Tällä ketjulla ei ole juurikaan tekemistä sukkulaonnettomuuden kanssa. On pelkkää sattumaa, että en ehtinyt perjantaiselta HIFK-vitutukseltani avaamaan tätä ketjua silloin. Niinpä toivon minäkin, että sukkulaa koskevat kirjoitukset menevät oikeaan ketjuun.
Niin, kiinnitin sekä perjantaina että lauantaina huomiota Helsingin sanomissa olleeisiin uutisiin, joiden mukaan kaksi konetta olivat törttöilleet liian lähellä toisiaan kiitoradalla peräkkäisinä päivinä. Perjantain uutisessa kerrottin tilanteen sattuneen kahdelle lähdössä olleelle koneelle. Lauantain uutisessa taas toinen oli laskeutumassa, toinen lähdössä. Onneksi mitään ei tapahtunut, sillä jälkimmäisessä tapauksessa laskeutuvan koneen pilotti nosti koneen takaisin ylös kesken laskun. Kiinnitin huomiota lentokentän turvallisuusasioista vastaavan henkilön lausuntoon, jonka mukaan asiaa auttoi "kirkas keli". Lisäksi kommentoija totesi, että Helsinki-Vantaan kiitotiet ovat hyvin valaistut ja tarpeen mukaan laskeutuminen ehditään keskeyttää, jos kiitotiellä havaitaan esimerkiksi hirvi.
Tämä herätti minussa ainakin kaksi kysymystä:
1) Kirkas keli. Onko todellakin niin, että mikäli keli olisi ollut sumuinen tai lumipyryinen, laskeutuvan koneen pilotti ei olisi keskeyttänyt laskuaan, kun ei nähnyt kiitotiellä olevaa konetta? Eikö siellä ole jotkut tutkat, jotka kertovat asian säästä riippumatta? Jos ei ole, niin miksi? Tuohan kuulostaa pelottavalta.
2) Hirvi kiitotiellä. Onko todellakin niin, että kun kymmeniä tuhansia tonneja painava matkustajakone on laskeutumassa omaten vielä valtavan liike-energian, lasku keskeytetään, jos radalla toikkaroi 100-kiloinen hirvi? Miksi? Hirvihän on ihan hyttysenpaskan kokoinen este ainakin jumbojetille. Jos minä olisin kapteeni, ajaisin hirven yli ja toteaisin "sorry, näitä sattuu". Vai onko todellakin niin, että hirvi on oikeasti vaaratekijä jopa jumbojetille? Jos näin on, niin voihan perse. Hirviä nimittäin riittää.
Lennän itse suhteellisen usein, enkä ole lentopelkoinen mitä itse koneeseen ja sen tekniikkaan tulee. Miksi pelkäisin? Lentokone on tehty lentämään. Sen sijaan minua pelottavat joskus nämä ulkoiset tekijät; sää, muut koneet ja nyt sitten kai vielä keväisin ja syksyisin ne saatanan hirvetkin?
Kertokaa minulle, arvoisat lentotekniikaan ja -turvallisuuteen perehtyneet palstaveljet sekä -sisaret, että pelkoni näistä asioista on turhaa.
Niin, kiinnitin sekä perjantaina että lauantaina huomiota Helsingin sanomissa olleeisiin uutisiin, joiden mukaan kaksi konetta olivat törttöilleet liian lähellä toisiaan kiitoradalla peräkkäisinä päivinä. Perjantain uutisessa kerrottin tilanteen sattuneen kahdelle lähdössä olleelle koneelle. Lauantain uutisessa taas toinen oli laskeutumassa, toinen lähdössä. Onneksi mitään ei tapahtunut, sillä jälkimmäisessä tapauksessa laskeutuvan koneen pilotti nosti koneen takaisin ylös kesken laskun. Kiinnitin huomiota lentokentän turvallisuusasioista vastaavan henkilön lausuntoon, jonka mukaan asiaa auttoi "kirkas keli". Lisäksi kommentoija totesi, että Helsinki-Vantaan kiitotiet ovat hyvin valaistut ja tarpeen mukaan laskeutuminen ehditään keskeyttää, jos kiitotiellä havaitaan esimerkiksi hirvi.
Tämä herätti minussa ainakin kaksi kysymystä:
1) Kirkas keli. Onko todellakin niin, että mikäli keli olisi ollut sumuinen tai lumipyryinen, laskeutuvan koneen pilotti ei olisi keskeyttänyt laskuaan, kun ei nähnyt kiitotiellä olevaa konetta? Eikö siellä ole jotkut tutkat, jotka kertovat asian säästä riippumatta? Jos ei ole, niin miksi? Tuohan kuulostaa pelottavalta.
2) Hirvi kiitotiellä. Onko todellakin niin, että kun kymmeniä tuhansia tonneja painava matkustajakone on laskeutumassa omaten vielä valtavan liike-energian, lasku keskeytetään, jos radalla toikkaroi 100-kiloinen hirvi? Miksi? Hirvihän on ihan hyttysenpaskan kokoinen este ainakin jumbojetille. Jos minä olisin kapteeni, ajaisin hirven yli ja toteaisin "sorry, näitä sattuu". Vai onko todellakin niin, että hirvi on oikeasti vaaratekijä jopa jumbojetille? Jos näin on, niin voihan perse. Hirviä nimittäin riittää.
Lennän itse suhteellisen usein, enkä ole lentopelkoinen mitä itse koneeseen ja sen tekniikkaan tulee. Miksi pelkäisin? Lentokone on tehty lentämään. Sen sijaan minua pelottavat joskus nämä ulkoiset tekijät; sää, muut koneet ja nyt sitten kai vielä keväisin ja syksyisin ne saatanan hirvetkin?
Kertokaa minulle, arvoisat lentotekniikaan ja -turvallisuuteen perehtyneet palstaveljet sekä -sisaret, että pelkoni näistä asioista on turhaa.