Mainos

Lidl ja muut halpiskaupat

  • 157 927
  • 719

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ovatkohan nämä Lidlin työntekijöiden taskun-, kassin-, auton- ym. tarkastajat ja rahakuorten jemmaajat firman omalla palkkalistalla olevaa porukkaa vai ulkopuolisen vartiointiliikkeen väkeä?

Eli onko niin selkeästi halvempaa maksaa kytille kuin sietää hävikkiä?
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Se, että dokumentissa (katsoin vain osan lopusta)kerrottiin Lidlin perustavan osin toimintansa tehokkuuden osa-aikaisiin työntekijöihin on tuttua aivan jokaisessa pt-ketjussa. Mitään muuta ei enää tuijoteta kuin myyntiä per tehty työtunti ja kokoaikaisia ei ole käytännössä enää lainkaan. Ainakin niistä pyritään pääsemään eroon. Joustoa joustoa.

Hyvä esimerkki(muualta kuin Lidlistä): Yt-neuvottelujen (liikkeenluovutus) yhteydessä lasketaan (sopimus)työtunnit mahdollisimman alas, jotta saadaan syntymään riittävä jousto tms pelivara. Sitten kun neuvottelut on pidetty, on todellisuus aivan toista. "Huomataan", ettei ole mahdollista toteuttaa myymälän toimintaa kyseisellä määrällä tunteja-> annetaan lisätunteja sopparin päälle. Helppoa ja yksinkertaista.

Ei tämä tehokkuusajattelu työntekijöiden kannalta, kuten Kaivanto ansiokkaasti totesi, ole pelkästään Lidlille tyypillistä.

Tavaroiden esillepano ja logistiikka sen sijaan lienevät melko tehokkaasti organisoituja ja valmiiksi ajateltuja. Ehkä tuossa ajettiin myös tätä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnjewel
Eli onko niin selkeästi halvempaa maksaa kytille kuin sietää hävikkiä?

Riippuu tietysti siitä millaiseen hävikkiin hinnoissa on varauduttu.
Hävikkiähän on tietenkin monenlaista ja tässä Lidl:n tapauksessahan on kyse henkilökunnan varkauksillaan aiheuttamasta hävikistä.

Todellisia kuluja ja lukuja on hyvin vaikea sanoa, mutta eräs entinen kauppias oli sitä mieltä, että varkauksia osuus hävikistä on puolet ja siitä henkilökunta tekee puolet.
Pienillä katteilla kun operoi, on kulujen minimoiminen ainoa kestävä toimintatapa.
Voisi toki uskoa, että tämän tapainen tehostettu valvonta kautta koko ketjun on kustannustehokasta. Jos ei olisi, niin se olisi turhana kuluna karsittu.

Edit:
Kaupan alalla osa-aikaisuus on kaikille kaupoille keino saada toiminta kannattavaksi. Tuskin missään suuremmassa kaupassa on kokoaikaisia enemmän kuin osa-aikaisia.
Ei ole Lidl mikään kummajainen tällä alalla, samaa tekevät kaikki muutkin.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti msg
Todellisia kuluja ja lukuja on hyvin vaikea sanoa, mutta eräs entinen kauppias oli sitä mieltä, että varkauksia osuus hävikistä on puolet ja siitä henkilökunta tekee puolet.

Muistelen hämärästi lukemaani lehtijuttua, jonka mukaan henkilökunnan taskuissa menevän tavaran osuus vähittäistavarakauppojen hävikistä on todellakin hämmästyttävän suuri. Luku taisi olla prosentteina rapiat kolmekymmentä. En muista, oliko osuus hävikistä yleensä vai varkauksista, kirjoittamasi perusteella ilmeisesti varkauksista.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Securitaksen sivuilta löydettyä

Varkaushävikki vuodessa 250 miljoonaa euroa

Hävikki on kaupalle jatkuva ongelma. Viime vuoden loppupuolella Kaupan Keskusliitossa arvioitiin, että varkaushävikki on Suomen koko vähittäiskaupan alalla noin 250 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä vastaa kaikkiaan noin 30 000 henkilön vuosiansioita.

Vähittäiskaupan vuotuisesta kokonaisliikevaihdosta varkaushävikki vie noin yksi – kaksi prosenttia. Hävikki joudutaan huomioimaan tuotteiden hinnoissa.


Koko juttu täällä
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Viestin lähetti Kaivanto
Muistelen hämärästi lukemaani lehtijuttua, jonka mukaan henkilökunnan taskuissa menevän tavaran osuus vähittäistavarakauppojen hävikistä on todellakin hämmästyttävän suuri. Luku taisi olla prosentteina rapiat kolmekymmentä. En muista, oliko osuus hävikistä yleensä vai varkauksista, kirjoittamasi perusteella ilmeisesti varkauksista.

Jos hävikki noin suurinpiirtein ilman taskualennuksia on jotakuinkin 4-6 % normaalissa kaupassa tulee siihen päälle tämä taskualennus, mikä lienee 2% luokkaa. Ajattelisin tältä pohjalta henkilökunnan varkaushävikin osuuden olevan korkeintaan 20% kokonaishävikistä.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti pata13
Jos hävikki noin suurinpiirtein ilman taskualennuksia on jotakuinkin 4-6 % normaalissa kaupassa tulee siihen päälle tämä taskualennus, mikä lienee 2% luokkaa. Ajattelisin tältä pohjalta henkilökunnan varkaushävikin osuuden olevan korkeintaan 20% kokonaishävikistä.

Kiitos näistä luvuista. Uskallan tällä perusteella kysyttäessä sanoa, että henkilökunnan osuus kokonaishävikistä on ainakin >10 % ja osuus varkauksista suuruusluokkaa kymmeniä prosentteja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joo katselin itsekkin eilen tuota ohjelmaa ja täytyy todeta, että ompas saksanpojalla aika hieno toimintatyyli. Ihan positiivistä, että työntekijöiden autoja tutkitaan. Ettei menisi yksityisyyden piikkiin tai vastaavaan? En katsonut koko ohjelmaa, mutta mainitaanko työsopimuksessa, että saavat tutkia auton ym?. Niin ja rahakuorien jemmaaminen tuntuu olevan sairasta touhua.
Itse olen käynyt lidl:ssä 2 kertaa ja aion jatkosssakin kiertää liikkeen kaukaa!
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Kaivanto
Kiitos näistä luvuista. Uskallan tällä perusteella kysyttäessä sanoa, että henkilökunnan osuus kokonaishävikistä on ainakin >10 % ja osuus varkauksista suuruusluokkaa kymmeniä prosentteja.

Onko liian vaarallista kysyä, kuuluuuko omistajataho tässä mielessä "henkilökuntaan."

Koska me elämme jokatapauksessa reaalimaailmassa, voisi kuvitella että omistajataholle kassan kautta kulkeminen on yksi hailee koska hävikki kuitenkin on ns. normaalia kuluerää, ja etukäteen budjetoitua.

Ruoka tulee ilmaiseksi, jonka kuluttajat maksavat kuitenkin lopulta.

Siis. Tekeekö tilaisuus varkaan?
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Melkoista skeidaa

Olipahan tehty tikusta asiaa eilisessä MOT:ssä. Ei ihme, että Ylellä ei ole varaa ostaa kunnon urheiluohjelmia, jos varat sijoitetaan moisiin dokumentteihin.

Asiaa ei ollut nimeksikään. Olin odottanut jotakin raflaavia paljastuksia Lidl-mafiasta, joka pikku hiljaa valtaa Suomen markkinat ja laittaa kaikki Prismat ja Citymarketit konkurssiin, mutta mitä vielä.

Ainoa edes hiukan omituinen asia oli työntekijöiden tarkastukset. Mutta hei, eihän Lidlille ole pakko mennä töihin jos ei miellytä. Kaikista huvittavinta oli tämä äijä, joka ei ollut saanut töitä Liiteristä ja valittaa sitä televisiossa. Hei haloo!

Käyn itse Liiterissä silloin tällöin, koska hinnat ovat halpoja ja osa tuotteista ihan oikeasti hyviä. Hyviä ovat esim. juomat, pakasteet ja maitotuotteet. Lidlin eineksistä en välitä. Laatu ei riitä. Suomalaiset lihatalot eivät kykene (halua?) tehdä laatua sillä hinnalla, jonka Liiteri on valmis heille maksamaan.

Huomaa, että Yleä huolestuttaa kilpailu noin ylipäätään. Laitos on yksi kommunismin pesäke. Olihan sillä valtiojohtoinen monopoli vuosia. Nyt kun urheilukin lipsahtelee muille kanaville, pitää kilpailua mollata kaikin keinoin ja vielä meikäläisen luparahoilla!
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti kritiikki
Onko liian vaarallista kysyä, kuuluuuko omistajataho tässä mielessä "henkilökuntaan."

Koska me elämme jokatapauksessa reaalimaailmassa, voisi kuvitella että omistajataholle kassan kautta kulkeminen on yksi hailee koska hävikki kuitenkin on ns. normaalia kuluerää, ja etukäteen budjetoitua.

Ruoka tulee ilmaiseksi, jonka kuluttajat maksavat kuitenkin lopulta.

Siis. Tekeekö tilaisuus varkaan?


Kyllä minä nyt vaan haluaisin vastauksia tähän kysymykseen.
Jos tässä ketjussa jotkut syyllistävät "henkilökunnan" jolla he mitä ilmeisimmin tarkoittavat palkansaajia, niin -minä puolestani kysyn: Katsovatko he omistajatahon tähän samaan ryhmään?
Vai, pitäisikö avata omistajatahon aiheuttamista mahdollisista hävikeistä oma ketjunsa.

Minä olen oman työni ohessa huomannut omistajatahon useissakin tapauksissa harrastavan vilppiä omaksi edukseen.

Avaan siis oman ketjun asialle, koska "henkilökunnan" aiheuttamaa hävikkiä kuitenkin pidetään jonkunlaisena totuutena.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos nyt oikein muistan, niin ainakin ennen elintarvikeliikkeen kauppiasta verotettiin jollain määrällä näistä omasta myymälästä ottamistaan tuotteista.

En nyt muista tarkkoja markka- ja prosenttilukuja, mutta jotenkin huomioitiin tämä oman perheen ruokahankinnan järjestäminen omasta myymälästä.
Muistaakseni tämä on jonkilaisella mallilla laskettu summa, joka oli sama riippumatta siitä söikö vanhentunuttta maksalaatikkoa tai hyvin riippunutta filepihviä.

Tässä kannattaa muuten huomioida, että hyvin monessa kaupassa ei enää ole kauppiasta, vaan palkkatyössä oleva myymäläpäällikkö tai vastaava. Älkää siis vaatiko Siwassa kauppiasta paikalle, kun teille ei enää humalan takia myydä keppanaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

taskuraketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Calgary Flames.
Itse käyn Lidlissä ostamassa halpaa Coca-Colaa en muuta ostakkaan sieltä, kaikkihan on ihan sikinsokin siä kaupassa josta en pidä käytävät ovat ahtaita jne.
Mutta sitä en ymmärrä että jotkut ihmiset valittaa, kun ruoka on niin kallista (näissä k-kaupoissa ja sittareissa). Ja kun kysyy että miks et mene Lidliin siä on halpaa, sit kuulee "jotenkintuttujavastauksia" se on ulkomaalainen kauppa.

Siis voi jumalaut jos ihmiset valittaa että ruoka on niin kallista muissa kaupoissa. niin lopettakaa valittaminen ja menkää Lidliin.
En tajua tota asennetta "noku se on ulkomaalainen kauppa".
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
^tosta tulikin mieleen että on ABC-asemat korvanneet Pepsi/Coca Colat omilla ABC colilla. Hinta on silti sama, vaikka kustannukset varmasti tippuivat mukavasti.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Nopea kommentti Lidlin viihde-elektroniikasta.. Sontaa!

Testattu digiboksi ja dvd-soitin. Digiboksissa tekstitykset ja kanavat sekaisin tai kateissa jatkuvasti. Ryssän bootti palautti vehkeen toimintaa aina hetkeksi. <-- Palautus takuuaikana.

Dvd-soitin. Noin 7-8 levystä kaksi ei toiminut. Levyt uusia ja naarmuttomia. Kaukosäätimellä täytyy suurin piirtein painaa etupaneelin nappuloita, että toimii. Laite surkean hidas, kankea ja rimpula <-- Palautus takuuuaikana.

Opetus. Halvalla ei saa kuin paskaa.

K
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Lidlistä ostamani videot ovat toimineet ainakin ihan moitteetomasti. Rakkineen hintakin oli selvästi alle 100€.
Toisinaan tulee ostettua sieltä jotain suuhun pantavaakin ja pakko myöntää, että osa tuotteista on ollut ihan hyviä. Pettymyksiäkin on ollut, mutta päällisin puolin ei ole kyllä valitettavaa ko. kaupasta. Kivennäisvettä tulee ostettua aina, kun Lidliin "eksyn".
 

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
DVD- soittimesta olen erimieltä, toimii täydellisesti. Kaikki levyt toimineet, avit ja Divx etc.. hienosti... Ei kyllä kaduta pätkääkään kyseinen ostos, edellinen soittimeni oli Philips joka jää kakkoseksi.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti ruoto
DVD- soittimesta olen erimieltä, toimii täydellisesti. Kaikki levyt toimineet, avit ja Divx etc.. hienosti... E


Mikäs soitin sulla sit on? niitäkun on ollut useita myyynnissä. Oma Silvercrest soittaa kyllä divx ja muut härpäkeet, mutta ei kaikkia dvd levyjä. Kaukosäädinkin toimii yhtä hyvin kuin kahden metrin keppi.

K
 

sweeney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voima-lehden tuoreimassa numerossa oli juuri kaunis artikkeli siitä kuinka Lidl kohtelee nuoria työntekijöitään. Samasta näkökulmasta siinä aihetta lähestyttiin kuin MOT:ssa aikoinaan, eli Lidl panostaa kyttäys-kulttuuriin ja yrittää pitkittää työaikoja, estää kahvitaukojen pitämistä yms.

Nuoret työntekijät, suurin on kahdeksantoista ikävuoden pinnassa, antavat helposti periksi. Kokemusta kun ei ole päässyt työelämästä kertymään. Vielä kun ovat parin kolmen kuukauden karenssilla aluksi niin jos työntekijä ei ole tarpeeksi joustavainen niin monoa tulee takalistoon ilman minkäänlaista viivettä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti sweeney
Voima-lehden tuoreimassa numerossa oli juuri kaunis artikkeli siitä kuinka Lidl kohtelee nuoria työntekijöitään. Samasta näkökulmasta siinä aihetta lähestyttiin kuin MOT:ssa aikoinaan, eli Lidl panostaa kyttäys-kulttuuriin ja yrittää pitkittää työaikoja, estää kahvitaukojen pitämistä yms.

Ajattelepa minkälaisen kilpailuedun tälläinen toiminta mahdollistaa. Jos jokaisesta Lidl-työntekijästä saadaan kilpailijaan verrattuna vaikkapa 5 % enemmän irti, niin onhan se kannattavaa.
Voidakseen olla halvin eli minimoidakseen kustannukset, on siitä töissä olevasta materiaalista revittävä maksimaalinen hyöty irti.

Eikä taida suomalainen keskiverto ay-jäsen antaa sisällään huutavan solidaarisuuden äänen äiritä halpojen Lidl-tuotteiden nauttimista?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti msg
Eikä taida suomalainen keskiverto ay-jäsen antaa sisällään huutavan solidaarisuuden äänen äiritä halpojen Lidl-tuotteiden nauttimista?
Mitäköhän keskiverron suomalaisen ay-jäsenen pitäisi msg:n mielestä nyt tehdä? Alkaa boikotoimaan Lidliä, koska Saksassa ei ole yleissitovia työehtosopimuksia ja sen takia, että Lidlin yrityskulttuuri ei kuulemma istu Suomeen? Koska Lidl keksi tehokkuus-ajattelun ja ainoana yrityksena harjoittaa sitä?

Jos Lidl noudattaa kaikkia Suomen lakeja, niin en näe kertakaikkiaan näe mitä tekopyhää on ay-jäsenen asioinnissa kyseisessä kaupassa.

Jotenkin tuntuu, että suurin osa tästä Lidl-kritiikistä on Tarmo lähikauppiaan masinoimaa. Tarmo voisi keksiä mielummin muhkeita urbaanilegendoja kuin vihjailla, että "yrityskulttuuri on vieras" tai muuta epämääräistä paskaa. Tuonko takia pitäisi tuntea pistoa sydämenalassa?

P.S. Ryanairin työntekijöillä on paskemmat pikkujoulut kuin Finnairin työntekijöillä. Pitänee ilmeisesti boikotoida halpalentoyhtiötä ja maksaa ihan vitusti enemmän niin saisi msg:n standardisoiman "Hyvä Ihminen ja Ay-jäsen" leiman otsaansa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti SergeiK
Mitäköhän keskiverron suomalaisen ay-jäsenen pitäisi msg:n mielestä nyt tehdä? Alkaa boikotoimaan Lidliä, koska Saksassa ei ole yleissitovia työehtosopimuksia ja sen takia, että Lidlin yrityskulttuuri ei kuulemma istu Suomeen? Koska Lidl keksi tehokkuus-ajattelun ja ainoana yrityksena harjoittaa sitä?

Yksittäinen ihminen voi omalta osaltaan valinnoillaan yrittää vaikuttaa siihen millaisia kauppoja ja palveluita Suomessa on.
Tankkaamalla polttonesteensä aina halvimmalta kylmäasemalta ja ostamalla aina kaikki sieltä missä ihmistyön määrä on vähäisin omalta osaltaan heikentää työllisyyttä.

Samaan tapaanhan Elisan ja Soneran irtisanomisissa ei ole mitään paheksuttavaa koska se on lakien mukaista.
Vaateteollisuuden siirtäminen halpatuotantomaihin on ihan ok, koska se on laillista.

Minusta olisi hyvä, jos ihmiset laajemmin miettisivät kulutustottumuksiensa vaikutuksia.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
msg

Totta, mutta valjastamalla Lidl jonkinlaiseksi syntipukiksi petämme itseämme. Juuri tuon MOTinkin kuvaama ajatus että työntekijät ovat välttämätön paha ei ole Lidlin keksimä ajatus. Tehokkuus-ajattelu elää ja voi hyvin kaikissa pörssiyhtiöissä (joka Lidl ei tosiaan ole). Jotenkin MOTin ja lähikauppias Tarmon tarjoama maailmankuva on aika mustavalkoinen. Lidl paha, muut hyviä. Muut kaupat tarjoavat työntekijöilleen kokopäivisiä töitä, joilla elää hyvin parin lapsen yksinhuoltajaäiti pääkaupunkiseudulla, kun Lidl maksaa alle minimipalkkaa osa-aikaisina pitämälleen juuri ja juuri 16-täyttäneelle työvoimalle.

Lidl ei kerro itsestään. Sekö sen aiheuttaa? Koska Prisma mainostaa televisiossa ja ruudussa näemme hymyileviä myyjiä, niin siitäkö voimme päätellä, että Prismassa on terve työyhteisö, jossa työntekijöitä arvostetaan ja kunnioitetaan ja heidän hyvinvointinsa laitetaan ensin taloudellisen tuloksen tavoittelua? Oletko todellakin sitä mieltä?

Kertoiko Elisan ja erityisesti TeliaSoneran irtisanomiset jotain siitä, että ihmiset olivat tehneet vääriä valintoja? TeliaSonera oli tehnyt historiansa suurimman voiton ja antoi kenkää tuhansille ihmisille. Mikä oli sen tarinan opetus? Vaikka olisit jättänyt liittymäruletin kokonaan pois ja maksanut silti suurempia puhelinlaskuja TeliaSoneralle, niin sekään ei auttanut. Ei ihmisiä irtisanottu sen takia, että yrityksellä ei olisi ollut rahaa tai ettei töitä ollut kaikille. Se irtisanoi sen takia, että osakkeenomistajille tulisi yhä lisää. Se on kaikkien pörssiyhtiöiden toiminnan peruste.

Jos laitetaan vasemmistolaismoodi päälle, niin mikä on tarpeeksi osakkeenomistajille? Kun esimerkiksi Kesko tuottaa omistajilleen niin vitusti rahaa, niin tarkoittaako se automaattisesti parempia työnehtoja, parituntisia kahvitaukoja, lääkärintason palkkaa kassaneidille ja ihan vitullista luottamusta niin työaikojen kuin yrityksen omaisuudenkin suhteen?

Kapeat katteet eivät tarkoita automaattisesti, että yritys on moraalisesti paha.

Minusta olisi hyvä, jos ihmiset laajemmin miettisivät millaisessa yhteiskunnassa he haluavat elää. Mutta jos shangri-lahan päästään vain hylkäämällä Lidlin Freeway Cola ja ostamalla Rainbow Colaa sen sijaan, niin maailma on aika yksinkertainen paikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös