Mainos

Lentoturvallisuudesta

  • 35 996
  • 159

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tällä ketjulla ei ole juurikaan tekemistä sukkulaonnettomuuden kanssa. On pelkkää sattumaa, että en ehtinyt perjantaiselta HIFK-vitutukseltani avaamaan tätä ketjua silloin. Niinpä toivon minäkin, että sukkulaa koskevat kirjoitukset menevät oikeaan ketjuun.

Niin, kiinnitin sekä perjantaina että lauantaina huomiota Helsingin sanomissa olleeisiin uutisiin, joiden mukaan kaksi konetta olivat törttöilleet liian lähellä toisiaan kiitoradalla peräkkäisinä päivinä. Perjantain uutisessa kerrottin tilanteen sattuneen kahdelle lähdössä olleelle koneelle. Lauantain uutisessa taas toinen oli laskeutumassa, toinen lähdössä. Onneksi mitään ei tapahtunut, sillä jälkimmäisessä tapauksessa laskeutuvan koneen pilotti nosti koneen takaisin ylös kesken laskun. Kiinnitin huomiota lentokentän turvallisuusasioista vastaavan henkilön lausuntoon, jonka mukaan asiaa auttoi "kirkas keli". Lisäksi kommentoija totesi, että Helsinki-Vantaan kiitotiet ovat hyvin valaistut ja tarpeen mukaan laskeutuminen ehditään keskeyttää, jos kiitotiellä havaitaan esimerkiksi hirvi.

Tämä herätti minussa ainakin kaksi kysymystä:

1) Kirkas keli. Onko todellakin niin, että mikäli keli olisi ollut sumuinen tai lumipyryinen, laskeutuvan koneen pilotti ei olisi keskeyttänyt laskuaan, kun ei nähnyt kiitotiellä olevaa konetta? Eikö siellä ole jotkut tutkat, jotka kertovat asian säästä riippumatta? Jos ei ole, niin miksi? Tuohan kuulostaa pelottavalta.

2) Hirvi kiitotiellä. Onko todellakin niin, että kun kymmeniä tuhansia tonneja painava matkustajakone on laskeutumassa omaten vielä valtavan liike-energian, lasku keskeytetään, jos radalla toikkaroi 100-kiloinen hirvi? Miksi? Hirvihän on ihan hyttysenpaskan kokoinen este ainakin jumbojetille. Jos minä olisin kapteeni, ajaisin hirven yli ja toteaisin "sorry, näitä sattuu". Vai onko todellakin niin, että hirvi on oikeasti vaaratekijä jopa jumbojetille? Jos näin on, niin voihan perse. Hirviä nimittäin riittää.

Lennän itse suhteellisen usein, enkä ole lentopelkoinen mitä itse koneeseen ja sen tekniikkaan tulee. Miksi pelkäisin? Lentokone on tehty lentämään. Sen sijaan minua pelottavat joskus nämä ulkoiset tekijät; sää, muut koneet ja nyt sitten kai vielä keväisin ja syksyisin ne saatanan hirvetkin?

Kertokaa minulle, arvoisat lentotekniikaan ja -turvallisuuteen perehtyneet palstaveljet sekä -sisaret, että pelkoni näistä asioista on turhaa.
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Huoh JHag, loppu jo Hirvien vähättely.

Tosiasiahan on, että Hirville pitää saada taskut ja välittömästi. Hirvien taskuttomuus on maailmanlaajuinen ongelma.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kyllä se parisataakiloinen (Jhag, hirvi painaa vähän enemmän kuin teidän Nickenne) hirvikin voi laskeutumistelineille hallaa tehdä kun ne muutenkin joutuvat aika kovan rasituksen alaiseksi laskeutumistilanteessa.

Mitä itse turvallisuuteen tulee niin tilastollisesti onnettomuuksia pitäisikin sattua parin kk välein joten...

Ja toisaalta kirkas keli ei paljoa paina kun on 300 km/h lasissa ja hieman kiveä paremmat kaarto-ominaisuudet omaava Jumbo käsissä..tutkilla toki tiedetään että siellä edessä on kone mutta sitten jos tuleekin äkkitilanne niin...
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Hirvet ovat ystäviä. Ja Hirville pitää saada ehdottomasti taskut. Tämä on hyvin vakava asia.
Se joka Hirviä dissaa, se ankaran rangaistuksen saakoon.

Lisäksi Hirvien suojelualueet ovat käymässä vähiin. Kuka pystyy suojelemaan Hirviä jos Hirvet eivät pääse mihinkään suojaan?Ei kukaan. Pieni mutta urhea joukko on ottanut tavoitteekseen suojella Hirviä loppuun saakka. Muuten tulevaisuudessa ei ole enää yhtään Hirviä. Millä silloin opettaa lapsille, mitä Hirvet ovat?
Jokaisen pitäisi olla huolissaan Hirvistä sekä Hirvien taskuttomuudesta!!
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti JHag
Hirvi kiitotiellä. Onko todellakin niin, että kun kymmeniä tuhansia tonneja painava matkustajakone on laskeutumassa omaten vielä valtavan liike-energian, lasku keskeytetään, jos radalla toikkaroi 100-kiloinen hirvi? Miksi? Hirvihän on ihan hyttysenpaskan kokoinen este ainakin jumbojetille. Jos minä olisin kapteeni, ajaisin hirven yli ja toteaisin "sorry, näitä sattuu". Vai onko todellakin niin, että hirvi on oikeasti vaaratekijä jopa jumbojetille? Jos näin on, niin voihan perse. Hirviä nimittäin riittää.

ja nyt sitten kai vielä keväisin ja syksyisin ne saatanan hirvetkin?

Hirvihän painaa noin 150-500 kiloa. Ei keväisin ja syksyisin, vaan ympäri vuoden. Noin painojen mukaan hirvi todellakin on HPn kokoinen verrattuna jumboon, mutta jumbossa on hieman enemmän herkempää tekniikkaa, joka ottaa itseensä pienistäkin kolhuista ja on kallista korjata. Hirvi kun ei pikkukolhuista, esim jalka irtipoikki, paljoa välitä.

Vaikkakin hirvi tuntuu tässä yhteydessä pieneltä, on aina muistettava fysiikan sekä Murphyn lait.

Jos en ole väärässä, niin Helsinki-Vantaata kiertää aita, joka on näitä eläviä estämään rakennettu. Ja jos nyt joku sattuu pääsemään läpi, niin se todennäköisesti pian löytyy terminaalin lounaskahvilan voileivän välistä.

Että silleen...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti B1
Millä silloin opettaa lapsille, mitä Hirvet ovat?

Jokaisen pitäisi olla huolissaan Hirvistä sekä Hirvien taskuttomuudesta!!

Ammutaan hirvi, täytetään se ja näytetään lapsille: "tässä se hirvi nyt on".

Hirvistä tehdään taskut (ja takit taskuja kannattamaan).

Että silleen...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En nyt mikään alan ammattilainen ole mutta jonkin verran on tietoa lentokoneista.

Viestin lähetti JHag

1) Kirkas keli. Onko todellakin niin, että mikäli keli olisi ollut sumuinen tai lumipyryinen, laskeutuvan koneen pilotti ei olisi keskeyttänyt laskuaan, kun ei nähnyt kiitotiellä olevaa konetta? Eikö siellä ole jotkut tutkat, jotka kertovat asian säästä riippumatta? Jos ei ole, niin miksi? Tuohan kuulostaa pelottavalta.

2) Hirvi kiitotiellä. Onko todellakin niin, että kun kymmeniä tuhansia tonneja painava matkustajakone on laskeutumassa omaten vielä valtavan liike-energian, lasku keskeytetään, jos radalla toikkaroi 100-kiloinen hirvi? Miksi? Hirvihän on ihan hyttysenpaskan kokoinen este ainakin jumbojetille. Jos minä olisin kapteeni, ajaisin hirven yli ja toteaisin "sorry, näitä sattuu". Vai onko todellakin niin, että hirvi on oikeasti vaaratekijä jopa jumbojetille? Jos näin on, niin voihan perse. Hirviä nimittäin riittää.

1. Mikäli keli olisi ollut hyvin huono, ts. lentokoneiden kapteeneiden näkymä ulos ohjaamosta olisi ollut rajallinen tai suorastaan olematon tuolloin Helsinki-Vantaalla astuu kuvaan lennonjohdon suunnalta suoritettu terkennettu lennonvalvonta jolloin maassa olevien koneiden liikkumista tarkkaillaan maatutkien avulla. Näin estetään se ettei kone pääse rullaamaan väärille kiitoteille eli vaikka laskeutumiskiitoradalle laskeutuvan koneen eteen tai nousevien koneiden eteen. Reilu vuosi sitten Milanossa (?) tapahtunut pienkoneen ja SAS'in matkustajakoneen törmäys johtui juuri lennonvalvonnan puutteista, kentän maavalvontatutka oli korjauksessa - oli ollut jo kuukausia vai oliko jopa vuoden.

Helsinki-Vantaalla lennonvarmistus on moninkertaista joten vastaavaa ei pitäisi päästä tapahtumaan. Eikä nytkään käynyt mitään, vaikka laskeutuvan AirBotnian kapteeni ei olisikaan huomannut kiitotielle eksynyttä konetta, lennonjohto oli jo huomannut sen ja oli antamassa varoitusta (itseasiassa antoi sen) laskeutuvan koneen kapteenille. Nähdäkseni todellista vaaraa ei ollut olemassakaan, eikä sitä olisi ollut siinäkään tapauksessa vaikka taivaalta olisi tullut lunta sakeana.

2. Ensinnä, hirvi voi painaa yli 500 kiloa ja jos käy niin huonosti, että laskeutuvan lentokoneen laskutelineet osuvat hirveen lopputulos voi juuri nopeudesta ja liike-energiasta johtuen olla hyvinkin ikävä. Hyvällä tuurilla voitaisi selvitä vääntyneellä metallilla mutta jos huonosti käy laskuteline voi pettää tai hirven ruhon osia kimpoilla moottoreihin jolloin seurauksena voi olla moottoririkko ja tästä voisi, tapahtumien sujuessa kehnosti, aiheutua ketjureaktio joka johtaa vakavaan onnettomuuteen.

Aina pitää pitää mielessä se, että laskut ja nousut ovat vaarallisin vaihe lennossa ja tuolloin kaikki vaaratilanteet pyritään minimoimaan parhaan mukaan. Jokunen vuosi sitten tapahtunut Concorden tuhoutuminen nousun jälkeen johtui koneen osuttua niihin nousukiidossa, seurauksena koneen rengas (yksi tai useampia) puhkesi, osia sinkoutui moottoriin sekä yhden polttoainesäiliön läpi tästä syntynyt ketjureaktio päätyi lopulta koneen syöksyyn Pariisin liepeille. Eikä kyseessä ollut alun alkaen kuin muutaman romukilon määrä.

Itseasiassa yksittäiseen lintuun törmääminen voi koitua kohtalokkaaksi suurelle matkustaja koneelle, mikäli törmäys tapahtuu nousussa tai laskussa ja lintu joutuu moottoriin. Normaalissa lentokorkeudessa yhden moottorin menettäminen törmäyksen seurauksena ei ole (yleensä) vakavaa mutta lähellä maanpintaa kaikki on toisin.

Toivottavasti vastauksesta oli hyötyä.

vlad#16.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti wilco
Ammutaan hirvi, täytetään se ja näytetään lapsille: "tässä se hirvi nyt on".

Hirvistä tehdään taskut (ja takit taskuja kannattamaan).

Että silleen...

TÖRKEÄTÄ HERJAUSTA!!!!
Tässä olisi kyllä pelikiellon paikka.
Jos ei mitään tapahdu, otetaan asia omiin nimiin ja Suuri Hirvi vie sinut saunan taakse.
Katsotaan sitten mitä PerunanKasvattaja sanoo.

Hirvien kanssa ei ole leikkimistä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kiitoksia mielenkiintoista vastauksista! Varsinkin vladille. Arvasin, että tietoa löytyy. Minusta siinä on jotain tahatonta tragikomiikkaa, että viaton luontokappale (lintu) voi aiheuttaa miljoonien eurojen ja miestyötuntien aikaansaaman jumbojetin tuhon.

Hirvi ei ole viaton luontokappale, hirvi on teuraaksi joutava ääliö. Vihaan hirviä. Ajan paljon.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti JHag
1) Kirkas keli. Onko todellakin niin, että mikäli keli olisi ollut sumuinen tai lumipyryinen, laskeutuvan koneen pilotti ei olisi keskeyttänyt laskuaan, kun ei nähnyt kiitotiellä olevaa konetta? Eikö siellä ole jotkut tutkat, jotka kertovat asian säästä riippumatta? Jos ei ole, niin miksi? Tuohan kuulostaa pelottavalta.

2) Hirvi kiitotiellä. Onko todellakin niin, että kun kymmeniä tuhansia tonneja painava matkustajakone on laskeutumassa omaten vielä valtavan liike-energian, lasku keskeytetään, jos radalla toikkaroi 100-kiloinen hirvi? Miksi? Hirvihän on ihan hyttysenpaskan kokoinen este ainakin jumbojetille. Jos minä olisin kapteeni, ajaisin hirven yli ja toteaisin "sorry, näitä sattuu". Vai onko todellakin niin, että hirvi on oikeasti vaaratekijä jopa jumbojetille? Jos näin on, niin voihan perse. Hirviä nimittäin riittää.

Hki-Vantaalla varmaan tekniikka on ihan kv. tasoa
sensijaan henkilöstön työmoraalissa voi olla ajoittain
Sveitsin tasoa havaittavissa. Jokainen lasku sisältää
siis suuremman tai pienemmän vaaramomentin.

Seutulaan ei juuri tule jumbojettejä, mutta esim. Ford Transitiin
törmääminen on erittäin vaarallista, samoin joku lokkiparvi
voi haitata satojen ihmisten elämää. Siksi hirvi kiitotiellä
on 100% varma riskitekijä.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti vlad
Jokunen vuosi sitten tapahtunut Concorden tuhoutuminen nousun jälkeen johtui koneen osuttua niihin nousukiidossa, seurauksena koneen rengas (yksi tai useampia) puhkesi, osia sinkoutui moottoriin sekä yhden polttoainesäiliön läpi tästä syntynyt ketjureaktio päätyi lopulta koneen syöksyyn Pariisin liepeille.

Anteeksi tämä pilkunviilaus ja ohi aiheen meneminen, mutta minulta on häipynyt mielestä tuon Concorde-turman syy, joten mikä se "niihin" olikaan, siis mihinkä tuo kone osui nousukiidossa? Joku raudanpätkä taisi ainakin olla ip-lehtien etusivuilla...

Yllättävää todellakin, että pienen pieni lintukin saattaa aiheuttaa ainakin vaaratilanteen sitä moninkertaisesti isommalle terässiivekkäälle. Omakohtaisesti koettuna inhottavin tilanne tuolla pilvien yllä on ollut ukkonen. Mitään suurtaa vaaraa ei onneksi ole kohdalle sattunut, eikä toivottavasti satukaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Omakohtaisesti koettuna inhottavin tilanne tuolla pilvien yllä on ollut ukkonen. Mitään suurtaa vaaraa ei onneksi ole kohdalle sattunut, eikä toivottavasti satukaan"

pilkunviilausta, pilvien yllä harvemmin ukkostaa...ja toisaalta lentokoneiden suunnittelussa on kyllä otettu huomioon maadoitukset ym. Kenties ukkosessa lentäminen tuntuu ikävältä mutta jos se olisi vaarallista niin koneita tippuisi about päivittäin.
 

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Chip
Anteeksi tämä pilkunviilaus ja ohi aiheen meneminen, mutta minulta on häipynyt mielestä tuon Concorde-turman syy, joten mikä se "niihin" olikaan, siis mihinkä tuo kone osui nousukiidossa? Joku raudanpätkä taisi ainakin olla ip-lehtien etusivuilla...


Se "niihin" oli hetkeä ennen Air Francen Concordea nousseen Continentalin DC-10:n moottorista irronnut metallinpätkä...sinänsä aika mitätön, mutta aiheutti Concorden tuhon ja huonon maineen Concordeille...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti B1
TÖRKEÄTÄ HERJAUSTA!!!!
Tässä olisi kyllä pelikiellon paikka.
Jos ei mitään tapahdu, otetaan asia omiin nimiin ja Suuri Hirvi vie sinut saunan taakse.
Katsotaan sitten mitä PerunanKasvattaja sanoo.

Hirvien kanssa ei ole leikkimistä.

Ei se herjausta ole. Hirvestä saa todella hienon ja mukavan nahkatakin, kädetkin pysyy lämpimänä kun pitää niitä hirvitaskuissa.

Hirvien kanssa ei todellakaan ole mitään leikkimistä, niin monta kertaa ovat minulta yrittäneet mennä tai tulla puun takaa tai ihan puskasta.

Ja minulla ja hirvillä on tuo pelikielto tällä hetkellä meneillään. Uusi erä alkaa taas syyskuun lopulla. Nyt on "kesäreenit" menossa ja syksyllä taas aloitetaan uudella ilmeellä. Hirvet tosin menettivät muutaman pelimiehen viime syksyn aikana laillisten "taklausten" johdosta, tässä pelissä voi jopa puhua ns. "ajojahdista". Mutta hirvet ovat kyllä ensi syksyksi pyrkineet hankkimaan lisää pelimiehiä. Ilmeisesti kylläkin ovat säästölinjalla, sillä menetykset korvataan "omilla pojilla".

Että silleen...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Jänskä juttu juu, yksi naurulokki saattaa Boeing 747:n nousukiidon aikana moottorin sisään joutuessaan aiheuttaa vähemmän naurettavan ketjureaktion... hiiltyneitä ruumiinkappaleita ja napalmin lailla roihuavaa romua satojen metrien säteellä. Olenkin aina hilpeillä Epsanjan lennoilla ihmetellyt että miksi se porukka matkustamossa rupeaa riemun kiljahduksiin ja abloodeihin kun kone laskeutuu... sitä taputuksen ja tuulettamisen aihetta olisi enemmän onnistuneen nousun jälkeen, viimeistään siinä vaiheessa kun on päästy korkeuteen jossa ei enää albatrossit läiskähtele tuulilasiin tai moottoreiden ilmanottoaukkoihin.

On muuten hupaisaa istua isossa lentokoneessa sellaisella ikkunapaikalla, joka on just siinä koneen siiven kohdalla. Pahan turbulennssin aikana kannattaa välttää sitä siiven tarkkailua, nimittäin se siipi ELÄÄ ja joustaa oikein silminnähtävästi. Tulee sellainen tunne että kohtapuoleen pääsee laskemaan irti sinkoilevia niittejä.

Kerran olen lentänyt edesmenneen espanjalaisen lentoyhtiön Spantaxin DC-kasilla Teneriffalle. Lennon aikana matkustamossa putosivat happinaamarit matkustajien nenän eteen killumaan kolme kertaa. Mitään hätää lentsikalla ei ollut tietääkseni, vaan kyse oli jostakin teknisestä viasta... arvatkaas kiristikö se happinaamarin näkeminen tunnelmia? Samalla lennolla koneen etuosan vessassa käydessäni ohjaamon ovi oli raollaan kun yksi lentoemännistä jutteli jotakin pilottien kanssa... ohjaamosta tulvi käytävälle karmea tupakansavu ja ehdin nähdä ohjaamon lattialla pönöttävän ison Bacardiputelin! Noh, tuskin ne sitä rommia lentäessään joivat... kai se pullo oli siinä jonkin muun asian takia? Spantaxilla lentäminen oli aikoinaan halpaa, halvempaa jopa kuin Kalevi Keihäsen Seiväsmatkoilla. Tosin se palvelu koneissa ja koneiden kuntokin oli sitten sitä sun tätä.

EDIT: Oletteko muuten huomanneet että melkein poikkeuksetta näitä vaaratilanteita ainakin Suomen ilmatilassa aiheuttavat venäläiset lentokoneet? Mites nyt noin?
 
Viimeksi muokattu:

Flegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator

On muuten hupaisaa istua isossa lentokoneessa sellaisella ikkunapaikalla, joka on just siinä koneen siiven kohdalla. Pahan turbulennssin aikana kannattaa välttää sitä siiven tarkkailua, nimittäin se siipi ELÄÄ ja joustaa oikein silminnähtävästi. Tulee sellainen tunne että kohtapuoleen pääsee laskemaan irti sinkoilevia niittejä.

Tuosta on kuulemma jossain olemassa video jossa näkyy kun jonkin ison matkustajakoneen siipiä taivutetaan ylöspäin ja ne saa taivutettua lähes pystysuoraan mistä taas palautuvat mukavasti normaaliasentoon. Eli nykyisten lentokoneiden mekaaninen kestävyys on kyllä äärimmäisen hyvä eikä sellaista turbulenssia kai ole tavattu mitä ne eivät kestäisi. Hirvet ja linnut ovatkin sitten eri asia.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Predator
On muuten hupaisaa istua isossa lentokoneessa sellaisella ikkunapaikalla, joka on just siinä koneen siiven kohdalla. Pahan turbulennssin aikana kannattaa välttää sitä siiven tarkkailua, nimittäin se siipi ELÄÄ ja joustaa oikein silminnähtävästi. Tulee sellainen tunne että kohtapuoleen pääsee laskemaan irti sinkoilevia niittejä.

Ehdin nähdä ohjaamon lattialla pönöttävän ison Bacardiputelin! Noh, tuskin ne sitä rommia lentäessään joivat... kai se pullo oli siinä jonkin muun asian takia?

Oletteko muuten huomanneet että melkein poikkeuksetta näitä vaaratilanteita ainakin Suomen ilmatilassa aiheuttavat venäläiset lentokoneet? Mites nyt noin?

Niin, tai siivellä voi nähdä hirviön repimässä johdoituksia siivestä irti. Elokuvissahan, muuten, siivet eivät paljoa vaapu. Johtuu varmaan siitä, että niissä koneet ovat parempia eivätkä mitään purukumia...

Todennäköisesti lentäjät olivat putsanneet Bacardilla rasvatahroja mittaristosta...

Nuo vaaratilanteethan johtuvat tietysti siitä, että venäläisillä lentokoneilla on venäläinen jääpassi. Ja näin ollen tulee kaikkien muiden koneiden väistää niitä, eikä venäläisten muita. Tämä on ns. henkilökohtainen etuajo-oikeus...

Tyhjentäviä vastauksia tyhjästä päästä...

Että silleen...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti JHag

2) Hirvi kiitotiellä. Onko todellakin niin, että kun kymmeniä tuhansia tonneja painava matkustajakone on laskeutumassa omaten vielä valtavan liike-energian, lasku keskeytetään, jos radalla toikkaroi 100-kiloinen hirvi? Miksi? Hirvihän on ihan hyttysenpaskan kokoinen este ainakin jumbojetille. Jos minä olisin kapteeni, ajaisin hirven yli ja toteaisin "sorry, näitä sattuu". Vai onko todellakin niin, että hirvi on oikeasti vaaratekijä jopa jumbojetille? Jos näin on, niin voihan perse. Hirviä nimittäin riittää.

Ajeletko yli myös pienten, vain muutaman gramman painavien, sinua kohti ammuttujen luotien? Teillähän on monituhat kertainen painoero.

Tuosta näkyvyydestä haluaisin todeta seuraavaa. Kun ensi kerralla olette koneessa ja ohjaamon ovi on auki, niin kehoitan katselemaan tuulilasista ulos. Tämä ei tietenkään onnistu kuin kentällä ja etuosan paikoilla tai kun tulette koneeseen sisään.

Ainaikaan näissä kapeampirunkoisissa uusissa MD-sarjan koneissa ei nimittäin näe suoraan ulos lainkaan, vaan ohjaamon katossa, ikkunoiden ylöpuolella on pelit. Näistä peileistä kuski tarvittaessa tihrustelee ulos, mutta luulenpa, että ei siihen ole tarvetta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voipi olla että olen kyseisen off-topic jutun aikaisemminkin kertonut, mutta kerron silti uudestaan (ja tod-näk tulen vielä tulevaisuudessakin kertomaan aina uudestaan ja uudestaan):
Nuorena poikana Suomen kuninkaallisissa ilmavaivoissa palvelleessa, kuulin kun edellisien saapumiserän valmiusosastolle tuli hälytys lähteä hätistelemään hirvi(ä) pois kiitoradalta. Joku kundi hiipi hirven lähelle ja onnistui hyppäämällä/huutamalla säikäyttämään kyseisen otuksen sillä seurauksella, että kyseinen elukka sai sydänkohtauksen ja kuoli!

miettikääpäs sitä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti dana77
Nuorena poikana Suomen kuninkaallisissa ilmavaivoissa palvelleessa, kuulin kun edellisien saapumiserän valmiusosastolle tuli hälytys lähteä hätistelemään hirvi(ä) pois kiitoradalta. Joku kundi hiipi hirven lähelle ja onnistui hyppäämällä/huutamalla säikäyttämään kyseisen otuksen sillä seurauksella, että kyseinen elukka sai sydänkohtauksen ja kuoli!

miettikääpäs sitä.

En usko...mahdotonta...

Että silleen...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti dana77
Nuorena poikana Suomen kuninkaallisissa ilmavaivoissa palvelleessa, kuulin kun edellisien saapumiserän valmiusosastolle tuli hälytys lähteä hätistelemään hirvi(ä) pois kiitoradalta. Joku kundi hiipi hirven lähelle ja onnistui hyppäämällä/huutamalla säikäyttämään kyseisen otuksen sillä seurauksella, että kyseinen elukka sai sydänkohtauksen ja kuoli!

Ja kun hirvelle oli ruumiinavaus yms. suoritettu, seuraavilla linnan kutsuilla syötiin sitten vissiin hirveä...
 

Rocco

Jäsen
Kannattaa muuten opetella etukäteen lentokoneen turvaohjeet etukäteen ettei tositilanteessa tule ns. hätä käteen.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Lentäminen on HIRVEÄtä

No ei edes ole. Mutta joo, en kyllä tiedä onko yksikään kone pudonnut YHDEN linnun takia mutta kuten yleisesti tiedossa on, koneiden lentokorkeudessa liihottelevat lintuset harvemmin ovat yksin. Kyllä etelämmatkoilla seuraa pitää olla.

Hirvethän ovat siistejä tyyppejä ja kuten Wilcon hupaisa viesti osoitti, varsin älykkäitä ja pystyvät sisäistämään niinkin monimutkaisen pelin kuin jääkiekon säännöt (tähän eivät mm. pysty edes kaikki ihmisten läheisen sukulaislajin, mestisvalmentajan edustajat). Suosikkipelaajaa on turha hakea, se on tietenkin 'Moose'.

Pari-kolme vuotta sitten tuli muuten dokkari lento-onnettomuuksista ja siinä tutkittiin Japanissa crashannutta jumbojettiä. Lopullinen arvio siitä mikä johti parinsadan ihmisen kuolemaan oli seuraava: Joku mekaanikko ei pari vuotta aikaisemmin ollut kiristänyt yhtä ruuvia kunnolla!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös