Lakko!

  • 294 882
  • 2 354
Mikä juttu se oli siitä suomalaisesta kateudesta. Eli kun itsestäsi ei näinkin vaativaan työhön ole, niin silloin ei siitä tarvitse maksaakkaan.

Sairaanhoitajan työ ei suinkaan ole ainoa duuni, johon minusta ei olisi. En minä pystyisi tekemään myöskään bussi- tai rekkakuskin, siivoojan tai lastentarhan opettajan töitä. Silti en näe järkeväksi, että heille maksettaisiin 4000 euroa kuussa, vaikka heidänkin työnsä on taatusti vaativaa ja vastuullista. Kaikkiin näihin duuneihin kuitenkin löytyy tekijöitä myös nykyisellä palkkauksella, joten tarvetta korotuksille ei ole.

Käsittääkseni myöskään esim. lääkiksessä ja teknillisessä korkeakoulussa ei ole naisilta pääsy kielletty, eli sinne voi hoitsukin hakea ihan vapaasti, jos ei oma palkkaus miellytä. Miinuksena toki se, että noihin kouluihin päästäkseen pitää vähän jaksaa opiskella lukiossa toisin kuin amk:hon päästäkseen.

Suomessa on ihmisellä myös oikeus tehdä kahta työtä, jos tuntuu, ettei yhden palkalla pärjää. Itsekin tunnen esim. peruskoulun opettajia, jotka tekevät toista työtä päätyönsä ohessa. Hoitsuillakin työviikko on yleensä kai jotain 40 tuntia, joten aikaa kahden työn tekemiseen pitäisi olla vallan mainiosti.

Lähihoitajia taas saa kätevästi Aasiasta. Juttelin vähän aikaa sitten yhden vanhusten kanssa työskentelevän lähihoitajan kanssa (joka muuten kertoi vuosituloikseen ~38 000 €), ja hän kehui työkavereikseen hiljattain saapuneet aasialaisnaiset maasta taivaisiin. Ovat kuulemma vanhuksia kohtaan äärettömään ystävällisiä ja kohteliaita, ja tämän lisäksi niin ahkeria, että suomalaisista on moiseen hänen mukaansa harvoin.
 
Viimeksi muokattu:

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
En minä ole ainakaan itkenyt verojen maksamista vastaan. Kaikki yhteiskunnassa tehtävä työ ei voi olla tuottavaa, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö siitä voisi maksaa palkkaakin. Verojen varassa yhteiskunta taitaa pelittää. Eikös juuri saatu varoittava esimerkki maasta jossa niitä ei oikein makseltu. Maailmassa tuntuu olevan vallan turhaa rahaa jaettavana, jos esimerkiksi viimeisen 2008 pankkikriisin aikana yhdysvaltojen sekoilevat pankit maksoivat bonuksina hyvin hoidetun homman seurauksena 18,4 miljardia dollaria. Pitää vaan olla kanttia verottaa enemmän sieltä missä sitä rahaa on, ja silloinkin sitä vielä taitaa jäädä ihan riittävästi. : )

Kyllä nämä vasurit ovat ideologiansa kanssa sitten hellyttäviä...

Eikö olisi ihanaa kun kaikilla olisi tasan yhtä paljon rahaa, ei olisi sotia ja kaikkiin sairauksiin olisi olemassa lääke.

Eiköhän ammatinvalinta ole ihan jokaisella itse päätettävissä. Sinusta voi tulla sairaanhoitaja tai sitten sinun lanseeraamat "joku vitun atk-guru" tai "huijari pankkiiri". Itse koin, että "huijari pankkiirina" saan itselleni huomattavasti paremman tulotason ja paremman elämän.

Turha sitä on itkeä asioista joihin voi itse vaikuttaa. Vaikuta!
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Jos hoitajien palkat nyt muka olisivat jotenkin heikolla tasolla, niin eiköhän se pidemmän päälle johtaisi siihen että kyseiselle alalle ei enää löytyisi tarpeeksi työvoimaa.

Todellisuudessahan sairaanhoitajat eivät ole kyllä enää missään palkkakuopassa, kuten esim. opettajat ja siivoojat.
 

julle-jr

Jäsen
Jos hoitajien palkat nyt muka olisivat jotenkin heikolla tasolla, niin eiköhän se pidemmän päälle johtaisi siihen että kyseiselle alalle ei enää löytyisi tarpeeksi työvoimaa.
No eihän kyseiselle alalle meinaa löytyäkään pätevää työvoimaa. Katsopas vaikka mol:n sivuilta avoinna olevien sairaanhoitajien paikkojen määrää:

http://www.mol.fi/paikat/BrowseList...eaA1=1&municipalities=&duration=11#resultList

Vapaita paikkojahan on tuollakin mitä lie muutama sata.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No eihän kyseiselle alalle meinaa löytyäkään pätevää työvoimaa. Katsopas vaikka mol:n sivuilta avoinna olevien sairaanhoitajien paikkojen määrää
Pienellä otannalla noista aika iso oli ulkomaille (Saudi-Arabiaan ja Isoon-Britanniaan). Siitä huolimatta olet oikeilla jäljillä.

Ei missään ole kiellettyä maksaa hoitajille isompaa palkkaa kuin mitä työehtosopimuksen minimi on. Jos tarjontaa on liian vähän, niin sitten työnantajat alkavat varmasti maksamaan enemmän. Näinhän lääkäreidenkin kohdalla on tapahtunut. Näin sen pitääkin toimia eikä niin, että jos nyt ette maksa lisää, niin pistän tämän henigtyskoneen johdon poikki.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Kyllä nämä vasurit ovat ideologiansa kanssa sitten hellyttäviä...

Eikö olisi ihanaa kun kaikilla olisi tasan yhtä paljon rahaa, ei olisi sotia ja kaikkiin sairauksiin olisi olemassa lääke.

Eiköhän ammatinvalinta ole ihan jokaisella itse päätettävissä. Sinusta voi tulla sairaanhoitaja tai sitten sinun lanseeraamat "joku vitun atk-guru" tai "huijari pankkiiri". Itse koin, että "huijari pankkiirina" saan itselleni huomattavasti paremman tulotason ja paremman elämän.

Turha sitä on itkeä asioista joihin voi itse vaikuttaa. Vaikuta!

Itse vaan joskus mietin näitä meidän yhteiskunnan arvovalintoja. Raha on usein tärkeyden mittari, mutta kumman merkityksettömiä on pankkiirit kun on tosi kyseessä, siis silloin kun on henki ja terveys kyseessä, talo palaa tai joku rikkoo sinun tai minun henk.koht. turvallisuutta. Nämä ammatit (saikut, opettajat, poliisit, brankkarit jne) jotka ovat meidän yhteiskunnan peruspilareita, ja ovat omalla toimnnallaan antaneet sinulle mahdollisuuden tehdä omat valintasi ja määritellä oman elintasosi, saavat sitä pientä fyrkkaa. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta.

Tämähän on vain idologista häröilyä sinun mielestäsi. Mitäs sitten kun joku koulut kesken jättänyt vatipää, tyhjentää sun omakotitalon, tuikkaa sen tuleen ja turhaan odottelet ambulanssia viemään sun omaisia hoitoon. Suuressa "empatian" puuskassa rupeat varmaan valittamaan huonosta palvelusta kunnes muistat että sulla on viisaana pankkiirimiehenä vakuutukset kondiksessa. Saatpahan kämpän remontoitua ja viisivuotta vanhat elektroniikat uudenveroisina takaisin. Taidekokoelma tuhoutumisesta säästät myyntiprovisiot. Eli aika hyvä diili. Nopeasti unohtuu ne jotka on sua sen oikean hädän hetkellä auttanut.
 
Nämä ammatit (saikut, opettajat, poliisit, brankkarit jne) jotka ovat meidän yhteiskunnan peruspilareita, ja ovat omalla toimnnallaan antaneet sinulle mahdollisuuden tehdä omat valintasi ja määritellä oman elintasosi, saavat sitä pientä fyrkkaa. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta.

Sairaanhoitajien keskipalkka on 2700-2800 euroa kuussa. Olet siis ilmeisesti Jutta Urpilaisen kanssa samaa mieltä siitä, että alle 3000 euroa kuussa tienaavat ovat pienituloisia. Tilastotieteilijät taitavat käyttää hieman erilaisia raja-arvoja.

Kertoisitko vielä kuitenkin, että jos vajaa kolme tonnia on pieni palkka, niin missä menee se raja-arvo, jonka jälkeen ihminen ei enää ole pienituloinen? 4000? 6000? 10 000?
 

julle-jr

Jäsen
Ei missään ole kiellettyä maksaa hoitajille isompaa palkkaa kuin mitä työehtosopimuksen minimi on. Jos tarjontaa on liian vähän, niin sitten työnantajat alkavat varmasti maksamaan enemmän. Näinhän lääkäreidenkin kohdalla on tapahtunut.
Jossain on kuitenkin epäonnistuttu, jos noin paljon on paikkoja vapaana. Ei se lohduta sitä tällä hetkellä samoissa vaipoissa viidettä päivää makaavaa vanhusta, että joskus tulevaisuudessa hoitajia on tarpeeksi kun nyt nostetaan palkkoja ja koulutukseen hakeutuu riittävästi pätevää porukkaa. Nyt koulututukseen hakeutuvat valmistuvat ehkä neljän vuoden päästä, sairaanhoitajaltakin kuitenkin vaaditaan se AMK-tasoinen tutkinto. Ja vaikuttaahan minimipalkka siihen kuinka innokkaasti alalle haetaan, vaikka työnantaja voisikin halutessaan maksaa enemmän.

Jos joku sairaala maksaa enemmän, jäävät ihmiset jossain muualla vaille hoitoa kun heidän sairaalansa ei saa houkuteltua rajallisesta hoitajamäärästä työntekijöitä. Tämä nyt on sinänsä hieman off-topicia, enkä syytä tästä sen enempää oikeistoa tai vasemmistoa, en minä tiedä kuka tilanteen on tällaiseksi päästänyt. Jos kohta en muutenkaan jaksa kannattaa tai vastustaa mitään puoluetta tai aatesuuntaa, nämä kaikki suurpuolueethan ovat sitä paitsi samanlaisia.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itse vaan joskus mietin näitä meidän yhteiskunnan arvovalintoja. Raha on usein tärkeyden mittari, mutta kumman merkityksettömiä on pankkiirit kun on tosi kyseessä, siis silloin kun on henki ja terveys kyseessä, talo palaa tai joku rikkoo sinun tai minun henk.koht. turvallisuutta. Nämä ammatit (saikut, opettajat, poliisit, brankkarit jne) jotka ovat meidän yhteiskunnan peruspilareita, ja ovat omalla toimnnallaan antaneet sinulle mahdollisuuden tehdä omat valintasi ja määritellä oman elintasosi, saavat sitä pientä fyrkkaa. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta.

Tämähän on vain idologista häröilyä sinun mielestäsi. Mitäs sitten kun joku koulut kesken jättänyt vatipää, tyhjentää sun omakotitalon, tuikkaa sen tuleen ja turhaan odottelet ambulanssia viemään sun omaisia hoitoon. Suuressa "empatian" puuskassa rupeat varmaan valittamaan huonosta palvelusta kunnes muistat että sulla on viisaana pankkiirimiehenä vakuutukset kondiksessa. Saatpahan kämpän remontoitua ja viisivuotta vanhat elektroniikat uudenveroisina takaisin. Taidekokoelma tuhoutumisesta säästät myyntiprovisiot. Eli aika hyvä diili. Nopeasti unohtuu ne jotka on sua sen oikean hädän hetkellä auttanut.

Mistähän olet saanut kuvan etten arvosta kyseisten ammattien edustajia?

Vai kuuluuko se vaan vasureiden perusluonteeseen vääntää ja vääristellä asioita, pääasia että pääsee valittamaan ja vaikeroimaan.

Minun mielestä on vaan idioottimaista hakeutua jollekin alalle töihin ja sitten parkua kun siitä ei makseta tarpeeksi hyvin. Kannattaisiko ehkä miettiä asiaa hieman etukäteen...?
 
Bongasin eräältä toiselta foorumilta alaa perhepiirissään seuranneen ihmisen tekstiä:

Tiedän mm., että äitini työpaikalla eräässä vanhainkodissa on annettu kaupungilta kielto palkata sijaisia, jos vaikka yhtäkkiä vakkarit jäävät sairaslomille. Sijaisten palkkaaminen ja täyden miehityksen ylläpitäminen on niin kallista, että mielummin sitten hoidatetaan vaikka kymmeniä vanhuksia parin-kolmen hoitajan voimin. Äitini kuvailemat tilanteet ovat usein painajaismaisia, varsinkin jos meneillään on esim. jotain "joukkoepidemioita" tai muuta mukavaa. Kun olet ensimmäisen vanhuksen saanut siistittyä, ja ehkä jo kenties toisenkin, on ensimmäinen jo ehtinyt sotkea itsensä uudestaan. Kymmenet vanhukset samassa tilassa odottamassa.

Tulijoita sijaisiksi olisi vaikka muille jakaa.

Valehteleeko tämä kyseinen ihminen, kun täällä moni väittää ettei tekijöitä ole, ja hän taas väittää, että niitä olisi "vaikka muille jakaa"? Auttaisiko näiden vanhusten asiaa jotenkin hoitsujen palkankorotukset?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse vaan joskus mietin näitä meidän yhteiskunnan arvovalintoja. Raha on usein tärkeyden mittari, mutta kumman merkityksettömiä on pankkiirit kun on tosi kyseessä, siis silloin kun on henki ja terveys kyseessä, talo palaa tai joku rikkoo sinun tai minun henk.koht. turvallisuutta. Nämä ammatit (saikut, opettajat, poliisit, brankkarit jne) jotka ovat meidän yhteiskunnan peruspilareita, ja ovat omalla toimnnallaan antaneet sinulle mahdollisuuden tehdä omat valintasi ja määritellä oman elintasosi, saavat sitä pientä fyrkkaa.
Eikö tämän logiikan mukaan eniten pitäisi maksaa maanviljelijöille, sillä ilman ruokaa me kaikki kuoltaisiin nälkään jo parissa viikossa? Myös talojen rakentaminen menisi noiden edelle, sillä näin pohjoisessa talvella tulisi muuten kylmä.

Tiedän että pankkiirien ja monien muiden ammattien hyödyllisyys ei kaikille aukene, eikä se minua haittaa että näin tapahtuu, mutta tosiasia on nuo korkeamman lisäarvon ammatit ovat pitkälti niitä, joilla meidän yhteiset menomme kustannetaan. Ilman niitä elintaso täällä olisi luokkaa Kuuba. Siellä silti terveydenhuolto toimii, joten arvovalintojahan nämä totisesti ovat.
Ja toisaalta jos koulutettua väkeä ei olisi, niin ei tarvittaisi opettajiakaan samassa mittakaavassa, joten siitäkin tulisi heti säästöä. Poliiseja saatettaisiin tosin tarvita enemmän.

Jääkiekko olisi tietenkin listan viimeinen ja näin ehdotankin, että julkisilla varoilla ei palkata yhtään jääkiekkoilijaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tiedän että pankkiirien ja monien muiden ammattien hyödyllisyys ei kaikille aukene, eikä se minua haittaa että näin tapahtuu, mutta tosiasia on nuo korkeamman lisäarvon ammatit ovat pitkälti niitä, joilla meidän yhteiset menomme kustannetaan.

Ilmeisesti Suomi olisi parempi paikka elää, jos vaikkapa nämä 10 000 kuussa ansaitsevat ihmiset laskisivat palkkojaan vaikkapa 3000 euroon kuussa. Tällöinhän nämä perkeleestä olevat tuloerot kaventuisivat ja Suomi olisi parempi paikka elää. Erityisen ilolla kannattaa tervehtiä sitä, ettei Nokia ole enää jakanut avokätisiä optioita, jotka myös taitavat olla saatanasta.
Haittana toki on se, että kuntien ja valtion verotulot romahtaisivat, mutta oikeudenmukaisuuden vuoksi se on vain kestettävä.

Erityisesti ihmettelen optiosta noussutta kateutta. Kyseessähän on iso rahansiirto yhtiön omistajilta option saajalle, joka siis makselee noista puolet veroa. En kyllä tiedä miten muuten noista nyt optioihin menevästä rahasta saisi kunnille ja valtiolle siivua, jos siis ei lähdetä Venezuelan oppien mukaisesta sosialisoimaan esimerkiksi Nokiaa.

Keksiikö joku näppärän mallin, jolla nämä yksityisten yritysten nyt palkkoina ja optioina maksamat rahat voitaisiin helposti siirtää vaikkapa suoraan sairaanhoitopiireille? Veroprosentin nosto sellaiseksi, ettei työntekijän työpaikalla tai palkalla ole käytännön vaikutusta nettoansioon en pidä hyvänä keinona, koska se jos mikä ei ole kannustavaa. Mitä enemmän yksityiset firmat palkkoja maksavat, niin sitä parempaahan se on kunnalliselle sektorille?
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Kun nyt palkoista puhutaan...
Kyllähän koulutuksen vaativuuden tulisi palkassa näkyä, mutta valitettavasti se ei aina näy ammattitaidossa. Vaikuttaa, että monet saavat sitä alansa määrittämää palkkaa riiipumatta omasta ammattitaidosta.
Tämä nyt tulee pienellä kitkeryydellä, kun sijoitusalan ammattilainen on onnistunut kadottamaan (onneksi vain pienen) osan hänen kauttaan sijoittamistani varoista. Samaan aikaan olen itse kouluttautumattomana ja aikaa käyttämättä onnistunut jopa hieman kasvattamaan säästöjäni.
Toivottavasti lääkärin kanssa en paljastu samalla lailla pätevämmäksi...
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Mistähän olet saanut kuvan etten arvosta kyseisten ammattien edustajia?

Vai kuuluuko se vaan vasureiden perusluonteeseen vääntää ja vääristellä asioita, pääasia että pääsee valittamaan ja vaikeroimaan.

Minun mielestä on vaan idioottimaista hakeutua jollekin alalle töihin ja sitten parkua kun siitä ei makseta tarpeeksi hyvin. Kannattaisiko ehkä miettiä asiaa hieman etukäteen...?

Noh tommy tuolla aikaisemmin kirjoitti siitä miten työlle joka ei välttämättä tuota mitään materiaa tai rahaa, niin heille pitäisi maksaa palkkaa. Sinä vastaat kyseiseen viestiin vinoilemalla jollain vasuriläpällä ja miten jotku haaveilevat jostain kaikille-rahaa-utopiasta. Vaikutti vaan siltä että sinulla ei hirveästi sympatioita riitä. Minä vain tokaisin että sinulla on aika paljon velkaa näille matalapalkkaisille aloille. Itse olisin satavarma valmis maksamaan sen pari kolme pinnaa lisää veroja jos ne korvamerkittäisiin näille aloille. Olisitko sinä? Kansainvälisessä vertailussa meidän hoitsuille maksetaan pähkinöitä ja se pinna sinne lisää jokaiselta hoitaisi sen eron hetkessä ja vähän jäisi ylikin.

En tiedä millä pankkiiri-alalla olet mutta se on fakta, että me veronmaksajat ollaan avustettu teidän alaa niin voimakkaasti että se nurina sieltä suunnasta on hieman kummallista. On hyvin mahdollista että sinun työpaikkasi on pelastettu verovaroin 90-luvun alkupuolella. Viimeksi pankeille jäjestettiin mahdollisuuksia miljardilainoihin. Peukku siitä että kukaan ei tähän apuun tarttunut, mutta niiden pelkkä olemassaolo helpotti pankkien toimintaa. Tämän lisäksi joka vuosi pankkeja tuetaan 900miljoonan veronkevennyksien avulla. Lainanmyyntiä ja monet harrastavat perus pankkitoiminnan ohella asuntomyyntiä. Eli pankkialaa tuetaan ihan samasta kakusta mistä saikkujen liksat maksetaan. Erona on että ainoa tapa millä saikut voivat vaikuttaa liksoisinsa on lakkoilu. Jos lakkoillaan niin mm. jatkoajan keskutelupalstalla jaetaan kiristäjä leimoja ja syytetään ihmisten kuolemantuottamuksesta. Valtiovalta maukuu että fyrkka ei ole. Pankeille löytyy velkarahaa muutamassa viikossa jne rupean toistamaan itseäni...zori.

Huvittavaa on se kun Nalle & co vannovat laizzes-fairen nimeen vaikka heidän toimiala on lopettanut toimimasta niiden periaatteiden mukaan jo aikoja sitten.

Eikö tämän logiikan mukaan eniten pitäisi maksaa maanviljelijöille, sillä ilman ruokaa me kaikki kuoltaisiin nälkään jo parissa viikossa? Myös talojen rakentaminen menisi noiden edelle, sillä näin pohjoisessa talvella tulisi muuten kylmä.

Just. Jos nyt haluat verrata näitä aloja hengenpelastajiin niin ok, mutta huomioi se että kyseiset alat saavat jo miljardiluokan avustuksia. Ja näille aloille rahdataan sitä rahaa meidän kuluttajien toimesta. Maataloustukia ja rakennusalaa elvytettiin isolla kädellä (velkarahalla). Anttila se siellä EU:ssa pyörii harvasen päivä rahaa pyytämässa niiden rahojen lisäksi mitä me itse heille syydetään. Jos Sosiaali ja teveysministeri yhdistettynä kuntaministerin kanssa tekis homma samallla vakaumuksella, niin ehkä ei terveydenhuollon ongelmat olisi samaa luokkaa. Anttila se osaa pyytää (koplata hallitusneuvotteluihin) mutta ilmeisesti hyssälä ja kiviniemi etsii mistä leikata.

Tämä ei ole mikään vasuri homma. Tämä on arvo kysymys. Esim demareilla on ihan yhtä paska trackrecord kun nyky hallituksella.

Jenkit veti kaiken privaatiksi ja verot alas - vituiks meni.

Halutaanko ylläpitää hyvinvointimme? Fyrkka puhuu. Verorahoja jaellaan eri perustein ja minä vain ihmettelen miksi se on niin vaikea maksaa niille jotka pitävät meidät meidän hyvin tuottavissa ammateissa. Suhteutetaan vastuuseen ja kansainväliseen palkkavertailuun niin kuopassa ovat. Monen yksityisen alan ei tartte kun vähän älähtää, että meidän pisness ei kannata, ja fyrkka löytyy.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Verorahoja jaellaan eri perustein ja minä vain ihmettelen miksi se on niin vaikea maksaa niille jotka pitävät meidät meidän hyvin tuottavissa ammateissa. Suhteutetaan vastuuseen ja kansainväliseen palkkavertailuun niin kuopassa ovat.
Minulla on hieman epäselväksi jäänyt, että mitkä ovat ne kriteerit joidenka perusteella Sinun mielestäni pitäisi palkkoja maksaa. Olin nimittäin jotenkin rivienvälistä lukevinani, että mielestäsi suomessa johtajien palkat ovat liian kovat ja sitten yhtäkkiä käännätkin takkisi ja alat vetoamaan kansainvälisiin palkkavertailuihin ja niiden palkkakuoppiin:
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/S...htajilla+surkeimmat+nettopalkat/1135220765045
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
En tiedä millä pankkiiri-alalla olet mutta se on fakta, että me veronmaksajat ollaan avustettu teidän alaa niin voimakkaasti että se nurina sieltä suunnasta on hieman kummallista. On hyvin mahdollista että sinun työpaikkasi on pelastettu verovaroin 90-luvun alkupuolella. Viimeksi pankeille jäjestettiin mahdollisuuksia miljardilainoihin. Peukku siitä että kukaan ei tähän apuun tarttunut, mutta niiden pelkkä olemassaolo helpotti pankkien toimintaa. Tämän lisäksi joka vuosi pankkeja tuetaan 900miljoonan veronkevennyksien avulla. Lainanmyyntiä ja monet harrastavat perus pankkitoiminnan ohella asuntomyyntiä. Eli pankkialaa tuetaan ihan samasta kakusta mistä saikkujen liksat maksetaan. Erona on että ainoa tapa millä saikut voivat vaikuttaa liksoisinsa on lakkoilu. Jos lakkoillaan niin mm. jatkoajan keskutelupalstalla jaetaan kiristäjä leimoja ja syytetään ihmisten kuolemantuottamuksesta. Valtiovalta maukuu että fyrkka ei ole. Pankeille löytyy velkarahaa muutamassa viikossa jne rupean toistamaan itseäni...zori.

Sehän olisikin tullut todella halvaksi veronmaksajille jos pankkeja ei olisi pelastettu 90-luvulla...

Edelleen sama asia pankkien tukitoimiin tämän toistaiseksi viimeisimmän pankkikriisin aikana. Olisiko Suomella mielestäsi varaa antaa pankkien kaatua?

900 miljoonan veronkevennykset. Kaivappa samalla lukemat paljonko pankit sysäävät yhteiseen kassaan vuosittain.

Ei näille kaikille perussuomalaisille näytä aukenevan pankkien merkitys taloudelle, mutta eihän se toki estä heitä kommentoimasta asioita ja mussuttamiseen ja valittamiseenhan kompetenssia riittää kyllä...
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse vaan joskus mietin näitä meidän yhteiskunnan arvovalintoja. Raha on usein tärkeyden mittari, mutta kumman merkityksettömiä on pankkiirit kun on tosi kyseessä, siis silloin kun on henki ja terveys kyseessä, talo palaa tai joku rikkoo sinun tai minun henk.koht. turvallisuutta. Nämä ammatit (saikut, opettajat, poliisit, brankkarit jne) jotka ovat meidän yhteiskunnan peruspilareita, ja ovat omalla toiminnallaan antaneet sinulle mahdollisuuden tehdä omat valintasi ja määritellä oman elintasosi, saavat sitä pientä fyrkkaa. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta.

Sinänsä toki mielenkiintoista, että valitsit ammattiryhmät, joiden keskiansiot kuitenkin ovat koko lailla kaikki keskipalkan yläpuolella.

Ei sinänsä, melkein jokaisen toimeentulo tai muuten vaan elämä on riippuvaista monien muiden olemassaolosta.

Sinänsä vaan asia on niin, että kukaan yksilönä ei ole niin tärkeä, että hänen omaisuutensa, terveytensä tai edes henkensä olisi yhteiskunnalle mitenkään tärkeä, saati korvaamaton.

toki yksilölle itselleen, ja hänen lähipiirilleen mutta eipä sen laajemmin. Siten voidaan hyvin miettiä sitä, että eipä se yksilön henki laajemmin juuri paina. Eikä sen tulekaan painaa.

Ei tietenkään sen enempää sen pankkipösön tai poliitikonkaan, mutta yhteiskunnan kannalta taitavat he laajemmin vaikuttaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tämän lisäksi joka vuosi pankkeja tuetaan 900miljoonan veronkevennyksien avulla. Lainanmyyntiä ja monet harrastavat perus pankkitoiminnan ohella asuntomyyntiä. Eli pankkialaa tuetaan ihan samasta kakusta mistä saikkujen liksat maksetaan.

Mielenkiintoista. Kerrotko mistä tuo 900 miljoonaa koostuu?
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Sehän olisikin tullut todella halvaksi veronmaksajille jos pankkeja ei olisi pelastettu 90-luvulla...

Edelleen sama asia pankkien tukitoimiin tämän toistaiseksi viimeisimmän pankkikriisin aikana. Olisiko Suomella mielestäsi varaa antaa pankkien kaatua?

900 miljoonan veronkevennykset. Kaivappa samalla lukemat paljonko pankit sysäävät yhteiseen kassaan vuosittain.

Ei näille kaikille perussuomalaisille näytä aukenevan pankkien merkitys taloudelle, mutta eihän se toki estä heitä kommentoimasta asioita ja mussuttamiseen ja valittamiseenhan kompetenssia riittää kyllä...

Jessh. Peukku sinulle kun et edes yritä peitellä halveksuntaasi markkinataloutta kohtaan. Pankit toimivat ilman mitään riskiä koska tappiot kuitataan veronmaksajilla. Ajattelin kysyä sinulta olisiko pankit voineet tehdä samoja voittoja ilman 900 millin avustusta mutta se on varmaan turhaa. Olet jo ilmeisen tyytyväinen kyseiseen "too big to fail" tilanteeseen

Nythän voitaisiin keskustella olisiko oikeudenmukaista säätää pankkivero. Mitä mieltä? Itse olen sitä mieltä että se on hyvä asia. Voitaisiin kuitata näitä velkoja ja pankit pysyisivät mahdollisesti paremmin kurissa.

Voitko antaa esimerkin tästä?

Periaatteesa kaikki ne alat jotka sisältyivät edelliseen elvytyspakettiin. Ensisijaisesti rakennusala.

Mielenkiintoista. Kerrotko mistä tuo 900 miljoonaa koostuu?

Korkovähennyksistä.

En ole varma mutta on fiilis että kallistut kokkareiden suuntaa. Googlaileppa Vapaavuoren fiiliksiä asiasta. Tässä asiassa asetun hänen kanssa samaan rintamaan. Tämä on se mihin eri verotyöryhmät on jo pidempään yrittänyt puuttua mutta se usein ammutaan alas vasureiden toimesta.

Jotta nyt sitten pysytään aihessa niin oliko joku valmis nostamaan omia verojaan sen pari pinna mikäli ne korvamerkittäisiin lisäresursseja vaativille aloille? Varmasti vältettäisiin moni lakko. En tiedä milloin esim poliiseilla menee soppari umpeen. Brankkareista ei nyt kannata huolehtia koska he hoitivat edellisen lakon niin huonosti että yhtenäistä rintamaa tuskin saadaan.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Korkovähennyksistä.
....

En nyt ole ihan varma mistä puhut, mutta veikkaan, että jostain mitä et täysin ymmärrä. Luuletko, että suomen valtio heittelee rahaa joillekin vain siksi, että kaverit on siellä töissä?

Jos suomessa tuetaan jotain, niin kyllä se periaatteessa aina tehdään sen takia, että ihmisillä olisi töitä. Myös kreikkaa tuetaan pohjimmiltaan sen takia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Periaatteesa kaikki ne alat jotka sisältyivät edelliseen elvytyspakettiin. Ensisijaisesti rakennusala.
Minun mielestäni se on pelkästään fiksua, että yhteiskunta ajoittaa sellaiset investointinsa jotka joka tapauksessa jossain vaiheessa pitää toteuttaa taantumien ajaksi. Silloin ne maksavat vähemmän, tasoittavat suhdannehuippuja, eivät kiihdytä talouden ylikuumenemista ja säästävät yhteiskunnan rahoja sosiaaliturvan osalta. Mistään hyväntekeväisyydesta ei ole kyse.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Ja ei, en ole huutamassa samanpalkkaisuutta. Ainoastaan edes hiukan lähemmäs samanpalkkaisuutta. Eli varmaankaan ei heirveästi kokonaisveroaste laske, jos ostovoimaista porukka on enemmänkin. Jos yhden palkkaa lasketaan 10 000:sta vaikkapa 5 000:teen, niin jo voi maksaa kolmelle pienipalkkaiselle kullekin 1500 enemmän. Toisella näin verot nousee ja toisella ne laskee. Molemmilla on kuitenkin varaa elellä suht mukavasti, ja kummallakinon ostovoimaa ja mahdollisuuksia sijoitella sinne sinun tuiki tärkeään pankkiisi!

Missä siis vika?
....

Ajattelitko määritellä tuon 5000 maksimipalkaksi, vai pudotetaanko kaikilta hyvin asiansa hoitaneilta vain joku vakioprosentti? Oma liksa menee noiden määrittelemiesi summien väliin. Juuri katselin jenkkiläistä palkkatutkimista, mistä pystyin toteamaan olevani palkkakuopassa. Jos minulta vietäisiin saavutetut edut, se olisi suomen kannalta huonompi juttu, jos minun verorahoja haluavat.

Henkilökohtaisesti tonnin pudotus liksassa johtaisi mm. asunnon vaihtoon (mitä tämä noin yleisesti tarkoittaisi asuntomarkkinoille) ja muutenkin elintason putoamiseen.

Käytännössä tuommoinen liksojen pudottaminen on kuitenkin ihan mahdoton ajatus toteuttaa. Nämä yli 5000 tienaavat kuitenkin ovat monissa palveluissa se ainoa tuloluokka joka niitä käyttää. Mikäli nämä, sanotaan vaikka siivuospalvelut, joutaisi lopettaa, niin aika moni siivooja jäisi työttömäksi.
 
Minä vain tokaisin että sinulla on aika paljon velkaa näille matalapalkkaisille aloille.

Epäilen vahvasti. Itse olen ainakin velkaa vain Osuuspankille, yhdellekään sairaanhoitajalle en ole velkaa senttiäkään.

Itse olisin satavarma valmis maksamaan sen pari kolme pinnaa lisää veroja jos ne korvamerkittäisiin näille aloille. Olisitko sinä?

Vähän epäreilu kysymys sikäli, että esim. Eltonin ja jussij:n pari kolme pinnaa on tekstiensä loogisuuden tasosta päätellen aika monta euroa enemmän kuin sinun pari kolme pinnaasi. Itse en ainakaan olisi näiden "matalapalkka"-alojen vuoksi halukas tuollaisiin veronkorotuksiin. Eikä varmasti olisi moni muukaan. Sitä vähän ihmettelen, että mihin ihmeeseen sinä tässä asiassa verottajaa tarvitset? Kai sinä itsekin osaat laskea, paljonko on kolme prosenttia palkastasi? Sitten voitkin käydä lykkäämässä tuollaisen summan rahaa vaikkapa paikallisten hoitsujen taukohuoneen kahvikassaan, jos sinulla sitä ylimääräistä rahaa on vastikkeetta jaettavaksi asti.

Voisitko muuten vielä tehdä listan kaikista niistä ammateista, joiden edustajille nämä korotukset tulisi kohdistaa?

Kansainvälisessä vertailussa meidän hoitsuille maksetaan pähkinöitä

Onko sinulla tästä esittää jotain faktaakin?
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko sinulla tästä esittää jotain faktaakin?

Ei ehkä pähkinöitä kuitenkaan mutta seuraavassa aiheeseen liittyen: Hoitajien palkat Suomessa ja joissain Euroopan maissa.

Länsi-Euroopan maihin verrattuna suomalaiset sairaanhoitajat perus-/lähihoitajat ovat pääsääntöisesti listan häntäpäässä, vain uudet EU-maat jäävät taaksen. Listalla esiintyvistä maista Norjassa palkat ovat kaikessa tasossa mitattuna Suomea paremmat ja siksi moni sairaanhoitaja ja lähihoitaja lähtee mielellään töihin Norjaan jos suinkin mahdollista. Tietenkin verotus tms. seikat kannattaa ottaa huomioon vertailussa.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös