja kaikki.

Niin ja lähimmässä S-Marketissa haisee aina joku vanha kala,ei houkuttele.

Lidlissä on muuten se viivakoodinlukija kassahihnan "pohjalla" kun muilla sivussa.Olen myös huomannut että Lidlissä tuo piippailu menee nopeammin kuin muualla ja numeroita harvemmin tarvitsee näpytellä käsin koneeseen.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lidlissä on muuten se viivakoodinlukija kassahihnan "pohjalla" kun muilla sivussa.Olen myös huomannut että Lidlissä tuo piippailu menee nopeammin kuin muualla ja numeroita harvemmin tarvitsee näpytellä käsin koneeseen.
Jep. Vielä kun tänne Itä-Helsingin Lidliin saataisiin enemmän henkilökuntaa niin jonoja ei pääsisi syntymäänkään.

Voi olla myös, että Lidlillä on tiukemmin standardoidut vaatimukset tuotteiden viivakooditukselle.

Mitä olen jutellut muutaman vähittäiskauppaan kaupan omilla brändeillä tavaraa toimittavan firman edustajien kanssa, niin Lidl on ylivoimaisesti natsein ostaja Suomessa. Määritykset ovat todella tarkkoja ja niitä valvotaankin kunnolla.
Tämä voi selittää asian. Kiitos tiedosta.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaako joku raportoida LIDLin pähkinävalikoimasta? Olettaisin, että halvemmalla pääsee kuin k- ja s-ketjun kaupoissa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy