Left ja right jäällä ja elämässä?

  • 7 444
  • 62

Kätisyys elämässä ja kaukalossa

  • Olen oikeakätinen, pelaan leftiltä.

    Ääniä: 124 59,6%
  • Olen oikeakätinen, pelaan rightilta.

    Ääniä: 42 20,2%
  • Olen vasenkätinen, pelaan leftiltä.

    Ääniä: 13 6,3%
  • Olen vasenkätinen, pelaan rightilta.

    Ääniä: 22 10,6%
  • Olen molempi käsinen tai kädetön tai haluan muuten vaan vastata jotain omaperäistä.

    Ääniä: 7 3,4%

  • Äänestäjiä
    208
Suosikkijoukkue
Jyp, Rangers
Ensialkuun on todettava että löysin kyllä yli vuosikymmen sitten perustetun ketjun "Left/right". Sen äänestyksestä saakin sen perusseikan selville että noin 2/3 pelaa leftiltä, mutta tämä ei vielä riitä.

Erään vanhan (ja väärän) käsityksen mukaan oikeakätiset pelaavat leftiltä ja ne jotka eivät taivaaseen pääse rightilta. Itse olen juurikin todiste että ei näin: Olen oikeakätinen, en ole menossa mihinkään taivaaseen ja pelaan rigtilta.

Annetaan prosenttien kertoa miten tämä homma nyt menee.

e. se niistä typoista mikä osu silmään.
 

Nick Neim

Jäsen
Sama homma kuin aloittajalla. Kirjoitan oikealla ja pelaan jääkiekkoa ja salibandya rightilta. Tämähän ei toki riitä, vaan pelaan biljardia kuten useat vasenkätiset (ainakin ymmärtääkseni), eli oikea käsi edessä. Muuten vasurista ei ole yhtään mihinkään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen kai joku sekakätinen... Kirjoitan(pää-asiassa) vasurilla ja pelaan rightilla mutta muuten teen kaiken, esim. heitän palloa oikeakätisesti. Opettajien ilmeet oli hassut kun koulussa aikanaan jouduin kirjoittamaan liitutaululle niin silloin kirjoitin oikealla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kanadassa on aiheesta kirjoitettu kirjoja ja tehty tieteellistä tutkimusta. Tärkeää ei ole kätisyys vaan silmäisyys. Johtava silmä voi olla oikea tai vasen kätisyydestä riippumatta. Kun ammut aseella, kumpi silmä on tähdätessä auki? Se on johtava silmä ja sen pitäisi kanadalaisten oppien mukaan olla kiekkoa laukaistessa lähempänä jäätä. Vasensilmäiset leftejä ja oikeasilmäiset righteja.
Aivan varmasti jotkut pelaavat hyvin silmäisyydestä piittaamatta.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Oikeakätinen, Left mailana, Pesäpalloa lyön vasemmalta (rapsä vasemmassa) ja palloa potkin vasemmalla jalalla.
Jotain vikaa päässä varmaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kanadassa on aiheesta kirjoitettu kirjoja ja tehty tieteellistä tutkimusta. Tärkeää ei ole kätisyys vaan silmäisyys. Johtava silmä voi olla oikea tai vasen kätisyydestä riippumatta. Kun ammut aseella, kumpi silmä on tähdätessä auki? Se on johtava silmä ja sen pitäisi kanadalaisten oppien mukaan olla kiekkoa laukaistessa lähempänä jäätä. Vasensilmäiset leftejä ja oikeasilmäiset righteja.
Aivan varmasti jotkut pelaavat hyvin silmäisyydestä piittaamatta.

Mielenkiintoinen pointti. Näinhän se todellakin menee itselläkin lajeissa missä sillä on merkitystä mm lätkä, salibandy, biljardi. Ja pesäpallo kuten golf menevät myös vasemmalta, sehän on hyvin pitkälti samanlainen heijari kuin lämääminen. Mutta taas jo nappulaliigassa fudista halusin pelata molemmilla jaloilla, siis skodata ja syöttää, vaikkakin oikea on vahvempi mutta tuo halu monipuolisti pelia ihan helvetisti ja suosittelen sitä kaikille jotka koutsaavat junnuja. Toinen esimerkki nyrkkeilystä mitä vuosia harjoittelin tosissaan, sielläkin oikeakätisenä kehitettiin ensiksi vasen erittäin vaaralliseksi, oikea kyllä tuli mukana ihan melkein itsestään, mutta lopputulos on paljon tehokkaampi kun esim vasemmalla koukulla pystyy tekemään vastaavia nopeita ratkaisuja mitä Klitschko viime lauantaina. Kaksikätisyys ja jalkaisuus kunniaan.

_
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Sama kuin aloittaja täälläkin: olen oikeakätinen ja rightin pelaaja

Lapsena muistan kuulleeni väitteen, että mailakätisyys määräytyisi ihan sillä perusteella, että kumman kätisen mailan "sattuu" ensimmäisenä saamaan lapsena käteensä. Tiedä sitten miten esimerkiksi tuo finnjewelin mainitsema tutkimus asiaan nivoutuu. Sen muistan elävästi, että esimerkiksi koulussa sählyä pelattaessa rightin puolen mailoja oli aina tarjolla paljon vähemmän, koska enemmistö oppilaista oli aina leftejä. Meillä oli kova kisa, että kuka ehti ensin napata ne vähäiset rightin mailat, sillä muistaakseni niitä oli toisinaan niin vähän ettei kaikille meinannut siltikään riittää vaikkei meitä monta rightin kaveria edes ollut :D
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Oikeakätinen ja pelaan leftiltä. Tosin ammun vasemmalta puolelta. Olen siis pirun kätyri. Faija on erikoinen tapaus. Vasenkätinen, pelaa rightilta, ampuu vasemmalta ja heittää palloa oikealta
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen vasenkätinen ja pelaan rightilta...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oikeakätinen, pelaan rightia, oikea silmä dominoiva ja ammun oikelta. (mutta kykenen myös ampumaan lähes yhtä hyvin vasemmalla kädellä)
Edit: pitäisi kai lisätä että olen kehittynyt iän myötä lähes kaksikätiseksi, vain kirjoittaminen ei suju vasurilla. Lähes kaikki muu kyllä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Umpioikeakätinen, -jalkainen ja -silmäinen, leftiltä "piiskataan". Jos vasen käsi, jalka ja silmä poistettaisiin, huomaisinkohan puutoksia lainkaan, niin vähän niitä käytän.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Oikeakätinen ja pelaan rightilta. Molarina hanskakätenä left joka tuottaa hankaluuksia jos joutuu mokkena pelaamaan mailalla. Futiksessa umpioikeajalkainen, vasurilla ei pysty potkaisemaan yhtään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kanadassa on aiheesta kirjoitettu kirjoja ja tehty tieteellistä tutkimusta. Tärkeää ei ole kätisyys vaan silmäisyys. Johtava silmä voi olla oikea tai vasen kätisyydestä riippumatta. Kun ammut aseella, kumpi silmä on tähdätessä auki? Se on johtava silmä ja sen pitäisi kanadalaisten oppien mukaan olla kiekkoa laukaistessa lähempänä jäätä. Vasensilmäiset leftejä ja oikeasilmäiset righteja.

Aika mielenkiintoista. Olen ampunut elämäni aikana armeijassa sekä rynnäkkö- että konekiväärillä, ja niissä luonnollisesti oikeakätisyydestä johtuen tähtääminen tehtiin oikealla silmällä. Vasenta kun olisi ollut aika hankala survoa tähtäimeen käsien asennon ja siitä johtuvan ruumiin asennon vuoksi. Sama homma esimerkiksi ilmakiväärillä tai jousipyssyllä ammuttaessa. Pistoolilla ampuminen olisi varmaan ainoa, jossa tuon silmäisyyden pystyisi "testaamaan". Itse olen ampunut ilmapistoolilla joskus vuosia sitten kokeilumielessä, mutta en muista yhtään, että kumpaa silmää käytin tuossa. Voisin nopeasti heittää, että oikeaa käytin siinäkin.

Leftinä pelailen kuitenkin mailapelejä. Pesäpalloa taas löin koulussa aina kädet väärinpäin. Olin siis lautasen vasemmalla puolen, jolloin oikeaoppisesti pitäisi kai olla oikea käsi ylempänä. Itselläni oli vasen. Sain kuulla siitä aina koulukavereilta kuittailua, kunnes liikunnanopettajani ärähti ja kertoi Super-pesiksessäkin pelaavan monia noin lyöviä, vaikka se harvinaisempi tapa onkin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Umpioikea, vasuriila ei saa puoltakaan senttiä vedettyä suoraa viivaa. Pöytää naputellessa huomaaa, ettei vasen käsi naputa puoliksikaan niin lujaa kuin oikea, vaikka kuinka yrittäisi. Leftiltä luonnollisesti pelaan ja oikealta lonkalta ammun.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aika mielenkiintoista. Olen ampunut elämäni aikana armeijassa sekä rynnäkkö- että konekiväärillä, ja niissä luonnollisesti oikeakätisyydestä johtuen tähtääminen tehtiin oikealla silmällä.

Ampuma-asentokin on sitten näköjään (!) aika yksilöllistä. Minulla ei ole mitään vaikeuksia tähdätä vasemmalla silmällä ja painaa liipasinta oikean käden etusormella. Niin rynnäkkö-, tai muilla kivääreillä tai haulikolla ampuessa. Aseen tukki siis oikeassa kainalossa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olen oikeakätinen ja pelaan leftiltä. Ois kyllä kiva jos ois righti sillä joka kevät sais hyvän mailan halvalla urheilukauppojen alennusmyynneistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ampuma-asentokin on sitten näköjään (!) aika yksilöllistä. Minulla ei ole mitään vaikeuksia tähdätä vasemmalla silmällä ja painaa liipasinta oikean käden etusormella. Niin rynnäkkö-, tai muilla kivääreillä tai haulikolla ampuessa. Aseen tukki siis oikeassa kainalossa.

Voi toki olla, että muistan väärinkin asian. Ehkä olen tehnyt valintani sitten automaattisesti vahvemman silmäni perusteella, ja olen sitten tulkinnut mielessäni, että valintaa ohjaa kropan asento.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Tämä aihe on itseänikin kiinnostanut aina ja olen koittanut vähän asiaa aina silloin tällöin tutkiakin, hyvä etten ole ainoa jota nämä jutut kiinnostaa. Itse olen oikeakätinen right, mutta pystyn pelaamaan leftin mailallakin, voimaa ei tosin silloin saa vetoihin niin paljon kuin rightilla pelatessa. Pesäpallomailalla lyön oikealta, ja golfmailallakin huiskin rightilta. Velipoika taas on oikeakätinen lefti, joka golfaa myös leftinä mutta muistaakseni pesäpallomailalla lyö ns. oikea käsi "alempana", eli oikealta.

Heittää en osaa kummallakaan kädellä, mutta oikea käsi on jokatapauksessa se vahvempi käsi jolla heittoon saa edes jotain potkua taakse. Oikeassa kädessä olen myös pitänyt rannekelloa koko ikäni, vaikka yleensä oikeakätiset pitää vasemmassa kädessä. Jaloista taas oikea on vahvempi, eikä ainakaan futiksessa vasurista ollut iloa kuin ehkä vastustajalle. Tuo silmähomma on sikäli hauska, että olen melkein koko ikäni ampunut molemmat silmät auki. Asetta pidän aina oikeakätisesti.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oikea puoli dominoi joka osa-alueella paitsi mailaa heilutellessa, eli leftillä lätkitään kiekkoa. Vasemmalla kädellä saan kirjoitettua hieman kolmivuotiasta huonommalla käsialla ja vasemmalla jalalla potkaistua jalkapallon noin viiden metrin päähän. Jännä tuo finnjewelin mainitsema tutkimus, sillä olen niin umpioikeasilmäinen, ettei toista löydy. Vasen silmä heiluu vain mukana enkä käytä sitä mihinkään, en edes tarkenna vasemmalla silmällä (esimerkiksi tietokoneen näytölle tätä viestiä kirjoittaessa). Koitin lukea vasemmalla silmällä näitä tekstejä, mutta hahmotus on tuolla niin onnetonta, ettei siitäkään oikein mitään tullut.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Heittää en osaa kummallakaan kädellä, mutta oikea käsi on jokatapauksessa se vahvempi käsi jolla heittoon saa edes jotain potkua taakse. Oikeassa kädessä olen myös pitänyt rannekelloa koko ikäni, vaikka yleensä oikeakätiset pitää vasemmassa kädessä. Jaloista taas oikea on vahvempi, eikä ainakaan futiksessa vasurista ollut iloa kuin ehkä vastustajalle. Tuo silmähomma on sikäli hauska, että olen melkein koko ikäni ampunut molemmat silmät auki. Asetta pidän aina oikeakätisesti.
Tämähän on ainoa oikea tapa ampua, tuolloin etäisyyksien arviointi, hahmottaminen jne toimii. Siltikin toinen silmä on dominoiva. SIlmän dominointi on helppo testata.
Tähtäät sormella jotakin vähän kauempana olevaa kohdetta, molemmat silmät auki. Sitten suljet vuorotellen silmät ja katsot kummalla silmällä sormi on maalin kohdalla. Se on siis dominoiva.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hiukan kuin Hirvonen, mutta vasen silmä on kuitenkin hyötykäytössä, minkä takia en käytä vielä monitehoja. Lähelle en näe käsivarren mitan verran, kauas näkee vielä vasen. Tähtäys (kameralla ja pyssyllä) oikealla silmällä. Ihmettelen hiukan tuota tutkimusta.
 
- oikeakätinen
- kiekkoa, keihästä, kuulaa oikealla
- jos kädessä "racket" tai "club", niin oikeakätinen
- jos kädessä "stick", "cue" tai "bat", niin vasenkätinen
- räpylä vasemmassa
- oikea silmä dominoi ammunnassa
- oikea jalka vahvempi futiksessa (ei kuitenkaan umpijalkainen)
- vasen jalka dominoi lähtötelineissä ja lankulla
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä mainitsemani tutkimus perustelee asiaa niin, että lätkänpelaaja saa laadukkaamman laukauksen aikaan, kun hän osuu mailalla kiekkoon mahdollisimman hyvin. Tähtäys tapahtuu siis laukaisuhetkellä ensisijaisesti kiekkoon, eikä maalin ala-/ylänurkkaan/veskarin länkiin. Tämä teoria ei tietysti toimi kaikille, jotkut varmaan pystyvät näkemään kiekonmentäviä reikiä maalilla ja tähtäävät laukaisuhetkellä sinne. Tietävät ehkä osuvansa mailalla riittävän hyvin kiekkoon erikseen tähtäämättä.
 
Viimeksi muokattu:

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Tämähän on ainoa oikea tapa ampua, tuolloin etäisyyksien arviointi, hahmottaminen jne toimii. Siltikin toinen silmä on dominoiva. SIlmän dominointi on helppo testata.
Tähtäät sormella jotakin vähän kauempana olevaa kohdetta, molemmat silmät auki. Sitten suljet vuorotellen silmät ja katsot kummalla silmällä sormi on maalin kohdalla. Se on siis dominoiva.

Sitä mieltä minäkin olen, ei oikein toinen silmä kiinni ampuminen luonnistu. Piti oikein kokeilla, oikea silmä tuntuisi olevan se dominoivampi, mutta pistoolin kanssa jostain syystä tuntuu siltä että vasen silmä olisi jotenkin vahvemmassa roolissa. Anyway, oikea tuomitaan dominoivaksi tuon testin perusteella.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
oikeakätinen ja:
- jääkiekko- ja sählymailat on left
- räpylä vasemmassa
- tenniksessä syötän oikealla
- pesäpallossa lyön oikealta
- golfissa (kokeillut vasta pari kertaa) onnistuu kummalta puolelta tahansa yhtä hyvin ja huonosti
- ammun ase oikeaa olkapäätä vasten
- veneellä/kajakilla meloessa vasen käsi alhaalla
- pihalla haravointi onnistuu kummin päin tahansa

Monissa asioissa kyllä huomaa, että se mitä kokeilee ensin, jää dominoivaksi. Esim. golf ja pesis, alussa on/oli ihan sama kummalta puolelta lyö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös