Moi kaikki kukkahatut, sunnuntai-jeesustelijat ja kotipsykologit, tässä tulee kymmenen kohdan testamenttini elisestä.
1) Kyllä, alkoholin käyttö meni liian monella lahtelaisella eilen överiksi. Asia vitutti itseänikin matsin aikana, lähinnä sen takia että kannustuksen taso kärsii tuollaisessa tapauksessa. Mua ei haittaa jos paluumatkalla vedetään vaikka kirkasta, mutta matsin alkaessa ja sen aikana pitäisi olla ns. laulukunnossa eikä hämärän rajamailla. Toisekseen tuosta sitten aiheutui sekin, että kiroilun määrä suhteessa kannatuslauluihin oli jokseenkin pielessä.
2) Ei, katossa kiipeilijä ei ollut Ääriliikkeen jäsen. Kyllä, minä ja moni muu Ääriliikkeen jäsenistä tuntee nimeltä muitakin ihmisiä kuin meidän koulukisattujen tukiryhmän jäsenet. Itse asiassa tunnen kyseisen kaverin jo monen vuoden takaa näiltä reissuilta ja yllätyin kyllä kyseisessä tilanteessa, koska tämä on ensimmäinen kerta kun hänestä on mitään häiriötä kenellekään. Ilmeisesti otti vähän häppää ja löi jonkun kanssa vedon. Minua asia ei hetkauta, en tiedä pitäisikö. Poliisin pikavoitto kourassa kohti Lahtea ja elämä jatkuu.
3) Mielestäni katsomomyllyyn johtaneessa tapauksessa oli kolme tekijää: vieraskannattajien provosointi, kotiyleisön provosointi ja katsomojärjestelyjen puutteet. Cook teki maalin, useita paikallisia hyppäsi katsomon rappusille tuulettamaan ja provosoimaan. Montaa hetkeä ei sitten mennyt kunnes molemminpuolinen töniminen alkoi.
4) Vieraskannattajat oli jaettu kolmeen eri katsomonosaan ja minkäänlaista eristämistä ei oltu järjestetty. Edellisellä kerralla Raumalla katsomo oli C-katsomo ja tietty eristys oli järjestetty. Tuolloin joku yksittäinen raumalainen käväisi provoamassa, mutta järkkärit ohjasivat silloin pukarin pois ja kaikki sujui rauhallisesti.
5) Se, että katsomojärjestelyt ontuivat (mielestäni kiistaton fakta) ei poista sitä, että moni lahtelainen oli liian päissään ja provosoivat/provosoituivat. Mutta onnistuiko Lukko yleisön turvallisuuden takaamisessa? Ei mielestäni. Paikalliset ja vieraat kohtasivat todella tulenaralla hetkellä Cookin maalin jälkeen. Niillä muutamalla järjestyksenvalvojalla ei ainakaan ollut mitään kontrollia tilanteessa. Poliiseilla kesti arviolta 5 minuuttia päästä paikalle.
6) Ilmeisesti Lukon toimitusjohtaja Timo Rajala kävi haukkumassa lahtelaiset paikan päällä härdellin jälkeen. Tämä mainittiin Jatkoajan raportissa ja myös Flying Pelicansin matkanjärjestäjä (absolutisti muuten, ja siten vesiselvänä) todisti tapahtuneen allekirjoittaneelle heti parkkipaikalla. Asiallista toimintaa Rajalalta? Ei mielestäni.
7) Lapsien hakkaamisesta ja naisten raiskaamisesta en eilisen osalta osaa sanoa mitään, en ole tapauksia nähnyt tai ollut itse hakkaamassa tai raiskaamassa. Jos joku lahtelainen on lapsiin käynyt käsiksi, niin toiminta on totaalisen tuomittavaa. En kuitenkaan jaksa millään uskoa, että kyseessä on ollut Ääriliikkeen jäsen, ja se asia selvitetään kyllä. Kyllä, tappelussa oli mukana myös Ääriliikkeen jäseniä. Kiipeilijä ei ollut jäsen, enkä siis myöskään jaksa uskoa että jäsenistöstä olisi joku töninyt pieniä lapsia. Osa ns. satunnaiskävijöistä oli kyllä siinä kunnossa, että noinkin törkeä temppu on mahdollinen. Porttaria vaan allekirjoittaneen puolesta, jos on tuollaisessa kunnossa niin tuskin siitä kannustamisestakaan mitään tulee, joten on kannattajareissuilla hyödytön henkilö. Ääriliike on, niin uskomattomalta kuin se kuulostaa, reissussa aina ensisijaisesti kannattamassa omaa joukkuettaan. Pyhäkouluporukka se ei silti ole eikä tule olemaan, joten myös provosointi on sallittua ja loppukädessä myös myllyt jos joku paikallinen tulee tönimään. Lasten mukiloimiseen en silti usko jäsenistön syyllistyvän.
8) Vaikka tässä nyt on itse kullakin aggressiot pinnassa, niin mielestäni ihan objektiiviestikin mm. Timo Rajalan kannattaisi herätä siihen tosiasiaan, että tällaista voi sattua kun ottelun järjestelyt ovat tätä tasoa (edelleenkään syy ei kuitenkaan ole pelkästään tässä asiassa). Hämeenlinnassa oli ennen jos jonkinlaista kähyä, enää ei ole. Miksi ei? Idiootit lahtelaisetkin ovat nyt parina viime kautena siellä vierailleet isollakin porukalla ja molemminpuolista provokaatiota on esiintynyt toisen joukkueen voittaessa ja toisen hävitessä, mutta kun mitään "fronttausta" ei ole päässyt fyysisen välimatkan takia syntymään, niin homma on jäänyt verbaaliselle asteelle. Fyysistä välimatkaa kannattaisi Timo Rajalankin harkita eri yleisöryhmien välille tai aivan vastaava voi tapahtua koska vain, vaikka jo Ässiä vastaan joku kaunis lauantai.
9) Kannattajaryhmät, Ääriliike etunenässä, on vahvasti ollut ajamassa omia katsomonosiaan koti- ja vierasjoukkueen kannattajille, joilla nämä saataisiin estettyä. Siksi älähdin jo kesällä kun tuli tietoon että Lukko on varannut vieraskannattajille naurettavan 50 paikan katsomon, joka siis ei riitä kuin yhdelle bussilliselle kannattajia. Raumalaiset Jatkoaika-kirjoitteijat kyllä vakuuttelivat että kyllä sekin järjestely toimii. Nyt paikalla oli 113 lahtelaista ja paikkaliput oli jaettu kolmeen eri katsomonosaan. Halli ei ollut läheskään täynnä, liikkumavaraa olisi ollut tehdä rajauksia ja sitä fyysistä välimatkaa kotiyleisöön nähden. Vastaus: ei toimi.
----------
10) Tässäpä tämä. Kännisekoilu menee lahtelaisten koulukiusattujen aivottomien idioottien piikkiin. Haluan silti nostaa pöydälle debattiin mukaan senkin kysymyksen, että mistä se toinen osapuoli siihen joukkotappeluun ilmestyi? Tanssiin tarvitaan tässäkin aina kaksi. Itse jättäydyin sivummalle ja kerkesin näkemään että joku raumalainen löi siinä sekamelskan keskellä lahtelaista teinityttöä (jonka nimen muuten myös tiedän vaikkei hän ole Ääriliikkeen jäsen) nyrkillä päähän. Sitä ei kai ole tässä vielä kukaan maininnutkaan jostain syystä.
Lahtelaisten sisäisen kurin vastuu on pyrkiä vähentämään promilleja reissun osallistujien verestä. Sitä minä en kuitenkaan saatana sulata että Timo Rajala saa tulla naama punaisena haukkumaan vieraskannattajat sen jälkeen kun hän on itse jakanut lahtelaiset kolmeen eri katsomonosaan ja alimitoittanut turvajärjestelyt täysin.
Minä olen itse kirjelmöinyt näistä epäkohdista jo kolme vuotta sitten SM-liigalle ja käynyt paikan päällä Helsingissä puhumassa liigan pampuille ja hallien turvallisuuspäälliköille. Samoin ovat tehneet edeltäjäni liigan kannattajaskenessä jo varmaan 10 vuotta sitten. Minä en vittu jaksa taittaa peistä tästä asiasta vielä vuonna 2010, kun katsomojärjestelyt voitaisiin hoitaa kuntoon jos nämä timorajalat vain haluaisivat niin tehdä. Yllätys yllätys niissä halleissa joissa epäkohtiin on puututtu, ovat häiriötkin vähentyneet dramaattisesti vaikka samat lahtelaiset ovat käyneet mellastamassa.
Ja huomio apinat, yllä olevat lauseet eivät nekään yritä vierittää lahtelaisilta sitä omaa osuutta ja syytä tapahtuneesta. Se osuus vain ei mielestäni ole 100% kuten täällä väitetään.
Hehheh sai tässä hymyn naamalle, kun eksyi tuonne keskustelun "kulttuuri"-osioon. Ensimmäinen ketju on tyylikkäästi nimetty "Haista vittu Espoon Blues" ja sisältökin on puhdasta kultaa! Tämä se on sitä kulttuuria...
Kyllä, sen viestin aikanaan kirjoitin Blues-playoffs-sarjan ottelun jälkeen, jossa Tom Kivimäen johdolla Espoon Blues oli jakanut lahtelaisten kannattajien paikkaliput ympäri Barona Areenan yläkatsomoita ja siten käytännössä sabotoinut minkäänlaisen organisoidun kannustamisen mahdollisuuden ja aiheuttanut aivan samanlaisen turvallisuusriskin joka kulminoitui eilen Raumalla. Tuota Espoon tapausta mm. Pelicansin seurajohdon edustaja piti "puhtaana vittuiluina".
Anteeksi että haistatin vitut Espoon Bluesille siitä että me kärräsimme bussikaupalla lahtelaisia Espooseen asti ja Blues käytännössä pilasi sen ottelun meiltä. Ellen väärin muista niin SaiPafanit ovat tasan vastaavasta kärsineet joskus omilla reissuillaan, ja muistaakseni mitään hymynaamoja ei ole niidenkään jälkeen nettipalstoilla spämmätty.
Lisäkommenttini Haista vittu Espoon Blues-asiasta:
http://www.aariliike.com/kv2009/4.html