Pula-ajan Tretjak
Jäsen
Monissa maissa ammattiliitto ja mafia ovat yksi ja sama asia. Keinot ja tavoitteet yhtyvät, eikä kysymys ole vain jostakin Jimmy Hoffasta.
Tämä pitää paikkaansa, mutta katson ettei se pidä paikkaansa suomessa. Suomessa on ammattiyhdistykset ajaneet itseään johdonmukaisesti alas ja heikentäneet neuvottelumahdollisuuksiaan. Nyt nähdään jo sekin, että eipä auta edes työtaistelukaan, koska ei ole yksinkertaisesti voimaa.
Olen kyllä odottanut, että joku kritisoisi termejä siltä pohjalta, että olen "lainannut" ne itse asiassa kommunisteilta. Sillä juuri hehän tapasivat nimittää vapaaseen järjestäytymiseen perustuvaa ammattiyhdistystoimintaa gansterismiksi.
Tuo ei minusta liity edelleenkään suomeen eikä suomen ideologiaan mitenkään.
Jos ei ole täysin "lapsi", niin voi ymmärtää sen, että työelämän ja yhteiskunnan muutokset ovat taas siinä määrin etenemässä, ettei "perinteisille" ay-pomoille ole entisessä määrin kysyntää. Silti on mielenkiintoista katsoa, että minne saakka näillä tempuilla tällä kertaa päästään.
Kirjoittamasi ei luultavasti liity minun aiempiin kirjoituksiin mitenkään, mutta olen samaa mieltä. AY-liike on rapakunnossa ja toimintaympäristöt ovat kasvaneet vauhdilla. AY-liitot ovat vain pysyneet paikoillaan. Jos pitäisi ennustaa niin jossain vaiheessa varmaan työntekijät tajuavat etteivät hekään voi pelata paikallisesti. Silloin heidän pitää alkaa ulottamaan ammattiyhdistyksiään yli rajojen. Tietysti aika utopistinen ajatus, sillä eihän nuo osaa edes suomen kokoisessa maassa tehdä yhteistyötä.
Väärinkäsitysten välttämiseksi.. Olen edelleen sillä kannalla, että näinä aikoina tulisi välttää lakkoja sekä niillä uhkailuja viimeiseen asti. Ehkäpä niellä ylpeytensäkin välillä ja jättää toteutumattomat asiat odottamaan otollisempia aikoja. Myöskin homma pitäisi hoitaa ammattiyhdistyksillä siten, että ajettaisiin lakoilla vain isompaa kuvaa ja isompien ihmisryhmien etuja kerralla. Pienillä paikallisilla lakoilla ei saada kuin lovi palkka-ansaintaan ja kilpailuetu muille toimijoille. Ahtaajien tapauksessa sitten lovea moneen muuhunkin asiaan.