Kirjoitat pitkälti hyviä ja analysoivia viestejä, mutta tähän yhteen lauseeseen tiivistyi koko neljän kappaleen pohdintasi.
Kirjoitan pitkiä ja perusteltuja (jopa lähteisiin linkitettyjä) viestejä siitä syystä, että pääsääntöisesti mä en jaksa lukea yhtään näiden muutamien pellejen vastauksia tyyliin: "
Mitä tarkoitat?" tai "
Perustele!". Pyrin kirjoittamaan viestini siten, että lukijalle ei jää epäselvyyttä mikä on omaa mielipidettäni mikä vastaavasti muualta poimittua faktaa (mahdollisesti lähteineen). Lähdetiedot voi aina kyseenalaistaa, mutta useimmiten perustan omat mielipiteeni joihinkin tunnettuihin tosiasioihin. Aina suoran lähdetiedon merkitseminen ei ole mahdollista, jos olen kuullut jotain vaikkapa radiolähetyksessä. Nämä kaikki pidentävät viestejäni - teen sen vain ja ainoastaan lukijoita ajatellen.
TPS ei ole missään vaiheessa voinut pakottaa lääkäriä myöntämään Korpikoskelle sairauslomaa. Tämä oli pointtini ja tätä, jostain käsittämättömästä syystä, jotkut ovat ääneen epäilleet.
OK, nyt tää sun pointtisi tuli selkeästi esille. Tästä ollaan takuuvarmasti yhtä mieltä!
Mielestäni olen seurannut tätä aihetta kohtuullisen tarkkaan. Voi tietysti olla, että joku viesti on mennyt ohikin. En mä kyllä muista missään nähneeni, että olisi väitetty mitään "
TPS on pakottanut lääkärin myöntämään Korpikoskelle sairauslomaa". Tässä ilmeisesti tarkoitetaan siis kesä-lokakuussa 2021 ollutta sairauslomaa?
Siihen lonkkaleikkauksen ajankohtaan (ja luonnollisesti siitä aiheutuneeseen sairauslomaan) TPS:lla oli työnantajana sanansa sanottavana. Suoritetaanko se kauden aikana vai vasta kauden jälkeen? Mun käsittääkseni leikkaus oli tulossa eteen ennemmin tai myöhemmin. Joulukuun 2020 alussa SM-liigan jäädessä etukäteen määrittämättömän mittaiselle "
koronatauolle" Korpikosken lonkkaleikkaus päätettiin suorittaa tammikuussa 2021 (18.01.2021, jos en aivan väärin muista - en tarkastanut).
Tästä liikkuu ristiriitaisia tietoja - joidenkin lähteiden mukaan lääkäri olisi antanut Korpikoskelle peliluvan omien tuntemusten mukaan aina leikkaukseen saakka. Jostain syystä TPS kuitenkin piti Korpikosken sivussa pelaavasta kokoonpanosta noin puolitoista kuukautta (ulkomuistista 29.11.2020 - 18.01.2021) ennen leikkausta. Montaa peliähän TPS ei tällä ajanjaksolla pelannut - reilun kourallisen. TPS ilmoitti kapteeninsa poissaolosta yhdellä ainokaisella Twitter-viestillä joskus joulukuun 2020 puolivälin paikkeilla. Kuvakaappaus kyseisestä Twitter-viestistä sekä YLEn (ainoana mediana?) tekemä pikku-uutinen löytyy jostain aiemmasta viestistäni.
Itse epäilin - ja pidän edelleen täysin mahdollisena - että työnantaja ja työntekijä voivat yhdessä sopia työntekijän siirtymisen sairauslomalle. Näin ei viimeisimpien tietojen mukaan Korpikosken tapauksessa kesällä 2021 ole käynyt, mutta vielä loppukesästä pidin tällaistakin vaihtoehtoa mahdollisena. Sitä ei kuitenkaan pidä sekoittaa "
työntekijän sairauslomalle pakottamiseen" tai jopa "
lääkärin painostamiseen myöntämään sairauslomaa". Näitä en pitänyt koskaan mahdollisina enkä mielestäni ole mitään tällaisia viestejäkään nähnyt.