Lasketteluketju

  • 27 698
  • 91

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta bleidit on aikatavalla pikkupoikien juttu. Lisäksi jos menee isommassa rinteessä ja vauhti kasvaa niin ne voi tuntua melko huteralta ja suuntavakaus on olematon. Mutta onhan niillä aika hauska mennä esim. kumpareikossa.

Jos en itse laskisi Suomessa, vaan talvisin ainoastaan yhden viikon reissun Alpeilla niin itse ehkä pysyisin vuokrasuksissa. Ehkä monot saattaisin ostaa. Kuitenkin viikon vuokra ei ole paljon jos vertaa suksien ostohintaan. Lisäksi saat aina huolletut ja suht hyvät (tai arvokkaat jos itse ostaisit) kamat alle. Itse esim. nappasin viime vuonna offarilla vähän kivikkoon ja suksille täyshuolto, joka oli about puolet viikon vuokrahinnasta. Myös lentoyhtiön suksimaksu lomalennoilla on melkein viikon vuokrahinnan suuruinen. Vuokrakamoilla voi myös vaihdella suksityyppiä esim. olosuhteiden ja paikan mukaan. Offarikohteissa vähän leveämpää suksea, jossain muualla hyvät carving-sukset jne.

Enpä koe olevani sen verran kokenut laskija, että osaisin auttaa suksivalinnassa. Syksyllä oli Tekniikan Maailmassa suksitesti, josko siitä olisi apua. Muutenkin suosittelen katsomaan muidenkin lehtien testit (esim. Skimbaaja) niin hahmottuu vähän millaista suksea itse tarvitsisi sekä mihin kannattaa kiinnittää huomiota suksia ostettaessa.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Enpä koe olevani sen verran kokenut laskija, että osaisin auttaa suksivalinnassa. Syksyllä oli Tekniikan Maailmassa suksitesti, josko siitä olisi apua. Muutenkin suosittelen katsomaan muidenkin lehtien testit (esim. Skimbaaja) niin hahmottuu vähän millaista suksea itse tarvitsisi sekä mihin kannattaa kiinnittää huomiota suksia ostettaessa.
Lehtijuttujen lisäksi paras tapa on testata suksia rinteissä. En tiedä missä Myyrä asuu (eikä kyllä pätkääkään kiinnosta tietää), mutta suksitestejä järjestetään myös monesti ns. etelän pienissä keskuksissa. Lapin isoista puhumattakaan. Jokunen lasku alle vähän eri merkeillä, malleilla ja pituuksilla, niin huomaa helposti, että mikä suksi toimii pienimmissä vauhdeissa ja mikä taas pitkissä käännöksissä etc.

Ps. Mitä eroa on twineillä ja bladeilla?

Nimimerkillä: Konservatiivinen rinnelaskija
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta bleidit, bladet jne on ne todella lyhyet (~70cm tai jotain) olevat suksenpätkät. Twinit taas näitä nykyaikaisia temppuiluun, freerideen jne tarkoitettuja suksia. Normaalinmittaiset, aavistuksen leveämmät kuin perus rinnesuksi, siteet keskellä ja molemmat kannat nostettu.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos en itse laskisi Suomessa, vaan talvisin ainoastaan yhden viikon reissun Alpeilla niin itse ehkä pysyisin vuokrasuksissa. Ehkä monot saattaisin ostaa. Kuitenkin viikon vuokra ei ole paljon jos vertaa suksien ostohintaan. Lisäksi saat aina huolletut ja suht hyvät (tai arvokkaat jos itse ostaisit) kamat alle. Itse esim. nappasin viime vuonna offarilla vähän kivikkoon ja suksille täyshuolto, joka oli about puolet viikon vuokrahinnasta. Myös lentoyhtiön suksimaksu lomalennoilla on melkein viikon vuokrahinnan suuruinen. Vuokrakamoilla voi myös vaihdella suksityyppiä esim. olosuhteiden ja paikan mukaan. Offarikohteissa vähän leveämpää suksea, jossain muualla hyvät carving-sukset jne.
Samaa mieltä. Itse olen juuri tällainen kerran vuodessa laskija eikä minulla ole ollut suksia vuosiin vaan ainoastaan kunnon monot. Hyvät sukset olen kuitenkin saanut aina alle, eikä ole ollut ylimääräistä suksipussia reissulla raahattavana.
 

Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kitzbühel

Itselläni lasketteluharrastus alkoi n. 28 v. sitten, pojannaskalina. Ensimmäiset 18 vuotta "laskettelu-urastani" vetelin skimboilla, kunnes löysin tellun eli Telemarkin. Sitä olen tykitellyt nyt 10 vuotta. Pääsyy on lajin haastavuudessa ja fyysisyydessä verrattuna perusskimbaukseen. Toinen erittäin tärkeä syy kantapäät vapaana suhisteluun on se, että lähes kokonaisuudessaan laketteluni tapahtuu etelän nyppylöissä. Telluilla jaksaa esim. Vihdissäkin suhailla 2-3 tuntia ilokseen...Sappeessa menee jo koko pvä ilman suurempaa ahdistusta. Skimboilla ei puhettakaan, liian iisiä.

Nyt on tullut kuitenkin aika palata takaisin perus skimbakamoihin ja menen tällä vkolla ostamaan kunnon kamat: monot + skimbat.
Syy ostoksille on, että pitkästä aikaa (edellisen kerran 8 vuotta sitten) lähden keväällä Lappiin viikoksi ja ennen kaikkea Kitzbüheliin 4ksi pväksi kolmen vkon kuluttua. Yllästä isommissa mäissä en ole koskaan käynytkään, joten odotan todella innolla!

Kertokaapa Kitzbühelin tuntevat minkälainen paikka on kyseessä noin rinteiden osalta. Jos mahdollisuus turvalliseen offaritykitykseen on, niin sekin kiinnostaa.

Kiitos etukäteen!

Julli
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kiitokset vastauksista kaikille. Taidankin lompsia kirjastoon hakemaan tekniikan maailman ja katsoa vähän, mitä siellä sanotaan. Toi omien monojen osto saattaa tulla kyllä kyseeseen enkä ole edes tullut ajatelleeksi koko asiaa. Onneksi reissuun on yli kuukausi vielä aikaa ja kerrankin olen ajoissa liikenteessä. Mitä jotkut ok monot maksaisivat noin suurin piirtein. Tietysti niitä löytyy haarukasta 50e - ääretön, mutta minkä verran niihin kannattaisi panostaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen käynyt Kitzbühelissä kerran, aika monta vuotta sitten. Tykkäsin silloin vaikka lunta oli tuona talvena kehnonpuoleisesti.

Mielikuvani paikasta on, että se antaa eniten laskijalle, joka on jo vähintään keskitasoa tai mieluummin vähän parempikin. Punaisia ja mustia rinteitä oli aika paljon ja onhan siellä der Streiff... Kylä/kaupunki on kohtuullisen alhaalla (alle kilometrissä), joten mikään superlumivarma paikka se ei ole, mutta Kitzissä kuten muuallakin Itävallassa taitaa olla tällä hetkellä hyvät lumiolosuhteet. Eräs kaverini vierailee vuosittain paikanpäällä ja hän kehui viime vuonna alueen onnistunutta laajentamista eli naapurikylät on ilmeisesti yhdistetty rinteillä Kitzin alueeseen. Halvin mahdollinen paikka tämä ei ole, mutta onhan nimessä aika hohdokas klangi.

Rinnekartta
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ps. Mitä eroa on twineillä ja bladeilla?

Nimimerkillä: Konservatiivinen rinnelaskija

Bleidit ovat nämä pikkupoikien temppusukset, ja twinit taas täyspitkät sukset jotka ovat molemmista päistä, öö, nostetut ( tajuat kyllä). Normaaleista suksista ne eroavat myös painopisteeltään, twineissä on side keskellä suksea.

Mm. kumparelaskijat käyttävät käsittääkseni twinejä.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Eilen ne vihdoin sain, eli uudet sukset...
Täytyy kyllä sanoa, että www. suksikauppa.fi ei hoitanut asiaa aivan putkeen,,, tilasin sukset lokakuussa ja eilen tuli ilmoitus, että ei ole mitään tietoa, koska suksia olisi mahdollisesti saatavissa...loppu kaikista varstoista.
Noh,,, soittelin käytännössä koko uudenmaan läpi ja Intersport Puhoksesta löytyi 1 pari himoitsemaani mallia (ja pituutta), joka on: Atomic Black Eye TI 2011 (181cm), eli tuommoiset melko pätevät allmountain rockerit...

http://www.atomicsnow.com/en/Produc...pine_ski/4/all_mountain/aa0002980/blackeye_ti
(linkki valmistajan sivuille)

Lähtö tammikuussa Flachauhun, jossa sitten täysi rähinä päälle...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alpeilla on nyt aika hyvä lumitilanne. Kaveri ravaa siellä jatkuvasti ja kehui miten hyvät olosuhteet ovat olleet parina viime viikonloppuna.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Varmaan varsin hyvät sukset Zoomilla, itse olen tässä jo melkein vuoden murehtinut sitä, kun pitäisi melkein jättää yksi mäkireissu väliin, että voisi hankkia nuo sisarsukset Crimson TI:t... Viime talvena vetelin yhden viikonlopun lainacrimsoneilla ja jäi sellainen polttava hinku. Mahtavat sukset.

Tammikuussa Ylläkselle, heinäkuussa Itävaltaan... Lumitilanne näyttää todella hyvältä molemmilla suunnilla jo nyt. Erinomainen talvi kyllä luvassa!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tammikuussa Ylläkselle, heinäkuussa Itävaltaan... Lumitilanne näyttää todella hyvältä molemmilla suunnilla jo nyt. Erinomainen talvi kyllä luvassa!

Itse vähän epäilen tuota Itävallan erinomaista lumitilannetta heinäkuussa... Toki varmaan tarkoitit helmikuuta ja varmasti onkin loistava talvi luvassa. Harmi ettei ole lomaa/rahaa lähteä Alpeille.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Varmaan varsin hyvät sukset Zoomilla, itse olen tässä jo melkein vuoden murehtinut sitä, kun pitäisi melkein jättää yksi mäkireissu väliin, että voisi hankkia nuo sisarsukset Crimson TI:t...

vilpertilla ja Zoomille, onko netissa hyvaa sivua josta loytyis vahan testitietoa noista molemmista suksista? Ja muidenkin merkkien testit.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
vilpertilla ja Zoomille, onko netissa hyvaa sivua josta loytyis vahan testitietoa noista molemmista suksista? Ja muidenkin merkkien testit.
Ski Review'tä olen silloin tällöin käyttänyt, tässä noista Crimsoneista ja Blackeyeistä:
http://www.ski-review.com/ski_reviews/review/atomic_crimson_ti_2010/
http://www.ski-review.com/ski_reviews/review/atomic_blackeye_ti_2010/

Niinkuin aina suksitestien kanssa, kukaan ei ole parempi testaaja juuri sinulle kuin sinä itse, kannattaa käyttää vuokraamoja ja erityisesti näitä testipalveluja hyväksi. Jos mun spekseillä haetaan suksia ja annetaan ne mun pikkuveljelle vaikka hänkin nyt osaa tulla mäkeä ihan auttavasti alas, niin kyllä mennään vikaan ja pahasti... Mikä tietysti johtuu siitä, että velipoika nyt ei vaan "osaa laskea oikein"! ;)
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
vilpertilla ja Zoomille, onko netissa hyvaa sivua josta loytyis vahan testitietoa noista molemmista suksista? Ja muidenkin merkkien testit.
Mikäli mahdollista, niin kannattanee koelaskea myös Salomonin uusi X-Wing Enduro ja K2 A.M.P Aftershock (joka on jo asetta Offimpi suksi).
Fischereistä en ole koskaan oikein pitänyt (joku päähänpinttymä), Rossarilla ei oikein ole semmoista oikeanlaista, Armadat on jo liian Bigmountain-settiä.
Völkl on klassisesti huikea, mutta omaa kokemusta ei juurikaan ole, mutta varmaan ihan kokeilemisen arvoinen,,, löytyy useampi semmoinen setti jolla pärjää niin rinteessä kuin hangessakin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen tällä hetkellä Levillä laskemassa ja täällä vuokraamossa myydään vuoden 2009 Völkl:in Unlimited AC50 suksia 350euroon. Testasin niitä tänään ja hyviltä tuntuivat, mutta silti mietityttää käytettyjen vuokrasuksien osto.

Toisaalta nuo pitäisi olla ihan huippusukset. Huonona puolena nuo tuntuivat vähän kömpelöiltä nykyisiin verrattuna.

Pituus jäi mietityttämään, kun olen 183cm pitkä ja nykyiset sukset ovat 170cm ja nuo mitä testasin olivat 177cm pitkät.

Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia noista käytetyistä suksista? Entä Völkl:in All Mountain suksista? Ja mitäs mieltä ootte noista pituuksista?
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Olen tällä hetkellä Levillä laskemassa ja täällä vuokraamossa myydään vuoden 2009 Völkl:in Unlimited AC50 suksia 350euroon. Testasin niitä tänään ja hyviltä tuntuivat, mutta silti mietityttää käytettyjen vuokrasuksien osto.
Riippuu tietysti siitä kuinka usein laskee, mutta käytännössä useimmat laskevat niin vähän vuodessa etteivät sukset oikeastaan kulu. Jos noissa vuokraamosuksissa ei ole mitään näkyviä vikoja ja kantteja on jäljellä niin käytännössähän nuo kestävät todella hyvin.
Toisaalta nuo pitäisi olla ihan huippusukset. Huonona puolena nuo tuntuivat vähän kömpelöiltä nykyisiin verrattuna.
Millä nyt lasket? Mitä tarkoitat kömpelyydellä? Kyseessähän on Völklit, joita perinteisesti pitää pienellä vaudilla tiukoissa käännöksissä runtata.
Pituus jäi mietityttämään, kun olen 183cm pitkä ja nykyiset sukset ovat 170cm ja nuo mitä testasin olivat 177cm pitkät.
No tälläiselle old-school henkilöllehän tuon on ihan ok. Itselläni on muutaman sentin itseäni pidemmät Gotamat. Kakkossukset on yhä 23cm pidämmät suurpuikkarit ;-)
Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia noista käytetyistä suksista? Entä Völkl:in All Mountain suksista? Ja mitäs mieltä ootte noista pituuksista?
Jos tarkoitus on omistaa vain yhdet parit ja primäärisesti laskee Suomessa ja rinteitä suht. vauhdikkaasti niin tuo AC50 on hyvä valinta. Muuten ottaisin esim. Mantrat/Gotamat, jotka on paremmat offarilla ja kuitenkin pärjää ihan hyvin vaikka täysin jäisessä rinteessä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen tuli ensimmäistä kertaa elämässä vierailtua Tahkolla, ja pakko myöntää, että paikasta pidän todella paljon. Rinteet olivat aivan uskomattoman hyvässä kunnossa (kiitos pienien pakkasienkin (sää vaihteli -15 ja -22 asteen välillä)) ja sää aivan mahtava (aurinko paistoi, ei kylmää tuulta, melkein pilvetön taivas). Mutta minua ei tosiaan pakkaset paljoa haitanneet, tarpeeksi vaatetta päälle niin ei tule kylmä missään vaiheessa.
Mutta kuten sanoin, rinteet aivan uskomattomassa kunnossa, vaikka väkeä ihan suhteellisesti oli. Koko päivänä ei löytynyt yhtään huonokuntoista rinnettä, ja laskeminen on huomattavasti mukavempaa, kun kaikenlaisia lumikasoja ei tarvitse seurailla keskellä rinnettä. Ainoa harmittava juttu oli se, että osa hisseistä suljettiin jo kolmen aikoihin, niin joutui samoja rinteitä laskemaan sitten hiukan useammin. Niin ja toisena harmituksena oli se, että Mustaa Pekkaa oltiin ilmeisimmin pienennetty/loivennettu?

Anyway, Tahko on loistava paikka, ja viimeistään ensi vuonna täytyy käväistä uudelleen.
 

12961

Jäsen
Kyseessähän on Völklit, joita perinteisesti pitää pienellä vaudilla tiukoissa käännöksissä runtata.No tälläiselle old-school henkilöllehän tuon on ihan ok. Itselläni on muutaman sentin itseäni pidemmät Gotamat. Kakkossukset on yhä 23cm pidämmät suurpuikkarit ;-)

Mulla on Völklistä jo viitisen vuotta vanha pari Supersport Superspeedejä, ovat vallan mahtavat kepit vauhdikkalle laskijalle. Ei tee edes mieli vaihtaa, kestänevät vielä yhden huollonkin kohtuullisesti. Tyypiltään nuo ovat "alimittaiset suurpuikkarit" soveltuen todella monenlaiseen laskuun. Omimmillaan nuo ovat piiiitkissä ja loivissa käännöksissä kovalla vauhdilla, mutta taipuvat prässättäessä yllättävän hyvin myös sähäkämpään käännökseen, vaikka niitä ei siihen ole varsinaisesti tehtykään.

Vauhtia noiden kanssa ei tule lainkaan pelättyä, menevät kuin juna. Seuraavaksi pitänee ostaa sukset ensi talveksi, Völklissä mentäneen edelleen ja Crosstiger Carbon/Steel kutittelisi. Periaatteessa myös Tigershark.

Myöhemmin keväällä mennään katsastamaan Trysiliä, kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Söldeniin on matka parin viikon päästä. Siellä piipahtaneet antakaa vinkkejä: rinnevinkkejä, kivoja rafloja tai afterski-kuppiloita jne.

OT: ei liity tähän aiheeseen, mutta ovatko modet tosiaan käyneet kaikkien allekirjoitukset läpi?!?!
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Söldeniin on matka parin viikon päästä. Siellä piipahtaneet antakaa vinkkejä: rinnevinkkejä, kivoja rafloja tai afterski-kuppiloita jne.

Oih, lempikohteeni alpeilla...
Giggijoch´n kattilanpohja on ihan mukava lomanaloitus. Helppoa kurvailua, iltapäivisin jo kamalaa sohjoa plus täynnä vaahtosammuttimen kokoisia taikanappuloita.

Muuten kyllä kannattaa suoraan suunnata jäätikölle. Reitenbachilla on se hyvä puoli, että kabiini pysähtyy puolivälissä. Voi siis sahata sinistä loikottelua ja nousta ylös tai laskea helvetillisen kamalan (ammattilaisten kuvaus syksyltä) world cup mustan siihen nautinnon päälle.
Tiefenbachin puoli on sitten semmoista mukavaa ja ihan ok-vaihtelevaa punaista ja sinistä. Tilaa yleensä heti aamusta on mukavasti. Tiefenbachin lounaalta tuli yhden kerran iso kakkahätä. Toista kertaa ei keittoja siellä testattu.

Rinne 24:n alaosassa on lounasravintola, jonka terassilta on mainiot näkymät Reitenbachin puolelle. Siinä voi syödessä ottaa aurinkoa ja seurailla vastapäiseltä rinteeltä alastulevia offaajia.

Gaislachkogl'n puolta on tullut laskettua vähemmän, ei jotenkin ole niin iskenyt. Edelliskerralla oli majoitus sitä puolta kylää, lähes joka aamu tuli laskettua siirtymää suuntimana jäätikkö.

Kylä on pitkä ja kapea. Muutamia hyviä ruokapaikkoja on joen toisella puolella, mutta muuten elämä keskittyy lähinnä kadun varteen. En mitenkään nyt muista sitä yhtä kivaa hotelliravintolaa, jossa sain alppien parhaan hirvipadan... Mutta se oli joen "väärällä" puolella melko lähellä puolivälipeltoa, kuitenkin Giggijochin puolella. Selkeää.
Vastaavasti pääkadun varrella oleva italiaano oli melko kamala, perinteisempi ruokapaikka taasen perustasoa. Nimiä en muista, mutta ei niitä niin montaa ole.

After Ski meininkiä on ihan hyvin Giggijochin yläasemalla aurinkoisina päivinä. Parhaat bileet (koko Ötztalissa) on kyllä Giggijoch'n ala-asemalta pääkatua hitusen länteen Schirmbaarissa. Sinne suoraan monot jalassa ja armottoman tanssimisen jälkeen monot jalassa nukkumaan. Tuossa baarissa kaikista tulee Eisbären Berlin faneja väkisin. Hey wir woll'n die Eisbären sehen, wooo'ooo'ooooo... Metelin perusteella sinne osaa kyllä suunnistaa.

Yhtä kaikki, bailaajia on paljon, niin myös pohjoismaalaisia. Aamulla siis rinteissä on tilaa, lähinnä suomea ja ruotsia puhuvia. Ollaan me kilttejä.

Toivottavasti säät suosii, offareitakin pitäisi riitää, mutta ne on nopeasti puhki kulutettu, jos ei uutta lunta tule. Paikka on kyllä parhaimmillaan auringonpaisteessa. Korkeus takaa sen, ettei kyläänlaskuja lukuunottamatta ole ongelmia mollukan kanssa.

-Maila
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yllä hyviä Sölden-vinkkejä. Onko MC-rinne nykyään musta? Vuonna 2007 oli ainakin punainen. E: piti googlettaa ja mustalta näyttää rinnekartassa, eli rinne nro. 31.

Oma suosikki tuolla oli mennä aamulla ekana ylös. Skouttaa nopeimman hissireitin jäätikölle ja saa vetää pari laskua aika rauhassa. Oma reissu osui siihen vähälumiseen vuoteen (mennessä Innsbruckissa +19 ja aurinkoa), joten noita alempia rinteitä ei tullut paljoa laskettua ja osa rinteistä kiinni.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Söldenissähän saa napakat pari kilsaa verttiä, kun nousee jäätikköasemalta sinne korkeimmalle huipulle ja tykittää kylään asti. Mainio lasku, pituutta muistaakseni reippaasti toistakymmentä kilsaa.

Yksi omista ehdottomista suosikeista kyllä tuo mesta, hyvää afteria ei kylässä tarvitse kauheasti etsiä vaikkei ehkä aivan Saalbachin tasolle ylletä, ja mikä parasta, bussia ei tarvita kun kaikkialle pääsee normaaliolosuhteissa laskemalla ja nousemalla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietääkö kukaan mistä verkkokaupasta Euroopassa saa edullisimmin ostettua esim. Salomonin monoja?

Kävin parissa liikkeessä kokeilemassa Salomonin Quest 12 monoja sekä Salomon X3 CS 10 monoja, niin ajattelin katella löytyisikö nettikaupoista edullisemmin.

Toinen kysymys liittyy Vuokattiin, ens viikoksi ollaan menossa sinne tyttöystävän kanssa viettämään hiihtolomaa, niin rinteethän Vuokatissa on varsin... no mitään sanomattomat, niin onko kenelläkään tiedossa jotain hyviä metsäreittejä tai offareita Vuokatissa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös