Koska joku kauniisti pyysi, niin jätän kikkailun, niin viihdyttävää kuin se onkin. Asia on toki vakava, joten oikein selvästi siis, samat asiat jotka jo kirjoitin.
Kysymystä ei tarvitse tarkastella kulttuurilähtöisesti, ellei nimenomaan tarkastella jotain kulttuuria. Ihmisten suhtautuminen pedofiliaan ei ole se absoluuttinen arvo, jolle sen tuomitseminen pohjautuu, vaan ihmisen seksuaalisuus on. Ihmisen seksuaalisuuden suuntauksillakaan ei ole merkitystä.
Uskallan asettaa oman tarkasteluni vakioksi siis väitteen, jonka mukaan ihminen on seksuaalinen olento. Oletan, että jossain on poikkeuksia tähänkin, mutta nekin ovat tässä tarkastelussa irrelevantteja, koska ihmisen seksuaalisuus aktiivoituu vasta varsin myöhään ja tässä kohtaa nimenomaan tarkastellaan ihmisiä, joiden seksuaalisuus ei ole vielä aktiivista eli lapsia. Ei voida siis määritellä aktivoituuko jonkun yksittäisen lapsen seksuaalisuus vai ei, mutta voidaan olettaa, että suurella todennäköisyydellä niin tulee käymään.
Kuten yllä jo kirjoitin, itse pidän lapsen rajana tässä yhteydessä ymmärryksen ja aktiivisuuden heräämistä. Aktiivinen osanotto ja haluaminen, sekä näiden molempien seurausten ja koko kokonaisuuden ymmärtäminen ovat ratkaisevat tekijät, minun mielestäni. Jos ihmisen seksuaalisuus on aktiivista ja hän itse täysin(* asian ymmärtävänä haluaa kanssakäymistä, häntä ei mielestäni hyväksikäytetä. Muuten hyväksikäytetään, ja se ei ole seksuaalisuutta, vaan väkivaltaa. Väkivallan tai oikeastaan yleisemminkin moraalin suhteellisuudesta myöhemmin.
*) No, täysin ja täysin. En tarkoita nyt esimerkiksi vaikka Kama Sutraa tai lukion terveystietoa tässä kohtaa. Määrittelyjen suohon uppoamisen välttämiseksi ei nyt mennä sinne. Vetäköön jokainen rajansa vaikka omantunnon mukaan nimenomaan tässä yhteydessä, koska olennaisempaa kuin rajan paikka on sen olemassaoleminen.
Lapselta puuttuu ymmärrys ja asian hahmottaminen, vaikka triviaalia tietoa enemmän tai vähemmän olisikin. Huomautan tässä, että olen määritellyt tässä omalta osaltani, tässä kirjoituksessa tarkoittamani hyväksikäytettävän lapsen kehänä, joten poikkeustapaukset ovat irrelevantteja, koska eivät ole sen kehän sisällä. Ne voivat silti olla hyväksikäytettyjä tai sitten eivät.
Epäilisin myös, että ketjussa esille otetut, tavallisiksi joissain kulttuureissa väitetyt sukulaislasten hyväksikäyttämiset eivät tapahdu molempien osapuolten vapaasta tahdosta ainakaan niin, että lapsi vuorollaan hiipisi sedän luokse vonkaamaan. Näissä tapauksissa kyse on siis hyväksikäytöstä - väkivallasta seksuaalisuuden sijaan aivan kuten raiskauksissakin.
Edellä on siis oletettuna kaksi asiaa: Ihmisen seksuaalisuus ja se, että seksuaalisuus aktivoituu jossain vaiheessa. Itseasiassa uskon, että varsinkin ymmärryksen kasvaminen on hyvin hidas prosessi, mutta myös aktivoituminen ottaa aikansa useimmilla. Vaikka kyseessä ei olekaan siis mikään sormien napsautus, voidaan asiaa tässä pitää sellaisena ihan keskustelun selkeyttämiseksi. Välitiloista asetetaan osa on ja osa off, jokainen tässä kohtaa mielensä mukaan. Varmaankaan Aktivoitumisen voimakkuus, eli se miten vahvaa seksuaalisuus on ennen tuota aikaa/ kehitysvaihetta/ muutosta/ jne ei ole olennaista, vaikka epäilemättä olisikin herkullinen tarttumisen aihe. Jos mietitään kehitystä lapsesta vanhuuteen, selvästi havaittava muutos tapahtuu jossain vaiheessa musertavassa enemmistössä kaikista ihmisistä. Silloin ihmisestä tulee seksuaalisessa mielessä subjekti. On/ off logiikalla ihminen siis ei ole aktiivisesti seksuaalinen olento ensin ja on sitä sitten myöhemmin. Seksuaalinen kanssakäyminen näiden kahden ryhmän välillä on minun mielestäni tuomittavaa pedofiliaa. Pedofilia lienee määritelty kunnollakin, mutta itse määrittelinkin vain omasta mielestäni tuomittavan pedofilian.
On epäilty, että onko pedofiliasta mitään haittaa, ja ovatko mahdollisetkin haitat mahdollisesti ulkosyntyisiä, kuten vaikka kulttuurin luomia. Minun arvaukseni on, että siinä vaiheessa kun ihminen on seksuaalisesti aktiivinen, on syytä olettaa, että hän kokee itseensä kohdistuneen hyväksikäytön nimenomaan hyväksikäyttönä ja väkivaltana. Tässä kohtaa on siis olennaista nimenomaan se, että onko ihminen kulttuurista tai mistään muusta ulkoisesta paineesta riippumatta seksuaalinen olento, ei se, että opettaako kulttuuri hyljeksimään tai inhoamaan tai mitävaan.
Onko hyväksikäytöstä sitten haittaa kaikille? Mitä väliä sillä on? Ainakin iso osa mahdollisista haitoista ilmenee sitä mukaa kun yllämainittu kehitys etenee. Ei ole olennaista pohtia, että onko pedofiliasta haittaa kaikille sen uhreille, vaan sitä onko pedofiliasta haittaa joillekin. Jos / kun poikkeuksia aina on, miten merkittävää määrää nämä uhreista edustavat? Otetaan seinästä reväisty, kärjistetty esimerkki: A on onneton ja elämä on huonoa. B puukottaa A:n Assalla ja A selviää nipin napin hengissä. Sairaalassa A tapaa niin ikään puukotuksen uhrin C, joka on hänen kanssaan samassa tilanteessa. A ja C rakastuvat sairaalassa ja elävät onnellisina elämänsä loppuun asti sieltä päästyään. Voittavatpa vielä lotosta jättipotin yhteisellä, molempien syntymäajoista tehdyllä rivillä. Voitaisiin siis väittää, että erikoistapauksessa kaksi puukotusta johti erittäin hyviin asioihin uhrien kannalta, mutta tämänkään esimerkin pohjalta puukottamista tuskin voitaisiin julistaa hyväksyttäväksi.
Olennaista on se, että poikkeus ei ole sääntö ja parhaan tiedon mukaisesti oletettava potentiaalinen haitta on määräävä raja, ei minimaalinen haitta. Puukotus tai pedofilia eivät muutu sillä hyväksyttäväksi, että ei voida osoittaa, ettei siitä jossain tilanteessa voisi olla hyötyä tai edes vain, että se ei kaikissa tilanteissa ole haitallista - kuten yllä muut ovat esittäneet. Uskallan ilman referenssejä kurottaa kaulani pölkylle ja sanoa, että valtaenemmistössä todellisista tosielämän tapauksista pedofiliasta on haittaa sen uhrille ja siksi tässä keskustelussa olennaisilta osin voidaan sanoa, pedofiliasta olevan haittaa.
Vielä moraalin suhteellisuudesta sananen: Moraalin suhteellisuuskin on suhteellista. Vaikka absoluuttista moraalia ei ole, se ei laajene ja yleisty väitteeksi, ettei moraalia ole. Voimme hyvinkin yleisellä tasolla nimetä moraalittomia tekoja esimerkeiksi, vaikka varsinaista yleispätevää viivaa emme pystykään piirtämään. Jokaisella ihmisellä on yksi elämä, ja sen pilaaminen toiselta on moraalitonta. Voidaan toki miettiä yksittäistapauksien problematiikkaa - ääritapauksessa nimenomaan tässä kohdassa se olisi valinta kahden pilattavan elämän välillä. Mutta vaikka moraali ei ole absoluuttista kaikissa olosuhteissa, voidaan silti monissa olosuhteissa käytännön tilanteissa nähdä moraalisia valintoja. Pedofilia ei yleisesti asetu moraalin kannalta millekään ongelmalliselle alueelle ilman kohtuutonta käsitteillä kikkailua. Lopulta kuitenkin on kuten matematiikassa - tulos pitää voida tarkistaa alkuperäiseen yhtälöön. Jos siinä ei ole mitään järkeä, on tehty virhe. Voi myös olla, että on kuten varjo ja vlad yllä esittävät, että yhtälön ratkaisua ei tunneta - mutta onko niin oikeasti? Väittää voi vaikka mustaa valkoiseksi, ja kyseenalaistaakin niiden erilaisuuden hyvinkin monista näkökulmista. Musta ei silti muutu valkoiseksi merkittävistä näkökulmista tarkasteltuna. EDIT Lisäystä: Silmällä katsoen musta on edelleen mustaa ja valkoinen valkoista, vaikka miten muuta sanoilla todistettaisiin. Musta ja valkoinen ovat sanoja - niiden tarkoittamat asiat eivät sanoilla kikkailemalla muutu.
Tässä kirjoituksessa on oletettu, että: Ihminen kehittyy aktiiviseksi seksuaaliseksi olennoksi ympäristöstään riippumatta. Tässä kirjoituksessa ei ole oletettu ihmisen seksuaalisuuden lajista mitään. Oletin myös, että ainutkertaisen ihmisen elämällä on arvo. Sen kiistäminen yleensä vaatiikiin väitteitä ja oletuksia, jotka kiistävät myös tämänkin koko keskustelun merkityksen ja johtaisivat siten nollalla jakamiseen. Olen siis myös olettanut, että millään on mitään väliä.
Kysymystä ei tarvitse tarkastella kulttuurilähtöisesti, ellei nimenomaan tarkastella jotain kulttuuria. Ihmisten suhtautuminen pedofiliaan ei ole se absoluuttinen arvo, jolle sen tuomitseminen pohjautuu, vaan ihmisen seksuaalisuus on. Ihmisen seksuaalisuuden suuntauksillakaan ei ole merkitystä.
Uskallan asettaa oman tarkasteluni vakioksi siis väitteen, jonka mukaan ihminen on seksuaalinen olento. Oletan, että jossain on poikkeuksia tähänkin, mutta nekin ovat tässä tarkastelussa irrelevantteja, koska ihmisen seksuaalisuus aktiivoituu vasta varsin myöhään ja tässä kohtaa nimenomaan tarkastellaan ihmisiä, joiden seksuaalisuus ei ole vielä aktiivista eli lapsia. Ei voida siis määritellä aktivoituuko jonkun yksittäisen lapsen seksuaalisuus vai ei, mutta voidaan olettaa, että suurella todennäköisyydellä niin tulee käymään.
Kuten yllä jo kirjoitin, itse pidän lapsen rajana tässä yhteydessä ymmärryksen ja aktiivisuuden heräämistä. Aktiivinen osanotto ja haluaminen, sekä näiden molempien seurausten ja koko kokonaisuuden ymmärtäminen ovat ratkaisevat tekijät, minun mielestäni. Jos ihmisen seksuaalisuus on aktiivista ja hän itse täysin(* asian ymmärtävänä haluaa kanssakäymistä, häntä ei mielestäni hyväksikäytetä. Muuten hyväksikäytetään, ja se ei ole seksuaalisuutta, vaan väkivaltaa. Väkivallan tai oikeastaan yleisemminkin moraalin suhteellisuudesta myöhemmin.
*) No, täysin ja täysin. En tarkoita nyt esimerkiksi vaikka Kama Sutraa tai lukion terveystietoa tässä kohtaa. Määrittelyjen suohon uppoamisen välttämiseksi ei nyt mennä sinne. Vetäköön jokainen rajansa vaikka omantunnon mukaan nimenomaan tässä yhteydessä, koska olennaisempaa kuin rajan paikka on sen olemassaoleminen.
Lapselta puuttuu ymmärrys ja asian hahmottaminen, vaikka triviaalia tietoa enemmän tai vähemmän olisikin. Huomautan tässä, että olen määritellyt tässä omalta osaltani, tässä kirjoituksessa tarkoittamani hyväksikäytettävän lapsen kehänä, joten poikkeustapaukset ovat irrelevantteja, koska eivät ole sen kehän sisällä. Ne voivat silti olla hyväksikäytettyjä tai sitten eivät.
Epäilisin myös, että ketjussa esille otetut, tavallisiksi joissain kulttuureissa väitetyt sukulaislasten hyväksikäyttämiset eivät tapahdu molempien osapuolten vapaasta tahdosta ainakaan niin, että lapsi vuorollaan hiipisi sedän luokse vonkaamaan. Näissä tapauksissa kyse on siis hyväksikäytöstä - väkivallasta seksuaalisuuden sijaan aivan kuten raiskauksissakin.
Edellä on siis oletettuna kaksi asiaa: Ihmisen seksuaalisuus ja se, että seksuaalisuus aktivoituu jossain vaiheessa. Itseasiassa uskon, että varsinkin ymmärryksen kasvaminen on hyvin hidas prosessi, mutta myös aktivoituminen ottaa aikansa useimmilla. Vaikka kyseessä ei olekaan siis mikään sormien napsautus, voidaan asiaa tässä pitää sellaisena ihan keskustelun selkeyttämiseksi. Välitiloista asetetaan osa on ja osa off, jokainen tässä kohtaa mielensä mukaan. Varmaankaan Aktivoitumisen voimakkuus, eli se miten vahvaa seksuaalisuus on ennen tuota aikaa/ kehitysvaihetta/ muutosta/ jne ei ole olennaista, vaikka epäilemättä olisikin herkullinen tarttumisen aihe. Jos mietitään kehitystä lapsesta vanhuuteen, selvästi havaittava muutos tapahtuu jossain vaiheessa musertavassa enemmistössä kaikista ihmisistä. Silloin ihmisestä tulee seksuaalisessa mielessä subjekti. On/ off logiikalla ihminen siis ei ole aktiivisesti seksuaalinen olento ensin ja on sitä sitten myöhemmin. Seksuaalinen kanssakäyminen näiden kahden ryhmän välillä on minun mielestäni tuomittavaa pedofiliaa. Pedofilia lienee määritelty kunnollakin, mutta itse määrittelinkin vain omasta mielestäni tuomittavan pedofilian.
On epäilty, että onko pedofiliasta mitään haittaa, ja ovatko mahdollisetkin haitat mahdollisesti ulkosyntyisiä, kuten vaikka kulttuurin luomia. Minun arvaukseni on, että siinä vaiheessa kun ihminen on seksuaalisesti aktiivinen, on syytä olettaa, että hän kokee itseensä kohdistuneen hyväksikäytön nimenomaan hyväksikäyttönä ja väkivaltana. Tässä kohtaa on siis olennaista nimenomaan se, että onko ihminen kulttuurista tai mistään muusta ulkoisesta paineesta riippumatta seksuaalinen olento, ei se, että opettaako kulttuuri hyljeksimään tai inhoamaan tai mitävaan.
Onko hyväksikäytöstä sitten haittaa kaikille? Mitä väliä sillä on? Ainakin iso osa mahdollisista haitoista ilmenee sitä mukaa kun yllämainittu kehitys etenee. Ei ole olennaista pohtia, että onko pedofiliasta haittaa kaikille sen uhreille, vaan sitä onko pedofiliasta haittaa joillekin. Jos / kun poikkeuksia aina on, miten merkittävää määrää nämä uhreista edustavat? Otetaan seinästä reväisty, kärjistetty esimerkki: A on onneton ja elämä on huonoa. B puukottaa A:n Assalla ja A selviää nipin napin hengissä. Sairaalassa A tapaa niin ikään puukotuksen uhrin C, joka on hänen kanssaan samassa tilanteessa. A ja C rakastuvat sairaalassa ja elävät onnellisina elämänsä loppuun asti sieltä päästyään. Voittavatpa vielä lotosta jättipotin yhteisellä, molempien syntymäajoista tehdyllä rivillä. Voitaisiin siis väittää, että erikoistapauksessa kaksi puukotusta johti erittäin hyviin asioihin uhrien kannalta, mutta tämänkään esimerkin pohjalta puukottamista tuskin voitaisiin julistaa hyväksyttäväksi.
Olennaista on se, että poikkeus ei ole sääntö ja parhaan tiedon mukaisesti oletettava potentiaalinen haitta on määräävä raja, ei minimaalinen haitta. Puukotus tai pedofilia eivät muutu sillä hyväksyttäväksi, että ei voida osoittaa, ettei siitä jossain tilanteessa voisi olla hyötyä tai edes vain, että se ei kaikissa tilanteissa ole haitallista - kuten yllä muut ovat esittäneet. Uskallan ilman referenssejä kurottaa kaulani pölkylle ja sanoa, että valtaenemmistössä todellisista tosielämän tapauksista pedofiliasta on haittaa sen uhrille ja siksi tässä keskustelussa olennaisilta osin voidaan sanoa, pedofiliasta olevan haittaa.
Vielä moraalin suhteellisuudesta sananen: Moraalin suhteellisuuskin on suhteellista. Vaikka absoluuttista moraalia ei ole, se ei laajene ja yleisty väitteeksi, ettei moraalia ole. Voimme hyvinkin yleisellä tasolla nimetä moraalittomia tekoja esimerkeiksi, vaikka varsinaista yleispätevää viivaa emme pystykään piirtämään. Jokaisella ihmisellä on yksi elämä, ja sen pilaaminen toiselta on moraalitonta. Voidaan toki miettiä yksittäistapauksien problematiikkaa - ääritapauksessa nimenomaan tässä kohdassa se olisi valinta kahden pilattavan elämän välillä. Mutta vaikka moraali ei ole absoluuttista kaikissa olosuhteissa, voidaan silti monissa olosuhteissa käytännön tilanteissa nähdä moraalisia valintoja. Pedofilia ei yleisesti asetu moraalin kannalta millekään ongelmalliselle alueelle ilman kohtuutonta käsitteillä kikkailua. Lopulta kuitenkin on kuten matematiikassa - tulos pitää voida tarkistaa alkuperäiseen yhtälöön. Jos siinä ei ole mitään järkeä, on tehty virhe. Voi myös olla, että on kuten varjo ja vlad yllä esittävät, että yhtälön ratkaisua ei tunneta - mutta onko niin oikeasti? Väittää voi vaikka mustaa valkoiseksi, ja kyseenalaistaakin niiden erilaisuuden hyvinkin monista näkökulmista. Musta ei silti muutu valkoiseksi merkittävistä näkökulmista tarkasteltuna. EDIT Lisäystä: Silmällä katsoen musta on edelleen mustaa ja valkoinen valkoista, vaikka miten muuta sanoilla todistettaisiin. Musta ja valkoinen ovat sanoja - niiden tarkoittamat asiat eivät sanoilla kikkailemalla muutu.
Tässä kirjoituksessa on oletettu, että: Ihminen kehittyy aktiiviseksi seksuaaliseksi olennoksi ympäristöstään riippumatta. Tässä kirjoituksessa ei ole oletettu ihmisen seksuaalisuuden lajista mitään. Oletin myös, että ainutkertaisen ihmisen elämällä on arvo. Sen kiistäminen yleensä vaatiikiin väitteitä ja oletuksia, jotka kiistävät myös tämänkin koko keskustelun merkityksen ja johtaisivat siten nollalla jakamiseen. Olen siis myös olettanut, että millään on mitään väliä.
Viimeksi muokattu: