Lestadiolaiset

  • 252 258
  • 736

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
.
 
Viimeksi muokattu:

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Eikös lestadiolaisnaiset ole siitä helmiä, että aina vaan paljaalla.

Itse tunnen/tiedän muutaman vanhan koulukaverin. Mukuloita oli perheessä paljon ja vaatetus luonnollisesti oli hieman "kehnompi" ymmärrettävistä syistä, mutta muuten ihan normi porukkaa. Ainoa mikä ihmetytti oli se, että ainakin tuntemani koulukaverit, saivat hengailla kaltaisteni "pakanoiden" kanssa aika rajoitetusti.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Olen muutaman kerran vieraillut erään lestadiolaisperheen luona. Ihan tavallisia ihmisiä, ilman viihde-elektroniikkaa. Hyviä mietipiteitä heillä on moniin asioihin. Tosin se perhe oli nykyhetkestä aika paljon perässä, onko se aivan normaalia lestadiolaisille?
Lestadiolaisten kanssa ei kannata keskustella: Viinasta, naisista ja uskonnosta. Itse olen nimittäin joutunut muutaman kerran ilkeän katseen kohteeksi.
Ja kiroilu...
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Niin, itsekin olen täällä Oulun seudulla asuessani ihmetellyt, että minkä takia heitä pidetään useissa yhteyksissä jotenkin toisarvoisina kansalaisina. En toki ymmärrä heidän periaatteitaan, mutta toisaalta en ymmärrä sitäkään, miten jonkun toisen valinnat vaikuttavat omaan elämääni.

Ehkä kyse on vain siitä, että oululaiset on pienestä pitäen opetettu dissaamaan ko. kansanosaa, ja se kuuluu ikäänkuin asiaan. Itse kun en ole havainnut heistä olevan mitään harmia.

Tunnen jopa yhden, jonka varmuudella tiedän olevan "niitä". En tosin ns. henkilökohtaisella tasolla, vaan työelämän kautta. Siinä ympäristössä kyseinen henkilö on yksi avoimimmista uusille ideoille, samalla kun suuri osa muista haluavat tehdä asiat aina niin kuin ennenkin.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Eikös lestadiolaisnaiset ole siitä helmiä, että aina vaan paljaalla.

Itse tunnen/tiedän muutaman vanhan koulukaverin. Mukuloita oli perheessä paljon ja vaatetus luonnollisesti oli hieman "kehnompi" ymmärrettävistä syistä, mutta muuten ihan normi porukkaa. Ainoa mikä ihmetytti oli se, että ainakin tuntemani koulukaverit, saivat hengailla kaltaisteni "pakanoiden" kanssa aika rajoitetusti.

Omalla luokalla oli lestadiolainen ja vuotta alempana oli hänen veljensä. Vaatteet olivat aina viimosen päälle muodista ja muutenkin todella fiksun oloista sakkia. Tässä on ehkä vuosikymmenillä jotain tekemistä, mutta luokan parhaiten pukeutuneita olivat ainakin nämä kaksi. Siis 2003 oli vuosi.

Ja se oli jännää kun Ässillä oli TV-peli niin tupakka-paikalla tämä kaveri kysyi aina että kuunteliko joku peliä. =)
 

Itse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lapsuuteni Oulun seudulla viettäneenä voin sanoa, että osa lestaporukasta on asiallista ja osa on täysiä mulkkuja. Aivan kuten muutkin ihmiset. Lestadiolaiset viettävät aikansa yleensä omissa porukoissaan mm. ala-asteen futis- ja pesäpallomatsit olivat yleensä aina lestadiolaiset vastaan muut.

Tulihan tuota nolattua itsensä moneen kertaan ollessani naapurissa kylässä, jossa asui lestaperhe. Aina ei voi muistaa välttää kiroilua tai puhua riettaasta viikonlopun vietosta. Perheen vanhimmat katsoivat aina kieroon.

Itselleni on jäänyt stereotypia lestanuorten yleisestä tupakoinnista. Ovatko muut huomanneet samaa? Toinen asia mikä tästä lahkosta on jäänyt mieleen on se, että heidät tunnisti, varsinkin yläasteaikaan (n. 10v sitten) melko pian pukeutumisesta ja puhetyylistä.

Edit. Voi surkia ja raato kun unohtu mainita:)
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Täällä Raahen nurkilla mun luokilla oli aina 4-5 lestadiolaista. Ei kai siihen kukaan sinänsä sen enempää kiinnittänyt huomiota. Olivat paljon omissa piireissään. Nykyään tuntuu, että nuoremmat lestadiolaiset (yläasteikäiset) on semmoista skeittausryhmää, mutta saattaa olla tietenkin, että tää on vain pieni ryhmä, jota näkee kaupungilla laudat kainalossa.

Serkkukin on menossa kesällä naimisiin lestadiolaisen kanssa ja sekin jätkä on ihan perusmukava jamppa. En edes arvannut "valtavirrasta poikkeavaksi" ennen kuin joku minua siitä valaisi.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Niin, itsekin olen täällä Oulun seudulla asuessani ihmetellyt, että minkä takia heitä pidetään useissa yhteyksissä jotenkin toisarvoisina kansalaisina.

Joo, armeijassa ollessani pienessä komppaniassamme oli ~kolmasosa lestadiolaisia. Kuten joku sanoi, osa mukavaa sakkia ja osa täysiä kyrpiä, porukassa oli pari joiden kanssa kaikki tulivat toimeen, ja osa taas sellaisia jotka pitivät itseään ja muita oman uskonsa edustajia meitä "tavallisia" ja syntisiä parempina ihmisinä.

Muutenkin lapsuudestani muistan, että lestadiolaisten muksut olivat aina ensimmäisinä kokeilemassa tupakkaa ja alkoholia, tekemässä piruutta ja myymälässä pöllimässä karkkia yms pikkutavaraa. Lisäksi tietyillä huoltiksilla käydessä nauratti (ja naurattaa edelleen) katsella, kun piha on täynnä polkupyöriä ja lestat napottaa telkkarin edessä.

Kaveri myös kertoi, että naapurin lestadiolaisperheessä pidettiin todella tiukkoja sääntöjä ruokailun suhteen, jos lapsi ei ollut eka huudolla pöydässä, hän jäi ilman ruokaa. Kerran jollain lapsista ei käynyt arvonnassa onni, eli hän myöhästyi pöydästä. Oli varastanut kotoaan sitten banaanin jota jossain pihan perän puskassa pisteli poskeensa. Paikalle oli sattunut joku perheen muista sisaruksista. Sisko/veli siinä sitten alkanu hysteerisenä kirkumaan "ET SINÄ OLISI SAANUT SITÄ OTTAA" ja alkanut itkemään. Kuulemma selkäänsä oli saanut, näin tiesi banskuvaras koulussa kertoa kun kaveri tiedusteli episodista.

Myös siskonmieheni kertoi tarinaa, kun oli koiria ollut ulkoiluttamassa, jollain pellolla lestapojat olivat palloa potkineet, ja joku heistä oli missannut varman maalin. Maalin suulta oli uskonveli huutanut "Voi ruttovattu kun olet huono", johon epäonninen kärkipelaaja oli vastannut "ole sinä riekkolainen hilijaa siellä maalinsuulla ja elä vaan herranpelossa". Oli siskonmiehellä pakko laittaa juoksuksi huutonaurun välttämiseksi...

Itellä ei ole kyseisestä jengistä muita kokemuksia viime ajoilta, mitä nyt luokalla oli pari tyttöä. Toinen jysähti paksuksi välittömästi 18 täytettyään ja lopetti opinnot, toinen sentään kävi tiineydestään huolimatta koulunsa loppuun.

Suhtaudun lestadiolaisiin samalla tavoin kuin romaneihin, tekemisissä en ole kuin pakosta, ja että muutama mulkku pilaa koko porukan maineen.
 
Laittakaa omat mielipiteenne tähän kejuun lestadiolaisista. Mielellään positiivista, sillä sitä löytyy paljon. Eikun vaan keskustelamaan!!
Eihän tässä enää uskalla osallistua ketjuun, jos kerran pitää puhua pelkkää hyvää. Minäkin tiedän useita oikein fiksuja ja mukavia lestadiolaisia, eikä "vihani" kohdistukaan heihin, vaan tuohon typerään lahkoon, joka alistaa ihmistä ja tämän oikeuksia. Yritäpä siinä irroittautua lahkon ikeestä, jos koko suku ja ystävät kääntävät sinulle selkäsi.
Tuolta lisää: http://www.uskontojenuhrientuki.fi/laestad2.html

Jos nyt aluksi vaikka listattaisiin ranskalaisilla viivoilla sekä hyvät että huonot puolet:

+ raittiita
+ sukulaista ja ystävää ei jätetä, aina löytyy sille vähäpäisimmällekin työpaikka ja puoliso omien joukosta
+ suurin osa porukasta on oikein hyväkäytöksistä
+ kova työmoraali

- oman lahkon jäsenten suosiminen joka paikassa, niin paikallispolitiikassa kuin kaupanteossa
- tupakointi on varsinkin miesten lempihommaa, asiaa tosin vähätellään
- pitempiaikainen seurustelu on saatanasta, naimisiin mennään kärjistetysti sanottuna heti ensitreffien jälkeen
- naiset saavat toki opiskella ja tehdä töitä, tosin se on aika vaikeaa jos on 20 vuotta putkeen äitiyslomalla
- vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen, tämä opetetaan jo pienestä pitäen
- kakaroiden peloittelu saatanalla, helvetin tulella yms. jännällä
- homovastaisuus
- oman käsitykseni mukaan lestadiolaiset eivät ymmärrä psykoterapian päälle, eli lahkon mielisairaat jäsenet jäävät ilman asianmukaista hoitoa ja tukea, tästä johtuen itsemurhaprosentti aika korkea
- sukurutsaus, serkut menevät naimisiin keskenään, tuloksena lapsilla perinnöllisiä sairauksia ym. vammoja
- lapset eivät pääse "pakanalasten" kanssa samalle rippileirille, vaan heille on omat aivopesukeskukset
- jokainen saa antaa (papin ominaisuudessa) synnit anteeksi lahkotoverilleen, tästä johtuen syntiä tehdään aika huolettomasti
- "kilpaurheilu" on myöskin kielletty. Lapset eivät saa pelata muiden kakaroiden kanssa esim. jääkiekkoa seuratasolla. Lestoilla onkin omat pelisysteemit, ns. Lesta-liiga sekä jääkiekossa että jalkapallossa, jossa lähiseudun miehet ottavat mittaa toisistaan verissä päin ja naisväki istuu katsomossa. Suomen urheilu on menettänyt ainakin muutaman lahjakkuuden lestadiolaisuuden vuoksi.
- ilman televisiota lasten kielitaito on ihan helvetin huono. Ei osata ruotsia, ei englantia, ei saksaa eikä mitään. Joidenkin lapset lähetetään sitten lahkon opistoihin kesäksi opettelemaan kieliä. Toki rikkaiden lestalapsien kielitaito voi olla todella hyvä, kun kerran kesät vietetään Malagassa.
- muutenkin television (ja internetin) pahuus on tapauskohtainen juttu. Joskus 90-luvulla eräs lestaperhe kävi aina naapurin tv:stä katsomassa jääkiekon mm-kisat, koska perheellä oli sama sukunimi kuin eräällä Suomen maajoukkueen pelaajalla.

Maalin suulta oli uskonveli huutanut "Voi ruttovattu kun olet huono", johon epäonninen kärkipelaaja oli vastannut "ole sinä riekkolainen hilijaa siellä maalinsuulla ja elä vaan herranpelossa". Oli siskonmiehellä pakko laittaa juoksuksi huutonaurun välttämiseksi...
"Oo hilijjaa, syö vilijjaa!"
 
Viimeksi muokattu:

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
- oman käsitykseni mukaan lestadiolaiset eivät ymmärrä psykoterapian päälle, eli lahkon mielisairaat jäsenet jäävät ilman asianmukaista hoitoa ja tukea, tästä johtuen itsemurhaprosentti aika korkea
- sukurutsaus, serkut menevät naimisiin keskenään, tuloksena lapsilla perinnöllisiä sairauksia ym. vammoja

Hullulta kuulostaa. Ei niinkään nämä yllä mainitut asiat, vaan lähinnä kirjoittaja.
 
Hullulta kuulostaa. Ei niinkään nämä yllä mainitut asiat, vaan lähinnä kirjoittaja.
Minua lohduttaa kuitenkin se tieto, että mikäli nyt olen hullu, niin pääsenpähän ainakin terapiaan ja minua kohdellaan täyspäisenä perheenjäsenenä. :peukku:
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekkin tunnen/tiedän joitakin vanhollislestadiolaisia, ja olen melko läheltä seurannut niiden menoa. Nämä ovat kyllä jo melko iäkkäitä ihmisiä, joten ovat jo muutenkin höperöitä, niin en ihan tarkkaan tiedä mitkä asiat johtuvat uskosta. Suviseuroissa olen ollut 3-4 kertaa.

Hazardipakin viestissä on kyllä paljoa asiaa. Tietenkin usko voi tuoda monellekkin lohtua elämään ja monia ilon asioita, mutta voi elämä mitä kaikkea uskomatonta ja järjen vastaista paskaa siihen sisältyy.

Ei kaikki uskovaisen perheen lapset ole uskovaisia, vaikka niin vaikuttaisikin. Jotkut lapset pystyvät vasta noin parikymppisinä "aikuistuttuaan" irtautumaan siitä perheen uskosta, tai ainakin niistä suurimmista tavoista. Jotkut esimerkiksi vasta nelikymppisinä. Monilla uskovaisten vanhempien lapsilla voi olla vaikeaa, siis lapsuus kun ei tajua vielä mistään mitään, nuoruus kun vähän alkaakin tajuamaan asioista, ja aikuisikä, jossa vielä voi kärsiä suurestikin menneisyydestään ja perheen/suvun taustasta.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Olikohan muuten Hannu Karpo, joka kertoi uransa muistettavimpia hetkiä. Kertoi järkyttyneensä, kun eräs lestadiolaisnainen odotteli vissiin 17.lastaan, ja tälle naiselle oli lääkäri tuumannut 15.lapsen jälkeen, että seuraava raskaus voi viedä henkesi, elimistö ei kestä tuollaista tehtailua. Oli Karpo kysynyt asiasta naisen mieheltä, että miten voit olla noin piittaamaton vaimoasi kohtaan, kun lääkärin ohjeista huolimatta olet taas pannut hänet paksuksi? Oli mies tuumannut huolettomana, että jos tuo sattuu nyt kuolemaan, niin kyllä Jumala minulle uuden vaimon antaa, jatketaan sen kanssa.

Hyi vittu, aivan sairasta jengiä. Tapposyyte olisi syytä nostaa, mikäli vaimolle raskaudesta johtuen jotain kuolettavaa tapahtuisi.

Niinhän lestadiolaismies sanoikin kun häneltä kysyttiin kahta rakkainta esinettään. "Vittu ja virsikirja, mutta lapset ovat repineet molemmat riekaleiksi"...

Mut onko nuo lestadiolaiset niin pässiä sakkia, etteivät ne tajua, että vaikka heille on "jumala käskenyt täyttää maa lapsilla", niin ei sitä saatana yhden pariskunnan urakaksi ole tarkoitettu??
 

bunghole

Jäsen
Eihän tässä enää uskalla osallistua ketjuun, jos kerran pitää puhua pelkkää hyvää. Minäkin tiedän useita oikein fiksuja ja mukavia lestadiolaisia, eikä "vihani" kohdistukaan heihin, vaan tuohon typerään lahkoon, joka alistaa ihmistä ja tämän oikeuksia. Yritäpä siinä irroittautua lahkon ikeestä, jos koko suku ja ystävät kääntävät sinulle selkäsi.
Tuolta lisää: http://www.uskontojenuhrientuki.fi/laestad2.html

Ennenkin olen täällä keskustellut aiheesta, itse kun olen "pakana" vaikkakin liikun pääasiassa juurikin vanhoillislestadiolaisten eli "lestojen" kanssa. Ja liikkunut pääasiassa heidän kanssaan ala-asteelta asti vaikken heikäläisiin olekaan kuulunut. Kuten kaikissa porukoissa, on jokaisessa korissa niin hyviä kuin mätiäkin omenoita. Se että omena on mätä, ei välttämättä ole sen kasvattaneen puun tai muiden omenoiden vika. Kuka tahansa voi olla mulkku, myös lestadiolainen, mutta se ei välttämättä liity siihen. Samoin kuin lestadiolaiset eivät yleistä että jos joku liikkeeseen kuulumaton on mulkku niin kaikki muutkin ovat. Oulun seudulla asia näkyy erityisesti ja lestaviha saadaan jo äidinmaidossa. Jännää on huomata kuinka jopa suvaitsevaisuudesta toitottavat ja rasismia vastustavat henkilöt ovat itse rasisteja ja suvaitsemattomia kun kyse onkin lestoista. Aivan kuin heitä olisi sallittua ja jopa suotavaa hylkiä. Mitä olen sekä "sisältäpäin" että ulkopuolelta seurannut niin väitän että suurin osa ennakkoluuloista johtuu tietämättömyydestä ja puhtaasta kateudesta. Keskimäärin lestadiolaiset käyttäytyvät hyvin, ovat pidettyjä työntekijöitä ahkeruutensa, rehellisyytensä ja raittiutensa takia, pukeutuvat hyvin ja heillä on kotona muutakin kuin yh-äiti. Harvalla lestavihaajalla on ollut mitään oikeaa syytä vihata heitä kun olen asiasta usein varsinkin yläasteikäisenä kysellyt. Vaikken "heikäläisiä" olekaan ikinä ollut niin mitään syrjintää en ole kokenut ja minua on kohdeltu tavallisena ihmisenä ja omaa vakaumustani ja ajatusmaailmaani on kunnioitettu.

+ raittiita

Pitää paikkansa alkoholin suhteen. Kuten mainittua niin tupakkaa kuluu myös omasta mielestäni suhteellisen paljon. Raittius on plussaa ainakin työnantajille ja sitä osataan ainakin Oulun seudulla arvostaa.

+ sukulaista ja ystävää ei jätetä, aina löytyy sille vähäpäisimmällekin työpaikka ja puoliso omien joukosta

Kukaan ei jää ikinä yksin. Tämä on myös yksi katkeruuden ja kateuden aiheista monella heitä vihaavalla. Lestadiolaisten "turvaverkko" on vaikuttava.

+ suurin osa porukasta on oikein hyväkäytöksistä

Pitää paikkansa suurimman osan kohdalla. Toki jokaisessa porukassa on mulkkuja kuten jo mainittua. Kotikasvatus on yleensä kuitenkin kunnollinen ja hyviä tapoja painottava. Keskimäärin lestadiolaiset tulevat myös hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa sillä ovat tottuneet ottamaan muut huomioon keskimääräistä suuremmissa perheissä.

+ kova työmoraali

Tätä osataan ainakin pohjoisessa arvostaa mutta itse olen huomannut saman myös etelässä vaikkeivat täällä lähes kaikki asiasta tiedäkään.

- oman lahkon jäsenten suosiminen joka paikassa, niin paikallispolitiikassa kuin kaupanteossa

Tämä on täysin luonnollista. Ja myös osa mainitsemaani "turvaverkkoa". Toisaalta tuota tapahtuu kaikissa yhteisöissä mutten silti tiedä yhtään yritystä joka tekisi valinnat pelkästään lestadiolaisuuden perusteella. Pätevin saa silti varmasti aina paikan. Lestadiolaiset ovat tunnetusti menestyviä kauppamiehiä ja yrittäjiä. Vähän kuin juutalaiset. Tämä on myös monelle syy vihata heitä, jälleen tullaan siis kateuteen kun naapurin lestaperheellä on hienompi Volvo. Ja nehän ostetaan tunnetusti lapsilisillä...

Paikallispolitiikassa en ole nähnyt tuollaista vaikutusta sillä olen asunut Oulussa. Toki on mahdollista että tuollaista tapahtuu pienemmissä kunnissa varsinkin pohjoisessa. Suomessa on melkoisen monta lestadiolaista kunnanjohtajaa ja kansanedustajaa. He ovat aina halunneet vaikuttaa yhteisiin asioihin ja ovat aktiivisesti mukana politiikassa. Myös puolustusvoimiin he ovat soluttautuneet melko suuressa mittakaavassa. Upseereita heistä löytyy varmasti satoja tai vähintäänkin kymmeniä ja joka vuosi heidän osuutensa RUK:n kurssilaisista on huomattava. Heillä on jopa omat jatkot jokaisen RUK:n kurssijuhlan jälkeen Haminassa ja osallistujia on joka kerta riittänyt reilusti.

- tupakointi on varsinkin miesten lempihommaa, asiaa tosin vähätellään

Kuten mainitsin niin olen itse huomannut täysin saman asian. Kyseisessä asiassa on pieni ristiriita siinä mielessä että raamattuhan kieltää ihmistä vahingoittamasta omaa ruumistaan. Toki heistä löytyy myös paljon täysin raittiita ja tupakoimattomia.

- pitempiaikainen seurustelu on saatanasta, naimisiin mennään kärjistetysti sanottuna heti ensitreffien jälkeen

Aika kärjistettyä tosiaan. Ei pidempi seurustelu ole saatanasta ellei sitten tarkoiteta esiaviollista yhdessäasumista tai kymmenien vuosien "seurustelua". Voivat toki seurustella useammankin vuoden mutta lestadiolaiset uskovat avioliittoon ja ovat yksiavioisia. Toki avioerojakin tapahtuu mutta silloin kyseessä on uskonsa hyljänneet ihmiset.

- naiset saavat toki opiskella ja tehdä töitä, tosin se on aika vaikeaa jos on 20 vuotta putkeen äitiyslomalla

Osa jää kotiäideiksi mikä on heidän oma valintansa, osa luo uraa ja kasvattaa lapsia siinä samalla. Suomen laki mahdollistaa äitiyslomat vaikka joka vuosi mikä on mielestäni hieno asia. Lestadiolaisia naisia on ollut jopa eduskunnassa asti ja viime vuoden suurimmat tulot kaikista Suomen kansalaisista oli juurikin eräällä Oululaisella lestadiolaisella perheenäidillä, muistaakseni 18 miljoonaa euroa.

- vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen, tämä opetetaan jo pienestä pitäen

Raamattu opettaa että on vain yksi oikea usko. Lestadiolaiset uskovat olevansa tämä ryhmä kuten moni muukin vastaava liike. Tuossa ei sinänsä ole kuitenkaan mitään ihmeellistä. Raamattu sanoo myös "älä tuomitse ettei sinua tuomita" ja lestadiolaiset vastaavatkin yleensä diplomaattisesti jos asiasta kysyy että "Jumala tuomitsee, ei ihminen".

- kakaroiden peloittelu saatanalla, helvetin tulella yms. jännällä

En tiedä ketään jota tuollaisilla asioilla olisi peloteltu. Toki raamattu kertoo helvetin olevan epämiellyttävä paikka ja näinollen jokainen lestadiolainenkin tietää sen.

- homovastaisuus

Tämä perustuu raamattuun kuten moni muukin asia. Raamatussa sanotaan että Jumala asetti avioliiton miehen ja naisen välille. Silti minun tuntemani lestadiolaiset tulevat homojen kanssa erittäin hyvin toimeen eivätkä ole heitä tuomitsemassa. Eivät kuitenkaan hyväksy homojen avioliitto-oikeutta mitä ei raamattukaan hyväksy, eivätkä homojen adoptio-oikeutta.

- oman käsitykseni mukaan lestadiolaiset eivät ymmärrä psykoterapian päälle, eli lahkon mielisairaat jäsenet jäävät ilman asianmukaista hoitoa ja tukea, tästä johtuen itsemurhaprosentti aika korkea

Nyt tulee paskaa ja melko paksua sellaista. Kannattaa ottaa asioista selvää eikä laukoa omia käsityksiä täällä. Mistä tuollaisen "käsityksen" olet saanut? Onko sinulla olemassa jotain tilastoja lestadiolaisten itsemurhaprosenteista? Itse tiedän kolme lestadiolaista jotka ovat tehneet itsemurhan. Kaikki olivat henkisesti sairaita mikä on yleisin syy itsemurhaan, harva terve sellaista tekee. Sairaista pidetään lestadiolaisten keskuudessa erittäin hyvää huolta ja heidät ohjataan hoitoon. Omaishoito on heidän keskuudessaan erittäin paljon keskimääräistä parempaa kun niitä omaisia oikeasti on olemassa. Ulkopuolisilla kun ei välttämättä ole mutta lestadiolaisten "turvaverkko" auttaa myös tuollaisessa tilanteessa.

- sukurutsaus, serkut menevät naimisiin keskenään, tuloksena lapsilla perinnöllisiä sairauksia ym. vammoja

Ja edelleen lauotaan paskaa. Tuon viestin alku oli vielä aivan järkevää mutta nyt näyttää lähtevän lapasesta kun näköjään pitää vain saada noita miinuksia enemmän kuin plussia. Tiedän yhden tapauksen jossa kaksi serkkua meni keskenään naimisiin. Heitä on kuitekin pelkästään Suomessa yli 100 000 joten sukurutsaukseen ei ole todellakaan tarvetta. Eivätkä perinnölliset sairaudet näin ollen ole sen yleisempiä kuin muunkaan väestön keskuudessa. Jälleen, kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin laukoo faktoja.

- lapset eivät pääse "pakanalasten" kanssa samalle rippileirille, vaan heille on omat aivopesukeskukset

Lauseen viimeinen sana alkaa hieman avata taustalla piileviä ennakkoluuloja ja asenteita. Lestadiolaisilla todellakin on omat rippileirinsä omissa keskuksissaan. Syytkin ovat täysin selviä, muut kun ajattelevat asioista eri tavoin niin halutaan opettaa nuorille sitä omaa opetusta. Kyse ei ole mistään "pakanoiden" väheksymisestä.

- jokainen saa antaa (papin ominaisuudessa) synnit anteeksi lahkotoverilleen, tästä johtuen syntiä tehdään aika huolettomasti

Lestadiolaiset uskovat "pyhänhengen pappeuteen". Tämä perustuu Jeesuksen lähetyskäskyyn jossa sanotaan "joille te synnit annatte anteeksi maan päällä, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa". Mielestäni melko selvästi sanottu. Tuo ei silti tarkoita että syntiä tehtäisiin huolettomasti. Keskimäärin lestadiolaiset siis käyttäytyvät valtaväestöä paremmin ja vähemmän paheellisesti jos niin voidaan sanoa.
 

bunghole

Jäsen
Jatkoa edelliseen...

- "kilpaurheilu" on myöskin kielletty. Lapset eivät saa pelata muiden kakaroiden kanssa esim. jääkiekkoa seuratasolla. Lestoilla onkin omat pelisysteemit, ns. Lesta-liiga sekä jääkiekossa että jalkapallossa, jossa lähiseudun miehet ottavat mittaa toisistaan verissä päin ja naisväki istuu katsomossa. Suomen urheilu on menettänyt ainakin muutaman lahjakkuuden lestadiolaisuuden vuoksi.

Tämä perustuu siihen ettei haluta että urheilusta, musiikista tai muistakaan harrastuksista tulisi liian tärkeitä tai "epäjumalia". He ovat kuitenkin aktiivisia urheilijoita ja harrastavat erittäin paljon musiikkia ja laulua, pääasiassa klassista. Musiikin puolella lestadiolaisuuden takia "menetyksiä" tulee enemmän kuin urheilussa mutta sielläkin käsittääkseni paljon. Salibandyssä ja lätkässä olisi potentiaalia ja lestadiolaisia (tai entisiä) on nähty lätkässä A-junioreissa asti ja salibandyssä liigatasolla asti. Hyvä esimerkki on tuorein Suomen lukioiden salibandymestari, Oulunsalon lukio jossa kaikki parhaat pelaajat olivat lestadiolaisia. Lätkässä tilanne on hieman eri sillä siellä ei pääse liigatasolle ilman suurempia satsauksia harrastukseen. Salibandyssä meininki ei ole niin ammattimaista ja kehitys jopa liigatasolle on mahdollista. Molemmissa lajeissa kuten myös jalkapallossa on lestadiolaisilla omat "sarjansa" ja turnauksensa. Joka vuosi pelataan turnauksia joissa on yleensä mukana joukkue myös Tukholmasta ja Etelä-Ruotsista Suomen suurimpien kaupunkien joukkueiden lisäksi.

- ilman televisiota lasten kielitaito on ihan helvetin huono. Ei osata ruotsia, ei englantia, ei saksaa eikä mitään. Joidenkin lapset lähetetään sitten lahkon opistoihin kesäksi opettelemaan kieliä. Toki rikkaiden lestalapsien kielitaito voi olla todella hyvä, kun kerran kesät vietetään Malagassa.

Tämä pitää joidenkin kohdalla paikkansa mutta vain joidenkin. Edelleen englantia voi oppia monista muistakin paikoista kuin televisiosta. Espanjaa yleisempää on oleskella 3kk jaksoja jenkeissä turistiviisumilla, siellä kun on myös paljon lestadiolaisia. Erityisesti Minneapolis, Phoenix ja Seattle ovat sellaisia paikkoja joista heitä löytyy reilummin. Myös vaihto-oppilaaksi lähteminen on yleistä. Espanjasta heitä löytyy myös paljon mutta siellä asuvat ovat yleensä eläkeikäisiä suomalaisia. Lestadiolaisuus on levittäytynyt ympäri maailmaa, mm. Afrikkaan ja Etelä-Ameriikkaankin.

- muutenkin television (ja internetin) pahuus on tapauskohtainen juttu. Joskus 90-luvulla eräs lestaperhe kävi aina naapurin tv:stä katsomassa jääkiekon mm-kisat, koska perheellä oli sama sukunimi kuin eräällä Suomen maajoukkueen pelaajalla.

Televisio itsessään ja laitteena ei ole mitenkään paha tai perseestä. Siitä vain on otettu aikoinaan liikkeen sisällä kanta että on parempi ettei laitetta kotiin hankita jottei tarvitse miettiä mitä sieltä katsoo. Monella lestadiolaisperheellä televisio löytyy kotoa mutta usein viritin on poistettu ettei tarvitse maksaa lupamaksuja kun ei sillä katsota kuin esim. itse kuvattuja videoita. Internetin käytössä jokainen tekee toki itse valintansa missä surffaa kuten elämässä muutenkin. Ei liike aseta mitään määräyksiä tai kieltoja, jokainen ikäänkuin "tietää" mikä on oikein ja mikä väärin.
 
Viimeksi muokattu:

bunghole

Jäsen
Olikohan muuten Hannu Karpo, joka kertoi uransa muistettavimpia hetkiä. Kertoi järkyttyneensä, kun eräs lestadiolaisnainen odotteli vissiin 17.lastaan, ja tälle naiselle oli lääkäri tuumannut 15.lapsen jälkeen, että seuraava raskaus voi viedä henkesi, elimistö ei kestä tuollaista tehtailua. Oli Karpo kysynyt asiasta naisen mieheltä, että miten voit olla noin piittaamaton vaimoasi kohtaan, kun lääkärin ohjeista huolimatta olet taas pannut hänet paksuksi? Oli mies tuumannut huolettomana, että jos tuo sattuu nyt kuolemaan, niin kyllä Jumala minulle uuden vaimon antaa, jatketaan sen kanssa.

Hyi vittu, aivan sairasta jengiä. Tapposyyte olisi syytä nostaa, mikäli vaimolle raskaudesta johtuen jotain kuolettavaa tapahtuisi.

Niinhän lestadiolaismies sanoikin kun häneltä kysyttiin kahta rakkainta esinettään. "Vittu ja virsikirja, mutta lapset ovat repineet molemmat riekaleiksi"...

Mut onko nuo lestadiolaiset niin pässiä sakkia, etteivät ne tajua, että vaikka heille on "jumala käskenyt täyttää maa lapsilla", niin ei sitä saatana yhden pariskunnan urakaksi ole tarkoitettu??

...ja lestat ei saa käyttää ikkunallisia pesukoneita eikä deodoranttia tai kravattia ja tehtailevat lapsia uhratakseen heitä salaisissa kokoontumisissaan jne jne jne...

Olen nyt kohta 20v liikkunut liikkeen "sisällä" vaikka sinänsä en heihin kuulukaan. Yhtään tuollaista tapausta en tiedä vaikka tiedän kaksi perhettä joissa on 19 lasta. Keskimääräinen lapsiluku jää silti yleensä reilusti alle kymmeneen, noin 6-8 ja ilmeisen täysipäisiä lapsia ja vanhempia ovat.

Ja luuletko että naiset ovat lestadiolaisuudessa jotain lapsentekokoneita joilla ei ole omaa tahtoa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ja luuletko että naiset ovat lestadiolaisuudessa jotain lapsentekokoneita joilla ei ole omaa tahtoa?

En luule mitään vaan tiedän. Tunnen pari lestaperhettä, jotka asuvat pääkaupunkiseudulla. Molemmilla perheillä on vain normaalit kaksi lasta jostain kumman syystä. Lestayhdyskunnissa taas tuo lapsiluku paisuu helposti toiselle kymmenelle. Mistäköhän tämä johtuu. Ovatko pääkaupunkiseudun lestat jotenkin vähemmän hedelmällisiä kuin pohjois-pohjanmaalla elävät? Liekö kyse ilmansaasteista vai mistä.

Eli heillä ei todellakaan ole omaa tahtoa vaan yhteisön tahto. Jos yhteisöä ei ole, ei lapsiakaan tule normaalia enempää.
 
Viimeksi muokattu:

bunghole

Jäsen
En luule mitään vaan tiedän. Tunnen pari lestaperhettä, jotka asuvat pääkaupunkiseudulla. Molemmilla perheillä on vain normaalit kaksi lasta jostain kumman syystä. Lestayhdyskunnissa taas tuo lapsiluku paisuu helposti toiselle kymmenelle. Mistäköhän tämä johtuu. Ovatko pääkaupunkiseudun lestat jotenkin vähemmän hedelmällisiä kuin pohjois-pohjanmaalla elävät? Liekö kyse ilmansaasteista vai mistä.

Eli heillä ei todellakaan ole omaa tahtoa vaan yhteisön tahto. Jos yhteisöä ei ole, ei lapsiakaan tule normaalia enempää.

Sinä tunnet pari perhettä, minä tunnen kymmeniä. Kuten jo ylempänä mainitsin niin lestadiolaisnaiset jäävät kotiäideiksi omasta tahdostaan tai sitten luovat uraa lasten kasvatuksen ohessa. Eikä heitä pakoteta lapsentekokoneiksi vaan myös he voivat ajatella kuten lestadiolaiset yleensä, "lapset ovat jumalan lahja". Varmasti on myös naisia jotka näin eivät ajattele mutten ainakaan itse tiedä yhtään tämän asian takia katkeroitunutta.

Ja tunnen toki pääkaupunkiseudulta lestadiolaisia, itsekin kun täällä asun. Esimerkiksi voidaan ottaa vaikka Espoosta toista kautta istuva kansanedustaja jolla on yli kymmenen lasta ja vaimo menestynyt myös urallaan. Heitä on kuitenkin pääkaupunkiseudullakin tuhansia joten parin perheen tunteminen ei vielä kerro mitään. Lestadiolaisilta löytyy omat piirinsä ja Rauhanyhdistykset pääkaupunkiseudulla Helsingissä Oulunkylästä, Espoossa Kauklahdesta ja Vantaalla Koivukylästä/Asolasta. Eli täälläkään ei kukaan elä "jumalan selän takana" kuten tunnut luulevan.

EDIT: Jos siis luulet että lestadiolaisia on pelkästään Pohjois-Pohjanmaalla niin väärässä olet. Suomesta löytyy nopealla laskutoimituksella 193 rauhanyhdistystä jotka toimivat siis SRK:n eli Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen alaisuudessa.

Tässä vielä kyseinen lista: http://www.srk.fi/index.php?p=jasenyhdistykset
 
Viimeksi muokattu:

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Ja luuletko että naiset ovat lestadiolaisuudessa jotain lapsentekokoneita joilla ei ole omaa tahtoa?


Mobyn kanssa samoilla linjoilla, eli en luule vaan tiedän.

Entinen luokkakaverini kertoi, että hänen ollessa aikoinaan synnytyslaitoksella esikoistaan synnyttämässä, että hänellä oli lestadiolaisnainen samassa huoneessa, semmoinen hieman reilu kolmekymppinen nainen. Oli nainen synnytyksen jälkeen pyytänyt hoitohenkilökunnalta, etteivät päästäisi hänen miestään ilman hoitajan läsnäoloa huoneeseensa.

Mistä lienee sitten johtui. Eihän jumalan tahdon täyttämisessä mitään pahaa ole, vaikka toisen osapuolen mielipidettä asiaan ei kysytäkään.

Muutenkin vituttaa kyseinen jengi, syntiä saa tehdä, kunhan sen tekee piilossa. Kotipaikkakuntani lestateinit lähtivätkin aina viikonlopuiksi Ouluun "sukuloimaan", kuulemma niitä sitten näki ympärikännissä pitkin Oulua.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ja tunnen toki pääkaupunkiseudulta lestadiolaisia, itsekin kun täällä asun. Esimerkiksi voidaan ottaa vaikka Espoosta toista kautta istuva kansanedustaja jolla on yli kymmenen lasta ja vaimo menestynyt myös urallaan. Heitä on kuitenkin pääkaupunkiseudullakin tuhansia joten parin perheen tunteminen ei vielä kerro mitään. Lestadiolaisilta löytyy omat piirinsä ja Rauhanyhdistykset pääkaupunkiseudulla Helsingissä Oulunkylästä, Espoossa Kauklahdesta ja Vantaalla Koivukylästä/Asolasta. Eli täälläkään ei kukaan elä "jumalan selän takana" kuten tunnut luulevan.

Juu onha näitä virkeitä kansanedustajia muitakin mm. Kyösti Karjula 18 lapsen isä. Normaalia?

Kumma kyllä tiedän myös Oulun seudulla asuvia lestoja ja kaikilla on lapsia 6-12, mutta pk-seudulla lapsia molemmissa perheissä vain kaksi. Edelleen ihmettelen miten hedelmällisyydessä voi olla niin suuria eroja. Ja tietysti kysyttäessä jumala ei vain antanut enempää lapsia :). Muuten kyllä kaikki normi lestakiellot ovat voimassa.

Kyllähän näitä yhdistyksiä valitettavasti löytyy joka paikasta, mutta ehkäpä pk-seudulla nämä raukat osaavat käyttää hieman omaakin järkeään. Kukaan ei pysty Helsingissä elättämään mieletöntä kakaralaumaa, ellei ole juurikin kansanedustaja, eikä täällä ole ns. "turvaverkkoa" niin kuin Oulun seudulla. Kyl mää kauheesti ihmettelen tätä juttua...
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mobyn kanssa samoilla linjoilla, eli en luule vaan tiedän.

Entinen luokkakaverini kertoi, että hänen ollessa aikoinaan synnytyslaitoksella esikoistaan synnyttämässä, että hänellä oli lestadiolaisnainen samassa huoneessa, semmoinen hieman reilu kolmekymppinen nainen. Oli nainen synnytyksen jälkeen pyytänyt hoitohenkilökunnalta, etteivät päästäisi hänen miestään ilman hoitajan läsnäoloa huoneeseensa.

Mistä lienee sitten johtui. Eihän jumalan tahdon täyttämisessä mitään pahaa ole, vaikka toisen osapuolen mielipidettä asiaan ei kysytäkään.

Muutenkin vituttaa kyseinen jengi, syntiä saa tehdä, kunhan sen tekee piilossa. Kotipaikkakuntani lestateinit lähtivätkin aina viikonlopuiksi Ouluun "sukuloimaan", kuulemma niitä sitten näki ympärikännissä pitkin Oulua.

Itsellä ei ole minkäänlaista kosketuspohjaa lestadiolaisiin, mutta ei minun ainakaan tarvitse käydä heittelemässä kuulopuheita siitä, millaista ko. väki on. Näin ulkopuolisesti katsottuna nuo tekstisi ovat asiapitoisuudeltaan koko lailla lähellä nollaa. Asennepuolella mittari onkin sitten asteikon toisessa päässä. Mutta ilmeisesti kovin pahaa oloa kyseinen väestöryhmä sinulle aiheuttaa.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Perkele, lestoja keskustelupalstalla...

... eiks se syntiä?

Pari nickkiä selviä lestoja, sisältäpäin my ass... Mut tehän voitte antaa synnit anteeksi toisillenne yksityisviestillä. Aivopesu uponnu niin lahjakkaasti notta ihan mahdotonta kuvitellakaan ihmisen eläneen pesukoneen ulkopuolella hetkeäkään.

Koko vitun liike vallanjanoisen hihhulin omia tarkoitusperiään varten perustama ja vieläkään jurpot ei osaa ajatella omilla aivoilla.

Ajatelkaapas tulevaisuutta, tuosta paskasta tulee aivan väkisin jossain vaiheessa valtauskonto ja lainsäädäntää aletaan vetämään lestapainotteisesti, siellä kuulemma on pää jo avattu. Siinä sitä sitten ollaan samassa tilanteessa kun fundisislamistimaissa näinä päivinä. Pelottais ihan vitusti mut onneks meikä pukkaa jo koiranputkea silloin. Pitänee kouluttaa junnuista Sarah O´Connoreita...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Joo-o, kyllähän nää lestat on aina ollu mulle sitä outoa porukkaa. Avovaimolla on muutama kaveri jotka on lestadiolaisia, yks niistä oli munkin kanssa samaan aikaan yläasteella. Mut eipä paljon tee mieli pyöriä kyseisten tyyppien kanssa. Ei heissä sillä tavalla mitään vikaa ole, paitsi että ovat lestadiolaisia. Jotenkin vituttaa ihan helvetisti, että joku yhteisö voi määrätä ihmisten elämää niin paljon. Tiedän, että lestadiolaislapset ovat saaneet kohdata aika paljon paskaa kouluaikanaan.

Tosin nämä avokin kaverit saavat kuulemma pitää telkkaria kellarissa ja kattoa siellä sitä. Näitä perheen vanhempia on siis 4-5, en tiedä tarkkaa lukemaa. Mutta perheen pienimmät, joita on 5-6, täytyy pitää ehdottomasti erossa siitä itse Saatanan välineestä, se on meinaa turmion tie, jos telkkaria erehtyy kattomaan.

Joku mainitsi tuossa, että lähinnä telkkarin puutteesta johtuen lestojen kielitaito on todella huono. Pitää muuten ainakin erään pariskunnan osalta paikkansa.

Oltiin avokin kanssa tuossa joulukuussa 2005 teneriffalla viettämässä aikaa yhdessä ennen kun lähdin armeijaan ja siellä sitten tavattiin eräs vanhoillislestadiolainen pariskunta. Olivat niin helvetin ylpeitä uskonnostaan. Ei ensin tiedetty heidän uskonnollisesta suuntautumisestaan, mutta itsellä oli jotenkin sellainen fiilis, että tossa jätkässä on jotain outoa.

No, mentiin sitten eräänä iltana syömään ja avokki(hellämielinen kun on) pyys näitä lestoja mukaan. Omasta puolesta olis voineet jäädä vaikka täyttämään maapalloa huoneeseensa. Alettiin sitten ravintolassa tilaamaan ruokaa, niin eikä tää lestaäijä ala sönkkää sille tarjoilijalle suomeks tilaustaan. No, tarjoilija sit vaan siihen et "I'm sorry, I didn't understand" ja lestamies siihen perään kysyy tarjoilijalta, suomeksi tietysti, "Mitä sä sanoit?". Meinas mennä niin kuppi nurin sellasen saatanan hihhulin kanssa. No, meikäläinen hoiti sitten tilauksen(mutta en laskua). Laskun jälkeen muuten tarjoilija toi neljä snapsia jotain viinaa. Mutta ei nää lestat niitä tietenkään juoneet, eikä juonut muuten avovaimokaan. Joten minä sitten kilttinä suomalaisena poikana kiskoin ne kaikki kurkusta alas ja siitä lähettiin kotiin. Tai siis hotellille, jos avokki sai kyllä kuulla lestojen mukaan pyytämisestä.

Seuraavan päivän iltana oltiin lähdössä erääseen suomalaiseen baariin kuuntelemaan Volgaa ja Tsingis Khania. Kyllä, Reetu oli siellä laulamassa. Ennen kun lähdettiin kävelemään, nähtiin nämä lestat taas hotellin aulassa. Sanottiin sille naiselle, et lähdetään kuuntelemaan Frederikiä. Nainen vaan sit tokas siihen et, "Ai, onkos se sitten joku teneriffalainen laulaja?" Sanottiin et, eiku Suomalainen ja lähettiin pois.

Ai niin, yhtenä päivänä avokille ja tälle lestanaiselle tuli joku hirvee väittely alkuräjähdyksestä. En tiiä mistä se alko, mut avokki sanoa sille naiselle, et "Onhan seki todistettu, että maailma synty alkuräjähdyksestä.". No, tää nainen sai hirveen pätemisvimman ja alko vaahtomaan, et "Onko se muka todistettu? Ei sitä ole todistettu! Jumala meidän maailmamme loi!" Ja siinä vaiheessa meikäläinen vaihto taas maisemaa.

Muutenkin, näiden kanssa oli tosi vaikea puhua mistään mitään, piti välttää kiroilua ja muita rivouksia, ei voinu puhua tv-ohjelmista eikä oikeastaan mistään muusta kun uskonnosta. Onneksi tavattiin kaksi päivää ennen kotiin lähtöä eräs toinen suomalainen perhe, joiden kanssa oli pikkasen vapaampi olla. Mentiin vikana iltana syömään yhteen toiseen ravintolaan, ni kuulkaa kyllä kirosanat lenteli kun kunnon suomalaiset pakanamiehet pääsi oikeen vauhtiin. Vietiin taas suomikuvaa maailmalle.

En ala yleistää lestoja tuon yhden pariskunnan perusteella. Olivat muuten ehkä noin 25-vuotiaita molemmat, ja viisi lasta kuului heillä jo olevan. En ole vaan koskaan ymmärtänyt sitä, miten uskonto voi olla joillekin niin tärkeä asia, että on valmis luopumaan jopa yleissivistyksestä?
 
Silti minun tuntemani lestadiolaiset tulevat homojen kanssa erittäin hyvin toimeen eivätkä ole heitä tuomitsemassa. Eivät kuitenkaan hyväksy homojen avioliitto-oikeutta mitä ei raamattukaan hyväksy, eivätkä homojen adoptio-oikeutta.
Veljelläni on muutama kaveri, jotka on suljettu yhteisönsä ulkopuolelle homoseksuaalisuutensa takia.

Nyt tulee paskaa ja melko paksua sellaista. Kannattaa ottaa asioista selvää eikä laukoa omia käsityksiä täällä.
Olen kuullut useammalta psykologilta, että terapiaa ei juuri arvosteta.

Lauseen viimeinen sana alkaa hieman avata taustalla piileviä ennakkoluuloja ja asenteita. Lestadiolaisilla todellakin on omat rippileirinsä omissa keskuksissaan. Syytkin ovat täysin selviä, muut kun ajattelevat asioista eri tavoin niin halutaan opettaa nuorille sitä omaa opetusta. Kyse ei ole mistään "pakanoiden" väheksymisestä.
Minusta on aika käsittämätöntä, että Ev. lut. seurakunnista lypsetään kaikki lypsettävissä olevat edut irti, mutta kirkon opetus ei kuitenkaan kelpaa. Jos kerran ajattelevat asioista eri lailla kuin pakanat, niin miksi sitten lestadiolaiset voivat toimia kirkon pappeina? Miksi eivät eroa tyystin omaksi porukakseen, niin ei tarvitse meitä helvettiin joutuvia enää kirkonpenkeillä katseilla.

Lestadiolaiset uskovat "pyhänhengen pappeuteen". Tämä perustuu Jeesuksen lähetyskäskyyn jossa sanotaan "joille te synnit annatte anteeksi maan päällä, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa". Mielestäni melko selvästi sanottu. Tuo ei silti tarkoita että syntiä tehtäisiin huolettomasti. Keskimäärin lestadiolaiset siis käyttäytyvät valtaväestöä paremmin ja vähemmän paheellisesti jos niin voidaan sanoa.
Joka on minusta aika käsittämätöntä. Vaikka olenkin jo kirkosta eronnut enkä jumalaan enää usko, niin mielestäni vain papilla on oikeus antaa synnit anteeksi, eikä kellä tahansa maallikkosaarnaajalla tai perunankasvattajalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös