Left ja right jäällä ja elämässä?

  • 7 645
  • 62

Kätisyys elämässä ja kaukalossa

  • Olen oikeakätinen, pelaan leftiltä.

    Ääniä: 124 59,6%
  • Olen oikeakätinen, pelaan rightilta.

    Ääniä: 42 20,2%
  • Olen vasenkätinen, pelaan leftiltä.

    Ääniä: 13 6,3%
  • Olen vasenkätinen, pelaan rightilta.

    Ääniä: 22 10,6%
  • Olen molempi käsinen tai kädetön tai haluan muuten vaan vastata jotain omaperäistä.

    Ääniä: 7 3,4%

  • Äänestäjiä
    208

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Kenttäpelaajana right, mutta pesäpallossa räpylä oli vasemmassa kädessä. Eli jos olisin joskus mennyt maaliin, olisi pitänyt pelata leftinä. Futiksessa oikeella, samoin kirjoittaessa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kirjoitan oikealla mutta vasemmalla saan ymmärrettävää käsialaa aikaiseksi. Kiekossa left mutta olen joskus rigtilta koittanut ja rannari lähtee jotenkuten yläpeltiin. Muu toiminta oli kyllä aika heikkoa.

Ammuttaessa aseella oli opeteltava junnuna ampumaan vasemmalta puolelta koska en saa vasenta silmää kiinni ilman että oikea menee myös kiinni. Nykyään tässä vasen puoli dominoi täysin ja oikealta ammuttaessa asento tuntuu erikoiselta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen oikeakätinen, golfaan oikealta puolelta, mutta sählyä pelaan vasemmalta puolelta. Aikoinaan olin oikeajalkainenkin, mutta sitten menin murtamaan kyseisen jalan ja siitä lähtien olen ollut enemmän tai vähemmän umpivasuri.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tähän mennessä en oo vielä lajia tai välinettä löytänyt, mistä en ottaisi kiinni "leftinä". Aina oikea käsi mailan tai muun välineen päähän ja vasen käsi lajista ja välineestä riippuen johonkin keskiosaan. Aseella ammuttaessa oikea silmä on tähtäinten takana. Golfia oon joskus pakon edessä lyönyt "rigtinä" ja en sitä kovin omaksi jutuksi kokenut. Mikäli joskus golfaamaan innostuisin, niin luultavasti siihenkin hommaisin leftin mailat. Ja niin, oikeakätinen olen. Vasenta kättä käytän kiinniottamiseen, mihinkään muuhun tarkempaan hommaan se ei sovellu. Jalkapallossa oikea on vahvempi jalka, vasuri ei nyt aivan onneton ole, mutta mieluummin silti koitan aina kääntää oikean jalan kautta.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse muuten perus oikeakätinen ja left mutta pesäpallossa en ymmärrä miksi lähes kaikki muut vastaavan kombon omaksuneet lyövät silti oikealta. Aiheutti aina joskus koulussa hämmästystä ja jopa pientä kitinää opettajilta ja oppilastovereilta kun ilmoitin lyömään tullessa vasen. Siis miksi te muut oikeakätiset leftit pesäpallossa ikään kuin ette ole enää leftejä. Joskus kokeillut tuolta "normaalilta" puolelta lyömistä ja eihän olkapäät ja kädet edes suostu heilauttamaan mailaa tuossa asennossa.
 

Ribals

Jäsen
Pesäpallossa lyöjät, ketkä lyövät syöttölautasen oikealta puolelta kotipesän takaa katsottuna ovat "vasureita". Itse olen "oikuri" eli lyön syöttölautasen vasemmalta puolelta kotipesän takaa katsottuna. Tiedän myös paljon pelaajia, ketkä lyövät ristiotteella, eli kädet ns. "väärinpäin". Eli oikurina oikea käsi alhaalla ja vasurina vasen käsi alhaalla.

Olen oikeakätinen, lätkää pelaan leftiltä. Palloa heitän oikealla kädellä eli räpylä on vasemmassa kädessä. Olen oikeasilmäinen. Jalkapallossa olen oikeajalkainen. Mutta esim. kinkatessa vasen jalkani on parempi. Eli olen tälläinen aika perus oikeakätinen pallopelien dominointiosaston pelaaja. :)
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Itselläni lista menee seuraavasti;
- jääkiekko, left
- sähly, left
- ampuminen, vasen käsi tukee liipasinta puristetaan oikealla
- räpylä, kumpi tahansa
- pesäpallo, lyön oikealta
- golf, lyön oikealta
- tennis, pelaan oikealla kädellä.

Monet tuttavat ovat ihmetelleet tuota pesiksen ja golfin poikkeavuutta tuossa listalla. Itselleni hyvinkin yksinkertaista. Laji kun laji, niin kädet ovat aina samoin päin, mailan asento vaan vaihtelee lajista riippuen.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Itse muuten perus oikeakätinen ja left mutta pesäpallossa en ymmärrä miksi lähes kaikki muut vastaavan kombon omaksuneet lyövät silti oikealta. Aiheutti aina joskus koulussa hämmästystä ja jopa pientä kitinää opettajilta ja oppilastovereilta kun ilmoitin lyömään tullessa vasen. Siis miksi te muut oikeakätiset leftit pesäpallossa ikään kuin ette ole enää leftejä. Joskus kokeillut tuolta "normaalilta" puolelta lyömistä ja eihän olkapäät ja kädet edes suostu heilauttamaan mailaa tuossa asennossa.

Täysin sama juttu minulla. Muuten olen täysin oikeakätinen/-jalkainen, mutta pesäpallossa lyön "väärältä" puolelta. Golfia taas pelaan vasen kylki edellä jostain syystä paremmin, vaikka tuo kyllä jotenkin sujuu myös toisinpäin. Mielenkiintoista, että vasen käteni on kuitenkin selkeästi vahvempi , jos puhutaan pelkästä voimasta, mutta ei tuolla kauheasti muuta voi tehdä.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Itse muuten perus oikeakätinen ja left mutta pesäpallossa en ymmärrä miksi lähes kaikki muut vastaavan kombon omaksuneet lyövät silti oikealta. Aiheutti aina joskus koulussa hämmästystä ja jopa pientä kitinää opettajilta ja oppilastovereilta kun ilmoitin lyömään tullessa vasen. Siis miksi te muut oikeakätiset leftit pesäpallossa ikään kuin ette ole enää leftejä. Joskus kokeillut tuolta "normaalilta" puolelta lyömistä ja eihän olkapäät ja kädet edes suostu heilauttamaan mailaa tuossa asennossa.

Johtuisiko tämä ero käsistä. Jääkiekossa leftiltä pelaavalla luonnollisesti vasen käsi alempana, ja pesäpallossa puolestaan rightilta lyövillä on ymmärtääkseni vasen käsi alempana? En tiedä onko mitään vaikutusta asiaan, mutta kuulostaisi edes jossain määrin loogiselta.

Nuorempana pystyin pelaamaan kummaltakin puolelta jääkiekkoa ja sählyä. Sittemmin jäi leftin puoli olemattomalle treenille, mutta edelleenkin keskivertoa paremmin sujuu väärältä puolelta pelaaminen. Urheilun ulkopuolella olen täysin oikeakätinen. Vasen lähinnä roikkuu mukana.
 

redpecka

Jäsen
Olen kyllä jo joskus vastannut vastaavaan kyselyyn, mutten löytänyt kuin tämän. Pääasia, että joku löytyi kun tuli pakottava tarve oikeakätisenä kertoa...

...että lätkämaila-left, pesismaila-right, minigolfmaila-kumpikin käy - fiiliksen ja radan muodon mukaan monesti steppailen puolelta toiselle etsien sitä oikeaa tuntumaa (onko tarkkuutta vaativa lyönti vai tarvitaanko voimaa). Tosin nyt kun tässä huidon, niin jos isoon golfiin joutuisin niin luontevampaa olisi tempaista pallo lepikkoon oikea käsi alhaalla.

Maalivahtina mulla olisi räpylä vasemmassa kuten baseballissa ulkokentällä, jotta vahvempi heittokäsi olisi vapaana. Pingis ja muut tennikset menee oikeakätisenä tietenkin oikealla. Kaljan avaan niin, että vasemmalla pidän laitteesta kiinni ja oikealla taivutan sen nipsun.

Turvavyön saan paremmin kiinni pelkääjän paikalta kun voi vahvemmalla kädellä vetää sen siihen vastakappaleeseen kiinni (tämä niisä maissa siis missä ajetaan oikeita kaistoja eteenpäin ja autot suunniteltu siten).
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat

Olen molempi käsinen tai kädetön tai haluan muuten vaan vastata jotain omaperäistä.​

@FASlapsi kaappasi tilini ja tämä on nyt tämmöistä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Olen oikeakätinen ja -mielinen!

Pelasin kiekkoa leftiltä ja maalissa ollessani maila oli oikeassa ja räpylä täten vasemmassa kädessä. Löin pesäpalloa vasemmalta ja räpylä oli vasemmassa kädessä, jotta oikea käsi jäi heittokädeksi. Lentopallossa kunnon juntat lähtivät oikealla kädellä, mutta kierot tiputukset ja takakentän sijoitukset tein myös vasurilla. Jalkapallossa olin oikeajalkainen, kun piti kunnolla tykittää, mutta kyllä harhautukset, syötöt ja lyhyet keskityksetkin lähtivät myös vasurilla. Pituutta hyppäsin oikealla ponnistaen, kuten korkeuttakin, mutta kolmiloikassa en osannut ratkaista, kummalla jalalla lankulta kannattaisi lähteä - kumpikin toimi tuloksellisesti suunnilleen yhtä hyvin. Aitajuoksussa aidat ylitin oikealla jalalla ponnistaen, vasemmalla siitä ei tullut yksinkertaisesti yhtään mitään. Yksi laji, missä olen umpivasuri, on ammunta, johtuen oikean silmäni huonosta näöstä. Se on hieman hankalaa normi aseilla, kun ejektorit heittävät hylsyn näkökentän poikki ja latausliikkeen joutuu tekemään tukikädellä eli oikealla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös