Lakko!

  • 294 646
  • 2 354

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tässä samassa maassa pystyttiin useamman vuosikymmenen ajan jakamaan lehtiä ja maksamaan siitä kohtuullista liksaa. Mikään muu ei ole tässä ajassa muuttunut kuin ihmisten ahneus.

Juu silloin kun delvalvoitiin ja nostettiin liksoja vuorovuosin. Silloin ei myöskään voinut lukea hesaria kännykästä tai tabilta junassa tai ostaa viikon liksalla 65 tuumasta kakkostelkkaria yläkertaan. En tiedä sitten onko mitään muuttunut, ainakaan AY-liikkeen käsitys ympäröivästä maailmasta ei ole.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Juu silloin kun delvalvoitiin ja nostettiin liksoja vuorovuosin. Silloin ei myöskään voinut lukea hesaria kännykästä tai tabilta junassa tai ostaa viikon liksalla 65 tuumasta kakkostelkkaria yläkertaan. En tiedä sitten onko mitään muuttunut, ainakaan AY-liikkeen käsitys ympäröivästä maailmasta ei ole.
No sanomalehtiä tuskin jaetaan ulkomaille ihan hirveästi, että en nyt ihan ymmärrä miten devalvaatio tähän väittämään istuu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minusta yötyöstä pitää maksaa ekstraa, säännöllisen yötyön on todettu olevan terveydelle haitallista, ja lisäksi asettaa isoja rajoituksia niin perhe- kuin muullekin sosiaaliselle elämälle. 2400 € tässä keississä vähän yli, koska työtunteja siis kuitenkin vain 4, mutta uudessa sopparissa yötyö ei näy käytännössä mitenkään palkassa(sen perusteella, mitä olen siitä lukenut).

Minusta sanomalehtitilaus pitäisi hinnoitella niin, että aamuksi jaettava lehti olisi kalliimpi kuin päiväpostissa tuleva.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos kyseessä on puolipäivätyö, niin hankkimalla toisen puolipäivätyön pääsee kokopäivätyöhön verrattavana tilanteeseen ja palkka on siis 2000-2400€ lisät. Yleensä rivitaloja hankitaan parisuhteissa jolloin käytössä on molempien tulot eli lisien kanssa reilu viisitonnia. Kai tuolla rivarinpätkän hankkii
Pihvi olikin siinä, että uudessa sopimuksessa ei noille palkoille pääse. Varmasti on parannettavaa Suomessa yritystenkin näkökulmasta, mutta vituttaa lukea välillä näitä hävyttömien työehtojenkin puolusteluita. Jos yrityksellä ei ole varaa maksaa edes välttävää palkkaa, niin laittakoon lapun luukulle. Yhtä hyvin se yrittäjä voi keksiä jotain fiksumpaa kuin lehdenjakajakin. Joku toinen yrittäjä voisi periä homman ja suoriutua paremmin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta sanomalehtitilaus pitäisi hinnoitella niin, että aamuksi jaettava lehti olisi kalliimpi kuin päiväpostissa tuleva.
Ymmärrän pointin, mutta miksi entinen peruspalvelu olisikin yhtäkkiä jotain luksusta, josta pitäisi maksaa ekstraa? Mun lehtitilaus loppuisi tuohon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ymmärrän pointin, mutta miksi entinen peruspalvelu olisikin yhtäkkiä jotain luksusta, josta pitäisi maksaa ekstraa? Mun lehtitilaus loppuisi tuohon.
Koska se palvelu maksaa ekstraa sen tuottajalle.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Koska se palvelu maksaa ekstraa sen tuottajalle.
Aamuyöstä leivotut leivät kalliimpia kuin päivällä paistetut, firmoille kartonkia yö- ja päivätaksalla, niinkö? Jos lehteä ei pysty jakamaan aamuksi, kannattaa hakea uusi toimiala, ja jättää lehtibisnes parempiin käsiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aamuyöstä leivotut leivät kalliimpia kuin päivällä paistetut, firmoille kartonkia yö- ja päivätaksalla, niinkö?
Miksei, jos tälle on markkinat. Itse viittasin lähinnä digilehtiin. Paperilehtien aamujakelu on esim monilla haja-asutusalueilla jo loppunut, digilehdet on tehneet siitä tarpeetonta. Toki aina on niitä änkyröitä jotka irtisanovat tilauksensa tms, mutta ihan oikeasti se digilehti on paljon parempi tuote molemmille vaihdannan osapuolille.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Miksei, jos tälle on markkinat. Itse viittasin lähinnä digilehtiin. Paperilehtien aamujakelu on esim monilla haja-asutusalueilla jo loppunut, digilehdet on tehneet siitä tarpeetonta. Toki aina on niitä änkyröitä jotka irtisanovat tilauksensa tms, mutta ihan oikeasti se digilehti on paljon parempi tuote molemmille vaihdannan osapuolille.
Ei ole, paperilehteä on paljon parempi lukea, ja omalla kohdalla paperilehti tulee luettua paljon tarkemmin läpi. Digilehden etu lähinnä siinä, että reagoi 24/7. Varmaan yöaikaan tuotetuista uutisista pitäisi laittaa lisämaksu, jos lukee ennen kahdeksaa aamulla? Jatkuva ruutujen tuijotus sitä paitsi muutenkin jo ongelma, ja tätä vielä pakkosyötetään niin koulujen kuin lehdistönkin puolelta nykyään. En mä kuitenkaan mikään digiänkyrä ole, luen mä nykyäänkin myös digilehtiä, mutta aamulehti pitää saada käteen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ole, paperilehteä on paljon parempi lukea, ja omalla kohdalla paperilehti tulee luettua paljon tarkemmin läpi. Digilehden etu lähinnä siinä, että reagoi 24/7. Varmaan yöaikaan tuotetuista uutisista pitäisi laittaa lisämaksu, jos lukee ennen kahdeksaa aamulla? Jatkuva ruutujen tuijotus sitä paitsi muutenkin jo ongelma, ja tätä vielä pakkosyötetään niin koulujen kuin lehdistönkin puolelta nykyään. En mä kuitenkaan mikään digiänkyrä ole, luen mä nykyäänkin myös digilehtiä, mutta aamulehti pitää saada käteen.
Onhan paperilehti kiva lukea, mutta eihän se pieni kivuuslisä ole missään suhteessa siihen panokseen jonka se vaatii, ihan jo siitä paperin tekemisestä ja kierrättämisestä lähtien. Minusta se on aika järjetön turhake/luksushyödyke eikä mene kovinkaan kauaa kun lapset ihmettelevät että miksi ihmeessä hs.fi tuli joskus paperisena postiluukusta (varmaan pelkkä postiluukkukin on joskus ihmetyksen aihe). Omat vanhempani lopettivat Hesarin ja Satakunnan Kansan paperitilaukset, tai käytännössä ne loppui kun lehtilaatikko olisi siirtynyt niin kauas ja päiväjakeluun. Ovat nyt muutokseen tyytyväisiä, ei tarvitse tarpoa laatikolle eikä raijata lehtiä kierrätykseen, ja silti vanhat lehdet on aina saatavilla. Ja yli 70v ikäihmisistä kyse.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Vaikka menee ohi aiheen niin aika monessa muussa länsimaassahan nuo lehdet napataan vaikka kioskilta matkaan kun mennään töihin tai jos ei mennä töihin niin käydään silti hakemassa siitä kulmakojusta se guardiani aamukahvin seuraksi. Ihan ihme touhua palkata helvetisti jengiä kantamaan joku yksittäinen satunnaisartikkeli ihmisten postilaatikkoon, varsinkin kaupunkialueella. Maalla ehkä vähän erijuttuja ja hankalampaa, mutta niinhän se elämä eristyksissä tuppaa olemaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuinka paljon arvioisit, että olisit valmis maksamaan lisää siitä että saat sen aamulehden käteen?
Hieman, eikä se oikeasti paljoa maksaisikaan, jos laskee jakelukustannuksien suhteen kaikkiin lehden tuottamisen kustannuksiin. Kioskijakelu koskee lähinnä kaupunkien keskustoja, muuallakin jaetaan ihan laatikkoon lähiöissä.

Mutta tunnustan kyllä, että olen tässä aika vanhanaikainen. Kyse on enemmän elämän pienestä nautinnosta kuin mistään änkyröinnistä. Vähän samasta, kuin jos tupakoinnin jättänyt ihminen nautiskelee päivittäin/viikoittain yhden sikarin. Tulen toimeen digilehtien kanssa, ja siellähän se tulevaisuus on. Luen silti mielellään aamulehden paperisena niin kauan, kuin se on kohtuullisella hinnalla mahdollista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vaikka menee ohi aiheen niin aika monessa muussa länsimaassahan nuo lehdet napataan vaikka kioskilta matkaan kun mennään töihin tai jos ei mennä töihin niin käydään silti hakemassa siitä kulmakojusta se guardiani aamukahvin seuraksi.

Missä ihmeen länsimaissa? Kaikkialla muualla paitsi Suomessa ja ehkä Ruotsissa. Joissain maissa tilaaminen on mahdollista, mutta miksi ihmeessä joku niin tekisi.

Jenkit toki tilaa omakotitaloihinsa ainakin tv-sarjoissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos yrityksellä ei ole varaa maksaa edes välttävää palkkaa, niin laittakoon lapun luukulle. Yhtä hyvin se yrittäjä voi keksiä jotain fiksumpaa kuin lehdenjakajakin. Joku toinen yrittäjä voisi periä homman ja suoriutua paremmin.
Olen samaa mieltä, että Suomessa minkään etujen heikentämisestä on niin hankalaa neuvotella, että parempi on tosiaan ajaa toiminta alas, potkia vanhat työntekijät pois ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Tällöin ei tarvitse kuunnella niitä puheita miten ennen markan leikkausta jostain työstä maksettiin 20 000 markkaa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Missä ihmeen länsimaissa? Kaikkialla muualla paitsi Suomessa ja ehkä Ruotsissa. Joissain maissa tilaaminen on mahdollista, mutta miksi ihmeessä joku niin tekisi.

Jenkit toki tilaa omakotitaloihinsa ainakin tv-sarjoissa.
Vain länsimaista on omakohtaisia kokemuksia, joten en mene vannomaan tsydeemeistä Venäjällä, Kiinassa tai vaikka nyt Syyriassa.

Jenkeissäkin nuo omakotitalojen jakelut on maksullisia palveluita, joissain lähiöissä edelleen "paperboyt" käy hakeen sieltä kiskalta ne lehdet ja asukkaat maksaa sille sitten siitä että käy viskelemässä ne pihalle. Rahastahan tässä on kyse, kyllähän joku jakelupalvelu sen lehtipinkan sinne kioskillekin toimittaa - rahaa vastaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen samaa mieltä, että Suomessa minkään etujen heikentämisestä on niin hankalaa neuvotella, että parempi on tosiaan ajaa toiminta alas, potkia vanhat työntekijät pois ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Tällöin ei tarvitse kuunnella niitä puheita miten ennen markan leikkausta jostain työstä maksettiin 20 000 markkaa.
Ei, vaan tuollaiset roskayritykset joutaa kuolla, joille työntekijät ovat vain kuluerä, joka yritetään minimoida. Kyllä markkinatalous hoitaa kunnollisen yrityksen ennen pitkää tilalle. Tässähän minulla ei ollut pointtina vanhojen takuupalkkojen säilyttäminen, vaan kohtuullinen korvaus puolipäiväisestä yötyöstä. Mutta aina sama laulu, ei ole työpaikkoja ilman yrittäjää, joten opetelkaa työmuurahaiset olemaan ja nöyristelemään, niih.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei, vaan tuollaiset roskayritykset joutaa kuolla, joille työntekijät ovat vain kuluerä, joka yritetään minimoida. Kyllä markkinatalous hoitaa kunnollisen yrityksen ennen pitkää tilalle. Tässähän minulla ei ollut pointtina vanhojen takuupalkkojen säilyttäminen, vaan kohtuullinen korvaus puolipäiväisestä yötyöstä. Mutta aina sama laulu, ei ole työpaikkoja ilman yrittäjää, joten opetelkaa työmuurahaiset olemaan ja nöyristelemään, niih.
Kaikissa yrityksissä työntekijät ovat kuluerä jota yritetään minimoida. Samoin kuin kalustot, vuokrat ja muutkin kulut ovat.
Voidaanhan sitä juhlapuheissa hehkuttaa miten mainosroskaa jakevat nigerialaiset ovat yrityksen tärkein voimavara ja muuta blablablaata, mutta tosiasiassa kyseessä on bulkkia. Varmasti me tulisimme ilmankin toimeen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaikissa yrityksissä työntekijät ovat kuluerä jota yritetään minimoida.

Ei tuo minimointi aina pidä paikkansa. Monet pienemmät yritykset maksavat enemmän kuin tarvitsisi, koska vastineeksi saa esimerkiksi pienemmän vaihtuvuuden. En nyt muista kuinka paljon yli TESsin kaveri tytöilleen maksaa, mutta korotus on merkittävä eikä ollenkaan kosmeettinen.

Olen toki ollut sellaisissakin hommissa missä resurssit ovat vain numeroita ekselissä. Ihan itse resurssitkin olivat vain numeroina eikä edes etunimiä viitsitty käytää niin kuin sentään yleensä tehdään.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kaikissa yrityksissä työntekijät ovat kuluerä jota yritetään minimoida. Samoin kuin kalustot, vuokrat ja muutkin kulut ovat.
Voidaanhan sitä juhlapuheissa hehkuttaa miten mainosroskaa jakevat nigerialaiset ovat yrityksen tärkein voimavara ja muuta blablablaata, mutta tosiasiassa kyseessä on bulkkia. Varmasti me tulisimme ilmankin toimeen.

Toivottavasti sinä et ole yrittäjä tai jos olet niin sinulla ei ainakaan ole työntekijöitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No sanomalehtiä tuskin jaetaan ulkomaille ihan hirveästi, että en nyt ihan ymmärrä miten devalvaatio tähän väittämään istuu.
Sanoit, että maailmassa ei ole muuttunut kuin ahneus tms. mutta minä sanoin, että kaikki on muuttunut, varsinkin tiedonvälityksessä, mihin nuo sanomalehdetkin kuuluvat.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kaikissa yrityksissä työntekijät ovat kuluerä jota yritetään minimoida. Samoin kuin kalustot, vuokrat ja muutkin kulut ovat.
Voidaanhan sitä juhlapuheissa hehkuttaa miten mainosroskaa jakevat nigerialaiset ovat yrityksen tärkein voimavara ja muuta blablablaata, mutta tosiasiassa kyseessä on bulkkia. Varmasti me tulisimme ilmankin toimeen.
Musta jotenkin tuntuu, että ymmärrät nyt tahallasi ihan kaiken väärin, mutta väännetään nyt vielä. Totta kai palkkakuluja yritetään minimoida yrityksissä esimerkiksi niin, että työntekijöiden määrä olisi optimaalisesti mitoitettu. Sen sijaan tämän jälkeen on yrityksissä aika yleistäkin, että kulujen minimoimisen sijasta yritetäänkin maksimoida työntekijästä saatava hyöty muuten kuin palkasta ja työehdoista nipistämällä. Aika usein ne menestystarinat tulee näistä yrityksistä, ja näissä yrityksissä henkilöstökin saattaa olla avomielisempi esimerkiksi paikallista sopimista kohtaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei tuo minimointi aina pidä paikkansa. Monet pienemmät yritykset maksavat enemmän kuin tarvitsisi, koska vastineeksi saa esimerkiksi pienemmän vaihtuvuuden. En nyt muista kuinka paljon yli TESsin kaveri tytöilleen maksaa, mutta korotus on merkittävä eikä ollenkaan kosmeettinen.
Se että vaihtuvuus on pientä, on myös minimointia. Sama asia kuin että firma vuokraa paremmalta paikalta uudet toimitilat, se on kilpailuetu. Sinä ja @Jymäkkä käsititte homman mielestäni väärin.

Onhan tuosta yöjakamisesta peruspalkkana mielestäni se 1000€/kk ihan sopiva, kuitenkin tuntipalkaksi muutettuna pyöritään siellä 11.5€ kieppeillä, ilman lisiä. Lisien kanssa se 1200€/kk kuulostaa järkevältä, tuntipalkka kuitenkin 14€ kieppeillä. Työ ei kuitenkaan ole nyt niin vaativaa että sen takia palkkaus pitäisi olla kovempi. Tuossakin on mielestäni hieman hesalisää mukana. Toki yritys saa niin paljon maksaa kuin mieli tekee, mutta mielestäni tuollaisessa yksinkertaisessa työssä ei palkka voi olla 4h työpäivillä normaalia kuukausipalkkaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Se että vaihtuvuus on pientä, on myös minimointia. Sama asia kuin että firma vuokraa paremmalta paikalta uudet toimitilat, se on kilpailuetu. Sinä ja @Jymäkkä käsititte homman mielestäni väärin.

Ei käsitetty, itsehän mä tuota sanaa käytin ensimmäistä kertaa tässä keskustelussa. Olisin voinut valita sanani paremminkin, mutta asiayhteydestä ja viestistä oli kyllä normaaliälyiselle ihmiselle ymmärrettävissä, mitä tarkoitettiin. Olen ihan varma, että danakin tämän ymmärsi, koska pidän häntä ihan fiksuna ihmisenä kirjoitushistoriansa perusteella.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mutta tunnustan kyllä, että olen tässä aika vanhanaikainen. Kyse on enemmän elämän pienestä nautinnosta kuin mistään änkyröinnistä. Vähän samasta, kuin jos tupakoinnin jättänyt ihminen nautiskelee päivittäin/viikoittain yhden sikarin. Tulen toimeen digilehtien kanssa, ja siellähän se tulevaisuus on. Luen silti mielellään aamulehden paperisena niin kauan, kuin se on kohtuullisella hinnalla mahdollista.

Niin siis esitin kysymykseni ihan silkasta mielenkiinnosta siksi, että itselläni tuo luku on melko suuri.

En voi sietää digilehtiä (tai -kirjoja) ja jollei minulla ole mahdollisuutta saada fyysistä lehteä tai kirjaa käsiini, niin en lue lainkaan. Varmaan jossain kohtaa lähitulevaisuudessa tullaan ylittämään kipupiste tässä asiassa ja siinä kohtaa sitten siirryn lukemaan lehteni tabletilta,tai vaihtoehtoisesti erakoidun jonnekin mökille saarnaamaan sorsille siitä miten 2004 kaikki oli paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös