Mainos

Lidl ja muut halpiskaupat

• 157 952
  • 719

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä juttu, että duopolille saadaan lisää kilpailua Lidlin ja vaikkapa Tokmannin toimesta.

Tosiaan tuo on ehdottoman hyvä juttu. Tai Tokmannilla käyn äärimmäisen harvoin jos silloinkaan, mutta Lidlissä kyllä useinkin. Ei mulla toki ikinä mitään Lidliä vastaan ole ollut, oikeastaan kävin siellä jopa useammin silloin kun se oli "uusi", koska olin innoissani niistä kaikista tuotteista joita ei sitä ennen Suomesta ollut saanut.

Mutta joo, vissyvedet (sininen Saskia) ostan aina Lidlistä. Se on erittäin halpaa (tämä toki suhteellista) ja mielestäni kirkkaasti paras tuollainen tuote mitä Suomesta on saatavilla. Hartwallin Vichy Original pääsee lähelle, mutta vain lähelle. Lidlin paistopiste on ihan ykkönen, samaten kuin esim. pakastepizza- ja jäätelövalikoima. Paljon siellä on muutakin hyvää kamaa, mutta nuo nyt tulivat ensimmäisinä mieleen.

Meilläkin tässä on kolme Lidliä noin viiden minuutin ajomatkan päässä ja tuossa kesällä tuli neljäs vielä lähemmäs, kun Lidl Länsikeskus avasi ovensa heinäkuun lopulla. Länsikeskuksesta löytyvät nyt melkein vierekkäin Lidl ja Tokmanni, tien toisella puolella on Prisma ja siitä kivenheiton päässä Citymarket. Siitä vain kaikki turkulaiset tekemään hinta- ja laatuvertailua.

Sinänsä hauskaa, että muutama vuosi sitten tuli oltua erittäin kriittinen Lidlin suhteen enkä käynyt siellä juuri koskaan, mutta nykyään Lidlissä käy hyvillä mielin. Käsittääkseni myös aika monelle muulle kuluttajalle on tapahtunut samanlainen "kääntymys" Lidlin kohdalla.

Kyllä niitä varmasti on - pääasiassa jotain vanhoja jääriä - vieläkin, mutta vähenemään päin se minustakin on vaikuttanut jo pitkään olevan. Suomalaiset nyt ovat sellaisia, että kaikkea "uutta ja outoa" karsastetaan ensiksi, kunnes sitten ekan kerran pistäydytään lippis syvällä päässä ja kulmien alta vilkuillen esim. Lidlissä ja huomataan, että ihan tavallinen kauppahan tämä on ja näkyy tuo naapurin perhekin käyvän täällä ostoksilla. Lidlin isoimmaksi miinukseksi lasken pitkät jonot kassalla, niitä kun vaikuttaa olevan lähes aina. Kokonaisuus jää silti reilusti plussan puolelle.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan Citymarket joka tässä joutuu ahtaalle Lidl tulemisen kanssa, taitavat nyt olla ainakin hintavertailussa selkeästi jäljessä, jopa välillä kun on kaikenmaailman 1 euron tarjousviikkoja niin saattavat olla jopa muutaman kymmentä senttiä kalliimpia ne tarjoustavarat kun mitä muualla oikea hinta jossain pienessä s-marketissa. Ainakin jonkinsortin muutoksia pakosti tulossa tai häviävät sodan. Ainakin täälä Jyväskylässä menee niin että citymarket, prisma ja lidl ovat kaikki vierekkäin, Seppälässä sitten vielä esim. tokmanni ja Minimani vielä samalla alueella taistelemassa.

Muutama vuosi sitten en astunut jalallakaan lidl tai prismaan, olisi pitänyt haulikolla uhata, mutta nyt pitää joku todella ok tarjous olla että esimerkiksi citymarkettiin saa astumaan sisään tai Siwaan jossa ennen asioin päivittäin, nyt kun aukioloajat aukesi niin prisma on ihanteelinen ostospaikka tämmöiselle joka yleensä iltavirkku, saisi vielä olla tunnin tai kaksi pitempääkin auki mun puolesta. Toki onhan se ikävää että esim. tänne Jyskän/Vaajakosken alueelle tuli tuo lidl rikkomaan siwojen/valintatalon rintaman, mutta näin työttömänä pitää hintojen perässä mennä. vielä muutama vuosi sitten jopa Siwassa oli ok tarjouksia ja ei ehkä niin järisyttävää eroa että kannatti ajaa kilometrejä isompana kauppaan, mutta nyt kun niiden viereen tuli lidl ja prismakin tiputti hintoja niin ei noista kannata ostaa kun ihan pienet ostokset jos niitäkään.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Myyrmannin Cittarilla on kyllä kusiset paikat kun vastapäätä avautuu jossain vaiheessa S-market.

Mä taas odotan mielenkiinnolla, tuohon Omenaan kun tulee Lidl - Cittarin ja Prisman kanssa ihan vierekkäin. En tiedä onko tuollaista comboa muualla Suomessa, eli duopoli+Lidl+Alko.

Mä taas odotan mielenkiinnolla, tuohon Omenaan kun tulee Lidl - Cittarin ja Prisman kanssa ihan vierekkäin. En tiedä onko tuollaista comboa muualla Suomessa, eli duopoli+Lidl+Alko.
Tampereella ainakin Hervannan Duossa on saman katon alla nämä kaikki.

Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lidlin isoimmaksi miinukseksi lasken pitkät jonot kassalla, niitä kun vaikuttaa olevan lähes aina. Kokonaisuus jää silti reilusti plussan puolelle.
Juu on jonoa lähes aina, mutta vaikka Lidlissä hevit punnitaan kassalla ja paistopisteen kamat lyödään käsin kassaan, jono etenee vähintään kaksi kertaa nopeammin kuin muissa kaupoissa.

Viimeksi muokattu:

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Juu on jonoa lähes aina, mutta vaikka Lidlissä hevit punnitaan kassalla ja paistopisteen kamat lyödään käsin kassaan, jono etenee vähintään kaksi kertaa nopeammin kuin muissa kaupoissa.
Tätä olen aina ihmetellyt. Ei tuossa Lidlissä jono ikinä kestä kovin kauaa. K/S niin kylläpä kestää. S sentään hankkii jotenkin tarpeellisen määrän henkilökuntaa kassalle, mutta tuossa sittarissa on ikuisuuden kestävät jonot aina.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tätä olen aina ihmetellyt. Ei tuossa Lidlissä jono ikinä kestä kovin kauaa. K/S niin kylläpä kestää. S sentään hankkii jotenkin tarpeellisen määrän henkilökuntaa kassalle, mutta tuossa sittarissa on ikuisuuden kestävät jonot aina.
Johtunee siitä, että Lidl on yhtiönä ihan eri kokoluokan toimija kuin K/S. Siellä on hommat hiottu viimeisen päälle, pl. ne ensimmäiset kassapöydät, jotka eivät Suomeen soveltuneet. Lidl toimii suurilta osin erittäin kilpailluilla markkinoilla, jossa ei ole varaa löysäillä.

K-kaupan jonot johtunevat yrittäjävetoisuudesta, jolloin omaan taskuun tuleva raha merkitsee enemmän kuin asiakkaan tyytyväisyys. Verotiedoista voi katsella, että ne Cittarin kauppiaat eivät ole mitään köyhiä ihmisiä. S-kaupat ovat keskusjohtoisia, jolloin on enemmän varaa joustaa, kun on koko konserni takana. Tarkkailkaapa joskus Lidlin henkilökuntaa. Siellä kaikki osaavat tehdä kaikki hommat pl. myymälävastaavan duunit, mutta myös myymälävastaavat täyttävät hyllyjä jne. Tyhjäkäyntiä ei taida hirveästi olla?

bart

Jäsen
K-kaupan jonot johtunevat yrittäjävetoisuudesta, jolloin omaan taskuun tuleva raha merkitsee enemmän kuin asiakkaan tyytyväisyys. Verotiedoista voi katsella, että ne Cittarin kauppiaat eivät ole mitään köyhiä ihmisiä.
Tämä muuten pitää kyllä paikkansa. Itsekin tunnen/tiedän etäisesti pari K-ryhmän kauppiasta. Jonain vuonna kurkkasin noita verotietoja. K-Market kauppiaalla taisi olla tulot luokkaa 200k€ ja K-Supermarket kauppiaalla kaiketi tuplasti tämä. Toki pääomatuloja nämä; palkkatulot taisivat olla hyvin lähellä nollaa. Voihan molemmilla olla toki muitakin sijoituksia, joista jotain siivua tulee. Mene ja tiedä.

Itse kuulun siihen joukkoon, joka on ihan alusta saakka ollut Lidlin asiakkaana. Oma lähi-Lidl taisi olla vieläpä ihan ensimmäisiä Suomessa. Monethan sitä taisi karsastaa kun tuotteet eivät ole suomalaisia. Esim. omat vanhempani kuuluivat tähän joukkoon. Nyttemmin taitavat olla ihan samalla tapaa Lidlin asikkaita eli niin se maailma muuttuu. Onkos noiden tuotteiden alkuperämaista muuten tehty vertailua Lidl vs. muut?

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Aika harvassa nuo kompleksit on joissa Lidl on päästetty saman katon alle K- ja S-Ryhmän liikkeiden sekä ennenkaikkea pyhän Alkon kanssa. Siinä olis muuten jollekin tutkivalle journalistille ihan hyvä aihe pöyhittäväksi tuo valtionyhtiö Alkon ja poliitikkojen hallinnoiman S-ryhmän välinen suhde. Jokaisen pellon laidassa olevan Prisman kyljessä on nykyään Alko. Varjellaan hyvin tarkkaan monopolia ja ollaan huolissaan siitä, ettei viinan saatavuus lisäänny mutta käytännössä ainoa asia mikä Alkon noista marketeista enää erottaa on se, että ostokset pitää maksaa eri kassalle ja aukioloajat ovat rajoitetummat.

. Monethan sitä taisi karsastaa kun tuotteet eivät ole suomalaisia.

Minusta Lidlistä on tullut ärsyttävän "suomalainen", mennyt liikaa samaan muottiin muiden kauppojen kanssa. Ennen menin sinne nimenomaan hakeakseni vähän erilaisia, saksalaisia ja muita, tuotteita mitä muista kaupoista ei saanut. Nyt noiden tuotteiden osuus on Lidlissä selvästi alkuaikoija pienempi.

Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä juttu, että duopolille saadaan lisää kilpailua Lidlin ja vaikkapa Tokmannin toimesta.
Tähän voi jo lisätä Verkkokauppa.cominkin, ovat lisänneet hurjaa vauhtia elintarvikkeita ja muuta "ruokakauppojen" kulutustavaraa valikoimaan. Monet isot pakkaukset jotka eivät vaadi kylmäsäilytystä tulee tuoltakin edullisesti kuluttajan luokse.

Tokmanniakin parjataan useasti mutta itse löydän paljonkin hyviä ruokatarjouksia sieltä, nimenomaan ei kylmäsäilytyksen vaativia. Paljon halvempaa välillä kuin duopolin kaupoissa kun ostaa isomman satsin.

Erinomaista kehitystä mitä tulee kulutustavarakauppaan. Itsellä vielä noin 500m kävelyetäisyydellä erittäin laadukas ja valikoimaltaan iso K-Market, Lidl, Tokmanni ja bonuksena Alko. Kelpaa käydä kaupassa, ei ole ikävä s-kauppaa ei sitten yhtään.

_

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulla ei ole mitään periaatteellista syytä olla käymättä Lidlissä, mutta aika harvoin on tullut asioitua, kun ei oikein ole osunut pendelöintireiteilleni. Nyt työpaikan lähelle rakennettiin uusi Lidl ja olen käynyt sitä testailemassa kun vissynhaku koituu nyt minun nakikseni. Kokemukset ovat positiivisia. Hinnoista en osaa mitään sanoa kun ruoka nyt on niin halpaa muutenkin, mutta vaikka Lidlin piha on täynnä autoja, niin yllättävän hyvin siellä mahtuu tällainen amatööriasioija sukkuloimaan. Kassatkin on vetäneet yllättävän hienosti, varsinkin kun mielikuva oli tosiaan sieltä Lidlin alkuaikojen pitkistä kassajonoista.
Hiukan ihmetyttää, miksi paistopiste on ihan sisääntulo-ovella, käytännössä pullonpalautuksen vieressä, mutta kai se on vähän mielikuva-asia, ja näyttäähän se paremmalta kuin vissypullolavat.
Muutaman sadan metrin päässä Lidlistä on sekä Prisma että Sittari, joissa asioin lähinnä kun täytyy hakea jotain mitä ei koti-S-marketista saa. Varsinkin Sittarissa se menee ihan vaeltamiseksi kun kauppa on niin saatanallisen iso, Prisma vielä siedettävä.
Tuossa maaseudun S-marketissa on kuitenkin erinomainen, paikallinen heviosasto, ja kun se on aika sopivan kokoinen muutenkin, niin tuskin minusta Lidlin vakioasiakasta tulee.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
K-kaupan jonot johtunevat yrittäjävetoisuudesta, jolloin omaan taskuun tuleva raha merkitsee enemmän kuin asiakkaan tyytyväisyys. Verotiedoista voi katsella, että ne Cittarin kauppiaat eivät ole mitään köyhiä ihmisiä.

Tässä on sellainen asiavirhe, että Cittareissa ruokapuoli ja käyttötavarapuoli on jaettu, eikä kauppias suoranaisesti pääse päättämään kaikkea kassoihin liittyvää. Pienemmissä toki on täysi valta, mutta niissäkään asia ei ole näin mustavalkoinen. Ketju asettaa tavoitteet, joiden pohjalta toimitaan ja käytännössä työntekijöiden kuluista on pakko karsia että niihin päästään. Varsinkin nyt, kun viime vuodet on ollut aika vaikeita ruokapuolella ketjuun katsomatta.

Mutta pointtina siis se, ettei Keskon puolella jonoja mitenkään "itsekkäästi" pidetä asiakkaiden tyytyväisyydestä tinkien. Yksikään ketju ei voi väheksyä asiakastyytyväisyyttä, päinvastoin.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta pointtina siis se, ettei Keskon puolella jonoja mitenkään "itsekkäästi" pidetä asiakkaiden tyytyväisyydestä tinkien. Yksikään ketju ei voi väheksyä asiakastyytyväisyyttä, päinvastoin.
Itsellä jonotuskokemukset menee vahvasti niin että äsken mainitsemassani isossa K-marketissa on aina riittävästi kassoja ja Lidl joka tavaratarjonnallaan/hinnoittelullaan vetää joskus puoleensa jonotuttaa AINA asiakkaitaan. Heille on normaalia että 10 ihmistä kärryineen jonottaa yhteen kassaan ja toista kassaa ei avata. kun lonkalta heitettynä Keskon marketti pitää samaan aikaan noin 4-6 kassaa auki ja jokaisessa muutama asiakas.

_

Viimeksi muokattu:

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itsellä jonotuskokemukset menee vahvasti niin että äsken mainitsemassani isossa K-marketissa on aina riittävästi kassoja ja Lidl joka tavaratarjonnallaan/hinnoittelullaan vetää joskus puoleensa jonotuttaa AINA asiakkaitaan.

No itseasiassa omat kokemukset on ihan samanlaisia. Toi ylläoleva oli lähinnä tuohon Supermarket / Citymarket -tasolle liittyvä. Pienemmissä K-marketeissa yleensä löytyy kyllä tarpeeksi väkeä kassalle ja omat hommat pystyy jokainen työntekijä nopeestikin jättää odottamaan.

Mitä kassoihin tulee, niin ainakin S-ryhmällä on alkanut tulemaan itsepalvelukassoja, jotka ovat aivan ylivoimaisia. Ei tarvitse kassoilla jonotella, kun homma pelaa sutjakkaasti. Toki joskus sinne eksyy myös vanhuksia ja urveloita, jotka eivät osaa niitä käyttää tai jollakin on täysi ostoskärry, mutta pääosin käytännössä aina olen päässyt suoraan maksupisteelle.

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers

CItymarketissa jonotusta aiheuttaa ainakin se, että arviolta yksi kymmenestä tuotteesta antaa kassalla väärän hinnan. Aika vähän on tullut Cittarissa käytyä, mutta kun välillä hakee sieltä tarjoustuotteita, niin monta kertaa on kassa antanut väärää hintaa. Niitä sitten kassaneiti selvittelee ja soittelee, että mitäs pitäs nyt tehdä jne.

Prismassa tulee taas sitä välillä, että jossain käyttötavarassa ei ole hintaa ja sitä kassa soittelee osastolle. Lidlissähän ei tätä ongelmaa ole vähäisten käyttötavaroiden takia.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Onhan se aivan loistava kokonaisuus. Toki jos on liitua, millä piirrellä, niin ei ole varmasti jollekin niin justiinsa, mutta kun itse esim. en miettimättä maksa kokonaisuudesta mitä tahansa, vaan jos on mahdollista tsekata mainoksista eri kaupoista halvimmat tuotteet, niin helposti haen tietyt kamat toisesta kaupasta ja tietyt toisesta. Ass-korttikin löytyy, koska miksi olla omistamatta. Ja vielä sitten Ompusta omalla matkallani on sitten koukkailematta himaan Tokmanni. Ainakaan ulkomuistista en muista, että Omenassa olisi Tokmannia. Mutta Olarin Prisman vieressä on. Keskittämällä ei säästä. Hajauttamalla säästää.

pyyksteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Jokerit
CItymarketissa jonotusta aiheuttaa ainakin se, että arviolta yksi kymmenestä tuotteesta antaa kassalla väärän hinnan. Aika vähän on tullut Cittarissa käytyä, mutta kun välillä hakee sieltä tarjoustuotteita, niin monta kertaa on kassa antanut väärää hintaa. Niitä sitten kassaneiti selvittelee ja soittelee, että mitäs pitäs nyt tehdä jne.

Hintavirheitä enemmän ongelmia aiheuttaa se että asiakkaat eivät osaa lukea. Hienona esimerkkinä vaikka tämmöinen kolmen ananaspurkin pakkaus ja lapussa lukee 3-pack 2,50€. No, näitä kolmen pakkauksia tuodaan kolme kassalle ja sanotaan että nää oli sitten 2,50 koko satsi. Edes sen soittamisen jälkeen ei anneta periksi vaan haukutaan kassat, kauppiaat ja koko firma alimpaan helvettiin ja "lähdetään Prismaan". Ei vaan voi myöntää olleensa väärässä tai että ei lukenut lappua kunnolla.

Ja myönnetään, on niitä koodittomiakin tuotteita edelleen liikkeellä, käyttötavaran puolta suurin osa, ja niistä on vain pakko soitella osastolle. Se ei auta että asiakas tietää hinnan tai sanoo "Se on varmaan ilmainen sitten, hehe".

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Käytän K-kauppojen ohella Lidliä, mikä kaihertaa omatuntoa. Lidl kun ymmärtääkseni aika hyvin kiertää yhteisöverot.

Noin muuten tykkään kyllä Lidlistä, esim. monet maitotuotteet on siellä parempia (vaikkapa luonnonjugurtti ja turkkilainen jugurtti) verrattuna vaikka Valion litkuihin. Kasvikset ja hedelmät on huomattavasti halvempia.

Ass-kaupoissa en käy, mutta mahdolliset miinuskatteiset tarjoustuotteet voin hakea pois. Muuten voivat pitää tunkkinsa.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä kassoihin tulee, niin ainakin S-ryhmällä on alkanut tulemaan itsepalvelukassoja, jotka ovat aivan ylivoimaisia.
Näitäkin on tullut testailtua Tallinnan Prismassa kun on siellä päin asustellut lähivuosina useita viikkoja ja IKEAssakin täällä härmässä vastaavia. En nyt ihan noin varauksetta innostu näistä, ensinnäkin en tiedä haluanko joka pikku purkkia ja viivakoodia itse lueskella(näpytelllä kun on rutussa). Myös ollut joka kerta jotain ongelmia näissä kun olen isoa settiä tavaraa lukenut, osa ollut mun syy kun liian hätäinen, osa laitteen/viivakoodin jne.
Sanoisin että toimii IKEAssa missä luetaan muutamahko isohko tavara tai sitten ruokakaupassa kun alle 10 ostosta. Iso setti, kärryllinen viikon safkoja niin ei, haluan siihen kassan ja mä olen siellä toisessa päässä pakkaamassa.

_

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Hintavirheitä enemmän ongelmia aiheuttaa se että asiakkaat eivät osaa lukea. Hienona esimerkkinä vaikka tämmöinen kolmen ananaspurkin pakkaus ja lapussa lukee 3-pack 2,50€. No, näitä kolmen pakkauksia tuodaan kolme kassalle ja sanotaan että nää oli sitten 2,50 koko satsi. Edes sen soittamisen jälkeen ei anneta periksi vaan haukutaan kassat, kauppiaat ja koko firma alimpaan helvettiin ja "lähdetään Prismaan". Ei vaan voi myöntää olleensa väärässä tai että ei lukenut lappua kunnolla.

Jaa, no voi olla. En ole itse törmännyt tuollaiseen ikinä. Omakohtaisen kokemuksen mukaan niitä hintavirheitä Citymarketeissa on kymmenkertainen määrä muihin kauppoihin verrattuna.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Omakohtaisen kokemuksen mukaan niitä hintavirheitä Citymarketeissa on kymmenkertainen määrä muihin kauppoihin verrattuna.
Jännä homma kun omassa isossa K-Marketissa en törmää hintavirheisiin ollenkaan. Ei näytä olevan Keskon kaikissa kaupoissa. Johtuuko kauppiaasta, ketä palkataan töihin vai mikä aiheuttaa nämä...

_

tai sitten ruokakaupassa kun alle 10 ostosta. Iso setti, kärryllinen viikon safkoja niin ei, haluan siihen kassan ja mä olen siellä toisessa päässä pakkaamassa.
Minulla on yleensä täysi korillinen tavaraa ja sen kanssa menee hienosti noilla pikakassoilla, eikä mitään varsinaisia ongelmia ole ikinä ollut. Tietysti välillä niitä ilmoituksia, että tavaran paino ei vastaa koodattua, minkä sitten henkilökunta tulee pikapikaa kuittaamaan pois. Ja useammassakin paikassa olen näitä käyttänyt.

Se on toki selvä, kuten sanoinkin, ettei sinne ip-kassoille ole tarkoituskaan kärryjen kanssa mennä pyörimään.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei näytä olevan Keskon kaikissa kaupoissa. Johtuuko kauppiaasta, ketä palkataan töihin vai mikä aiheuttaa nämä...

Menemättä nyt ihan kauheasti yksityiskohtiin, niin voi olla kysymys molemmista. Noi hinnat ja etiketit muuttuvat monessa paikassa ihan viikkotasolla ja jos ei niitä hoideta päivätasolla, niin se puree takuulla takamukseen ennen pitkää. Ja huonosti hoidettuna se ei olekaan ihan pikku homma tarkistaa kaikkia.

Jos kauppias on tehnyt asian tärkeyden selväksi, niin ei noita hirveästi pitäisi tulla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy