Lempiaineesi koulussa(a-a)?

  • 2 810
  • 37

Lempikouluaineesi ala-asteella?

  • Liikunta

    Ääniä: 48 41,7%
  • Matematiikka

    Ääniä: 20 17,4%
  • Ympäristötieto

    Ääniä: 3 2,6%
  • Kuvaamataito

    Ääniä: 7 6,1%
  • Äidinkieli

    Ääniä: 1 0,9%
  • Uskonto

    Ääniä: 2 1,7%
  • Englanti

    Ääniä: 7 6,1%
  • Historia

    Ääniä: 18 15,7%
  • Puukässä

    Ääniä: 3 2,6%
  • Rättikässä

    Ääniä: 3 2,6%
  • Musiikki

    Ääniä: 3 2,6%
  • Saksa (jos on)

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    115

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä oli/on lempi aineesi ala-asteella? Itse kun olen vielä täällä ala-asteella, niin en oikein tiedä noita Yläasteen juttuja...


Oma lempiaineeni on (tietenkin) liikunta.
 
Viimeksi muokattu:

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Viestin lähetti Miika-90
Mikä oli/on lempi aineesi ala-asteella? Itse kun olne vielä täällä ala-asteella, niin en oikein tiedä noita Yläasteen juttuja...


Oma lempiaineeni on (tietenkin) liikunta.

No nyt selvisi nuo sinun raporttisi FPS:n peleistä, ja se erittäin kypsynyt analyyttiinen suhtautuminen tuomareihin ja heidän toimintaa kohtaan.

ps.ylä-asteella opetetaan kirjoittamaan myös sanat ylä-aste ja olen, oikein. Tai ainakin yritetään, itseäni en voi luokitella täysin oppineiden joukkoon.
Ethän provosoitunut:)
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Lempiaineesi koulussa(a-a)?

Viestin lähetti Mr Pilli
Ethän provosoitunut:)

En, en ole katsos niitä jotka vetävät herneen joka asiasta nenään. =)

Täällä Jatkoajassa ei muuten rankaista niin kovaa kun kaukalossa kun haukkuu tuomareita, taitaa johtua siitä. Pakkohan niitä on jossain haukkua! =)





EDIT: Pilli, kyllä minä vaan oikeassa olin, yläaste!
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Re: Re: Lempiaineesi koulussa(a-a)?

Viestin lähetti Mr Pilli

ps.ylä-asteella opetetaan kirjoittamaan myös sanat ylä-aste ja olen, oikein. Tai ainakin yritetään, itseäni en voi luokitella täysin oppineiden joukkoon.

Se on muuten yläaste.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Re: Re: Re: Lempiaineesi koulussa(a-a)?

Viestin lähetti sampio


Se on muuten yläaste.

Voi olla, mutta ainakin täälläpäin kaikki asteet on muutettu kouluiksi. Mitä kysymykseen tulee, niin liikunta ja ympäristötieto (vai millä nimellä se kulkee).

EDIT: sen verran pitää kehua, että ala-asteen liikkamaikkanani oli vuoden ajan legendaarinen Antero Mertaranta. "Nyt pelataan pesäpalloa!" =)
 
Viimeksi muokattu:

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oi niitä aikoja

Ala-asteella oli niin hienoa. Itselläni oli oikeus käydä pikkukoulua. Kuuden luokan oppilaitoksessa oli yhteensä vuodesta riippuen 16-24 opiskelijaa. Koulun vanhimpana luokkamme (minä ja kaksi muuta poikaa) saimme toimia kaksi vuotta 81-syntyneiden puuttuessa opinahjostamme tyystin. Opettaja oli huikee jamppa ja ruuat keiteltiin puuhellalla. Ei ooo niihinkään aikoihin paluuta.

Mutta mitä itse kysymykseen tulee, täytyy olla Miikan kanssa samoilla linjoilla. Liikunta oli ala-asteen huikein aine. Vaikkakin koko koulunkäynti oli uskomattoman huikeeta verrattuna lukioihin ja muihin turhuuksiin (;

Ps. Mr Pillikin oppii sitten yläasteen käytyään kirjoittamaan yhdys sanat oikein ennen pottuliujen aloittamista. (:
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eipä ainakaan meillä ollut ala-asteella liikunnan tunneissa kehumista. Aina kun ulkona satoi tai oli liian kylmä, niin opettaja pisti meidät n. 15 poikaa onnettoman pieneen saliin pelaamaan sisäfutista. Siellä vaan paljain jaloin potkittiin palloa ja toisiamme. Itselläni murtui kerran varvas ja pienempiä kolhuja sattui melkein joka kerta.

Joten vastasin ympäristötieto.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllä liikunta oli koko kouluajan ehdoton lempiane paitsi silloin, kun ohjelmassa oli jotain yleisurheiluun tai telinevoimisteluun liittyvää. Kaukalopalloa, jalkapalloa, pesäpalloa, sählyä, korista jne. pelatessa oli hauskaa, mutta kuntopiirit ja coopperin testit ovat oppilaiden kidutusta.

Ns. realiaineista ehdoton ykkönen oli historia.

-ipa rules
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Liikuntahan se mullakin oli "opetettaja! opettaja! Koska pelataan pesäpalloa?" Biologia ja Maantietokin olivat kivoja aiheita. Varsinkin nitten kalojen sisälmysten tutkiminen.....:)

Edit:Uskomatonta miten noin pieneen edes mahtuu kirj. virheitä
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Re: Oi niitä aikoja

Viestin lähetti tommilin

Ps. Mr Pillikin oppii sitten yläasteen käytyään kirjoittamaan yhdys sanat oikein ennen pottuliujen aloittamista. (:

Huomaa mitä kirjoitin, "itseäni en voi luokitella täysin oppineiden joukkoon".
Huomaa myös mikä oli tarkoituksellista :)

ps. en minäkään silti provosoitunut,
paitsi en osaa vielä pottulijua, niin kuin sinä näköjään:)
varmaan sinäkin opit pottuilemaan sitten sen ala-asteen jälkeen, vai mitä??
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Liikunta

Kyllä se tuo liikunta oli, poislukien telinevoimistelu, joka oli meikäläiselle ihan tuskaa. Vieläkin huvittuneena naureskellaan silloisten luokkakavereiden kanssa kuinka pallopelien "tärkeintä ei ole voitto vaan reilu peli" -fraasi ei pätenyt eikä tappeluiltakaan aina vältytty. Koko luokkamme oli melko hyvässä kunnossa ja liikunta täytti tosiaan tehtävänsä eikä farkuissa ollut mitään asiaa tunneille vaan siinä tapauksessa lähdettiin kotoa hakemaan liikuntavarusteita.

Ei lukuaineetkaan mitään tuskaa tuottaneet ja esim. historia, maantieto ja matematiikka olivat ihan mielenkiintoisia aineita.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,HJK(futis)
Kyllähän se liikunta vie voiton,siis aina silloin kun EI ole telinevomistelua,suunnistusta,hiihtoa tai yleisurheilua. Kaikki pallopelit ovat aina hauskoja. Varsinkin sählyä pelataan aina hampaat irvessä,ja toisia haukkuen.

Hyvänä kakkosena on historia. Jotkut kappaleet ovat todella mielenkiintoisia.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lisään vielä että liikunnassa suorastaan vihaan telinevoimistelua, hiihtoa, salamapalloa (mitä tyhmä opettajamme usein pitää) ja joitan lajeja yleisurheilussa.
 

The Rock

Jäsen
Matematiikka

Ala-asteella olin varsinainen matematiikka-guru, mutta yläasteella, lukiossa ja ammattikorkeakoulussa innostukseni on lopahtanut ja matematiikka on melkeimpä vastenmielisimpiä aineita.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Vanha pelargonia mummon ikkunalla

Äidinkieli on kouluaineista jaloin, mutta ala-asteella ei valitettavasti päästy kaunokirjoitusta pidemmälle, jos sinnekään. Äng-äänneharjoitusten nopeimpia rankaistiin lisätehtävillä: sessioilla Honkkeli Vonkkelin vinkeiden seikkailujen parissa. "Minkävärinen sauva oli Honkkeli Vonkkelin kuuraketissa?" Tämä tieto piti sitten etsiä kellastuneesta 60-lukulaisesta kirjasta ja kirjoittaa huolellisella käsialalla vastaus sitä varten varatulle viivalle. Melko palkitsevaa.

Enklanti oli alkuun jännää, mutta sitten opetettiin, että päin vastoin on vaissövöössö. Vaissövöössöä toistettiin opettajan perässä. Mitenköhän se kirjoitetaan?

Liikuntatuntien kohokohta oli koripallomatsi 3 metriä korkeassa natisevalattiaisessa takahuoneessa. Auringon säteet siivilöityivät ruutuikkunoista. Pallo poukkoili koko ajan katossa ja yli-innokkaat pikkupojat repivät toisiaan; kaikki halusivat koskea palloon, ensimmäistä kertaa kun koripalloa pelattiin. Peli loppui, kun ikkunalaudalta putosi pelargonia-ruukku lattialle. Siirryttiin ulos juoksemaan kuudenkympin aikoja hiekkatielle. Fiksuimmilla oli lantsarit jalassa, koska tiellä oli lätäköitä. En vastaa liikunta.

Vastaan ympäristöoppi, koska ei oppi ojaan kaada. Avaruusasiat ovat jännittäviä. Kuu pyörii itsensä ympäri kerran kuukaudessa näyttäen täten saman puolen koko ajan maahan päin. Tästä kinasin opettajan kanssa ja lopulta hänen käytyään asian opettajainhuoneessa tarkistamassa sain kuulla, että "pyöriihän se hieman, mutta pyöriminen ei ole merkittävää."

Hyvänä kakkosena tulee Saksa (jos ei ole), koska Saksa on paska maa.

Pilli: löytyisikö netistä osoitetta, jossa saisi arvuutella, että missä kuvassa on A ja missä Ä? Vitsivitsi.
 
Viimeksi muokattu:

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Eipä muistu ala-asteelta mieleen juurikaan muuta kuin jälki-istunnot ja se, että luokan nurkkaan, roskakorille kynäänsä teroittamaan, sai mennä vain yksi oppilas kerrallaan. Muuten sinne saattoi pesiytyä "pulinakerho".
Joskus tuli kyllä ihan yksinäänkin teroitettua koko kynä loppuun ja katseltua seinällä olleesta kalenterista ihmisten nimipäiviä.

Lempainetta ei juurikaan tainnut olla, maantieto ehkä lähinnä. Yhden luokkakaverini lempiaine tuohon aikaan oli selvästikin Erikeeper.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liikunta.

Vaikka suunnattomat lahjat minulle liikunnalliseen lahjattomuuten onkin suotu.

Mm. hävisin kuudesluokkalaisena luistelukilpailun kolmasluokkalaiselle tytölle. Miehekkyyteni pelastaakseni haastoin uusintaan. Lähtöviivalla (noin 5 sekunttia ennen itse lähtöä) kirkaisten liukastuin selälleni maahan (semmoinen "potkii ilmaa, luistimet ei pidä, lähtee kallistumaan -jutska) ja takaraivo auki.

Olisin minä kyllä sen uusinnassa voittanut. Perkuleen ylimielinen kolmasluokkalainen.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti Shayne
Eipä muistu ala-asteelta mieleen juurikaan muuta kuin jälki-istunnot ja se, että luokan nurkkaan, roskakorille kynäänsä teroittamaan, sai mennä vain yksi oppilas kerrallaan. Muuten sinne saattoi pesiytyä "pulinakerho".
Joskus tuli kyllä ihan yksinäänkin teroitettua koko kynä loppuun ja katseltua seinällä olleesta kalenterista ihmisten nimipäiviä.

Allekirjoittanut muistaa ala-asteelta kolme asiaa; Antsan liikuntatunnit, hirveän rättikässän opettajan (tukisti, kun en osannut virkata!) ja tappelun erään tyypin kanssa (tuli kesken tunnin riitaa ja niinpä sitä lähdettiin ulos nyrkkeilemään). Kyllä sitä muitakin asioita tulisi mieleen, mutta en nyt jaksa ruveta tunteilemaan..;)
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Ala-asteen lempiaine taisi olla kuvaamataito, sittemmin piirtäjäntaidot on polkeneet paikallaan eikä mikään muu kuin piirtäminen jaksanut kuviksentunneilla kiinnostaa. Enää en paljon piirtämistäkään harrasta.

Liikunta oli ala-asteella ihan tuskaa. Yhtä kuntopiiriä ja telinevoimistelua koko ala-aste. Tai sitten muita lajeja missä olin aina huonoin. Yläasteella keskityttiin sitten suosikkilajeihini sählyyn ja futikseen ja liikunta olikin yhtäkkiä ehdoton ykkönen. Lukiossa se menetti hiukan hohtoaan mutta oli kuitenkin suosikkiaineiden joukossa.

Lukion suosikkiainetta on paljon vaikeampi mennä sanomaan. Ehkä se oli filosofia, ehkä englanti tai ruotsi, ehkä liikunta, ehkä kuvis.

Matematiikka ei aina ollut ratkiriemukasta, mutta mukavana egobuusterina se kuitenkin toimi ala-asteen alusta lukion loppuun, kun olin siinä aina paras. TKK:ssa on sekin ilo viety ja nykyään en vihaa mitään niin paljon kuin matikkaa.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Tyttojen voimistelu ja veisto. Hmm.. ja historia. Nämä nyt ensimmäisinä tuli mieleen, mikä siellä kiinnosti.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Itse en nyt ala-asteella ehkä mikään luokkamme hikipinko ollut, mutten kyllä huonoimpaan. Olin luokat 3-6 YKSITYISKOULUSSA, ja kyllä opetuksen taso ja kaikki muu oli sen mukaista. Uskallan sanoa, että vaikeampaa oli minulla kuin monilla muilla Helsingin kunnallisten koulujen oppilailla. Mutta mitäs aineita oli tässä gallupissa..

LIIKUNTA. Kyllä minä ala-asteen liikunnasta pidin, varsinkin viimeisinä vuosina. Ainoastaan koulumme yhteydessä ollut uimahalli johti runsaaseen uimatuntimäärään, mistä en tykännyt. Muuten ihan jees.

MATEMATIIKKA. Oi, siinä olin läpi ala-asteen ihan OK. Varsinkin alaluokilla, ja jostain syystä myös luokalla 6. Yläasteella alkoi vasta ongelmat syntyä. Tiedoksi Miikallekin, että seiskalla ja etenkin kasilla tulee luultavasti todella vaikeaa olemaan.

YMPÄRISTÖTIETO. Sekin aika hyvä. Etenkin 5-luokan seksuaalikasvatus oli 11-12- vuotiaan pervon pojan mieleen.

KUVATAIDE. (HUOM! Kirjoitusmuoto) Tässä en kyllä loistanut. Ikinä ei tämä kädenjälki ole ollut mitään kaikkein vaikuttavinta kuviksessa. Paitsi että ylemmillä luokilla sain enemmän taiteellista tajua, jolloin siitäkin tuli helpompaa.

ÄIDINKIELI. Tässä olin läpi koulun hyvä. Sama pätee kuin kuviksessa, eli tietynlainen taiteellisuus tuli mukaan kuvaan, jolloin tekstit paranivat.

USKONTO. Aika mitäänsanomatonta. Kuitenkin olin ihan perustasoa.

ENGLANTI. Ainoa kymppini lukuaineista, ellei mussaa lasketa. Eipä sen kummempaa.

HISTORIA. Kiintoisaa opetusta ja hyödyksi myös myöhempinä vuosina. Viihdyin tunneilla.

TEKNINEN TYÖ. Ei ei.. En ollut mitenkään hyvä tässä. Sain yleensä vuoden aikana 1-2 työtä valmiiksi, siinä missä muu luokka teki tuplasti enemmän. Olin vain tosi huono tässä.

TEKSTIILITYÖ. Sama pätee kuin edelliseen. Paitsi että tämä oli vielä kauheampaa.

MUSIIKKI. Varsinkin ylempinä vuosina menestyin. Etenkin, kun minulle oli suotu kohtalainen lauluääni.

RANSKA. A1- kieleni, eli kolmannesta lähtien tätä jouduin kituuttamaan. Todella hieno kieli, mutta pirun vaikea!
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vastasin MUSIIKKI, sillä entisenä musiikkiluokkalaisena en voi muutakaan. Tai voisin, sillä ala-asteella tykkäsin melkein kaikista aineista kuvista ja kansalaistaitoa lukuunottamatta. Uskontokin menetteli (opetus oli TOSI huonoa ja kuivaa), kun lähes joka toinen ussantunti korvattiin lauluharjoituksilla.

Ainoa, mitä musiikintunneilla inhosin, oli laulukokeen laulaminen muun luokan edessä, mitään kauheampaa kokemusta ei olekaan esipuberteettiselle tyttölapselle! Yläasteella musiikki-innostus puhkesi sitten täyteen kukkaan, mutta soittaminen ei innostanut. Nyt sitten harmittaa, kun osaan kyllä nuotit mutta säestäminen pianolla ei onnistu eikä huilukaan soi.

Matematiikka oli ala-asteella kivaa (kuin myös yläasteella ja lukiossa, amk:n open opetus tappaa mielenkiinnon; enemmän teoriaa kuin käytäntöä). Me luokan "matikkanerot" saatiin laskea kirjaa vapaasti eteenpäin (enkä siis vieläkään osaa kunnolla prosenttilaskuja) ja niinpä me sitten kilpailtiin siitä, kuka saa ensimmäisenä laskettua kirjan loppuun. Mieletöntä laskemista mutta silti kivaa.

Liikunta oli tietenkin kivaa, paitsi Cooperin testi. Kyllä muuten kohotti itsetuntoa, kun olin vielä ala-asteella luokan poikia (4kpl) nopeampi satasella. Yleisurheilu ja hiihto(!?) olivat lempilajeja sählyn kera. Lentopallo ei ollut kivaa kun peli oli hieman katkonaista, lukiossa se sitten muuttui mukavaksi kun pallon annettiin pompata kerran ennen palautusta tjsp.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös