Laturaivo – hiihtoväen pikkumaisuutta?

  • 21 447
  • 149

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kävin eilen hiihtämässä ekaa kertaa tänä talvena. Tai no, hiihtämistä se minun robottitanssin näköinen tuskainen vääntyily nyt ei ole nähnytkään, mutta kuitenkin etenin sukset jalassa ja sauvat kädessä, hitaasti, mutta epävarman näköisesti.

Tuossa kotiovelta pääsee sukset jalassa töpöttelemään semmoselle latureitille, niin sinne menin toki hiihtelemään. Menin siellä niin kauan kuin kunto kesti, ja sit käännyin takasin. Paluumatkalla päätin oikaista pururataa pitkin, jolla ei varsinaista latua kai ole, tai jos onkin niin tien vieressä kulkeva maalämpöputki usein sössii sille tehdyn ladun. Olin vaan niin paskana ettei se kiinnostanut, vaan lähdin sitä lumista tietä pitkin koikkelehtimaan suksineni ja sauvoineni. Melkein saman tien tiellä vastaan lyllersi joku mummo, jolla oli kaksi pientä koiraa mukanaan, tai kai ne oli sen, ihan 100% varma ei voi olla kun ne oli irrallaan. Koirat minua kyllä väistivät, mutta mummo asemoi kävelyreittinsä minua kohti ja alkoi jo kaukaa ulisemaan jotain. Aluksi en saanut selvää mitä se kiekui, mutta lähemmäksi päästyäni erotin jotain itkua siitä että menen väärässä paikassa, ladut ovat tuolla muualla. Sen kummempia miettimättä sanoin mummolle ”Ammu ittes” ja jatkoin vaivalloista etenemistäni.

Jälkikäteen ajateltuna ois pitäny sanoa niistä sen irrallaan olleista koirista jotain, mut ei sitä siinä hetkessä tajunnut, oon ihan tyytyväinen aivokuoreni päättämään vastaukseen moiselle ulisijalle. En oikein tajua sitä logiikkaa että miksei siinä pururadalla voi suksien kanssa muka mennä? Meneehän siinä kaikenlaista polkupyörääkin ja sen sellaista. Varmaan sitä mummoa oli joku hiihtäjä joskus tylyttänyt kun se oli rakkiensa kanssa ladulla pyörinyt, ja nyt sitten koki koston paikan tulleen.

Koin myös hiihtoreitilläni yhden vaaratilanteen, kun jossain alamäessä oli isä pienen lapsensa kanssa hiihtoa harjoittelemassa. Minä sieltä tulin tuulispäänä myös alas, ja tajusin että jos en väistä pois ladulta, tulee törmäys. Minun taidoillani ladulta pois siirtymisen yrittäminen on yhtä kuin pikainen naamakyntö, niin siinä taas kävi, siihen isän ja tytön viereen pannutin niin perkeleesti. Isä kyllä kyseli että ootko ok kun sieltä saunasolmusta yritin selvittää mikä on käsi ja mikä suksi, ja omaa taitamattomuuttanihan minä siihen kaaduin, mutta silti: vitun koirat ja koiran ulkoiluttajat ja lapsiperheet!

T. Koiran ja lapsen omistava vätys joka hiihtää keskimäärin 12 km talvessa.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
@FASlapsi, osaan samaistua tuohon vaaratilanteeseen, johon jouduit. Itselleni toki tulee enemmän kilsoja kuin 12 talvena aikana mutta silti en koe olevani mitenkään erityisen hyvä hiihtäjä. Kun hyvässä vauhdissa tällä yli 100kg massalla tekee äkkipysähdyksen, saattaa käydä heikosti. Joskus vuosia sitten jouduin väistämään edessä himmaavaa seniorimpaa naisoletettua hiihdon harrastajaa ja lopputulos oli sama kuin sinullakin: kyljelleen siihen edellämenijän viereen ladulle. Ja ihmetystä että mikäs se siellä kiroilee.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olenko ymmärtänyt oikein, että laturaivo tarkoittaa sitä, kun hiihtäjiä vituttaa se, kuinka jotkut idiootit käyvät kävelemässä hiihtämiseen tarkoitetuilla laduilla? Itse olen hiihtänyt viimeksi varmaan 1980-luvulla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tänään oli Hesarissa juttua, että laturaivoa esiintyy eniten pääkaupunkiseudulla. Ei sinänsä mikään yllätys, syitähän tuohon on monia. Ensimmäiseksi tietysti väkimäärä ja rajalliset ulkoilualueet maaseutuun verrattuna. Itse uskon, että pk-seudun vähän kiireisempi elämäntyyli näkyy myös siinä, että pinna kiristyy helpommin. Näkyyhän tämä jo kävelynopeuksissa kaupungilla ja myös liikenneraivoa esiintyy täällä enemmän.

Itse olin tänään taas sivakoimassa ja kävelijöitäkin näkyi. Kävelivät siististi reunalla eikä raivoa esiintynyt ainakaan minun nähden.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
En tiedä onko se laturaivoa vaan mitä, mutta pohjoisessa aika ysein törmää vähän erilaiseen ilmiöön hiihtäessä. Monesti kun ohitat jonkun vanhuksen ladulla niin siellä herää sisäinen Mietaa kaverissa ja alkaa armoton roikkuminen perässä. Kerran jopa yks kaveri pisteli räkäposkella seuraavassa nousussa ohi tyyliin, että ”mulle ei vittuilla”. Aluksi tuo lähinnä nauratti, mutta vituttaahan se hiihtää rauhallista aeroobista lenkkiä, kun joku huohottaa siinä niskassa kokoajan.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
En tiedä onko se laturaivoa vaan mitä, mutta pohjoisessa aika ysein törmää vähän erilaiseen ilmiöön hiihtäessä. Monesti kun ohitat jonkun vanhuksen ladulla niin siellä herää sisäinen Mietaa kaverissa ja alkaa armoton roikkuminen perässä. Kerran jopa yks kaveri pisteli räkäposkella seuraavassa nousussa ohi tyyliin, että ”mulle ei vittuilla”. Aluksi tuo lähinnä nauratti, mutta vituttaahan se hiihtää rauhallista aeroobista lenkkiä, kun joku huohottaa siinä niskassa kokoajan.
Laturaivot ja ohittamiset vähenee käytännössä liki nollaan, kun ottaa haulikon selkään hiihtolenkille. Samalla voi metsästää irrallaan kulkevat koirat iltapalaksi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En tiedä onko se laturaivoa vaan mitä, mutta pohjoisessa aika ysein törmää vähän erilaiseen ilmiöön hiihtäessä. Monesti kun ohitat jonkun vanhuksen ladulla niin siellä herää sisäinen Mietaa kaverissa ja alkaa armoton roikkuminen perässä. Kerran jopa yks kaveri pisteli räkäposkella seuraavassa nousussa ohi tyyliin, että ”mulle ei vittuilla”. Aluksi tuo lähinnä nauratti, mutta vituttaahan se hiihtää rauhallista aeroobista lenkkiä, kun joku huohottaa siinä niskassa kokoajan.
No tämä. Ei ehkä ihan raivoa herätä, mutta kyllä ihmisten urpous välillä sieppaa. Tänäänkin yksi mies oli kai vaimonsa kanssa hiihtämässä ja pitivät taukoa ladulla(ei näin). Olin jo kauempaa katsonut, että tasaiseen saavutan, vaikka vauhtiero ei suuri ollutkaan. Miehen vaimoke lähti jo liikkeelle, ja siirryin luistelu-uralle ohittamaan seisovaa miestä, kun tämä kiskoo hädissään sauvat käteen ja ottaa oikeasti kovan spurtin ja ohittaa vuorostaan minut. Siirryn hölmistyneenä takaisin ladulle ja ohitan parin sitten hetken kuluttua lopullisesti. Luuliko se äijä, että pyrin siihen väliin rouvan persettä tuijottelemaan vai wtf??

Noin yleisesti homma kyllä toimii. Pienellä vauhtierolla joskus hankalaa, kun ohittaminen vaatisi repimistä luistelu-väylällä. Itse odotan yleensä hetken, meneekö omatoimisesti ohi ja annan sitten latua, jos jää niskaan hengittämään.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Nyt on luistelurataraivo revennyt Tampereella. Innokas pilkkijä on hermostunut, kun kaikki pilkkijäät on ajettu retkiluisteluradaksi, eikä missään voi enää pilkkiä.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En tiedä onko se laturaivoa vaan mitä, mutta pohjoisessa aika ysein törmää vähän erilaiseen ilmiöön hiihtäessä. Monesti kun ohitat jonkun vanhuksen ladulla niin siellä herää sisäinen Mietaa kaverissa ja alkaa armoton roikkuminen perässä. Kerran jopa yks kaveri pisteli räkäposkella seuraavassa nousussa ohi tyyliin, että ”mulle ei vittuilla”. Aluksi tuo lähinnä nauratti, mutta vituttaahan se hiihtää rauhallista aeroobista lenkkiä, kun joku huohottaa siinä niskassa kokoajan.
Ei hiihtoa, mutta minulla oli kerran outo pyörämatka kotiin. Ajelin siis ihan normaalilla 8-vaihteisella kaupunkipyörällä, jonka ei pitäisi aiheuttaa kateutta tai raivoa kenessäkään. Saavutin keski-ikäistä miestä hitaasti muutaman sadan metrin matkalla, joten nopeuseroa oli jonkin verran. Ihan normaali ohitus kevyen liikenteen väylällä, jostain syystä mies lisäsi vauhtia päästäkseen imuun. Vilkaisin taakseni mikä puuskutus sieltä oikein kuuluu, tyypillä oli sellainen miälenvikainen ilme päällä, ja hän sotki matalassa ilmanvastusta halveksivassa asennossa melkein sen minkä keuhkoista irtosi. Jatkoin polkemista, ja viiden kilometrin ajan hän peesasi noin kymmenen metrin etäisyydellä, kunnes kääntyi eri suuntaan. Lopetin polkemisenkin välillä, käännyin ympäri ja "mitä vittua" -ihmettelyyni sain vastaukseksi vain hönön virnistyksen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Usein he ketä kokevat oikeudekseen pilata latureitistön jonkun ruman setvartin kanssa, ovat niitä pahiten hiihdosta traumatisoituneita eläjiä, joille hiihto ja hiihtäjät ovat liikkumisen alinta kastia. Siispä heidän harrastuksensa tulee eliminoida peilaten ladut piskin viimeistellessä kellertävät kusirannut ja paskaräjähteet. Nämä ressukat olivat aina ne viimeiset tumpeloijat, joita se ala-asteen vittupää maikka odotti ja kun he viimein ladulta selvisivät, saivat he kuulla millaista pullamössöä heidän suksiminen on, ei tietoakaan Mietaasta. Tämän perusteella voisi kuvitella, että laturaivo ei ole ainakaan vähenemässä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on luistelurataraivo revennyt Tampereella. Innokas pilkkijä on hermostunut, kun kaikki pilkkijäät on ajettu retkiluisteluradaksi, eikä missään voi enää pilkkiä.
Täytyy kyllä ihmetellä miten jollain on aikaa ja innostusta käydä yön aikana kairaamassa 30 - 35 reikää ihan vaan kiusaksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vittu kun Suomessa muutenkin on vähän noita järviä ja lampia niin menevät ryökäleet vielä luisteluradan siiihen tekemään.

Nimenomaan. Ja vielä juuri siihen kohtaan järveä, mistä naapurin Eskon kuuleman mukaan oli joku nähnyt toisen saaneen ahvenen vuonna 1962. Ja kaikki nuo edellä mainitut henkilöt olivat maksaneet vielä veroja!

Misantropiani lisääntyi taas yhdellä pykälällä. Nyt oli nähty jo oikein vaivaa, että muitakin vituttaisi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täytyy kyllä ihmetellä miten jollain on aikaa ja innostusta käydä yön aikana kairaamassa 30 - 35 reikää ihan vaan kiusaksi.

Moottorikairalla tuo ei edes vie kauaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaksi naisoletettua pysähtyy keskelle hiihtolatua, ja kun ihmiset huomauttavat tästä, ilmoitetaan lehteen. Muiden hiihtäjien olisi näemmä pitänyt kiltisti kiertää nämä mehustelijat ja olla hiljaa.

Ja jummi jammi miten yllättävää, että jutussa mainittu henkilö näyttäisi olevan ammatiltaan toimittaja. Kuka olisi voinut arvata tätä, kun laturaivoasioista on kyse.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Takaa tullut hiihtäjä huusi, että ladulla ei saa pysähtyä. Ei siellä mitään piknikkiä kuulukaan pitää, mutta jos pysähtyy sellaisessa paikassa, missä pysähtyminen ei aiheuta vaaratilanteita, niin kai siellä pysähtyä saa. Ei tuosta toki lehteen tarvitsisi raportoida tai lehti voisi olla julkaisematta jutun, mutta aika usein nuo laturaivoajat on niitä puupäitä.
 

Undrafted

Jäsen
Toisaalta, jos näkisin kauempaa taukoilijat, niin luultavasti huutaisin heille. Huutamisen syynä, että kuulisivatja siirtyisivät pois tieltä. Muutenhan minun pitäisi poistua ladulta kiertääkseni taukoilijat. Yksipuolinen tarina ei tässä kerro huudettiinko kauempaa vai tultiinkoviereen huutamaan.
 
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta tarkoitetaanko ladulla sitä kokonaista lanattua väylää, vai pelkästään perinteiseen hiihtoon tarkoitettua uraa? Vähän hämäävää tämä puhe ladulla kävelemisestä, koska onhan siinä perinteisen uran vieressä vaikka kuinka tilaa.

Onhan se harmi että näin talviaikaan niin monta kilometriä lähialueiden ulkoilureittejä on varattu vain muutamaa hiihtoharrastajaa varten. Toisaalta kelitkin on semmoiset, ettei niin ulos huvita lähteä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toisaalta, jos näkisin kauempaa taukoilijat, niin luultavasti huutaisin heille. Huutamisen syynä, että kuulisivatja siirtyisivät pois tieltä. Muutenhan minun pitäisi poistua ladulta kiertääkseni taukoilijat. Yksipuolinen tarina ei tässä kerro huudettiinko kauempaa vai tultiinkoviereen huutamaan.
Huudatko sinä samalla lailla hitaammille hiihtäjille, kun heitä kohtaat ja haluat ohi päästä? Vai poistutko latu-uralta hetkeksi siihen luistelu-uralle, menet ohi ja palaat takaisin latu-uralle? Miksi samoin ei voisi tehdä pysähtyneen kanssahiihtäjän kanssa?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Eilen tein ilmeisesti muutaman virheen kun:

1) pysähdyin ladulle juomaan energiageelin.

2) Kannoin suksia ja kävelin luisteluladulla noin 700 metriä hiekkaisella osuudella. Siellä urhot paineli menemään mutta osa toisti temppuni minut nähdessään kävelemässä. Joku ukko tuijotteli vähän vihaisen näköisenä. Yhtään huonommaksi ei baana tuosta mennyt.

Maalaisjärjellä tuolla pääsee aika pitkälle. Mukaan mahtuu aina jotain vihasia ukkoja mutta niistä ei kannata välittää.

Pääosin hiihtoladulla on aina iloisia liikunnan riemua tuntevia ihmisiä ja etenkin lapset ovat aina tervetulleita. Itsellä on monesti tapana huutaa jotain kannustavaa pikkuiselle varsinkin jos ovat puurtamassa mäkeä ylös.

Ja nopeat takaa tulevat ohittavat aina itse edessä menevät. Jos on oikein ahdasta voi olla kohteliasta antaa selvästi nopeammalla tietä mutta pääsääntöisesti on takana tulevan tehtävä ohitus
 

Undrafted

Jäsen
Huudatko sinä samalla lailla hitaammille hiihtäjille, kun heitä kohtaat ja haluat ohi päästä? Vai poistutko latu-uralta hetkeksi siihen luistelu-uralle, menet ohi ja palaat takaisin latu-uralle? Miksi samoin ei voisi tehdä pysähtyneen kanssahiihtäjän kanssa?
Eikös tuossa ollut toinen pysähtynyt luostelu-uralle? Tarina ei kerro onko naisten välissä heidän mielestä riittävä aukko muiden hiihtää ohi vai ei.

Toki otsikointi ”Hiihtäjä huusi minulle” on paljon myyvempi, jos jätetään kertomatta osapuolten etäisyys. 40 metrin päähän ei paljoa jutella ja mikälie todellinen pysähdyspaikka.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta tarkoitetaanko ladulla sitä kokonaista lanattua väylää, vai pelkästään perinteiseen hiihtoon tarkoitettua uraa? Vähän hämäävää tämä puhe ladulla kävelemisestä, koska onhan siinä perinteisen uran vieressä vaikka kuinka tilaa.

"Lanattu väylä" on vapaan hiihtoon hoidettu latu aivan siinä, missä perinteisen hiihdon ura, eli kummallakaan ei ole sallittua kävellä (kuluttajaturvallisuuslaki) tai ulkoiluttaa koiraa (järjestyslaki).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huudatko sinä samalla lailla hitaammille hiihtäjille, kun heitä kohtaat ja haluat ohi päästä? Vai poistutko latu-uralta hetkeksi siihen luistelu-uralle, menet ohi ja palaat takaisin latu-uralle? Miksi samoin ei voisi tehdä pysähtyneen kanssahiihtäjän kanssa?

Tässä siis toinen oli pysähtynyt perinteisen uralle ja toinen luistelubaanalle mitä ilmeisimmin viereen. Itse joka tapauksessa ilmoittaisin äänellä varoituksen tuossa tilanteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös