Tässä on sama ongelma kuin SM-liigan tappeluissa, ei haluta myöntää totuutta. SM-liiga pitää kynsin ja hampain kiinni "puhtaan" urheilun maineesta, johon ei kuulu tappelut, vaikka suurinosa seurajohtajista, markkinointipäälliköistä, valmentajista ja varsinkin katsojista haluaisivat vitosen painit takaisin.
Samoin on katsomoväkivallan suhteen eli SM-liiga kieltää katsomoväkivallan olemassa olon vaikka kaikki ennusmerkit ovat olemassa. Turvallisuusjärjestelyt katsomoissa ovat useilla paikkakunnilla harrastepohjalla ja mennään tuurilla eteenpäin. Lukko - Pelicans pelin tyyppisiä tapahtumia on ollut maailmansivu, mutta jossain kohtaan tapahtuu jotain vielä ikävämpää ja silloin pitää olla varautunut.
En pidä näistä "mellakka-aita -systeemeistä", koska silloin tuntuu että luovutamme huliganismille. Mutta näissä asioissa pitää olla realisti, ongelma on olemassa, halusimme sitä tai emme. Lippujen myynnistä kieltäytyminen ei ole ratkaisu, koska silloin nämä "ääriliike" tyyppiset fanit siirtyvät omiin reissuihin ja kontrolli heihin katoaa kokonaan. Miltä tuntuisi kymmenkunta tällaista esim. Rauman seisomokatsomoon lauantai-illan pelissä? Voisi tulla aika ikävää jälkeä.
SM-liiga seurojen pitää tehdä selvät ohjeet vierasfanien kohtelusta. Tässä pitää määritellä seurojen ja faniyhdistysten velvollisuudet. Eli seurat järjestävät tietyn määrän katsomopaikkoja viralliselle faniyhdistykselle, joka ostaa ne hyvissä ajoin jotta seuralle jää aikaa myydä ne, mikäli vierasfaneja ei ole tulossa. Seurat takaavat vierasfaneille turvalliset olosuhteet katsoa peliä ja turvallisen liikkumisen bussille ja takaisin. Mikäli faniyhdistyksen matkalla olleet riehuvat, sanktiot menevät kyseisen faniyhdistyksen seuralle joka voi tarvittaessa kieltää oman faniyhdistyksensä vierasmatkat.
Tässä seurat sitoutuvat ja mikä on tärkeitä, nämä faniyhdistykset sitoutuvat myös. Valitettavan usein faniyhdistykset ovat kertomassa mikä on järjestäjän vastuu, mutta pakenevat poikkeuksetta omaa vastuuta. Yleensä riehuja on omalla reissulla yms. ja syy on järjestäjän.