Leijonien suurin saavutus

  • 18 932
  • 79

Lejonien paras saavutus

  • Calgary 1988

    Ääniä: 9 2,9%
  • Kanada Cup 1991

    Ääniä: 6 1,9%
  • Ruotsi 1995

    Ääniä: 61 19,8%
  • World Cup 2004

    Ääniä: 62 20,1%
  • Torino 2006

    Ääniä: 170 55,2%

  • Äänestäjiä
    308

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan periaatetason jossitteluna voi verrata MM-kisoja 1994 ja 1995. Oliko -94 niukka hopea parempi kuin seuraavan vuoden selvä kulta, koska 1994 olivat NHL-pelaajat mukana? Tuskin juuri kenenkään mielestä oli.

Kisojen "tasoa" on aina vaikea verrata pelkkien nimien perusteella, koska nimekäs joukkue ei automaattisesti tarkoita likimainkaan samaa kuin hyvä.

Paremmuuteen moni liittää odotukset, mutta mennäänkö tässä vain henkilökohtaisiin iloisiin yllätyksiin? Että parhaat kisat ovat ne, joista ei osannut uskoa. Silloinhan MM-1992 on ylivoimainen voittaja.
 

lihaani

Jäsen
Edelleenkin pidän ainoaa arvokisavoittoa eli MM95:ttä suurimpana saavutuksena. Ei se silti muuta tosiasiaa, että Torinon välieräpeli Venäjää vastaan oli eräs jääkiekon historian upeimmista peleistä. Millä mittapuulla hyvänsä.

Ihmettelen kuinka Punakeltainen Kapina puhuu näin halveksuen junteista tuulipukukansasta? Itse riemulla pukeuden vanhaan Myllys #35 paitaan ja hassunkuriseen tekonenään maajoukkuepelissä. Voinpa hieman ördlätä pikkukännissäkin. Ja olen aivan varma, että olen vähintäin yhtä hyvä ja arvokas jääkiekon seuraaja kuin Punakeltainen Kapina. Miksi en olisi? Samoin kuin kaikki muutkin katsomossa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Ahaa, siis väärin voitettu kulta. Tulos ei ratkaise, vaan kulta pitää olla mahdottomasta altavastaajan asemasta voitettu, muihin nähden ylivoimaisella pelillä ja mielellään vielä niin, että joka Suomipoika on edes nivusvaivainen ja finaaleissa Ruotsi on vastassa Hannu Hanhi -joukkueella. Tuomarien pitää olla meitä vastaan. Ja silti voitamme kaikki, taustalla soi Eye of Tiger ja Suomen valmentajana toimii Jeesuksen kaksoiveli.

Juuri tätä minä tarkoitin. Hohhoijaa taas...

Ei se ole Suomen ongelma, että satuimme 1995 olemaan turnauksen paras joukkue. Suomi sen kullan voitti ihan ansaitusti ja hyvällä pelillä, mutta turha sitä saavutuksena on rinnastaa turnauksiin, jossa menestystä on tullut maailman kovimpia kohtaan ja vieläpä laajalla rintamalla.

Tuulipukuhousumiehet eivät saa tehdä mitään, ainoastaan Punakeltainen Kapina ja muut jääkiekosta jotain tietävät saavat hypellä ilopissat päässään hölskyen.

No kyllähän ne tuularit hyppivät 2006 Torinonkin jälkeen, eikä siinä varsinaisesti ole mitään pahaa. Huvittavaa glory hunttausta tuulipuvuissa, junttimaisuutta junttimaisessa paketissa.

Ei se silti sen saavutuksen arvoa keikauta suuntaan tahi toiseen. Ei sekään, mitä minä teen. Mutta on hyvä pitää edelleenkin mielessä lähtökohdat, vastukset ja faktat, kun mitataan saavutuksia toisiinsa nähden. Siinä olisi hyvä tietää jääkiekosta jotain, kun ko. arviota haluaa objektiivisesti tehdä.

Sivuhuomiona mainittakoon, että itselleni Jokerien mestaruus aiheuttaisi suuremmat ilopissat kuin Suomen olympiakulta jääkiekossa, mutten silti pitäisi ensin mainittua kovempana saavutuksena. Subjektiivinen kokemus ja objektiivinen totuus ovat täysin irrotettavissa toisistaan.

Ja ei, mielipiteeni ei ole se objektiivinen totuus. Mutta kun sitä vertailua ihan osaamisen kanssa tehdään, niin asiat saadaan kyllä esille ja järjestykseen niiden ansaitsemalla tavalla.
Ei vaiskaan, kunnioitan ihan oikeasti mielipiteitäsi, mutta pakkoko ne on pukea tuollaiseen kieliasuun?

Minäkin toki sinun.

Koska tykkään kirjoittaa räväkästi ja ehkä hiukan provosoivastikin, siitä saa yleensä mielenkiintoisemmat keskustelut, kun jonkun harmaaseen lässytykseen ja kiva kiva -myöntelyyn lähinnä tukehtuu tylsyyttänsä.

Muutenkin kirjoitan kaikki sähköpostit nöyristellen ja persettä nuollen, niin näin "vapaa-aikana" ihan mielelläni annan sitten palaa juuri niinkuin siltä tuntuu.

Harmi, että internet ja nettikeskustelu tuntuu varsinkin täällä olevan monelle niin ylitsepääsemättömän vakava asia. Mukava nähdä, ettet sinä kuulu heihin :)

Ihmettelen kuinka Punakeltainen Kapina puhuu näin halveksuen junteista tuulipukukansasta? Itse riemulla pukeuden vanhaan Myllys #35 paitaan ja hassunkuriseen tekonenään maajoukkuepelissä. Voinpa hieman ördlätä pikkukännissäkin. Ja olen aivan varma, että olen vähintäin yhtä hyvä ja arvokas jääkiekon seuraaja kuin Punakeltainen Kapina. Miksi en olisi? Samoin kuin kaikki muutkin katsomossa.

Tottakai olet. Ja niin ovat ne muutkin. Ei kysymys nyt ole minun nostamisesta jollekin jalustalle, vaan suurimpien saavutusten suomalaisessa jääkiekossa nostamista sille.

Ja sinne ei MM-kulta nouse.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Ei se ole Suomen ongelma, että satuimme 1995 olemaan turnauksen paras joukkue. Suomi sen kullan voitti ihan ansaitusti ja hyvällä pelillä, mutta turha sitä saavutuksena on rinnastaa turnauksiin, jossa menestystä on tullut maailman kovimpia kohtaan ja vieläpä laajalla rintamalla.

Nythän siis etsitään kovinta saavutusta, ei kovinta YLLÄTYSTÄ.

Otetaanpa esimerkki, viime MM-kisojen Tsekki. He voittivat olympialaisten jälkeiset MM-kisat, johon maailman huipuista osallistuivat vain ne, joita huvitti. Sillä joukkueella äärimmäisen kova saavutus, mutta koska kyseessä olivat post-olympic-höntsäMM-kisat, sinun logiikallasi heidän pitäisi hävetä ja piilotella saavutustaan.

Toinen (kärjistetty) esimerkki: Kolmena viime vuotena Venäjä on ollut aika suvereeni (2 kultaa, 1 hopea). Koska he ovat olleet niin ylivoimaisia, kisat ovat olleet heidän näkökulmastaan aivan höntsätasoa. Silloinhan loogisesti he eivät ole saavuttaneet juuri mitään hienoa.

MM-kulta on aina MM-kulta. Ei 95 kellään ollut mukana NHL-pelaajia, joten taso oli sama kaikille. Suomi nyt sattui vain pelaamaan alusta loppuun paremmin kuin muut, ei se himmennä saavutuksen laatua.


Ja pieni maininta provoilutyylistäsi: sen ymmärtäisi paljon paremmin, jos mukana olisi itseironiaa. Satunnainen lukija huomaa vain, että haukut 95-kullan, Suomen kansan, MM-kisat, Jatkoajan nimimerkkejä, purjehduskilpailut, siskosi, maanviljelijät, virtsaamisen jalon taidon yms yms.

Mutta siis pääasiahan on, että keskustelut ovat mielenkiintoisia vain sinun objektiivisesta näkökulmastasi...

... sanoi objektiivisuuden multihuipentuma ja elävä orgasmi, Keltainen Jaffa.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainakin nykyajan kisoissa arvostaisin lätkän MM-kullan vain hieman salibandyn MM-kultaa korkeammalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös