Kärjistyksiä on tietty aina kiva tehdä. Jotkut ovat jossain toivoneet, että olisi edes se oma katsomonosa johon kaikki reissussa mukana olevat mahtuisivat omaan ryppääseen tiiviinä ryhmänä ja ilman että paikallisia olisi siellä seassa. Joku kahden euron rulla lippusiimaa ja järkkäri tai kaksi vielä hyvänä ekstrana.
Lippusiimoja ei ole nähnyt missään käytettävän. En Porissa, Tampereella, Oulussa, Turussa, Espoossa, Raumalla enkä Kuopiossa. Jokaisella paikkakunnalla on samassa katsomossa ollut myös alkuasukkaita. Oli kyseessä sitten todella isolla porukalla tehty megamatka tai ihan normaali yhden/kahden bussin matka.
Lahtelaisille myytiin liput B5, B6 ja C-katsomoihin. Ainoastaan n. 40-50 mahtui sinne "omaan katsomoon" B6:een, eli ei edes puolet porukasta. Ensi kerralla taidan itse mennä sinne muutaman kannattajan kera sinne perhekatsomoon seisomaan ja laulamaan, muodostaen toivottavasti näköesteen mahdollisimman monelle raumalaiselle ja muutenkin häiriötä metelöinnillä.
C-katsomoon on siis myyty nimenomaan faneille ennakkolippuja? Tätä en kyllä ymmärrä ja selkeä virhe on tehty, jos tosissaan näin on.
Seisominen istumakatsomossa on tietääkseni kielletty kaikissa jäähalleissa. Eli jos tuon teet, pääset varmasti pikavauhtia ulos ihan virallista tietä. Muutenkin on typerää seisoa istumakatsomossa. Kannustuksen pitäisi kyllä onnistua istualtaankin, jollei sitten satu olemaan noin 15-vuotias Jokeri-fani, joilla on tapana hyppiä läpi ottelun perse kentän suuntaan.
Niin, ainoastaan Hämeenlinnassa, Turussa, Kuopiossa sekä varauksin Espoossa, Lappeenrannassa, Porissa, Jyväskylässä ja Lahessa. Ei toki täysin omia vieraskatsomoita kuten se termi ulkomailla tai Veikkausliigassa tunnetaan, mutta siinä määrin omia että kaikki vieraskannattajat ovat sentää siinä omassa ryppäässään eikä eri katsomosektoreissa, oli paikalla sitten 50 tai 150 henkeä.
Turva-alueita ei niissäkään kuitenkaan ole. Sitä paitsi kyllä nuo paikat Raumallakin on normaalisti yhdessä kasassa. Pakko kysyä milloin nuo liput on varattu? Lahdessakin on muuten D. ;)
Olen tässä jutussa täysin näiden kirjoitusten varassa. RV16 kirjoittaa, että heillä oli osa porukasta C-katsomossa, mikä on Lukon sivuston perusteella perhekatsomo. Itse en sijoittaisi vierasfaneja perhekatsomoon.
Ilmeisesti asia on ollut juurikin näin. Selkeä virhe on kyllä tehty tässä, jos nuo liput on varattu hyvissä ajoin etukäteen. Voi toki olla sellainenkin juttu, että liput on varattu liian myöhään, jolloin sopivia alueita ei enää ole ollut tyhjänä.
Käyn säännölisesti peleja katsomassa ja itse kuulen hyvin harvoin lapsille sopimatonta kieltä siinä katsomon osassa missä istun, mutta voisin kuvitella, että vierasfanien porukassa tätä kuuluu, johtuen alkoholista ja porukan koostumuksesta.
Vaikea sanoa millaisessa paikassa istut, mutta itse istun Raumalla pääkatsomossa ja siellä kyllä kuulee rumaakin kieltä. Ei toki ihan vierestä nyt kovinkaan usein, mutta kyllä ne huudot hieman kauempaakin sinne pikkuväen korviin kantautuvat.
Edit. Kuten edellä tuossa jo kerrottiinkin, niin ulkopuolisen silmiin nuo häiriöt tapahtuivat nimenomaan siellä vierasfaneille pyhitetyssä B6-katsomossa.