Laittomat lakot, ynnä muut ulosmarssit

  • 32 967
  • 312

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suht hyvä kirjoitus aiheesta:

LSG: Ateriafirma todenn Suomen - Aamulehti Blogit

LSG Sky Chefs group koostuu 151:stä asiakaspalveluyhtiöstä viidessäkymmenessäkahdessa maassa.

Jos tämä ”catering” käännetään ateriapalveluiksi, niin LSG tarkoituksena on toimittaa ateriapalveluja myös juniin, kouluihin, sairaaloihin ja vähittäismyyntiin.

Kun tämän perustiedon yhdistää LSG Finlandin toimitusjohtaja Steffen Roschin tv-haastatteluun, niin ymmärtää sopimussuhteesta Ilmailualan unioniin syntyvän ongelman. Samalla periaatteella LSG:n pitäisi olla sopimussuhteessa veturimiesten liittoon (junat), Akavaan (koulu, opettajat) ja Tehyyn (sairaalat). Jos ei vielä nyt Suomessa, niin todennäköisesti myöhemmin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Työ on tuolla LSG:llä luonteeltaan hyvin erilaista kuin muissa catering-firmoissa, tai ravintoloissa.

Onko oikeasti?

Yhtymäkohtia on hyvin vähän, oikeastaan vain se että yhdellä LSG:n osastoista kokataan ne ruuat ja toisella pakataan ja puretaan ne ja kolmannella tiskataan astiat. Siellä tapahtuu paljon muutakin, mm. hoidetaan lennolla myytävien tavaroiden tilaukset ja toimitukset, kuormaajilla pitää olla ajoluvat lentokenttäalueelle ja koko henkilöstön pitää olla kartalla ilmailualan ja lentokenttäalueen turvallisuussäädöksistä jne.

Jokaisella alalla on omat erikoisluonteensa, ei tuo mielestäni tee lentokentillä tapahtuvaa cateringia kovin erilaiseksi. Onhan erilaisia turvamääräyksiä muuallakin.

turha väittää etteikö se olisi täysin kytköksissä ilmailualaan - eli sitä kautta IAU:iin - kun kerran operoidaan lentokenttäalueen sisällä ja asiakkaatkin ovat vain ja ainoastaan lentoyhtiöitä.

Mihin TESsiin kuuluvatkaan lentokentän ravintoloiden työntekijät jotka tekevät työnsä pelkästään lentokenttäalueen sisällä ja asiakkaatkin ovat pelkästään lentomatkustajia?

PAM:in/MaRaVan työehtosopimus (johon firman duunareita ollaan pakottamassa) ei edes tunne ammattinimikkeitä jotka sopisivat valtaosaan LSG:n henkilöstöstä, joten miten se voisi olla sopiva edustamaan firman työntekijöitä?

Mitä ovat nämä ammattinimikkeet joista puhut?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No ymmärrän kyllä sinun haluavan, että näin tehtäisiin. Mutta omasta mielestäni olisi kohtuutonta, että valtio alkaisi omakätisesti säännellä sellaisia asioita, jotka tähän saakka työmarkkinaosapuolet ovat keskenään pystyneet sopimaan.

Jos valtio näkee selvän ongelman jonka osalta jopa ay-taustainen demarityöministeri on sanonut että tukilakkojen laajuus on kohtuutonta, hallituksen pitää tehdä tarvittavat toimet ettei tämänkaltainen yhteiskunnan kiristys toimi.

Tässä tapauksessa pitäisi olla joku puolueeton taho, esim. oikeuslaitoksen joku instanssi, joka määrittelee onko työnantajalla oikeus siirtää toimintansa toisen TESsin piiriin. Ja tämän mukaan kaikki toimisivat.

Ja erityisen epäreilua se olisi tehdä vielä tuolla tavalla, että noin räikeästi suosittaisiin toisen osapuolen intressejä.

Työntekijöitä suositaan tällä hetkellä räikeästi antamalla heille mahdollisuuden uhkailla ja kiristää työnantajia ja koko yhteiskuntaa näillä tukilakoilla.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Työntekijöitä suositaan tällä hetkellä räikeästi antamalla heille mahdollisuuden uhkailla ja kiristää työnantajia ja koko yhteiskuntaa näillä tukilakoilla.

Hyvä niin, koska muuten saattaa edessä olla tilanne, jossa tehdään töitä alle 1500EUR kuukausipalkalla jokainen.

On nuo tukilakot toki järeitä toimia, mutta ei paikallislakoista mitään hyötyä ole.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jännä piirre on keskustelu laillisuudesta ja moraalista. Jos yhtiö kiertää veroja veroparatiisien ja siirtohinnoittelun avulla, on yhtiöt heti etunenässä muistuttamassa, että he toimivat sääntöjen mukaan. He noudattavat lakia ja asia on siksi ok - vaikka monien näkemysten mukaan asiassa on morralittomuutta, niin yhtiöt tekevät niin, koska voivat.

Ja näitä epäkohtia on lainsäätäjien osalta muutettu hyvinkin nopeasti kun on mahdollisuus, esim. siirtohinnoittelun osalta tehtiin nopeasti muutos lainsäädäntöön jolla kikkailua vähennettiin dramaattisesti.

Laittomien lakkojen osalta ei ole tehty mitään.

Eikö työntekijöillä ole samanlainen oikeus? He voivat mennä tukilakkoon, kunhan vain toimivat sääntöjen mukaan.

Kyllä ja heti kun havataan epäkohdat kuten nyt selkeästi on havaittu, sääntöjä tulee korjata välittömästi. Kaikkien tulee toimia sääntöjen mukaan ja sääntöjä pitää muuttaa epäkohtien korjaamiseksi.

Ei näihin asioihin tarvi moraalia sotkea, kunhan toimii sääntöjen mukaan? Kun Finnair pimitteli staybonuksia ja veivasi asuntokauppoja, oli yhtiöllä heti ensimmäisenä asiana tiedotuksessa se, että kaikki on tehty laillisesti ja sopimusten mukaan.

Ei auttanut laillisuus, yhtiön hallitus vaihdettiin lähes kokonaan näiden pelleilyjen vuoksi.

Fakta on kuitenkin se, että sopu löytyy vain neuvottelemalla molemmin puolin. Nyt yhtiö on ilmoittanut, että se ei neuvottele. Se sanelee. Ja sanelulla se on saanut aikaan nämä lakot.

Kyllä, tämä pitäisi olla nyt yhtiön ja kyseisen ay-osaston välinen neuvottelu, siihen ei pitäisi kenenkään muun osallistua esim. tukilakkojen muodossa, se on kiristystä.

Tukilakkotouhu tässä koossa on toki aivan järjetön mittakaavaltaan, mutta niin näyttää olevan toisessa vaakakupissa yhden yksittäisen johtajan jääräpäisyyskin. Lonkan ehdotuksen hylkäsi työnantaja, se muistettakoon. Hylkäsi, vaikka tiesi seuraukset. Lonkan ehdotuksen mukaan IAU on oikea neuvotteluosapuoli ja liiton vaihto ei ole perusteltu, jos asiaa tarkastellaan ns aidon edustavuuden näkökulmasta. Vain LSG:n (ja EK:n) johto näkee asian toisin.

Mielenkiinnolla toivon näkeväni jonkin lähteen tämän Lonkan esityksen sisällöstä.

(Asiasta sivuhyppy sen verran, että lentoemäntien neuvotteluryhmässä oli havahduttu bulevardilla siihen, että Finnairin toimitusjohtajalle oli vasta Bulevardilla ja vasta viimeisenä päivänä selvinnyt, että LSG:n ja IAU:n välinen kiista koskee nimenomaan tätä työehtosopimusshoppailukiistaa, eikä mahdollista säästösummaa euroissa. Finnair oli kärsinyt LSG:n toimitusvaikeuksista yli viikon ja perunut kymmeniä lentoja, mutta toimitusjohtaja ei edes tiennyt neuvottelukiistan pääkysymystä!?!)

Minulla on hyvin vaikea uskoa tätä väitettäsi todeksi, osittain siksi että Vauramo on yleisesti suht arvostettu johtaja ja osittain noista sinunkin mainitsemista syistä.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Hyvä niin, koska muuten saattaa edessä olla tilanne, jossa tehdään töitä alle 1500EUR kuukausipalkalla jokainen.

Jos palkka ei tyydytä, niin jokainen on vapaa neuvottelemaan sellaisen sopimuksen uudessa työpaikassa, missä palkkaus vastaa paremmin omaa oletettua työpanosta.

Näin siis olisi ideaalissa maailmassa, mitä ei olisi sotkettu tesseillä, tupoilla, tukilakoilla ja vastaavilla yhteiskunnan ennen pitkään vararikkoon ajavilla sossuilulla.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Aika paljon on Suomessa ihmisä, joiden mukaan vaikeassa taloustilanteessa olevien yhtiöiden (eli siis Roviota ja Supercelliä lukuunottamatta ilmeisesti kaikkien muiden yhtiöiden) työntekijöiden pitäisi olla valmiita pudottamaan palkkojaan parikymmentä prosenttia, jos yhtiön johto sellaista ilmoittaa.

Toivottavasti näiden ihmisten työnantajat ovat nyt bonganneet tämän valmiuden omilta työntekijöiltään ja heti huomenna näiden ihmisten pöydällä on uusi sopimus allekirjoitettavaksi. Nimi paperiin jos haluat jatkaa. Koska kilpailukyky ja näin voi tehdä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Henkilökohtaisesti olen tästä tapauksesta sitä mieltä, että koko lentoliikenteen ja tuonnin/viennin stoppaaminen on sen mittakaavan vahinko kansantaloudelle, että koko lentokoneiden ruokatarjoilu tai tupakin myynti pitää enemmin vaikka kokonaan lopettaa kuin antaa tuollaisen mahdollisuuden olla olemassa. Yhtä tervettä kuin että vaikka NHLPA voisi aiheuttaa ydinvoiman tuottamisen pysäyttämisen.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ja näitä epäkohtia on lainsäätäjien osalta muutettu hyvinkin nopeasti kun on mahdollisuus, esim. siirtohinnoittelun osalta tehtiin nopeasti muutos lainsäädäntöön jolla kikkailua vähennettiin dramaattisesti.

Laittomien lakkojen osalta ei ole tehty mitään.

Kyllä ja heti kun havataan epäkohdat kuten nyt selkeästi on havaittu, sääntöjä tulee korjata välittömästi. Kaikkien tulee toimia sääntöjen mukaan ja sääntöjä pitää muuttaa epäkohtien korjaamiseksi.

No näinhän sitten varmasti tulee tapahtumaan, pääministerillämmehän on tunnetusti korvat ja hän kuuntelee kansaa. Ja on vielä tunnettu siitä, että käärii hihat ja alkaa hommiin, eikä lykkää asioita työryhmiin.

Kyllä, tämä pitäisi olla nyt yhtiön ja kyseisen ay-osaston välinen neuvottelu, siihen ei pitäisi kenenkään muun osallistua esim. tukilakkojen muodossa, se on kiristystä.

Olen sinällään ihan samaa mieltä. Pointti on tässä se, että LSG ei nyt neuvottele niiden henkilöiden kanssa, jotka työntekijät ovat edustajikseen valinneet. LSG "neuvottelee" PAM:n kanssa - PAM:lla ei ole tuolla yhtään jäsentä. PAM on ilmoittanut, että ei ole osapuoli.

Mielenkiinnolla toivon näkeväni jonkin lähteen tämän Lonkan esityksen sisällöstä.

Finnairin ateriapalvelua koskevan työriidan sovittelu keskeytettiin - Työtaistelut - Talous - Helsingin Sanomat

Tuossa videolla kohdassa 1:33 kerrotaan, että valtakunnansovittelijan ehdotuksessa esitetään, että osapuolet pysyvät nykyisissä liitoissaan. Käytännössä Lonkan ehdotus oli sama kuin IAU:n maapalvelussa olevien ja lentoemäntien nyt hyväksymä - eli nykyinen sopimus jatkuu, mutta molemmat aloitavat yhtiön sisällä säästöneuvottelut.

Minulla on hyvin vaikea uskoa tätä väitettäsi todeksi, osittain siksi että Vauramo on yleisesti suht arvostettu johtaja ja osittain noista sinunkin mainitsemista syistä.

Juu samoin. Tähän ei tosiaan ole lähdettä, eikä linkkiä, vaan perustuu neuvottelupöydästä lentoemäntien edustajien puolelta kuultuihin puheisiin Bulevardilta. Eli kuulopuheita siis.

Vauramo on ollut henkilöstön keskuudessa (kuulopuheita) aivan pidetty henkilönä, mutta asiat siellä riitelee. Säästösummat (lentoemännät >10k€/hlö, lentäjät >20k€/hlö) oat altavat!
 
K

kiwipilot

Vauramo on ollut henkilöstön keskuudessa (kuulopuheita) aivan pidetty henkilönä, mutta asiat siellä riitelee. Säästösummat (lentoemännät >10k€/hlö, lentäjät >20k€/hlö) oat altavat!

Niinpä. Mutta tilanne on hieman nihkeä sekä pilottien että emäntien kohdalla: Eurooppa (ja Maailma) on täynnä työttömiä lentäjiä sekä lentoemäntiä jotka tekevät duunit paljon nykyisiä halvemmalla. Norski, Ryanair yms. terveemmän kulurakenteen yhtiöt huohottavat Suuren Kotimaisen selän takana ilman vuosikymmenten aikana kerättyä läskiä niskassaan Finnairin (työntekijöiden) yrittäessä samalla pitää epätoivoisesti kiinni menneiden aikojen saavutetuista eduista. Nykyiselle hintatietoiselle matkustajamassalle on aivan sama annetaanko kuulutukset nokalta suomalaisella tankeroenglannilla vaiko virolaisella korostuksella.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Henkilökohtaisesti olen tästä tapauksesta sitä mieltä, että koko lentoliikenteen ja tuonnin/viennin stoppaaminen on sen mittakaavan vahinko kansantaloudelle, että koko lentokoneiden ruokatarjoilu tai tupakin myynti pitää enemmin vaikka kokonaan lopettaa kuin antaa tuollaisen mahdollisuuden olla olemassa. Yhtä tervettä kuin että vaikka NHLPA voisi aiheuttaa ydinvoiman tuottamisen pysäyttämisen.

Tästä samaa mieltä. Ei mene omaan jakeluuni millään muotoa, että tämän case LSG:n johdosta ollaan pysäyttämässä rahteja, lentoliikennetttä jne.

Parempi olisi kaikille, että matkustajat ostavat tarvittaessa eväät kentältä ja syödä mussuttavat ne koneessa. Jos ei koe tarvitsevansa mitään, ei syö mitään.

Ei tarvita tarjoilukärryjä, ei myyntikärryjä -> polttoainettakin taitaa säästyä.

Itse pärjään ihan hyvin jonkun 3-4 tunnin lennon ilman "ruokaa", eli sitä muutamalla broilerinpalalla koristeltua pask... siis pasta-annosta jne.

Silloinhan ei tarvita muuten koko catering palveluakaan. Loistavaa, saadaan yksi asia pois päiväjärjestyksestä.

Ja kyllä, olen ihan vakavissani tätä mieltä. Sillä en näe tuossa catering palvelussa mitään eriskummallista, jonka vuoksi tarvii maksaa ns lentokenttälisää.

Kuten yllä on kirjoiteltu, samalla logiikalla terminaaleissa olevien kahviloiden / ravintoloiden väkikin tarvitsisi extraa mallia lentokenttä.

Nyt ollaan vain tilanteessa, jossa liian lihavia etuja suhteessa muihin samankaltaisiin hommiin ollaan pudottamassa sinne ns normitasolle.

Parempi on, kun jokainen neuvottelee oman palkkansa kuten esim itse olen tehnyt viimeiset 25 vuotta. TES on aikansa elänyt, työpaikkakohtaiset sopimukset ja neuvottelut ovat nykyaikaa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Niinpä. Mutta tilanne on hieman nihkeä sekä pilottien että emäntien kohdalla: Eurooppa (ja Maailma) on täynnä työttömiä lentäjiä sekä lentoemäntiä jotka tekevät duunit paljon nykyisiä halvemmalla. Norski, Ryanair yms. terveemmän kulurakenteen yhtiöt huohottavat Suuren Kotimaisen selän takana ilman vuosikymmenten aikana kerättyä läskiä niskassaan Finnairin (työntekijöiden) yrittäessä samalla pitää epätoivoisesti kiinni menneiden aikojen saavutetuista eduista. Nykyiselle hintatietoiselle matkustajamassalle on aivan sama annetaanko kuulutukset nokalta suomalaisella tankeroenglannilla vaiko virolaisella korostuksella.

Näinhän se on. Mutta onhan se niinkin, että omenalle ei sovi vesimeloni päähän. Kulurakenteita on muitakin kuin lentohenkilöstön palkat, kuten esimerkiksi yhteiskuntasuhdejohtajien yms palkat. Meinaan lisäksi, että kaukoliikenteen osalta Finnair on timmissä kunnossa. Euroopan ja kotimaan osalta ei. Odotellaan, että Ryanair ja Norwegian laajentaa kaukoliikenteeseen, että saadaan lentää halvalla sinne minne halutaan. Toistaiseksihan (kuten tiedät) Norwegianin kauko-operointi on ollut pahasti tappiolla Dreamliner-onelmen vuoksi.

En ihmettele, vaikka Finnairin emäntiä irtisanotaan ensi vuoden aikana ja euroopan liikennettä ulkoistetaan. Tämän neuvottelijat kyllä varmasti huomioivat. Pitää kuitenkin huomata, että lentoemännät olivat valmiita -5% palkanalennuksiin eli kyllä siellä ollaan ajan tasalla. Neuvottelukysymyksiä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Parempi on, kun jokainen neuvottelee oman palkkansa kuten esim itse olen tehnyt viimeiset 25 vuotta. TES on aikansa elänyt, työpaikkakohtaiset sopimukset ja neuvottelut ovat nykyaikaa.

Hienolta kuulostava ajatus. Vain muutama käytännön ongelma esimerkiksi Finnairin tapauksessa. 1700 lentoemäntää, joilla jokaisella oma sopimus? Onnea vaan palkanlaskijalle. Vai tarkoitatko, että kiinteä summa riippumatta siitä montako lentoa kukakin lentää? Reilua ja tasapuolista. Vai tarkoitatko sitä, että kaikille saman yhtiön lentoemännille olisi voimassa sama sopimus. Ai niin, sehän on nykytilanne. Mitä ajattelit muuttaa nykyisestä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos tuo onnistui Nokialla vaikka työntekijöitä oli kymmeniätuhansia , niin tuskin tuo Finskilllekään ylitsepääsemätön asia olisi. Nytkin siellä ilmeisesti ikä ja muita lisiä pitää laskea ihan jonkin verran eikä vaan voida samaa summaa kaikille lätkäistä.

Siitä pitikin jo aikaisemmin sanoa, että eiköhän Finnairin lentäjillä ole jokaisella palkat sovittu työsopimuksissan, joten sen puolesta on ihan sama mitä TESiä käytetään vai käytetäänkö mitään. Toki kaikkia asioita ei soppareissa ole sovittu, vaan jotkut asiat ovat TES-tasoisia.
 
K

kiwipilot

Näinhän se on. Mutta onhan se niinkin, että omenalle ei sovi vesimeloni päähän. Kulurakenteita on muitakin kuin lentohenkilöstön palkat, kuten esimerkiksi yhteiskuntasuhdejohtajien yms palkat. Meinaan lisäksi, että kaukoliikenteen osalta Finnair on timmissä kunnossa. Euroopan ja kotimaan osalta ei. Odotellaan, että Ryanair ja Norwegian laajentaa kaukoliikenteeseen, että saadaan lentää halvalla sinne minne halutaan. Toistaiseksihan (kuten tiedät) Norwegianin kauko-operointi on ollut pahasti tappiolla Dreamliner-onelmen vuoksi.

Kyllä. Ja joo, en tarkoittanut tuolla "kerääntyneellä läskillä" pelkästään firman duunareita vaan koko puljua ja rakenteita. Sama ongelma on monella muullakin perinteisellä entisellä valtiollisella lentoyhtiöllä: Swissair kuopattiin, samoin Sabena. Sukulaiskansan Malev meni konkkaan ja polakkien LOT:lle käynee pian samoin. SAS sinnittelee henkitoreissaan ja Alitaliaa pidetään hengissä aitoon rasvatukkatyyliin valtion tuella. Finnairin on pelastanut loistava sijainti ja panostus Aasiaan. Kuinka kauan se riittää, jää nähtäväksi. Halpisten Long haul -panostukseen en kovin paljon jaksa uskoa. Toisaalta, joku Norwegian on osoittanut oivaa kekseliäisyyttä perustaessaan basen Bangkokiin ja liputtamalla uudet Dreamlinerit Irlantiin. Näin se pystyy puljaamaan työvoiman kanssa rekrytoimalla halpaa työvoimaa Aasiasta. Olen aivan varma, että Finnairin säätäminen espanjalaisen vuokratyövoiman kanssa ei jää tähän.

Vanhojen lentoyhtiöiden ongelma on se, että jengi ei pysty päästämään irti vanhoista, vuosikymmeniä sitten sääntelyn aikana jaetuista eduista. Silloin ei ollut halpafirmoja, liput maksoivat moninkertaisesti ja ongelmia tullessa valtion piikki oli auki. Nyt pitäisi pystyä muuttumaan nopealla tahdilla samalla kun kilpailevat halpikset ajavat ohi oikealta ja vasemmalta kevyemmän kulurakenteensa turvin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Jos tuo onnistui Nokialla vaikka työntekijöitä oli kymmeniätuhansia , niin tuskin tuo Finskilllekään ylitsepääsemätön asia olisi. Nytkin siellä ilmeisesti ikä ja muita lisiä pitää laskea ihan jonkin verran eikä vaan voida samaa summaa kaikille lätkäistä.

Siitä pitikin jo aikaisemmin sanoa, että eiköhän Finnairin lentäjillä ole jokaisella palkat sovittu työsopimuksissan, joten sen puolesta on ihan sama mitä TESiä käytetään vai käytetäänkö mitään. Toki kaikkia asioita ei soppareissa ole sovittu, vaan jotkut asiat ovat TES-tasoisia.

Selvästikään et tiedä mistä puhut. Lentäjien palkat ja kaikki lisät on määritetty TES:ssä. Lentäjien työsopimus palkkojen osalta pitää sisällään ainoastaan lauseen "palkkaus määräytyy SLL:n TES:n mukaan". Kaikilla sama sopimus.

Pointti noissa tehtävissä (verrattuna Nokian kymmeniin tuhansiin sopimuksiin ja erilaisiin toimenkuviin) on se, että työ on epäsäännöllistä ja lisäpainotteista -> näiden määräytyminen määritetään TES:ssä. Tuolla ei voida toimia millään toimihenkilön kokonaispalkkaussopimuksella.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nyt ollaan vain tilanteessa, jossa liian lihavia etuja suhteessa muihin samankaltaisiin hommiin ollaan pudottamassa sinne ns normitasolle.

Mitä etuja näillä sitten on? Peruspalkan leikkaminen on täysin eri asia kuin perusteettomien etujen leikkaaminen.

Parempi on, kun jokainen neuvottelee oman palkkansa kuten esim itse olen tehnyt viimeiset 25 vuotta. TES on aikansa elänyt, työpaikkakohtaiset sopimukset ja neuvottelut ovat nykyaikaa.

Minä en ymmärrä tätä. Jos työntekijät haluavat kollektiivisesti neuvotella työehdoista, niin miksi heidät pitäisi pakottaa johonkin muuhun systeemiin?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
vanha sanonta sanoo että parempi kertarutina kuin ainainen kitinä. En tiedä kannattaako sitä edes yrittää, että säästämällä koitetaan pysyä halpisten kyydissä. Varmasti se lusikka löytyisi kauniiseen käteen työntekijöilläkin paremmin jos koko homma aloitettaisiin alusta ja hekin olisivat tyytyväisempiä kun työnantaja olisi aidosti uusi eikä tarvisi aina verratta wanhoihin aikoihin.

Päästäisiin vuosien aikana kertyneistä hankalista tyypeistä eroon, tyhmistä company-policyistä ja muusta painolastista.

edit: en ole lentäjien työsopparia nähnyt, mutta ylllättynyt olen että asia on noin kuin Tami Talk tuossa ylempänä kertoo.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Toisaalta, joku Norwegian on osoittanut oivaa kekseliäisyyttä perustaessaan basen Bangkokiin ja liputtamalla uudet Dreamlinerit Irlantiin. Näin se pystyy puljaamaan työvoiman kanssa rekrytoimalla halpaa työvoimaa Aasiasta. Olen aivan varma, että Finnairin säätäminen espanjalaisen vuokratyövoiman kanssa ei jää tähän.

Vanhojen lentoyhtiöiden ongelma on se, että jengi ei pysty päästämään irti vanhoista, vuosikymmeniä sitten sääntelyn aikana jaetuista eduista. Silloin ei ollut halpafirmoja, liput maksoivat moninkertaisesti ja ongelmia tullessa valtion piikki oli auki. Nyt pitäisi pystyä muuttumaan nopealla tahdilla samalla kun kilpailevat halpikset ajavat ohi oikealta ja vasemmalta kevyemmän kulurakenteensa turvin.

Ihan varmana en vielä pitäisi, että tuo Norwegianin kuvio on loppuunkäsitelty.

Finnairin ja Espanjalaisten case on paraikaa työtuomioistuimessa. Ratkaisu tulossa lienee lähiviikkoina. Amerikkalaisten rekrytointi kaatui ilmeisesti työlupien epäämiseen (EU:n ulkopuolelta ei voida ottaa, koska omia lomautettu).

Sen verran pitää korjata tuota suoraviivaista näkemystäsi siitä, että jengi ei Finnairissa ole valmis päästämään irti vanhoista eduista. Niistä tingittiin jo silloin, kun minä olin rivissä - niistä on tingitty sen jälkeen ja niistä varmasti joutuvat tinkimään. Mutta tuolaiset esitetyt sumat eivät armaan tule kysymykseen.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Hienolta kuulostava ajatus. Vain muutama käytännön ongelma esimerkiksi Finnairin tapauksessa. 1700 lentoemäntää, joilla jokaisella oma sopimus? Onnea vaan palkanlaskijalle. Vai tarkoitatko, että kiinteä summa riippumatta siitä montako lentoa kukakin lentää? Reilua ja tasapuolista. Vai tarkoitatko sitä, että kaikille saman yhtiön lentoemännille olisi voimassa sama sopimus. Ai niin, sehän on nykytilanne. Mitä ajattelit muuttaa nykyisestä?

Henk koht en näe ongelmaa, jos Lissu neuvottelee itselleen x euroa ja Hellu Y eiroa kuukausiliksaa. Ei se palkanaksu nyt ihan niin rakettitiedettä ole. Ja jos ajatellaan päivärahoja esim, niin ne ovat lisiä jotka pystytään laskemaan ihan helposti tehtyjen työmatkojen mukaan.

Ymmärrän toki, että monet haluavat pitää kiinni kollektiivisesta sopimisesta, mutta kun se ei ole nykypäivää.
 
Ihan mielenkiinnosta kuulisin, että mistä minulle löytyisi halvempia korvaajia.
Vaatimuksina on
-täydellinen suomenkielen taito
-matkustusvalmius
-ylempi korkeakoulututkinto tekniseltä alalta
-n. 10 vuoden kokemus alalta

Kuka sun suomen kielen taitosi on määritellyt täydelliseksi ja millaisella suomen kielen osaamisen arvioimiseen liittyvällä kompetenssilla?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä etuja näillä sitten on? Peruspalkan leikkaminen on täysin eri asia kuin perusteettomien etujen leikkaaminen.

Ehkä huono sanavalinta itseltäni, mutta tarkoitin että miksi esim LSG:llä on oltava korkeampi palkkataso? EI mene jakeluun, eikä mene ymmärrykseen perustelut siitä että jotkut heistä liikkuvat platalla jne.

Minä en ymmärrä tätä. Jos työntekijät haluavat kollektiivisesti neuvotella työehdoista, niin miksi heidät pitäisi pakottaa johonkin muuhun systeemiin?
Kuten kirjoitin, mielestäni se ei ole nykypäivää että ollaan kollektiivisen sopimuksen piirissä. Mutta ehkä maailma muuttuu ja päästään vanhoista luutuneista asenteista erooon.

Nyt on aloja, joissa ay-liike kykenee halvaannuttamaan yhteiskuntaa näillä "kaveria ei jätetä" sopimuksilla. Mitä luulet, onko Jussi Jakeluautonkuljettaja tyytyväinen, kun joutuu olemaan lakossa muutaman päivän siksi, että LSG:n porukalle ollaan ns solidaarisia.

Mielestäni vanha totuus on unohtunut. Työt ja tehtävät eivät ole lakossa, vaan työntekijät. Jos joku asuntovelkainen kuski haluaa tehdä hommia, hänen kuuluisi saada niitä tehdä. Ei LSG:n porukka ole maksamassa hänelle korvausta,vai?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuka sun suomen kielen taitosi on määritellyt täydelliseksi ja millaisella suomen kielen osaamisen arvioimiseen liittyvällä kompetenssilla?
no itseasiassa ylopiston puheviestinnän opettaja suunnilleen niin arviossaan esitti, mutta ehkä "täydellinen" oli huono sananvalinta. Sellainen tasolla sen on kuitenkin oltava, että sillä pystytään käymään sekä teknisiä, kaupallisia että monentasoista asiakaspalvelua sisältäviä keskusteluja niin puhelimitse, naamatusten kuin kirjallisestikin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nyt on aloja, joissa ay-liike kykenee halvaannuttamaan yhteiskuntaa näillä "kaveria ei jätetä" sopimuksilla. Mitä luulet, onko Jussi Jakeluautonkuljettaja tyytyväinen, kun joutuu olemaan lakossa muutaman päivän siksi, että LSG:n porukalle ollaan ns solidaarisia.

Mistä minä tiedän mitä joku yksittäinen jakeluautokuski asiasta ajattelee. He ovat kollektiivisesti valinneet henkilöt edustamaan koko ammattikuntaa ja nämä edustajat sitten päättävät, onko tukilakot heidän intressien mukaisia. Ja eihän tämän Jussin ole edes pakko lakkoon osallistua jos ei halua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös