Isokissa kirjoitti:
Tehtaille on lähes sama mihin pakkaukseen tuote menee, pääasia että koneet pyörii. Joissain tapauksissa voi olla edullisempaa valmistaa Lidlille kun esim. Keskolle koska valmistajat osallistuvat joidenkin tuotteiden mainontaan.
Suomen pienet markkinat saavat helposti aikaan luonnollisia monopolitilanteita ja se ei naurata. Otetaan esimerkiksi mehut. Ennen tetrapak mehuja teki moni valmistaja. Sitten tapahtui niin, että kaikki päätyivät Marlin omistukseen. Se ei todellakaan ollut hyvä kehitys hintatasolle. Onneksi on siis jossain siellä Savossa nyt tämä VIP, joka tekee mehuja kaupan omille merkeille.
Itse en juuri noita tiiliskivimehuja osta ja allekirjoitan kiistatta sen, että Tropicana etc. ovat parempia ja paremmista raaka-aineista tehtyjä, mutta perushalpistiiliskivessä ei Marli ole muita sillä tavalla juurikaan parempaa, vaan on hyvä, että on kilpailua, mikä vaikuttaa hintatasoon.
Saksassa kun olen asunut niin olen yleensä ruoan ostanut lähemmästä Edekasta ja lisäksi käynyt leipomossa ja lihakaupassa. Tärkein tekijä on ollut se, että kauppa on auki, sillä esim. Baijerissa aukioloajat ovat olleet tyyliin ma-pe -18, la -14. Tottakai olen myös käynyt tsiigaamassa Aldit, Lidlit, PennyMarktit, Nettot, Tengelmannit, valtavat Realit ja muut mielenkiinnosta, mutta mm. sijainnin takia ei olisi voinut olettaa olevan realistista, että niissä asioisin. Se mikä Lidlissä on siellä merkillepantavaa on se, että Saksassahan Lidl myy myös paljon muita tuotteita kuin omilla merkeillään. Nythän Suomessa ovat aloittaneet saman eli Coca-Colaa ja Karhu-olutta mm. saa jo Lidlistä. On ymmärrettävää, ettei tähän alussa ryhdytty, koska silloin ostot olisivat olleet alhaiset ja hintataso sen mukainen. Olen kyllä sitä mieltä, että tekee hyvää saada Lidliin hieman noita merkkituotteitakin, mutta ennen kaikkea olisi kiva saada enemmän saksalaisia tuotteita. En esim. voi käsittää miksei colamixiä tyyliin Spezi tai MezzoMix saa Suomesta mistään. Se on väärin.
EDIT: Se mikä itseäni ihmetyttää täällä on se ihmettely, jossa ihmetellään sitä, miksei jokainen aina ostaisi kalleinta energia- tai urheilujuomaa. Red Bullin omistajastahan näkee, että niissä ei juuri hintakilpailua ole, vaan ovat tavallaan lupa painaa rahaa. Ei voi olla vaan niin, että 0,25l tölkki ei laske alle 2 euron. Tottakai joissakin muissa Euroopan maissa hinnat ovat laskeneet ja esim. 4 Red Bull tölkkiä myydään hieman yli 4e. Täällä vain hinta kusee. Silloin jos tulee hintakilpailua niin onhan se hyvä asia ja laittaa painetta muidenkin hinnoille.
Sama urheilujuomat. Jos käyt vaikka salilla joka päivä ja temmot Poweraden tai Gatoraden niin kyllä se keskivertojuntille tuo kohtuukuukausihinnan. Varsinkin, jos vertaat siihen, millä hinnalla Cokista esim. myydään. Sen takia Lidl tekee nyt hyvää duunia ja toivon, että saavat hyvän markkinaosuuden noissa tuotteissa.