Lautapelien kuningas...
on tietenkin Scrabble. Sanapeli, jossa laudalle pitää "loihtia" sanoja, joilla on sitten kirjainten mukaiset pistearvot. Laudalla on tupla- ja triplaruutuja niin yksittäisiä kirjaimia kuin kokonaisia sanojakin varten. Erinomainen älypeli, joka vaatii niin laajaa sanavarastoa kuin taktista osaamistakin. Sekä tietenkin hyvää hahmotuskykyä ja hoksottimia. Suomalaisessa Scrabblessa oma ennätykseni on 326 (muistikuva oli 411 pistettä, mutta kirjanpidosta en tuollaista tulosta kuitenkaan löytänyt). Viime aikoina ei laudalla ole tullut pelailtua suomalaista scrabblea, vaan olen viimeisen vuoden pelannut verkossa Jenkkilän versiota ko. pelistä. Sitä myötä olen myös oppinut pelanneeni aika tiukoilla säännöillä suomenkielistä versiota, joten ennätys voisi olla korkeampikin.
Tosiaan olen viimeisen vuoden pelannut vaihtelevalla aktiivisuudella englanninkielistä Scrabblea jenkkejä ja brittejä vastaan. Hieman tuulimyllymeininkiähän se on, mutta on tässä kehitystäkin tapahtunut. Siinä missä ennen kaikki vastustajat olivat minulle pahoja, niin nyt pystyn haastamaan tasapäisesti jo 600-700 pisteen rankingin omaavia pelaajia. Oma ranking on tällä hetkellä 830, mutta siinä on ilmaa välissä n. 300-400 pistettä. Huippujen rankingit pyörivät 1800-2000 välilmaastossa. Hieman heikompien pelaajien rankingit 200-400 välillä. Aivan "puhtailla" keinoilla en peliä pelaa. Joudun vieläkin lunttaamaan 2 ja 3 kirjaimen mittaisia sanoja pelin aikana sanalistasta. En niin paljoa jaksa panostaa, että alkaisin niitä toden teolla ulkoa opettelemaan. Ja kun ne englanninkielisessä Scrabblessa varsinkin ovat todella tärkeitä sanoja taktisessa mielessä, niin elinehtona jonkinlaiselle kampoihin pistämiselle niiden tietäminen pelin aikana on. Tässä linkki tuohon englanninkieliseen (ilmaiseen) softaan:
http://games.softpedia.com/get/Freeware-Games/WordBiz.shtml
Pelaajatyypiltäni olen enemmänkin strateginen ja taktinen pelaaja, koska sanavarastoni eivät kummassakaan kielessä aivan huikeita ole. Keskityn siis pitämään pelin suljettuna ja maksimoimaan pienistä sanoista koituvan hyödyn, ilman paikkojen avaamista vastustajalleni. Tosin suomenkielisessä Scrabblessa, jota ikävä kyllä ei nettiversiona ole (AAPELI HERÄTYS!), en ole aikoihin kunnollista vastusta löytänyt. Tyttökaverista tai kaveripiiristä ei tällä hetkellä haastajiksi ole. Englanninkielisessä verkkopeliversiossa sen sijaan aikaa menee parikin tuntia illassa silloin kun pelaamaan alan (3-4 päivänä viikossa).
Onko muita Scrabblen pelaajia? Nämähän ovat kaveripiireissä aika tiukkojakin vääntöjä usein. Psyykkaamisella ei ole rajaa ja riidoiltakaan ei ole vältytty, kun sanojen olemassaolosta on alettu kiistelemään.
Tähän loppuun vielä lyhyt kuvaus pelistä eilisillalta, vastustajana joku louisialainen Grand Old Lady, jonka ranking päälle 650.
- Mummo aloittaa tyhjentämällä telineen pöytään x2 ekan vuoron pisteet + 50 kaikkien kirjainten käytöstä, yhteensä 70 pistettä.
- Olin pelin puolen välin jälkeen perässä vielä yli 50 pistettä
- Aivan pelin viimeisten siirtojen aikana (pussissa ei enää kirjaimia) eroa n. 40 pistettä, mummolla kädessä s, jota ei osannut/tiennyt laittaa sanan "XI" perään. Olisi tuonut sillan kautta yli 30 täppää ja ratkaissut pelin.
- Muita kirjaimia hänellä V ja Z hyvien vokaalien kanssa, jätti vuorojaan välistä, jotta pääsisi rankaisemaan minun aloitteestani.
- Pelasin tiukasti kirjain kerrallaan tienaten pikkupisteitä, käteen jäivät C, E, L, U ja mummo passasi jälleen, eroa reilu 30 pistettä.
- löysin laudalta yksinäisen F kirjaimen johon pelasin "EF" ja tämän sillan kautta "Clue" ja kaikki kirjaimeni.
- eroa jäi n. 20 pistettä, mutta mummolla kädessä Z ja V + pari vokaalia -> tuplana niiden summa minulle pisteisiin ja komeasti ohi viimeisen vuoron ja mummon tietämättömyyden/passiivisuuden takia.