Lempiaineesi koulussa(a-a)?

  • 2 858
  • 37

Lempikouluaineesi ala-asteella?

  • Liikunta

    Ääniä: 48 41,7%
  • Matematiikka

    Ääniä: 20 17,4%
  • Ympäristötieto

    Ääniä: 3 2,6%
  • Kuvaamataito

    Ääniä: 7 6,1%
  • Äidinkieli

    Ääniä: 1 0,9%
  • Uskonto

    Ääniä: 2 1,7%
  • Englanti

    Ääniä: 7 6,1%
  • Historia

    Ääniä: 18 15,7%
  • Puukässä

    Ääniä: 3 2,6%
  • Rättikässä

    Ääniä: 3 2,6%
  • Musiikki

    Ääniä: 3 2,6%
  • Saksa (jos on)

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    115

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Chip


Matematiikka oli ala-asteella kivaa (kuin myös yläasteella ja lukiossa, amk:n open opetus tappaa mielenkiinnon; enemmän teoriaa kuin käytäntöä).

Lentopallo ei ollut kivaa kun peli oli hieman katkonaista, lukiossa se sitten muuttui mukavaksi kun pallon annettiin pompata kerran ennen palautusta tjsp.

Myös syksyllä AMKissa aloittaneena ei voi kuin todeta että samat ovat tunnelmat opettajasta/opetuksesta. Erittäin mielenkiinnottomia tunteja, jolloin opettaja laskee kalvolle nopeaan tahtiin itse tekemiään tehtäviä. Ihmettelee luokan vaisuutta ja on samalla aina tyrmäämässä vastausehdotuksen, kun joku innostuu ja yrittää. Parhaillaan mietin josko skippaisi huomisen kaksoistunnin, lukiossa sentään homma toimi sen verran että tunneilla jaksoi käydä.

Oliko teillä ala-asteen lentopallossa sääntö, että pallo piti palauttaa suoralla lyönnillä takaisin vastustajan kenttäalueelle? Vai tekivätkö kaikki niin vaikka säännöt olisivat "syöttelyn" sallineetkin? Entäpä tuo lukion käytäntö, että "pallon annettiin pompata kerran ennen palautusta"? Tarkoittaako se että pallon sai nostaa omalle pelaajalle joka sitten löi sen takaisin vastustajalle, vai annettiinko sen pompata kerran lattiaan!!?

Ja sitten itse aiheeseen, eli liikunta oli ylivoimaisesti hauskin ja viihtyisin oppiaine minulle ala-asteelta lukioon. Etenkin yläasteella viikon kohokohta oli aina sählyottelu toista luokkaa vastaan, yritystä ja intensiteettiä ei puuttunut! Lukiossa myös historia oli mukavaa ja helpohkoa. Epämiellyttävintä olivat ehkä käsityöt, kun en koskaan oikein keksinyt mitä tehdä. Jääkiekkomaali taisi jäädä suurimmaksi saavutuksekseni noista töistä, mutta onpa sille käyttöäkin löytynyt.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"kuin myös yläasteella ja lukiossa, amk:n open opetus tappaa mielenkiinnon; enemmän teoriaa kuin käytäntöä). ´"

Jaa-a, jos AMK:n matikka on pahaa niin kokeilkaapa lipaston puolelta :)

Itse pidin matematiikasta oikeastaan yliopistoon asti kunnes huomasin miten huono siinä olenkaan. Tai oikeastaan pitää sanoa että se mitä <YO opetettiin matematiikkana ei ole matematiikkaa vaan laskentoa, joten on virheellistä sanoa pitäneensä matematiikasta koska sitä ei ole oikeasti ollutkaan ennen korkeakouluja.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No matematiikkaa se kuitenkin suomeksi on, joten aion sitä vastakin siksi kutsua. Ja väittikö joku että AMK-matematiikka on "pahaa"? Ei väittänyt.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Mazza


Myös syksyllä AMKissa aloittaneena ei voi kuin todeta että samat ovat tunnelmat opettajasta/opetuksesta. Erittäin mielenkiinnottomia tunteja, jolloin opettaja laskee kalvolle nopeaan tahtiin itse tekemiään tehtäviä. Ihmettelee luokan vaisuutta ja on samalla aina tyrmäämässä vastausehdotuksen, kun joku innostuu ja yrittää. Parhaillaan mietin josko skippaisi huomisen kaksoistunnin, lukiossa sentään homma toimi sen verran että tunneilla jaksoi käydä.

Oliko teillä ala-asteen lentopallossa sääntö, että pallo piti palauttaa suoralla lyönnillä takaisin vastustajan kenttäalueelle? Vai tekivätkö kaikki niin vaikka säännöt olisivat "syöttelyn" sallineetkin? Entäpä tuo lukion käytäntö, että "pallon annettiin pompata kerran ennen palautusta"? Tarkoittaako se että pallon sai nostaa omalle pelaajalle joka sitten löi sen takaisin vastustajalle, vai annettiinko sen pompata kerran lattiaan!!?


Meillä opettaja laittoi meidät ensin ostamaan kalliit matikankirjat ja sitten se tekeekin omia monisteita niistä oudoista (kertaus?)asioista, joita me nyt käydään tunnilla teoriassa läpi. Ei mulla ainakaan lukiossa koskaan käyty läpi mitään injektioita, surjektioita ja bijektioita.

Ala-asteella lentopallossa sai syötellä, mutta pallo ei saanut pompata lattiasta. Lukiossa meillä tosiaan pallon sai antaa pompata kerran lattiaan ennen nostoa/palautusta (siis ennen ensimmäistä kosketusta kolmesta). Muuten pelistä ei olis tullut yhtään mitään. Ja nyt mun kämppiksen sisko oli luullut mua (reilu 160cm) lentopalloilijaksi!!!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pitää ihan muistella olenko joskus käynyt ala-astetta... hmmm... kyllä minä olen tainnut käydä.

Oikeastaan tuolloin minulla oli lukuisia lempiaineita, vastapainoksi oli taasen lukuisia aineita joita inhosin yli kaiken, mutta niihin lempiaineisiin.

Ehdottomia lempiaineitani olivat liikunta, historia, maantieto ja biologia, vaikka näistä pidin erityisen paljon, menee vielä yksi aine näidenkin edelle, nimittäin kuvaamataito. Toki minun on tunnustettava, ettei minun ja opettajani käsitys taiteesta osunut aina yksiin, tämä sitten valitettavasti näkyi numerossani hivenen. Olin jo tuolloin sitä mieltä, ettei opettajani ymmärtänyt kuvaamataidosta herttasen pöläystäkään, ja yläasteelle siirryttyäni tulin entistä varmemmaksi siitä, ettei ala-asteen opettajani tajunnut todellisesta taiteesta mitään.

Muistan kuinka muutaman kerran riitelin ala-asteella opettajan kanssa oikein perusteellisen kovasti, pariin otteeseen riita päättyi siihen, että kyllästyneenä revin tekeillä olleen työn ja rupesin sitten väsäämään uutta jonka tein opettajan oppien mukaan.

Menneitä aikoja muistellen,

vlad#16.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ala-asteella aine kuin aine meni vielä ihan omalla painollaan, joten silloin vielä ei ollut varsinaisia suosikkeja. Ehkä tuo matematiikka sitten, jos joku pitää valita.

AMK-matikasta sen verran, että kolme vuotta yliopistossa körvisteltyäni differentiaaliyhtälöiden, topologioiden ja mitä niitä olikaan parissa, AMK:n kaksi pakollista matikankurssia meni läpi vasemmalla kädellä ja silmät kiinni ihan tosta vaan. Viitonen napsahti molemmista (asteikko siis 0-5). Pääsimpä toisella kurssilla vielä tekemään typerän tutkimuksen SM-liigan tilastoista...
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Lempiaine

huoh! Siitä on 6 vuotta kun olin vielä ala-asteella, aika kuluu helvetin nopeasti.

Ala-asteella lempiaineeni oli tietenkin liikunta, eniten inhosin muistaakseni historiaa ja matematiikkaa. En ollut kovinkaan innostunut koulusta silloin, lukiossa on pitänyt alkaa jo vähän paneutumaan :)
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ala-asteella lempiaineet oli liikunta ja matematiikka. Matematiikka siksi, koska olin aikas hyvä siinä. Lukuaineet tökki, koska en ollut kovin innokas lukemaan. Sarjakuvat sentään kelpasivat!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ala-asteesta on tosiaan aikaa kulunut, mutta historia se jo siellä oli ja aina siitä eteenpäin. Harva muu tieteen ja tiedonala kattaa kaikki muut vielä niiden sisäiset merkitykset säilyttäen kuten historia. Näkeekö asian kunnolla ellei näe sitä pitkässä jatkumossa?
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Niin umpihumanisti kuin toisaalta olenkin, niin matematiikka se lempiaine silti oli. Luultavasti siksi, että olin siinä hyvä. Kympin oppilas aina lukion pitkän matikan puoliväliin asti. Silloin huomasin, että kurssit vaikeutuvat nopeammin kuin oma ajattelukykyni kasvaa.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Matikka

koska se oli silloin niin helppoa...

Liikunta olisi saattanut olla, mutta kun jostain kumman syystä meidän luokalle pistettiin siihen aineeseen aina joku pystymettästä repästy maikka.

Parhaimpana(tai ehkäpä pahimpana) puukäsitöiden opettaja. Vuosi mentiin hänen tuntejaan, jotka menivät näin: välitunnilla opettaja kysyi: "Mitäs me poojaat tänään pelataan?" Vastauksia taisi vuoden aikana olla neljä: Jalkapallo, lätkä, sähly tai lentopallo.

Muistan yhdenkin jalkapallotunnin menneen siten, että opettaja jakoi puolelle porukkaa sellaiset punaiset nauhat, puhalsi pilliin ja sanoi :"Peli alkaa!", jonka jälkeen hän meni kentän varastokoppiin tunnin ajaksi. Sieltä hän sitten tuli kun tunti loppui ja puhalsi pilliin ja sanoi: "Peli loppuu!"

Arvatkaa vaan oliko kentällä reilua peliä,kun opettajaa ei käytännössä ollut.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti varjo
Itse pidin matematiikasta oikeastaan yliopistoon asti kunnes huomasin miten huono siinä olenkaan. Tai oikeastaan pitää sanoa että se mitä <YO opetettiin matematiikkana ei ole matematiikkaa vaan laskentoa, joten on virheellistä sanoa pitäneensä matematiikasta koska sitä ei ole oikeasti ollutkaan ennen korkeakouluja.

Eieieieiei. Peruskoulussa ja lukiossa opetettu oli matematiikkaa. Korkeakouluissa ja yliopistoissa opetettava on kauniisti sanottuna sontaa. EVVK ja tämä ->.
 

Ukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jeps historia,liikunta,kotitalous,englanti,biologia tässä järjestyksessä oli omat lempiaineet.Historia kiinnosti erityisesti,koska siellä käsiteltiin paljon kaikkea sotaan liittyvää asioita parasta aikaa oli kun käsiteltiin vapaus-sotaa tai meidän koulussa kyseistä sodasta käytettiin nimeä sisällis-sota/veljes-sota sijaitsihan koulu jota kävin erittäin"punaisella"alueella
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös