Eihän tässä enää uskalla osallistua ketjuun, jos kerran pitää puhua pelkkää hyvää. Minäkin tiedän useita oikein fiksuja ja mukavia lestadiolaisia, eikä "vihani" kohdistukaan heihin, vaan tuohon typerään lahkoon, joka alistaa ihmistä ja tämän oikeuksia. Yritäpä siinä irroittautua lahkon ikeestä, jos koko suku ja ystävät kääntävät sinulle selkäsi.
Tuolta lisää:
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/laestad2.html
Ennenkin olen täällä keskustellut aiheesta, itse kun olen "pakana" vaikkakin liikun pääasiassa juurikin vanhoillislestadiolaisten eli "lestojen" kanssa. Ja liikkunut pääasiassa heidän kanssaan ala-asteelta asti vaikken heikäläisiin olekaan kuulunut. Kuten kaikissa porukoissa, on jokaisessa korissa niin hyviä kuin mätiäkin omenoita. Se että omena on mätä, ei välttämättä ole sen kasvattaneen puun tai muiden omenoiden vika. Kuka tahansa voi olla mulkku, myös lestadiolainen, mutta se ei välttämättä liity siihen. Samoin kuin lestadiolaiset eivät yleistä että jos joku liikkeeseen kuulumaton on mulkku niin kaikki muutkin ovat. Oulun seudulla asia näkyy erityisesti ja lestaviha saadaan jo äidinmaidossa. Jännää on huomata kuinka jopa suvaitsevaisuudesta toitottavat ja rasismia vastustavat henkilöt ovat itse rasisteja ja suvaitsemattomia kun kyse onkin lestoista. Aivan kuin heitä olisi sallittua ja jopa suotavaa hylkiä. Mitä olen sekä "sisältäpäin" että ulkopuolelta seurannut niin väitän että suurin osa ennakkoluuloista johtuu tietämättömyydestä ja puhtaasta kateudesta. Keskimäärin lestadiolaiset käyttäytyvät hyvin, ovat pidettyjä työntekijöitä ahkeruutensa, rehellisyytensä ja raittiutensa takia, pukeutuvat hyvin ja heillä on kotona muutakin kuin yh-äiti. Harvalla lestavihaajalla on ollut mitään oikeaa syytä vihata heitä kun olen asiasta usein varsinkin yläasteikäisenä kysellyt. Vaikken "heikäläisiä" olekaan ikinä ollut niin mitään syrjintää en ole kokenut ja minua on kohdeltu tavallisena ihmisenä ja omaa vakaumustani ja ajatusmaailmaani on kunnioitettu.
Pitää paikkansa alkoholin suhteen. Kuten mainittua niin tupakkaa kuluu myös omasta mielestäni suhteellisen paljon. Raittius on plussaa ainakin työnantajille ja sitä osataan ainakin Oulun seudulla arvostaa.
+ sukulaista ja ystävää ei jätetä, aina löytyy sille vähäpäisimmällekin työpaikka ja puoliso omien joukosta
Kukaan ei jää ikinä yksin. Tämä on myös yksi katkeruuden ja kateuden aiheista monella heitä vihaavalla. Lestadiolaisten "turvaverkko" on vaikuttava.
+ suurin osa porukasta on oikein hyväkäytöksistä
Pitää paikkansa suurimman osan kohdalla. Toki jokaisessa porukassa on mulkkuja kuten jo mainittua. Kotikasvatus on yleensä kuitenkin kunnollinen ja hyviä tapoja painottava. Keskimäärin lestadiolaiset tulevat myös hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa sillä ovat tottuneet ottamaan muut huomioon keskimääräistä suuremmissa perheissä.
Tätä osataan ainakin pohjoisessa arvostaa mutta itse olen huomannut saman myös etelässä vaikkeivat täällä lähes kaikki asiasta tiedäkään.
- oman lahkon jäsenten suosiminen joka paikassa, niin paikallispolitiikassa kuin kaupanteossa
Tämä on täysin luonnollista. Ja myös osa mainitsemaani "turvaverkkoa". Toisaalta tuota tapahtuu kaikissa yhteisöissä mutten silti tiedä yhtään yritystä joka tekisi valinnat pelkästään lestadiolaisuuden perusteella. Pätevin saa silti varmasti aina paikan. Lestadiolaiset ovat tunnetusti menestyviä kauppamiehiä ja yrittäjiä. Vähän kuin juutalaiset. Tämä on myös monelle syy vihata heitä, jälleen tullaan siis kateuteen kun naapurin lestaperheellä on hienompi Volvo. Ja nehän ostetaan tunnetusti lapsilisillä...
Paikallispolitiikassa en ole nähnyt tuollaista vaikutusta sillä olen asunut Oulussa. Toki on mahdollista että tuollaista tapahtuu pienemmissä kunnissa varsinkin pohjoisessa. Suomessa on melkoisen monta lestadiolaista kunnanjohtajaa ja kansanedustajaa. He ovat aina halunneet vaikuttaa yhteisiin asioihin ja ovat aktiivisesti mukana politiikassa. Myös puolustusvoimiin he ovat soluttautuneet melko suuressa mittakaavassa. Upseereita heistä löytyy varmasti satoja tai vähintäänkin kymmeniä ja joka vuosi heidän osuutensa RUK:n kurssilaisista on huomattava. Heillä on jopa omat jatkot jokaisen RUK:n kurssijuhlan jälkeen Haminassa ja osallistujia on joka kerta riittänyt reilusti.
- tupakointi on varsinkin miesten lempihommaa, asiaa tosin vähätellään
Kuten mainitsin niin olen itse huomannut täysin saman asian. Kyseisessä asiassa on pieni ristiriita siinä mielessä että raamattuhan kieltää ihmistä vahingoittamasta omaa ruumistaan. Toki heistä löytyy myös paljon täysin raittiita ja tupakoimattomia.
- pitempiaikainen seurustelu on saatanasta, naimisiin mennään kärjistetysti sanottuna heti ensitreffien jälkeen
Aika kärjistettyä tosiaan. Ei pidempi seurustelu ole saatanasta ellei sitten tarkoiteta esiaviollista yhdessäasumista tai kymmenien vuosien "seurustelua". Voivat toki seurustella useammankin vuoden mutta lestadiolaiset uskovat avioliittoon ja ovat yksiavioisia. Toki avioerojakin tapahtuu mutta silloin kyseessä on uskonsa hyljänneet ihmiset.
- naiset saavat toki opiskella ja tehdä töitä, tosin se on aika vaikeaa jos on 20 vuotta putkeen äitiyslomalla
Osa jää kotiäideiksi mikä on heidän oma valintansa, osa luo uraa ja kasvattaa lapsia siinä samalla. Suomen laki mahdollistaa äitiyslomat vaikka joka vuosi mikä on mielestäni hieno asia. Lestadiolaisia naisia on ollut jopa eduskunnassa asti ja viime vuoden suurimmat tulot kaikista Suomen kansalaisista oli juurikin eräällä Oululaisella lestadiolaisella perheenäidillä, muistaakseni 18 miljoonaa euroa.
- vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen, tämä opetetaan jo pienestä pitäen
Raamattu opettaa että on vain yksi oikea usko. Lestadiolaiset uskovat olevansa tämä ryhmä kuten moni muukin vastaava liike. Tuossa ei sinänsä ole kuitenkaan mitään ihmeellistä. Raamattu sanoo myös "älä tuomitse ettei sinua tuomita" ja lestadiolaiset vastaavatkin yleensä diplomaattisesti jos asiasta kysyy että "Jumala tuomitsee, ei ihminen".
- kakaroiden peloittelu saatanalla, helvetin tulella yms. jännällä
En tiedä ketään jota tuollaisilla asioilla olisi peloteltu. Toki raamattu kertoo helvetin olevan epämiellyttävä paikka ja näinollen jokainen lestadiolainenkin tietää sen.
Tämä perustuu raamattuun kuten moni muukin asia. Raamatussa sanotaan että Jumala asetti avioliiton miehen ja naisen välille. Silti minun tuntemani lestadiolaiset tulevat homojen kanssa erittäin hyvin toimeen eivätkä ole heitä tuomitsemassa. Eivät kuitenkaan hyväksy homojen avioliitto-oikeutta mitä ei raamattukaan hyväksy, eivätkä homojen adoptio-oikeutta.
- oman käsitykseni mukaan lestadiolaiset eivät ymmärrä psykoterapian päälle, eli lahkon mielisairaat jäsenet jäävät ilman asianmukaista hoitoa ja tukea, tästä johtuen itsemurhaprosentti aika korkea
Nyt tulee paskaa ja melko paksua sellaista. Kannattaa ottaa asioista selvää eikä laukoa omia käsityksiä täällä. Mistä tuollaisen "käsityksen" olet saanut? Onko sinulla olemassa jotain tilastoja lestadiolaisten itsemurhaprosenteista? Itse tiedän kolme lestadiolaista jotka ovat tehneet itsemurhan. Kaikki olivat henkisesti sairaita mikä on yleisin syy itsemurhaan, harva terve sellaista tekee. Sairaista pidetään lestadiolaisten keskuudessa erittäin hyvää huolta ja heidät ohjataan hoitoon. Omaishoito on heidän keskuudessaan erittäin paljon keskimääräistä parempaa kun niitä omaisia oikeasti on olemassa. Ulkopuolisilla kun ei välttämättä ole mutta lestadiolaisten "turvaverkko" auttaa myös tuollaisessa tilanteessa.
- sukurutsaus, serkut menevät naimisiin keskenään, tuloksena lapsilla perinnöllisiä sairauksia ym. vammoja
Ja edelleen lauotaan paskaa. Tuon viestin alku oli vielä aivan järkevää mutta nyt näyttää lähtevän lapasesta kun näköjään pitää vain saada noita miinuksia enemmän kuin plussia. Tiedän yhden tapauksen jossa kaksi serkkua meni keskenään naimisiin. Heitä on kuitekin pelkästään Suomessa yli 100 000 joten sukurutsaukseen ei ole todellakaan tarvetta. Eivätkä perinnölliset sairaudet näin ollen ole sen yleisempiä kuin muunkaan väestön keskuudessa. Jälleen, kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin laukoo faktoja.
- lapset eivät pääse "pakanalasten" kanssa samalle rippileirille, vaan heille on omat aivopesukeskukset
Lauseen viimeinen sana alkaa hieman avata taustalla piileviä ennakkoluuloja ja asenteita. Lestadiolaisilla todellakin on omat rippileirinsä omissa keskuksissaan. Syytkin ovat täysin selviä, muut kun ajattelevat asioista eri tavoin niin halutaan opettaa nuorille sitä omaa opetusta. Kyse ei ole mistään "pakanoiden" väheksymisestä.
- jokainen saa antaa (papin ominaisuudessa) synnit anteeksi lahkotoverilleen, tästä johtuen syntiä tehdään aika huolettomasti
Lestadiolaiset uskovat "pyhänhengen pappeuteen". Tämä perustuu Jeesuksen lähetyskäskyyn jossa sanotaan "joille te synnit annatte anteeksi maan päällä, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa". Mielestäni melko selvästi sanottu. Tuo ei silti tarkoita että syntiä tehtäisiin huolettomasti. Keskimäärin lestadiolaiset siis käyttäytyvät valtaväestöä paremmin ja vähemmän paheellisesti jos niin voidaan sanoa.