Mainos

Lainaa neuvottelemassa – hattu kourassa pankkiin

• 62 683
  • 308

BaronFIN

Jäsen
Tämä Nordean ajojahti mediassa on jännä. Itse olen Nordean asiakas ja kertaakaan ei ole ollut ongelmaa menneiden viikkojen aikana. Tilit ovat pysyneet stabiilina, ylimääräisiä katevarauksia ei ole ollut, pörssikauppa on toiminut ja palkkapäivänä rahat olleet hetken tilillä ennen kuin lainanlyhennys vienyt tuhkatkin pesästä.

En kiellä etteikö ongelmia voisi olla, mutta omassa lähipiirissä ei kenelläkään nordealaisella ole ollut ongelmaa. Joko elän kuplassa tai isossa kuvassa asiat toimivat.

Kuitenkin mediassa mennään clickbait otsikoilla ja äänekäs twiittailu saa asiakkaat ”raivoihinsa” ja piiri pyörii taas.

Vituttaa käyttää sanaa ”Fake news”, mutta en voi välttyä ajatukselta, että tässä on joku muukin juttu taustalla kuin ”Nordean ongelmat”.

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Tämä Nordean ajojahti mediassa on jännä. Itse olen Nordean asiakas ja kertaakaan ei ole ollut ongelmaa menneiden viikkojen aikana. Tilit ovat pysyneet stabiilina, ylimääräisiä katevarauksia ei ole ollut, pörssikauppa on toiminut ja palkkapäivänä rahat olleet hetken tilillä ennen kuin lainanlyhennys vienyt tuhkatkin pesästä.

En kiellä etteikö ongelmia voisi olla, mutta omassa lähipiirissä ei kenelläkään nordealaisella ole ollut ongelmaa. Joko elän kuplassa tai isossa kuvassa asiat toimivat.

Kuitenkin mediassa mennään clickbait otsikoilla ja äänekäs twiittailu saa asiakkaat ”raivoihinsa” ja piiri pyörii taas.

Vituttaa käyttää sanaa ”Fake news”, mutta en voi välttyä ajatukselta, että tässä on joku muukin juttu taustalla kuin ”Nordean ongelmat”.
Omassa työprojektissa työskentelevä kiroili viime viikolla, miten hänen Nordean kortti ja tilit ei toiminut pariin päivään. Ei olisi päässyt junalla Tampereelta Helsinkiin ellei puolisolla olisi ollut toisen pankin luottokorttia.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omassa työprojektissa työskentelevä kiroili viime viikolla, miten hänen Nordean kortti ja tilit ei toiminut pariin päivään. Ei olisi päässyt junalla Tampereelta Helsinkiin ellei puolisolla olisi ollut toisen pankin luottokorttia.

Kaikilla vähän enemmän matkustavilla ihmisillä tulisi olla vähintään kahdesta eri lafkasta maksukortti. Aina voi tulla joku tilanne, että kortti ei toimi.

Itsellä löytyy neljän eri luottolaitoksen Visa/MC ja lisäksi firman AMEX.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikilla vähän enemmän matkustavilla ihmisillä tulisi olla vähintään kahdesta eri lafkasta maksukortti. Aina voi tulla joku tilanne, että kortti ei toimi.

Itsellä löytyy neljän eri luottolaitoksen Visa/MC ja lisäksi firman AMEX.
Tuon pitäisi olla jokaiselle ihan peruskauraa nykypäivänä. Varsinkin ulkomailla operoidessa.

Analyzer

Jäsen
Olen tässä yhtenä vaihtoehtona pyöritellyt, jos rakennuttaisin talon. Tontti löytyisi jo valmiina.

Onko kokemuksia ja tietoa miten pankit suhtaututuvat rakennuttamiseen vs valmiin talon ostoon? Vaaditaanko isompaa oman pääoman osuutta/vakuuksia?

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen tässä yhtenä vaihtoehtona pyöritellyt, jos rakennuttaisin talon. Tontti löytyisi jo valmiina.

Onko kokemuksia ja tietoa miten pankit suhtaututuvat rakennuttamiseen vs valmiin talon ostoon? Vaaditaanko isompaa oman pääoman osuutta/vakuuksia?

Haettiin 6 vuotta sitten lainaa talon laajennukselle, joka laajuudeltaan oli käytännössä sama kuin uuden rakentaminen. Vanhaa taloa ja tonttia oltiin makseltu pari vuotta niin ei ollut vielä niistä kovin paljoa vakuusarvoa.

Eri pankeilta kyseltiin ja muistaakseni joku (S-Pankki?) vaati että pitäisi olla 100% vakuusarvoa kun uutta rakentaa, joku toinen taisi vaatia 70%. Tämä vitutti erityisesti kun nämä pankit vielä kutsuivat konttorille turhaan lainaneuvotteluun katsomaan tilannetta, vaikka oltiin meidän reunaehdot selkeästi ilmoitettu.

OP oli lopulta ainoa pankki, joka suostui rakentamisen rahoittamaan. Rakentamislainaa saatiin muistaakseni 145t€ sisältäen 30t€ pantin vanhemmiltamme ja niin että lainaa sai nostettua osissa vastaavan mestarin (tässä tapauksessa itseni) allekirjoittamalla valmiusastetodistuksella ja suurimpien ostojen kuitit kopioimalla etenemisen mukaan.

Eli tontti käy vakuutena, riippuen minkä arvoinen se on ja onko siitä vielä velkaa, mutta voi olla että tarvitsee muutakin vakuusarvoa lisäksi. Ainakin tuolloin 6v sitten yllätti kuinka suuri ero pankeilla oli rakentamislainoihin suhtautumiseen, niin kannattaa kysellä useammasta paikasta.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo se on aivan totta. Mutta vastasin vaan siihen, että ei ole Nordean ongelmat fake news.

Tää oliski ollu aikamoinen käänne.

Olen myös Nordean asiakas ja ei ole näkynyt meidän perheeseen mitenkään nuo ongelmat, mutta en silti väitä etteikö niitä ole.

Yksi tuttu on siellä töissä ja joku palvelinmuutostyö oli kait aikaisemmin käynnissä samaan aikaan, kun ryssät aloittivat ddos hyökkäykset.

Eipä siinä, ei se silti poista Nordean huonoa johtamista ja tiedottamista.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tää oliski ollu aikamoinen käänne.

Olen myös Nordean asiakas ja ei ole näkynyt meidän perheeseen mitenkään nuo ongelmat, mutta en silti väitä etteikö niitä ole.

Yksi tuttu on siellä töissä ja joku palvelinmuutostyö oli kait aikaisemmin käynnissä samaan aikaan, kun ryssät aloittivat ddos hyökkäykset.

Eipä siinä, ei se silti poista Nordean huonoa johtamista ja tiedottamista.
Saattaa tuossa tiedottamisessa olla sekin,että tarkoituksella vähän matalalla profiililla tiedotetaan näiden vaikutuksista, ettei syyllinen koe "onnistumisen elämyksiä". Varmaa tietoahan ei ole, mutta tuo hyökkäyksen kesto ja hinta viittaa kyllä vahvasti hybridioperaatioon ja Venäjälle. Tässä voi siksikin olla ihan isommissa piireissä määritelty tiedotuslinja päällä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy