Lasketteluketju

  • 27 673
  • 91

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kurvaatko carvereilla, kikkailetko twin tipeillä vai onko lumilauta sinun juttu? Ravaatko etelän nyppylöillä, suuntaatko Lapin tuntureille vai lähdetkö unelmapuuterin ja kilometrien laskujen perään Alpeille?

Pikkuhiljaa alkaa tuota luntakin olemaan koko maassa joten lasketteluaiheinen topic on paikallaan. Miten on, kiinnostaako mäenlasku Jatkoaikalaisia? Ketjussa olisi tarkoitus keskustella laskettelusta ihan yleisesti: tekniikat, hiihtokeskukset, välineet ja kaikki muu oleellinen.

Omalla kohdalla rinnekärpänen puri tuossa joulun tienoilla. Aikaisemmin olin skimbannut ahkerasti peruskouluiässä ja nyt vuosien jälkeen tuli taas lähdettyä rinteeseen. Pitempään olin jo miettinyt että pitäisi lähteä ja lopulta velipoikien taholta tullut sosiaalinenpaine pakotti lähtemään mukaan. Ei siinä mitään vuokrakamat alle ja ankkurihissillä ylös. Muutama päivä tuli laskettua ahkerasti ja fiilis oli tyyliin: "perhana, enpä muistanut kuinka hauskaa tämä olikin!". Kuitenkin vuokrakamat oli ehkäpä aavistuksen vaisut ja suksien ominaisuudet tulivat vastaan. Jäi siis pikkaisen hampaankoloon ja lopulta hommasin sitten sopivasti alennusmyynneistä bränikän suksipaketin ja enpä ole pitkään aikaan nauttinut mistään urheilusta niin paljon kuin nyt. Pikku testailun jälkeen löytyi laskutyyliin ja fyysisiin mittoihin sopivat "tiimalasit" ja on se vaan hieno fiilis vetää kun antaa kantin purra ja "painaa kaasua", Palanderia lainatakseni. Sopivasti sattui vielä lomaviikko Söldenin jäätiköillä joten aika syvälle on koukku taas nielty. :) Alkuun pihtailin lasien ostoa ja lopulta panostin kunnon laseihin niin laskukuumetta tuli taas muutama aste lisää. Kun huurre, huono näkyvyys tai viima ei ole riesana niin hommasta nauttii. Välineurheilua, sano! :)

Jos joku empii lähtemistä rinteeseen niin suosittelen lämpimästi sinne lähtemistä. Keskukset vuokraa aloittelijoille hyviä perusvälineitä. Vanhat kauhukuvat kömpelöistä parin metrin sukkapuikoista romukoppaan ja rohkeasti rinteeseen. Kehitys kamapuolella on ollut huikeaa. Netissäkin (esim. www.ski.fi) on paljon tietoa aiheesta, joten ihan ummikkona ei tarvitse rinteeseen ja harrastuksen pariin lähteä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kolmen tai neljän vanhana sain ekat sukset eli nyt on lasku-uraa takana noin 22-23-vuotta. Kaikki suuret keskukset Suomessa on tullut tsekattua ja monet paikat useaankin kertaan. Viikon reissuja lappiin olen tehnyt tähän ikään mennessä vajaa kolmekymmentä ja Itävallassa olen käynyt Kitzbühelissä, Söldenissä ja Zell am Seessa ja sitten päivän reissuja ainakin Stubaitalissa ja Kaprunin jäätiköllä pariin otteeseen. Siihen aikaan oli alppijunakin vielä käytössä. Muutama vuosi sittenhän se surullisen kuuluisa juna paloi.

Suomen keskuksista henkilökohtainen suosikkini on Ylläs ja kakkosena tulee Levi. Ns. Etelä-Suomen keskuksista Tahko on jäänyt itselleni mieluisimmaksi joskin toki etelässä on varmasti paljon paikkoja, joissa en ole edes käynyt.

Sukset ovat jo useamman vuoden vanhat puolicarverit ja silloin kun ne ostin, ei carvingsukset olleet vielä edes kovin yleisiä vaan vielä suuri osa ihmisistä veteli vanhoilla itseään 15 senttiä pidemmillä painavilla suorilla lankuilla. Olen ollut noihin suksiin ihan tyytyväinen. Salomonin sukset ja monot ovat hyvät viisisolkiset rossarin popot, joiden kanssa uskon pärjääväni vielä vuositolkulla. Maksoivat pirusti, mutta ovat myöskin jalkaan hyvät. Siinä jotain pääpiirteittäin. Tästä aiheesta voisin jauhaa mieluusti lisääkin. :)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tulevana viikonloppuna Tahkolla olisi Skimbaajan testikiertue, jossa mukana melkeinpä kaikki merkit. Muutenkin tulee käytyä siellä joten pakkohan ne muutamat testivedot eri suksilla on ajettava.

Tänään kävin palelemassa lähirinteessä. Aika rauhassa sai laskea hyväkuntoista mäkeä, oli lumi vaan jotenkin nihkeää kun ei meinnannut olla luistoa.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Kyllähän laskettelu on parhaimmillaan lajeista hienoimpia!

Eihän siitä kovinkaan montaa vuotta ole, kun laskettelua tuli harrastettua lähes päivittäin Puijon rinteessä, Kuopiossa. Yllättävän paljon löytyi siitä yhdestäkin rinsteestä laskettavaa, metsäreittejä riitti vaikka kuinka ja boksejakin oli aina yli kymmen metrisiä myöten. Ainahan pystyi hakemaan lisähaastettta vaikka entisen mäkihyppymäen paikalta, pukkelikosta. Nyttemmin vaatisi kyllä vähän totuttelua, ennen kuin ko. mestoille lähtisi itseään vahingoittamaan. Laskeminen on nimittäin jäänyt viime vuosina ihan muutamiin yksittäisiin kertoihin, lähinnä päiväreissuihin Tahkolle tai muihin vastaaviin paikkoihin.

Jatkossa pitäisi taas yrittää laskea enemmän, onhan laji urheilua ja ajanviettoa parhaimmillaan, varsinkin kun säät vain osuvat kohdalleen. Kovalla lumisateella ja tuulella touhusta ei saa oikein mitään irti (ei edes Ylläksellä, koettu on). Alkukeväisellä säällä auringon mukavasti paistaessa, lumen ollessa kuitenkin vielä puuterimaista, hakee laskettelu harrastuksena ehdottomasti vertaistaan.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ekan kerran mäkeen työnnettiin joskus 3-4 vuotiaana ja siitä asti on tullut joka talvi (pl. viime) laskettua.

Vakiopaikkana on monien vuosien ajan ollut Iso-Syöte, kuitenkin suht lähellä ja hyvät rinteet. Ei ole samanlaista ruuhkaa kuin esim. Rukalla.
Unelmana olisi päästä Ruotsiin tai Alpeille laskemaan.

Merkeistä suosin Atomicia ja Fischeriä. Lumilautaa kokeilin pari talvea, ei vaan ollut oikein minun juttu. Ja carvingsuksilla nykyään mennään. :)

Mitenkäs palstalaiset, kai te käytätte kypärää laskiessa. Viimeisimpien vuosien aikana päävammat ovat vähentyneet juurikin kypärän käytön lisääntymisenä. Maksaa korkeintaan 200e, eli suht halpa henkivakuutus.
Ja vaikka olisi huippulaskija, on rinteissä muitakin jotka eivät ole niin hyviä. Sieltä saattaa tulla joku aloittelija kovalla vauhdilla päälle. Terv. Nimim. kokemusta on.

EDIT: Niin ja laskettelu on kyllä hienoa hommaa. Siinä on jonkinlainen vapauden tunne kun päästää menemään. Tosin järki mukana. Laskujen välillä on mukava mennä imemään kuumaa kaakaota. Vittu että on hienoa!
 
Tämä kausi avataan huomenna Sappeessa. Ja aika mahdollista on, että päätetään myös. Muut aktiviteetit painavat päälle sen verran tiukasti, että rinteiden koluaminen jää tänäkin talvena valitettavan vähäiseksi.

Itse sain ensikosketuksen lajiin 70-luvun loppupuolella. Vauhtia oli paljon, taitoa vähemmän. Perheloma Sallassa oli vuoden ehdottomia kohokohtia. Vuokramonot olivat vihreät ja siteissä oli karkuremmit.

80-luvulla kävimme Lapissa parikin kertaa talvessa, Ylläksellä oli oma mökkikin. Salomon valmisti maailman siisteimpiä takaaladattavia monoja, Mahren veljekset olivat kunkkuja, suksien minimimitta oli kaksi metriä, Torstain vaatteet cooleja ja wedeln-käännöksissä jalat pidettiin tyylikkäästi yhdessä. Autotallista löytyy vieläkin mustat Dynamic VR27-erikoispuikkarit, joita nykynassikat tuskin saisivat kääntymään. Eikä niillä voi laskea takaperin.

Carving-hömpäään astuin vasta muutama talvi sitten. Ostin näpsäkät Elanin kisacarverit ja niillä mennään edelleen. Uuden tekniikan opettelu on tuonut lajiin ihan uutta mielenkiintoa. Ikämiessarjalaisuus ja harva laskufrekvenssi ovat tosin hidastaneet oppimista aika lailla ja jalat hakeutuvat helposti liian lähelle toisiaan. Vanhan poisoppiminen vie aikansa, mutta alas olen aina päässyt.

Kypärän voisi kyllä ostaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
JuVii kirjoitti:
Mitenkäs palstalaiset, kai te käytätte kypärää laskiessa.

Mietin oman kypärän ostoa mutta kokeilin yhden päivän veljen kypärää ja siihen se jäi. Oli koko ajan "vaivautunut" olo ja se häiritsi ikävästi koko ajan. Vaivautuneella tarkoitan, että ei vaan tuntunut luonnolliselta, vähän sama kuin olisi farkut väärinpäin jalassa. Lisäksi oli kylmä päivä, eikä alle mahtunut pipoa (eikä sinne pidäkään?) joten päätä paleli ikävästi. Eli pipo päässä mennään, ainakin vielä.
 

tumppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp. Kärpät
Turder, täytyy vahvasti epäillä että käytit jotakin todella huonoa kypärää. Sillä, kolmen vuoden kokemuksella voin kertoa seuraavaa:

- Hyvä kypärä ei paina eikä purista, ei tunnu ylimääräiseltä, vaan istuu hyvin
- Hyvä kypärä on kylmällä lämmin ja lämpimällä sopivan viileä

Ja ompa kolahtanut kerran itselläni ja kerran kaverillani niin, että ilman kypärää ois kiireet loppiuneet siihen. Suosittelen siis lämpimästi.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Turder kirjoitti:
Mietin oman kypärän ostoa mutta kokeilin yhden päivän veljen kypärää ja siihen se jäi. Oli koko ajan "vaivautunut" olo ja se häiritsi ikävästi koko ajan. Vaivautuneella tarkoitan, että ei vaan tuntunut luonnolliselta, vähän sama kuin olisi farkut väärinpäin jalassa. Lisäksi oli kylmä päivä, eikä alle mahtunut pipoa (eikä sinne pidäkään?) joten päätä paleli ikävästi. Eli pipo päässä mennään, ainakin vielä.
Itse käytän tällaista Redin tavallista kypärää, mahtuu ohut pipo todella hyvin alle. Minulla meni n. 2 täyttä päivää* totutellessa kypärään. Istuu täydellisesti päähän, ei paina, ei hankaa, on todella kevyt. Tuo maksoi silloin n. 100e.

* = klo 10-20
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
tumppi kirjoitti:
- Hyvä kypärä on kylmällä lämmin ja lämpimällä sopivan viileä
Riippuu kypärämallista, pienenä käytin samanmallista kuin alppihiihtäjillä on, sinne ei mitään pipoa tarvinnut alle. Mutta tuossa nykyisessä ainakin tuuli kiertää ikävästi. Ja se ei johdu siitä, että kypärä olisi liian iso. Tosin nämä ovat niin henkilökohtaisia asioita, mutta itse siis tykkään pitää ainakin vähän viileämmällä kelillä pipoa alla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
tumppi kirjoitti:
Turder, täytyy vahvasti epäillä että käytit jotakin todella huonoa kypärää. Sillä, kolmen vuoden kokemuksella voin kertoa seuraavaa:

- Hyvä kypärä ei paina eikä purista, ei tunnu ylimääräiseltä, vaan istuu hyvin
- Hyvä kypärä on kylmällä lämmin ja lämpimällä sopivan viileä


http://www.redprotection.com/productDetail.aspx?productid=2007

Tuollainen Redin kypärä oli. Nyt kun rupesin miettimään tarkemmin (ja kyselin lisäinfoa veljeltä) niin taisi olla aavistuksen liian napakka minun kaaliin ts. koko oli aavistuksen pieni. Yksi seikka oli erittäin positiivinen yllätys: lasit istui todella hyvin tuon kypärän kanssa.

E: Katselin noita kokotaulukoita ja niiden mukaan olisi ollutkin liian iso.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mieli tekisi rinteeseen mutta pakkanen paukkuu. Ovatpahan saaneet rauhassa hiihtokeskuksessa kunnostaa rinteitä. Timmikuntoiset mäet, huolletut sukset valmiina ja valtava hinku mäkeen. Prkl pakkaset.

Eikös etelässä rupea olemaan hiihtolomat kohtapuoleen? Onko suunnitelmissa viettää viikko rinteessä?
 
Ensikosketus lajiin eka luokan hiihtolomalla Vuokatissa armon vuonna 1985, sen jälkeen erittäin iso osa mun elämää.

Tein 10 talvea oman päivätyön ohella viikonloput hiihdonopettajan hommia ja nyt on ainakin "välivuosi" menossa niistä hommista. Tälle talvelle ei ole enään mäenlasku maistunut yhtä hyvälle kuin ennen, takana kymmenkunta päivää tunturissa ja yhtä monta hissinousua.

Pääsääntöisenä kulkuvälineenä on tähän asti ollut alppisukset, mutta telemark on mun mieleeni enemmän ja sitä on tullut laskettua "omalla ajalla" viimeiset viisi talvea ja eiköhän sitä nyt kevätauringon noustessa taas mieli rupea tekemään askelkyykkyä alamäkeen.

Kypärä on päässä jo siitäkin syystä, että se on ylivoimaisesti lämpimin "asuste". Suurin syy siihen, että kypärä on aina päässä, on kuitenkin se että todennäköisesti en tähän ketjuun kirjottaisi ilman että oikealla hetkellä on ollut oikeat varusteet. 5 vuoden takaisesta kaatumisesta muistuttaa röntgenkuva, jossa näkyy kaksi murtumaa selkänikamissa sekä Carreran kisakypärä, joka on säröillä takaraivosta. Vika kaatumiseen oli omani, mutta varsinkin sesonkiaikaan näkee rinteessä ja lukee lehdistä laskijoiden törmäämisestä toisiinsa, joten en ymmärrä kommentteja, joissa laskija sanoo "en tarvitse kypärää, kun lasken niin rauhallisesti".
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Mysteryman kirjoitti:
"en tarvitse kypärää, kun lasken niin rauhallisesti".

Mielestäni hiihtokeskuksissa pitäisi olla kypäräpakko, karkuremmin tapaan (no sitä ei taideta vaatia ihan jokapaikassa). Hurjia tilanteita näkee/kokee rinteissä, eikä kypärä ainakaan haitaksi ole.

Lauantaina taas lumille...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tulin juuri Tahkolta ja olipa touhu varsin mielenkiintoista. Nimittäin siinä klo 17 jälkeen rupesi rinteissä pyörimään milloin minkäkinlaista säätäjää. Varmaankin huipulla olevat baarit menivät kiinni tjsp. sillä yhteinen nimittäjä tälle törttöilysakille voisi olla humalaiset. Siellä mentiin muiden laskettelijoiden seassa roskasäkillä, pahvilla, lasten minisuksilla ja ihan pelkällä persauksella. Hurjimmat vetivät viinahöyryissä syöksyllä. Sama röytö jatkui hisseissä. Muuan juoppo käveli sitä hissilatua alas puhuen samalla kännykkään. Onnistui horjahtamaan hississä olleen naisen päälle. Eräät sankari jäivät istumaan ja makoilemaan rinteeseen kaikkien kumpujen taakse ym. paikkoihin joihin ylhäältä tuleva ei nää. Vaaratilanteita aivan jatkuvasti. Lisäksi jatkuva huutelu, karjuminen, kiroilu ym. älämölö ei sinne kuulu.

Sanoin tapahtumista hissimiehille ja kuulemma pyrkivät poistamaan häiriköt rinteestä. En tiedä poistivatko sillä itse olin jo melko hapoilla koko päivän lasku-urakasta ja oman turvallisuudenkin takia päätimme nostaa kytkintä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uusi kausi avattu. Nimittäin eilen kävin rymyämässä rinteessä ensimmäistä kertaa tänä talvena. Läheisessä keskuksessa ei ollut kuin yksi rinne auki mutta mikäs siinä kun ei ole populaa liikaa. Edellispäivien vesisateet ja sittemmin pakkanen takasi ihan napakan jäisen rinteen. Suurelta osin tykkilumesta tehty rinne toki kaipaa vielä lunta, että lähtee ne epätasaisuudet yms. kuopat pois mutta tästä se lähtee.

Suunnitelmissa on käydä Alpeilla tänäkin talvena. Nythän siellä on jo osittain enemmän lunta kuin mitä oli koko viime talvena eli hyvältä näyttää, mm. Bad Gasteinissa on lunta tullut jo pitkälle kolmatta metriä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Joka vuosi tahan aikaan vuodesta olen ollut taysin saletti, etta tana talvena palaan entisen suosikkiharrastukseni pariin. Ja vastaavasti joka kevat olen huomannut, etta siella autotallissa ne on edelleen ne KooKakkoset odottelemassa vauhtia ja puuteria. Harmi sikali, etta "takapihalla" on Jenkkien yksi parhaista laskettelukeskuksista ja vain noin 3 tunnin paassa vielakin parempi mesta. Ja voishan sita lentaa SLC:iinkin parissa tunnissa... Viimeksi skimbaus kavi mielessa viime viikolla kun vaimon kanssa kaytiin Whistlerissa "puolipakosta". Kylla oli muuten rakentelut kaynnissa olympialaisia varten!

Viimeksi tuli skimbattua vuonna 2003 kevaalla St Antonissa, joten olisko jo aika menna taas? Vaihtaa noi hieman vanhentuneet Kakkoset uudempiin ja saada sita kautta se kipina taas takasin...
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Olemme tässä porukalla funtsineet jonkinlaista Euroopan valloitusta laskettelun varjolla tuossa ensi vuoden puolella. Hupellus-setit tsekkasinkin jo netistä, mutta onko täällä ihmisillä muita suositeltavia paketteja tiedossa? Kohteena ensisijaisesti itäisemmät maat, jossa pääsisi vähän halvemmalla, eli Zakopaneen, Kranska Goraan tms.

Omana toiveenani nimenomaan paketti, joka vähentäisi huomattavasti stressiä ja tappeluita matkalla ja sen suunnittelussa. Vinkkejä otetaan vastaan.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
St. Anton

Noniin, matka on varattu ja Itävaltaan pitäisi reilun viikon päästä lähteä, kohteena St. Anton. Onko kenelläkään kokemuksia ko. paikasta, tai Itävallan laskettelukeskuksista yleensä? Onko hintatasosta esimerkiksi mitään hajua ruokien ja juomien osalta. Mennään suoraan olennaisiin, mitä maksaa kalja kaupassa? Baarissa tuon sivuston mukaan pääsisi 3,5-4 eurolla tuoppi, mutta vähän vaikea uskoa sen perusteella mitä olen kuullut esim. Chamonixin matkaajilta.

Hissilippujen hintoja vertailin ja ei se nyt niin pahalta kuulosta verrattuna esim. Rukaan:

6 päivän lippu:
Ruka: 140e
St.Anton:186e

Statseissa kuitenkin jonkun verran eroja:
Ruka
Hissejä: 19
Rinteitä: 29
Korkeusero 201 m, huippu 492 m
Pisin rinne 1300 m
Hissikapasiteetti 23600 hiihtäjää tunnissa

St. Anton
Hissejä: 86
Rinteitä: 77+39 ski routea
Korkeusero 1507 m, huippu 2 811 m
Pisin lasku: 10,2 km
Hissikapasiteetti hlöä/t: 123 496






Yllättävän hiljainen tämä ketju ylipäätään, onko jatkiksessa tosiaan näin vähän laskettelun harrastajia?
 
Viimeksi muokattu:

Vee_-

Jäsen
Yllättävän hiljainen tämä ketju ylipäätään, onko jatkiksessa tosiaan näin vähän laskettelun harrastajia?
Luulisin, että hiljaisuuden syynä on se, ettei laskettelusta ole niin paljoa keskusteltavaa lukuunottamatta näitä matkojen sunnitteluja.

Itsekin laskettelen satunnaisesti, joskin vain lähimmässä keskuksessa, Ellivuoressa, joka ei ole mikään laskettelijan paratiisi. En omista suksia, sen verran harvoin käyn rinteessä ja yleensä saan lainaksi joltain. Isommissa keskuksissa onkin sitten hienoa laskea, itse pidän eniten off-piste laskettelusta, saa vähän haastetta ja muutenkin on enemmän luonnon keskellä. Ainoat koluamani laskettelukeskukset ovat valitettavasti vain Levi, Ruka, Sappee, Ellivuori ja Bogus Basin Idahossa. Ruka on näistä suosikkini ja sinne olisi hienoa päästä myös tänä vuonna.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Itävaltaa ja Ranskaa ei voi verrata skimbausasioissa. Ranskan hiihtokeskusten sanotaan olevan kalliimpia ja se on pitänyt paikkansa niiden muutaman osalta, joissa olen vieraillut. Chamonix on tunnettuna ja perinteikkäänä alppikaupunkina varmasti niistäkin sieltä kalliimmasta päästä. Ranskassa monet keskukset ovat erittäin hyviä, mutta viihtyisiksi niitä ei välttämättä voi sanoa. Itävalta on siinä suhteessa toista maata. Olen käynyt todella monessa itävaltalaisessa hiihtokeskuksessa ja viihtynyt kaikissa hyvin. Toiset ovat rinteiltään parempia ja haastavampia kuin toiset, mutta sama mukava stimmung on ollut joka paikassa ja kyläympäristöt todella viehettäviä. Tämä on kuitenkin vain oma mielipiteeni; yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta.

St Anton on todella mukava laskettelukohde: mukava kylä ja huippuhyvät ja aika lumivarmat rinteet. Kortilla pääsee muistaakseeni myös päiväksi Lechiin laskemaan. Kaikkia rinteitä ei ainakaan silloin kun olen kylässä käynyt (90-luvulla) ajettu sileiksi, vaan joissakin paikoissa annetaan muodostua todella muhkeita kumpareikkoja. Jos/kun eksyt Kreisi kenguruun, niin varo parin bissen jälkeen laskua kylään. Se on iltapäivisin usein jäinen ja kansoitettu. Kaljan hinta kaupassa ei ole jäänyt mieleen ainakaan shokkikalliina tai -halpana.

Hissikorttien hintoja ei tosiaankaan kannata verrata Suomen keskuksiin, jotka mielestäni rahastavat korteista todella paljon. Esim. Rukan rinteet laskee yhdessä päivässä läpi ja sitten voikin ihmetellä, mitä loppuloman ajan tekee. Viikonloppu jossain Rukalla on ihan maksimi, minkä sitä paikkaa kestää.

Itse olen lähdössä ensi kuun alussa Serfausiin, joka on minulle ihan uusi paikka Itävallassa. Rinnekartan perustella näyttää ihan mukavalta, mutta todellisuus selviää paikan päällä. Toivottavasti lunta on tarpeeksi.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Jees, kuulostaa ihan hyvältä tuo sinun mielipiteesi Ranska – Itävalta eroavaisuuksista. Itse en ole käynyt kummassakaan vielä laskemassa, mutta jostain vain on jäänyt sellainen kuva, että Itävalta maana olisi kallis. Joskus junnuna käynyt Wienissä kääntymässä, joten eipä siitäkään vahvoja empiirisiä kokemuksia ole.

Alamummo kirjoitti:
St Anton on todella mukava laskettelukohde: mukava kylä ja huippuhyvät ja aika lumivarmat rinteet. Kortilla pääsee muistaakseeni myös päiväksi Lechiin laskemaan.
Juu, niinhän tuo näyttäisi käyvän: Käy kaikilla Arlbergin alueen rinteillä: St. Anton, St. Cristoph, Stuben, Zürs, Sonnenkopf, Lech ja Rendl.

Tuosta ohjatusta toiminnastakin on poimittavissa joitain helmiä: http://www.sunski.fi/popups/viikkoohjelma.asp?d=120

Ainoa mikä vähän epäilyttää on tuo, että joka paikassa mainitaan rinteiden olevan vaativia ja kun tässä ei muuta ole vielä tullut kierrettyä kuin Suomen nyppylöitä, niin voi jossain vaiheessa vähän jänskättää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Älä turhaan jännitä. Antonin rinteet eivät ole ehkä helpoimmasta päästä, mutta eivät ne nyt niin haastavia ole. Itsekin selvisin ehjin nahoin, vaikka oli ensi kokemukseni Alpeista. Yli 20 vuotta sitten lähdin sinne tasan yhden Kalpalinnan keikan jälkeen ja kummasti selvisin. Siitäkin huolimatta, että matkaseurue oli kokenutta ja osaavaa laskijaporukkaa.

EDIT: Lisäys vielä noista muista Arlbergin kohteista. Lechiin ja Zürsiin ei pääse laskemaan St. Antonista, vaan pitää ottaa bussi. Muihin muistaakseeni pääsee skirouteja pitkin. Rendl on hiihtoalue, joka on toisella puolella kuin Antonin muut hiihtoalueet, joten sinnekään ei kävelemättä tien yli.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Juuri tulin laskettelumatkalta Ischglistä. Paikka on Itävallan puolella, aivan Sveitsin rajalla Tirolissa. Laskettelun suhteen ihan mukava paikka tälläiselle perusharrastajalle. Rinteet pääosin punaisia ja mustia, korkeuseroja rinteissä n. 400-1000m (kyläänlaskuissa 1400m) ja Samnaun puolella Sveitsissä hieman vähemmän, n. 300-500m. Hiihtoalue on suuremmaksi osaksi Itävallan puolella ja laskemalla pääsee mm. tax free -ostoksille. Maisemallisesti hienoja rinteitä. On metsää, kivikkoa, laaksoja, offaria jne.

Alkuviikko alkoi mukavalla kahden päivän lumisateella. Lunta tuli joitain kymmeniä senttejä. Tuuli tosin jakoi kinokset yli 2500 metrissä vähän minne sattuu seuraavina päivinä. Offarillekin pääsi ja sellaista suksilla nilkka-polvisyvää puuteria oli tarjolla heti sateen jälkeen. Muutamat lipatkin tuli heitettyä ja suksia sai etsiä aika kauan kun vyötäröä myöten upposi hankeen. Kova pyrytys tiesi myös lumivyöryjä. Suht iso tuli mustaan rinteeseen nro. 34 viereiseltä huipulta ottaen mukaansa n. 6-7 tsekkilaskijaa. Itse osuimme vyörykohtaan juuri sen jälkeen. Laskijat olivat juuri kaivautumassa lumikasoista ja pari vielä autettiin ylös. Reccolla sitten rinneporukka etsi mahdollisia allejääneitä mutta ketään ei onneksi siellä ollut, kuten silminnäkijätkin kertoivat (kuitenkin varmanpäälle-toimintaa vaikka sanoivat, että ketään ei pitäisi olla lumen alla). Kuulemma oli kivulias kokemus kun sellaista matkalaukun kokoista kovaa ja pakkautunutta lumilohkaretta tuli niskaan. Vyöry irtosi vuoren ainoasta vyöryvallisuojaamattomasta kohdasta.

Loppuviikkoa kohden sää selkeni, arska paistoi eikä uutta lunta tullut kuin tykeistä. Rinteet olivat yhä enemmän jäisiä ja kuluneita iltapäivästä. Offariakin riitti vielä, tosin suosituimmat paikat olivat jo kumpareikkoa. Rinteet aivan huipuilla oli jo hieman kivisiä kun tuuli vei siellä kaiken lumen pois. Sukset kaipaavatkin jo perushuoltoa ja oikeastaan viimeisenä päivänä ei ollut enää fiiliksiä lipsua jäisiä mäkiä alas tylsillä kanteilla.

Kaikenkaikkiaan ihan menevä hiihtokohde. Tuntuu, että siellä oli jokaiselle jotakin niin kylän palveluissa kuin rinteissäkin. Aiemmat alppikokemukset on vain Söldenistä ja siihen verrattuna Ischgl on hieman vaativampi rinteiltään (vähän sinisiä ja helppoja rinteitä) mutta monipuolisempi kylältään sekä helppo pääsy Sveitsiin lisää shoppailumahdollisuuksia, tekemistä tms. Söldenissä jäätiköt takaavat edes jonkinlaista laskua säällä kuin säällä, tosin eipä ollut nyt valittamista rinteiden suhteen. Kaikki olivat auki koko viikon ja puoleen päivään asti todella hyvässä kunnossa. Hissijonoja ei Ischglin puolella ollut mutta Samnaussa oli, vaikka on low season. Muutenkin hissijärjestelmä tuntui paremmalta Itävallan puolella (uudemmat, katetut istumahissit, tehokkuus jne.). Venäläisiä varmaan 80% turisteista. Lumitilanne hyvä ja lunta oli Sveitsin puolella vieläkin enemmän johtuen ilmeisesti vähemmistä tuulista.

tuuskille tiedoksi, että lunta ainakin pitäisi riittää Antonissa. Tirolin ja Arlbergin alue on saanut hyvin lunta tänä talvena ja nytkin tälle viikonlopulle luvattiin (ja ilmeisesti nyt lauantaina satoi) kunnon dumppi. Ainakin nyt tulomatkalla alkanut sade oli rankkaa. Sparista saa olutta 0,33 tölkeissä n. 70 sentillä ja ravintolasta 0,5 tuoppi 3-4€, kulassikeitto 5€, spagetit 7-9€, pizzat 7-9€, pihvi yms. liharuoat 10-25€. Nuo hinnat siis Tirolin alueella, tuskin suurta eroa Arlbergiin.

Itävalta-Ranska keskusteluun parisenttinen. Ranskasta vain kaverin/kuultuja/luettuja kokemuksia mutta kaikki ovat sanoneet, että jos haluaa siellä viihtyä ja päästä samalla tasolle majoituksessa tms. niin maksaa enemmän. Moni kolmen tähden hotelli jossain Ranskan kohteessa voi olla huonompi kuin kahden tähden pensionaatti Itävallassa. Itävallassa on useissa (ellei lähes kaikissa isoissa) kohteissa uudenaikaiset hissit ja toimiva meininki joka suhteessa. Itse en pitäisi Itävaltaa kalliina kohteena laskettelun suhteen. Low seasonin hissiliput n. 170€/6 päivää, lounas rinneravintolassa alle kympillä, illallisen syö helposti pariin kymppiin per naama (ellei ala hifistelemään viidellä ruokalajilla ja/tai keitottamaan kunnolla). Itävallassa on usein lumitilanne parempi ihan tälläisen nettisääseurannan perusteella, tosin lukemien ilmoittamisessa voi olla eroja puolin ja toisin. Usein ilmoitettu 30cm lunta kylässä Ranskassa on yhtäkuin nolla kun katsoo vaikka livecameja. Tekisi mieli kyllä käydä Ranskassakin, esim. jostain Kolmen laakson alueelta ei laskeminen viikossa lopu kesken.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Löytyipäs vanha ketju, mutta laitetaan siihen. Muutama vuosi takaperin kun olin laskettelemassa, otin vuokralle bladet (tms.). Niillä oli hauska mennä ja laskin niillä myös huomattavasti paremmin ja varmemmin kuin viime talvena jollain lainalla olleilla 10v vanhoilla normisuksilla. Niillä pystyi jopa tekemään jotain minihyppyjä ja vastaavia pelleilyjä. Mäessäkään en niitä viimeksi nähnyt lähes yhtään.

Nyt kun on viikon matka edessä, niin etsin netistä vähän tietoa näistä bleideistä ja pirun vähän sitä löytyi. Myynnissäkin oli vain muutamissa paikoissa. Käytetäänkö näitä edes enää lainkaan? Niitä tekisi taas mieli koittaa. Onko niitä saatavilla vielä vuokraamoista.

Mitä vehkeitä palstan superlaskettelijat suosittelisivat tällaiselle ei niin prolaskijalle, mutta pysyn kuitenkin pystyssä ja osaan perusasiat ihan ok. Ei mitään hullun kiilto silmissä alastuloa vaan sellaista rentoa hauskanpitoa ja vastaavaa. Vuokraaminen on niin pirun kallista ja ilmaiseksi saisin lainaan vain jotain vanhoja suksia, kuten viime vuonna, kun sukset näyttivät täysin samoilta kuin intin hiihtosukset. Kai se olisi periaatteessa kannattavaa ostaa jotkut vehkeet kuitenkin, jos käy laskemassa öbaut kerran vuodessa, vai? Tällä kertaa vielä viikon reissu edessä.

Toi blade-juttu vaan kiinnostaa. Jos ne eivät mitään täysin vanhanaikaisia ja pois muodista olevia juttuja ole, niin katsotaanko mua kieroon kun joku amatöörijuntti käyttää sellaisia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös